Nette manier kabels bundelen kruipruimte

Wat is een nette manier om een bundeltje kabels te geleiden in de kruipruimte? Gaat om 4 x ymvk, coax en thermostaatkabel. Dacht zelf aan een 40mm pvc buis genageld aan een van de houten balken.

Shiptronic

Overleden

Stroken betongaas, daar kan je dan de kabels aan tyrappen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Voor het genoemde aantal kabels lijkt me een buis van 40mm wat krap. Ik zou dan eerder aan 70 of 75 mm denken. Maar dan nog lijkt het me een hele worsteling om die kabels er door te krijgen als je dat op je rug liggend moet doen.
Ik heb zelf ook een aantal kabels door de kruipruimte lopen en daarvoor heb ik per kabel een 16mm buis tegen de balken geschroefd. Dat was redelijk te doen.

Shiptronic

Overleden

Of een dak goot als kabelgoot gebruiken, kan je er later ook makkelijk iets bijleggen of uit halen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

gewoon een 70mm regenbuis nemen, dat is ruim en daar trek je makkelijker kabels bij. ook een draad erin laten zitten als trekdraad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan ook een draadgoot nemen die op pootjes staat, dan wel draadgoot ophangen aan de balken. Je kan als je die niet ram vol gooit wel 1,5 meter overbruggen van ophangpunt naar ophangpunt.
Eigenlijk mag je niet AC en laagspanning DC in een goot / pijp stoppen.
Er zijn goten met een scheidingswand er in.
Er zijn ook mantelbuizen voor in de grond (niet die nemen voor in beton, die zijn te zwak) Die komen op lengte tot 50 meter aan een stuk, met een trekdraad er in. Kan je neerkwakken of ophangen met gaatjes band of passende beugels.

zit sinds 2009 in de PV.
Anoniem

Niet zo verstandig om netkabels en signaalkabels in één buis onder te brengen en dus over langere afstand dicht bijeen parallel te leggen.
Niet enkel voor het veiligheidsaspect, maar ook voor de interferentie.
Op tegenwoordige netkabels zitten door allerlei elektronica en omvormers nogal wat ongewenste hoogfrequente signalen. De signaalkabels pikken dit op en dit kan de goede werking van de aangesloten apparatuur verstoren.
Coax en getwiste symmetrische draad zouden in principe weinig gevoelig moeten zijn, maar de ervaring leer dat het vaak fout loopt.
Waterinsijpeling, korte bochten, oxidatie, slechte contacten of onoordeelkundige plaatsing kunnen veel roet in het eten strooien.
Naarmate de afstand tussen parallelle geleiders kleiner is neemt de kans op interferentie exponentieel toe.
Vakmensen kunnen dat deels vermijden als het niet anders kan door het gebruik van de juiste materialen. Dubbel afgeschermde coax, afgeschermde getwiste symmetrische paren op de correcte wijze getermineerd.
Maar dat vraagt behoorlijk wat inzicht en het blijft een te vermijden werkwijze.

ruime buis nemen, en de data kabels in een losse buis leggen in die grote pijp. draadgoot in kruipruimten is niet aan te bevelen, vaak vochtig en dus krijg je roest.

overigens durf ik een coax en thermostaatkabel best bij 4 ymvk te trekken in 1 buis, goede coax is extra afgeschermd tegen 4G. kom ook wel kabelgoten tegen met een bult kabel erop, geen interferentie problemen en er loopt van alles door die goot, van utp tot krachtstroom. officieel zit er een scheidingschot in de goot waar je data/laagspanning/ sterkstroom onderling scheid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ooit eens geleerd dat sterkstroomkabels en zwakstroomkabels fysiek gescheiden ruimtes moeten hebben, reden waarom kabelgoten doorgaans ook uit twee naast elkaar liggende ruimtes bestaan.
De regels kunnen natuurlijk gewijzigd zijn.......

Wij plaatsen draadgoot buiten op dak. Daar ligt pv kabel in. Kan je ook in RVS krijgen, maar dat lijkt me wat duur.

zit sinds 2009 in de PV.

Gewoon pvc buis nemen, draadgoot is mooi maar 150mm breed 30 mm hoog is zomaar een 10 euro per meter (verzinkt) roesten doet het zomaar niet.

Hier om bedrijf ligt alles gewoon op draadgoten LS,Profibus,Profinet en HS. Bundeltjes liggen dan wel bij soort op de goot.

duur, en lange levertijd zit er vaak op RVS goot. je hebt bij PV systemen toch ook een datakabel naar binnen liggen? vaak legt men dan de vermogenskabel aan 1 kant in de goot en de data aan de andere kant van de goot. als de goot ruim is mag dat gewoon. je behoort in kabelgoot ook de isolatiewaarde van de kabel gelijk houden op de hoogste voerende spanning in die goot. echter liggen er ook heel vaak kabels voor systemen in die geeneens dubbel geisoleerd zijn. of de elektrcien doet dat wel, maar de loodgieter gooit er allerhande kabel voor klimaat beheer in die niet voldoet.

dikke voedingen leg je beter ook niet teveel bij elkaar in kabelgoot, dan beter meerdere goten nemen. 5x2,5 valt daar niet onder overigens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

dikke voedingen leg je beter ook niet teveel bij elkaar in kabelgoot,

Dat is onzin. Ik heb kabels getrokken in een datacenter en daar lag een kabelgoot van 1 meter breed propvol met hele dikke kabels en 1 meter verderop een kabelgoot met UTP kabels ed. De aansluitingen daar waren 1200A dus dan weet je ook wel hoeveel en hoe dik dik kabels waren Die kabelgoten lagen wel op de grond. Wat wel een reden is om niet te veel kabels in een goot te leggen is puur het gewicht van die kabels wat dat word vaak onderschat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Op 25 maart 2020 16:34:49 schreef benleentje:
[...]Dat is onzin. Ik heb kabels getrokken in een datacenter en daar lag een kabelgoot van 1 meter breed propvol met hele dikke kabels en 1 meter verderop een kabelgoot met UTP kabels ed. De aansluitingen daar waren 1200A dus dan weet je ook wel hoeveel en hoe dik dik kabels waren Die kabelgoten lagen wel op de grond. Wat wel een reden is om niet te veel kabels in een goot te leggen is puur het gewicht van die kabels wat dat word vaak onderschat.

En de warmte die die kabels afgeven..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In de NEN1010 wordt uitgebreid aandacht gegeven over de belastbaarheid van leidingen.
Belangrijk is de manier hoe de leidingen de warmte kwijt kunnen.
Een afzonderlijk gelegde kabel kan zijn warmte veel beter kwijt dat een kabel midden in een volle kabelgoot. De belastbaarheid van een leiding is het hoogst als er minimaal een kabeldikte tussen de kabels zit. Een kabelgoot kan dan vrijwel leeg zijn, qua belastbaarheid van de leidingen is de goot vol!
Vaak wordt daar na uitbreiding geen rekening mee gehouden.
Het is dan zo dat de nieuwe kabels wel berekend zijn op hun warmteafgifte, maar geen rekening wordt gehouden met de bestaande situatie.

Er is geen enkele wet of norm die je verbied om bij voedingskabels zwakstroomkabels ( internet telefoon date etc) te leggen. Mag in de zelfde buis of goot! hoeft geen scheidingsschot tussen.
Vaak heb je jezelf ermee als je data over langere lengte langs vermogenskabels legt, maar dat is een ander verhaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 maart 2020 16:34:49 schreef benleentje:
[...]Dat is onzin. Ik heb kabels getrokken in een datacenter en daar lag een kabelgoot van 1 meter breed propvol met hele dikke kabels en 1 meter verderop een kabelgoot met UTP kabels ed. De aansluitingen daar waren 1200A dus dan weet je ook wel hoeveel en hoe dik dik kabels waren Die kabelgoten lagen wel op de grond. Wat wel een reden is om niet te veel kabels in een goot te leggen is puur het gewicht van die kabels wat dat word vaak onderschat.

heb een korte cursus nen1010 gehad, en daar werd toch ingegaan op teveel dikke voedingen in een goot leggen. niet alleen warmte, maar ook magnetische velden die dergelijke kabels opwekken onderling. heb weleens zo'n kanaal ondergronds gezien, daar lagen verschillende goten boven elkaar met ieders voeding kabels erin, maar de goten lagen geen van allen vol.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat er hier te veel beren op de weg worden gezien. In de openingspost gaat het om 4 ymvk, 1 thermostaatkabel en 1 coax. Die bijten elkaar echt niet als je ze samen in 1 goot legt.
Het is geen fabriekshal waar 100 kabels in een goot worden gepropt.

Helemaal mee eens Klaas, ik zie wel vaker studeerkamer theorieën hier, tot op zekere hoogte best leerzaam, maar in dit geval is er al meer tiep tijd in gaan zitten dan de klus zal duren :-)

In geval van houten vloerbalken, handzame stukken buis met spijkerclips tegen de balk maken. Stofmasker op !

(ik ken de situatie niet, algemeen verhaaltje)
De kruipruimte vloer vlak maken en een dekkleedje uitrollen.
En zo laten voor toekomstig gebruik, helpt ook tegen vocht uit de ondergrond

Kees, het lijkt wel of je mijn kruipruimte kent. Ik heb de hele zandvlakte belegd met dekzeilen. Aangenamer als je er door moet kruipen, houdt vocht tegen en als je eens een schroef laat vallen kun je hem tenminste teugvinden.
Ik ben niet zo'n fan van spijkerclips, die worden bros en breken na verloop van tijd. Ik werk liever met geschroefde beugels. Die gaan op den duur wel roesten maar houden het toch langer uit dan spijkerclips.

kunstof zadels werken prima in de kruipruimte, geen zoninvloed dus gaan lang mee. ijzer is niks, roesten als een gek. spijkerclips zijn idd niks, breken op den duur toch door onder de druk van de buis die erin zit. zeker 16/19mm clips, die breken op 19mm buis zeker na wat jaren, zon of niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 maart 2020 08:25:41 schreef Toeternietoe:
In de NEN1010 wordt uitgebreid aandacht gegeven over de belastbaarheid van leidingen.
Belangrijk is de manier hoe de leidingen de warmte kwijt kunnen.
Een afzonderlijk gelegde kabel kan zijn warmte veel beter kwijt dat een kabel midden in een volle kabelgoot. De belastbaarheid van een leiding is het hoogst als er minimaal een kabeldikte tussen de kabels zit. Een kabelgoot kan dan vrijwel leeg zijn, qua belastbaarheid van de leidingen is de goot vol!
Vaak wordt daar na uitbreiding geen rekening mee gehouden.
Het is dan zo dat de nieuwe kabels wel berekend zijn op hun warmteafgifte, maar geen rekening wordt gehouden met de bestaande situatie.

Er is geen enkele wet of norm die je verbied om bij voedingskabels zwakstroomkabels ( internet telefoon date etc) te leggen. Mag in de zelfde buis of goot! hoeft geen scheidingsschot tussen.
Vaak heb je jezelf ermee als je data over langere lengte langs vermogenskabels legt, maar dat is een ander verhaal.

Je mag zelfs geen twee groepen in een buis onderbrengen en volgens mij ook geen telefoonleidingen etc in dezelfde buizen, die ook dienen voor electriciteitsvoorziening.
Ik schreef al, mogelijk zijn de richtlijnen veranderd. Ik heb dat de laatste jaren niet meer bijgehouden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 maart 2020 12:09:27 schreef buzzy:
[...]Je mag zelfs geen twee groepen in een buis onderbrengen en volgens mij ook geen telefoonleidingen etc in dezelfde buizen, die ook dienen voor electriciteitsvoorziening.
Ik schreef al, mogelijk zijn de richtlijnen veranderd. Ik heb dat de laatste jaren niet meer bijgehouden.

Als je installatie uit draad bestaat dan heb je gelijk. Geen 2 groepen (met VD draad) door 1 buis. Logisch ook, hoe hou de fase van de ene groep gescheiden van de nul van de andere groep. Vergissing is snel gemaakt.
Maar maak je de installatie in kabel, dan mag het wel. Gelukkig, anders heb je niet veel aan een kabelgoot.
Een kabelgoot (met deksel) is niet veel anders dan een platgeslagen buis....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 maart 2020 11:51:47 schreef testman:
kunstof zadels werken prima in de kruipruimte,

Waar zet je de kunststof zadels mee vast.
Gelukkig zijn tegenwoordig RVS spaanplaatschroeven gemakkelijk verkrijgbaar.
Moet je ze niet bij de Gammelof Praxnix halen......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Waarom moeten Gamma en Praxis nou weer afgekraakt worden? Die verkopen inderdaad RVS spaanplaatschroeven en die zijn echt RVS. Ik heb er een aantal buiten gebruikt en die glimmen nog steeds na enkele jaren.

neem maar eens een magneet, bouwmarkt spul is altijd iets meer magnetisch als spul van een merk uit een doosje.

overigens heb je geen schroeven nodig voor kunstof zadels, op t werk gebruikt men zadels waar je zo een plug opklikt die direct in een gat van 6mm kan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer