49PUS6501 gescheurde bandkabel, nog repareerbaar?

Hallo allemaal,

Ik was laatst bezig met het vervangen van de backlightverlichting van een Philips tv, toen bij het terugzetten bleek dat een van de ribbon cables was losgekomen. Heeft iemand enig idee of dit nog te repareren is en zo ja hoe? Het zou zonde zijn de hele tv af te schrijven zo. Alvast bedankt!

Zonder typenummer is geen antwoord mogelijk.

Het gaat om een 49PUS6501. Zoals op de foto te zien heeft de kabel van het bordje naar het scherm losgelaten.

Shiptronic

Overleden

Ik heb dit in het verleden bij een kleiner scherm al eens opgelost met een vrij brute manier, velletje A4 erop en met de strijkbout (standje volgas) erover, bij mij werkte het, maar geen garantie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vermoed een helaasje, want dit moet je met speciale lijm doen en uitlijnen met een uiterst sterke microscoop... Gevalletje MP voor onderdelen is het beste..

Arco

Special Member

Je kunt z-axis tape proberen, maar garantie voor succes is er niet...
https://www.adafruit.com/product/1656

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Strijkbout is niet onmogelijk om de lijmresten weer te activeren, maar hoe positioneer je zo'n kabel? Zouden ze op aliexpress inmiddels geschikte apparaatjes hebben?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 februari 2020 19:42:20 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het kapotte is onderdeel van het scherm, tussen de lcd en pcb van de lcd in dus een nieuw onderdeel is geen optie. Mijn idee was met de microscoop en kaptontape uitlijnen en dan op lage temp met de soldeerbout of hetelucht er overheen na het eerst in te pakken met aluminium voor de warmteverdeling

Arco

Special Member

Die z-axis tape is een soort zelfklevende dunne zebrastrip. Met de bestaande lijm de boel goed werkend krijgen lijkt me zo goed als onmogelijk.
(heb het wel eens met calculator en telefoondisplays gedaan, werkt niet goed, of maar heel erg kort...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Lage temperatuur zonder stevige druk heeft geen zin. Er zijn soldeerstiften in de vorm van een stempel met een streepje siliconenrubber om de boel aan te drukken tijdens het verwarmen. Een flink hete strijkbout klinkt ongeveer als een soldeerbout qua temperatuur. Ik heb er nog niet mee geëxperimenteerd maar dat zit ook al een tijdje in de planning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Dat lijkt me een slecht idee met de bestaande pasta er onder.

Er bestaat een folie ( ACF ) die je daarvoor kunt gebruiken. Maar kijk even naar de temperaturen en drukken die nodig zijn om dit materiaal te verwerken, dat is niet misselijk.

Op 28 februari 2020 19:00:20 schreef Arco:
Je kunt z-axis tape proberen, maar garantie voor succes is er niet...
https://www.adafruit.com/product/1656

Wat ik niet snap is dat er een foto bij staat van dat het niet werkt. Dat is de derde foto, waarbij drie strips twee leds laten branden. De bedoeling is toch dat het in de lengte van de tape niet geleidt, alleen in de korte richting?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

De leds en pcb zitten met dat spul op de koper tape geplakt.

Arco

Special Member

't Is inderdaad een wat ongelukkig gekozen foto waar wat verbeeldingskracht bij nodig is... ;)
(het lijkt net of de 3 strips ook van dat tape zijn, wat natuurlijk niet zou werken...)
Datasheet: http://multimedia.3m.com/mws/media/51969O/z-axis-tapes-70-0709-3772-0-…

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 29 februari 2020 12:06:05 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Update: De tv werkt weer prima, inderdaad opgelost met z-axis tape. Ik had er nog nooit van gehoord dus heel erg bedankt voor de tip!

maartenbakker

Golden Member

Hoe krijg je de kabel dan precies op z'n plek?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uitlijnen met microscoop is te doen, maar kan je evt een foto plaatsen met resultaat??