Serieschakelaar

De naam "Serieschakelaar" stamt nog uit de tijd dat de lichtschakelaars roterend waren. Die naam heb ik echter nooit goed begrepen of het moest al zijn dat men een 'serie' van 4 handelingen moest verrichten om 1 of meerdere lampen aan/uit te schakelen. Is dit de etymologische uitleg?

pietplof

Golden Member

Uw veronderstelling lijkt mij zeer voor de hand te liggen.
Stand 1 ( uitgangspositie of ,,0" situatie) = alle lampen uit.
Stand 2 = lamp aan
Stand 3 = andere lamp ook aan
Stand 4 = beide lampen aan
Stand 1 = alles weer uitgeschakeld.

festina lente
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 maart 2020 09:37:57 schreef pietplof:
Uw veronderstelling lijkt mij zeer voor de hand te liggen.
Stand 1 ( uitgangspositie of ,,0" situatie) = alle lampen uit.
Stand 2 = lamp aan
Stand 3 = andere lamp ook aan
Stand 4 = beide lampen aan
Stand 1 = alles weer uitgeschakeld.

De oude draaischakelaars hadden 4 standen.
Stand 1 alles uit
Stand 2 Lamp 1 aan
Stand 3 Lamp 1 en Lamp 2 aan
Stand 4 Lamp 2 aan
Volgende stand is weer stand 1
De knop kon je ook andersom draaien.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ze worden nog steeds gemaakt, buitenkant is bakeliet, binnenkant gewoon nieuw en modern.

Ik heb ze overal in huis geplaatst omdat we industriele look hebben.

je moet inderdaad flink draaien voor 2 lampen en ze geven een ferme 'knal' bij het schakelen, het heeft wel wat.

Op 26 maart 2020 09:48:36 schreef Toeternietoe:
[...]

De oude draaischakelaars hadden 4 standen.
Stand 1 alles uit
Stand 2 Lamp 1 aan
Stand 3 Lamp 1 en Lamp 2 aan
Stand 4 Lamp 2 aan
Volgende stand is weer stand 1
De knop kon je ook andersom draaien.....

Volgorde is correct. Echter draairichting linksom werd sterk afgeraden omdat je dan "de veer kapot kon draaien". (???)
Maar dat is irrelevant waarom men zo'n ding "serieschakelaar" noemt.

Anoniem

Denk dat "serie" hier meer naar "reeks" verwijst.
Je kan met 1 schakelaar 2 reeksen schakelen
.
@Sangre
Prachtig... en gaat langer mee dan domotica bucht
Wat jaren geleden bij ophalen 2dehands spul een woning met draaischakelaars, stopcontacten, afdekplaten... in handgeschilderd porselein. Magnifiek :)

Tja en hotelschakelaars vind je niet alleen in hotels, maar ook in gewone huizen, zoals slaapkamers gangen, overloop etc. Misschien wel meer als in alle hotels samen.
De kruisschakelaar komt nog het dichtst, wat de naam betreft, bij zijn functie.

Shiptronic

Overleden

Een hotel schakelaar? Die ken ik niet, wel de hotel schakeling, en dat is iets anders dan een wissel schakeling ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

vroeger waren schakelaars ook nog alleen maak, tegenwoordig standaard wissel uitgevoerd. die draaischakelaars in bakeliet kom je nog tegen in panden van voor de 60's. tot eind jaren 50 werden nog die draaischakelaars gebruikt, zeker het spatwaterdichte spul van oa gardy. maken idd flink keet met draaien, heb er zat aan gedraaid bij een vorig werkgever. daar zaten wat technische ruimten met nog dat spul erin.

doorgaans sleten de contacten onder last van inductieve tlbakken snel weg, oud werd dat spul met een gloeilampje erop en weinig draaimomenten. de veer kapot heb ik ook vaker gezien, dan moet je zelf het moment zoeken, wat al snel een verbrand contact oplevert met wat vermogen erop..

dat spul hierboven is berker 1930, heb je ook data outlets van :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nope, THPG.

lijkt er wel op trouwens

Thevel

Golden Member

Op 26 maart 2020 11:53:10 schreef Shiptronic:
Een hotel schakelaar? Die ken ik niet, wel de hotel schakeling, en dat is iets anders dan een wissel schakeling ;)

Een hotelschakeling bestaat uit 2 schakelaars, 1 aan/uit schakelaar en 1 wisselschakelaar.

rbeckers

Overleden

Een hotel schakeling gebruikt twee wisselschakelaars.

Shiptronic

Overleden

Wissel schakeling:

Hotel schakeling:

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 maart 2020 13:09:25 schreef Thevel:
[...]Een hotelschakeling bestaat uit 2 schakelaars, 1 aan/uit schakelaar en 1 wisselschakelaar.

Dat lijkt mij eerder de doka schakeling.

Thevel

Golden Member

Bij een (eenvoudige) hotelschakeling zit een aan/uit schakelaar bij de deur.
Elders (bijv bij het bij de wasbak) zit een wisselschakelaar waarmee men kon kiezen, bijv tussen een plafondlamp en een lamp bij de wasbak.
Dit alles om minder stroom te verbruiken en kosten te besparen.

De benaming hotelschakelaar is ontstaan door dat je in een hotel moest kiezen; of het licht in de kamer aan of in de badkamer.
De serie schakelaar is de voorloper van de dimmer; licht/donker schakelingen waar bij je de lampen in serie of parallel kon schakelen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Thevel

Golden Member

Hierboven:
Zo bedoel ik het ook in mijn laatste post.
Ik schreef wasbak maar dat kan net zo goed badkamer zijn.

Op 26 maart 2020 11:51:47 schreef buzzy:
Tja en hotelschakelaars vind je niet alleen in hotels, maar ook in gewone huizen, zoals slaapkamers gangen, overloop etc. Misschien wel meer als in alle hotels samen.
De kruisschakelaar komt nog het dichtst, wat de naam betreft, bij zijn functie.

Hotelschakelaar is meer zoals men die dingen in de volksmond noemde en noemt en dan wordt overgenomen in de literatuur. De 'technische' naam is "wisselschakelaar". Dat men die in hotels veelal toepaste had niet zozeer te doen met "schakelen" tussen kamer en badkamer, maar meer met de meerdere verdiepingen, dus trappen en de vele gangen.

en dan nog, is het wisselschakeling, niet wisselschakelaar, dat is maar een onderdeel ervan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En wat denk je van de "verboden hotelschakeling"? Volgens mij staat dat ook nog in de NEN1010 dat die niet mag.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Dat was de verboden of "franse" wisselschakeling.

En dan heb je nog de aderbesparende variant.

Boven de aderbesparendem onder de Franse.

Die eerste heb ik zelf vaker toegepast, die is vooral handig als je een indicatie lamp nodig hebt aan de schakelaar het verste van de lamp.

Op 26 maart 2020 18:33:16 schreef Sine:
Dat was de verboden of "franse" wisselschakeling.

Zijn het toch weer die "Fransen" !

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Deze schakeling is ver boden omdat er spanning op beide draden kan staan terwijl de lamp uit is , dit geld niet voor zwakstroom.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Die verboden schakeling werkt prima me een draai schakelaar , met een modere branden je kontacten eruit om dat ze te dicht bij elkaaar zitten en eeen vlamboog trekt bij het uit schakelen.

Op 26 maart 2020 19:35:24 schreef Hunebedbouwer:
Deze schakeling is ver boden omdat er spanning op beide draden kan staan terwijl de lamp uit is , dit geld niet voor zwakstroom.

Dat heb je bij 2F 110 ook?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.