Loodgel accu laden met laadregelaar zonnepaneel dmv auto accu

Hallo,

Ik ben bezig met en camper projectje waar ik gebruik maak van een kleine loodgel accu van 20Ah voor onze koelbox. Ik heb een zonnepaneel en een laadregelaar.

Omdat we waarschijnlijk veel onderweg zullen zijn vroeg ik me af of het ook mogelijk is om de loodgel accu op te laden via de laadregelaar gevoed door de auto accu (12V) in plaats van een zonnepaneel (tijdens het rijden) Uiteraard is het zonnepaneel op dat moment niet aangesloten.

Het gaat om de volgende accu
https://www.allekabels.nl/loodaccu/1061/1357006/loodgel-accu-12-volt.h…

en om de volgende laadregelaar
https://www.goedkoperzonnepanelen.nl/product/547623/zonnepaneel-laadre…

De laadregelaar zorgt er voor dat bij overspanning er niet meer geladen wordt, dus dat lijkt me goed.

Zie ik iets over het hoofd of moet dit gewoon kunnen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Wat voor koelbox is het?

Met een 20Ah loodaccu kun je m net een uurtje of 4 laten draaien (als het een compressor koelbox is)
Een compressorkoelbox doet toch gemiddeld 20-30Ah per 24 uur. Met 20Ah heb je netto goed 10Ah bruikbaar...

Direct aan de dynamo kan met een Cyrix of ander scheidingsrelais. Dan kun je 'm aan je startaccu koppelen en schakelt ie automatisch af als je motor uit gaat.

Maar 20Ah en een koelbox is eigenlijk een kansloze missie. 't is leuk voor wat ledverlichting enz maar dan houd het op.
Je zonnepaneel doet ook nog wel wat waardoor het, als de zon schijnt, nog wel kan, maar het rendement van zo'n 7-euro PWM ding is ook niet echt optimaal.

Nu weet ik niet wat voor zonnepaneel je neemt, maar is een 30A regelaar niet overdreven? Bedenk wel dat je zo'n kleine loodaccu niet ff met 30A kan opladen als je 'm iets langer wilt laten meegaan

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb weinig ervaring met een en ander, maar ga toch mee met de eerdere opmerkingen:
* het kan best wel wat je wilt, mits een gepaste "interface" is het zelfs niet nodig om het lichtpaneel af te koppelen
* of het veel zin heeft wat je wilt, dat is een andere vraag: 20 Ah lijkt inderdaad weinig voor zo'n koelding.

Ter illustratie: in mijn oude kampeerbus had ik een 70 Ah woonbatterij en een 60 liter compressorkoelkast, dat lukte best maar ik sta dan ook nooit twee nachten op dezelfde plek. Meer dan 24 uur op enkel die woonbatterij zou ik waarschijnlijk ook nooit gered hebben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bedankt voor de reacties en het meedenken.

De koelbox is een lichte koelbox thermo-elektrisch, dus met fans. Ik schakel in de nacht terug naar 6V ivm. geluid waardoor hij ook minder verbruikt. Met een volledig geladen accu red ik het nu 16 uur. Het gaat ook niet om een kampeerbus maar om een peugeot partner met een bed erin, maar dat terzijde.

Ik ga waarschijnlijk ook gewoon aan de stroom staan op de camping maar zal ook op plekken staan waar ik misschien geen stroom heb vandaar.

Mijn vraag is dus even niet of die 20Ah voldoende moet zijn, maar of ik hem kan laden met mijn auto accu. Ik kan dus laden met een zonnepaneel regelaar, daar gaat normaal +- 18V in van een zonnepaneel, kan ik daar spanning vanuit mijn sigarettenaansteker op aansluiten, of gaat de regelaar dan teveel stroom vragen van de accu of iets dergelijks?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat werd reeds eerder beantwoord, lees aub nog eens goed: vanuit het 12V-boordnet naar de "huishoud"batterij een aparte gepaste "interface", bv. een Cyrix-scheidingsrelais.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

maar of ik hem kan laden met mijn auto accu.

Nee kan niet en is bovendien ook onverstandig omdat je dan je auto accu leeg kan trekken. Vandaar ook het scheindingsrelais dat de accu automatisch koppelt zodra de motor draait en de dynamo stroom levert. Zodra de motor uitgezet word zijn beide accu weer gescheiden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom niet direct goed begonnen? Schaudt heeft apparaten die dit allemaal voor je regelt. Bijvoorbeeld EBL-211. Die zorgt er ook voor dat je auto, batterij niet wordt leeg gezogen door je koelkast.

20Ah voor een koelbox is niet gek veel. Je kan maar max 10Ah gebruiken om de batterij niet snel naar de filistijnen te helpen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 25 maart 2020 17:07:49 schreef Menno Hooijenga:
Met een volledig geladen accu red ik het nu 16 uur. Het gaat ook niet om een kampeerbus maar om een peugeot partner met een bed erin, maar dat terzijde.

Een peltier koelbox is het meest inefficiente ding. 16 uur red je misschien wel, dan is je accu ECHT leeg. Niet 50%, maar echt leeg.

als je om de paar maanden een accu wilt vervangen omdat je ze sloopt, prima, maar dat is ook een prijzig geintje op de langere termijn (nog los van het brakke rendement.

Je hebt nu geen koelbox, maar een bak die het een paar graden afkoelt. Lees: bij 30 graden in de zomer is je biertje maar 27 graden...

Persoonlijk zou ik het of goed doen, of je de moeite/kosten besparen.

Zo'n Schaudt oid is natuurlijk ook een prima (all-in-one) oplossing

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ volledig off-topic maar de woordspeling is me onweerstaanbaar fraai ]]

een peugeot partner met een bed erin

is heel wat anders dan een peugeot bed met een partner erin :) :)

Maar om bij het onderwerp te blijven: het is allemaal een kwestie van compromissen, en daarvoor heeft eenieder haar/zijn eigen criteria. Zelf zou ik in zo'n (toch eerder bescheiden) Peugeot bed :) geen superzware woonbatterij plaatsen, om het allemaal binnen proportie te houden; maar het staat eenieder vrij dat anders te zien.

De berekening die moet beslissen of er lichtpanelen worden toegevoegd lijkt me erg moeilijk: schat maar eens het meerverbruik aan brandstof in, door de slechtere aerodynamiek van die panelen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 25 maart 2020 19:23:42 (57%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Je hoeft de panelen natuurlijk niet op het dak te monteren je kan ook ze er enkel opleggen als je ze wilt gebruiken. Heeft natuurlijk ook weer nadelen dat je ze kan vergeten en dat een ander ze van je kan gaan lenen zonder dat jouw te vertellen :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Omdat we waarschijnlijk veel onderweg zullen zijn vroeg ik me af of het ook mogelijk is om de loodgel accu op te laden via de laadregelaar gevoed door de auto accu (12V) in plaats van een zonnepaneel (tijdens het rijden)

Dit gaat dus gewoon niet. Die zonnelaadregelaar moet gevoed worden door een zonnepaneel. Je kunt hem niet voeden met een auto accu of dynamo. Waarschijnlijk zijn die spanningen gewoon te laag.

Specificaties van de regelaar:

Fabrieksinstellingen
Current Rating 30A
Rated Voltage 12V/24V
Max solar panel: 390W@12V / 780W@24V
Max pv spanning: 50v
Float Voltage 13.7V
Discharge Recovery Voltage 12.6V
Discharge Cutoff Voltage 10.7V
Operating Temperature -35? to +60?
Standby Consumption <10mA

Je moet een systeem bedenken dat beide accu's van elkaar gescheiden houd, maar wel zorgt dat beide accu's geladen kunnen worden uit walsstroom,de zonnepanelen en autodynamo. Die scheiding is noodzakelijk om te voorkomen dat je een keer zonder stroom komt te staan en om te voorkomen dat er tijdens het starten van alles stuk gaat. Daar bestaan dus diverse leuke oplossingen voor. Het is al genoemd. Cyrix levert een slim scheidings- relais die de accu's e dynamo's op het juiste moment van elkaar loskoppeld. Zelf vind ik een oplossing met scheidingsdioden mooier. Geen bewegende delen en doet gewoon altijd wat het moet doen.

Verder zul je even moeten kijken wat jouw dynamovoor laadsysteem bevat. Als het een slimme dynamo is kun je een probleem krijgen met bijvoorbeeld het inleren van een nieuwe accu. (Een accu erbij plaatsen is voor het systeem een andere accu) Als je de accu's dan steeds loskoppeld heb je dus steeds een andere accu. Zet je er dan ook nog eens een lader van b.v. walstroom en een van het zonnepaneel naast? Dan weet het slimme maar daardoor juist weer domme laadsysteem helemaal niet waar het aan toe is.

Kortom het is de vraag in hoeverre de autodynamolader ingericht is extra laders. Je zonnelader is daar in elk geval niet niet op ingericht.

Er bestaan overigens systemen die helemaal voor dit soort zaken zijn ingericht. Maar dat kost waarschijnlijk wat.

Je kunt zelf iets gaan bedenken maar ook een kant en klaar systeem kopen.
Je kunt ook gewoon je zonnepaneel achterwege laten, dan is een oplossing al een stuk makkelijker te realiseren. Ook is de keuze van je koelsysteem in combinatie met een erg kleine accu zeer discutabel. Peltier/seebeck koelboxen is in dit geval het minst handige keuze omdat deze koelboxen zeer veel stroom gebruiken. En bij stilstand kun je ze niet eens op gas aansluiten.

Dank allen voor de reacties, met name Ex-Fietser voor het duidelijke verhaal.

Het is zoals big_fat_mama ook al schreef: iedereen heeft weer andere criteria. Ik laat het hier even bij, ik kijk wel hoever we hier mee komen, misschien moet ik het "wild kamperen" wel gewoon loslaten of accepteren dat we op dat moment even geen koud bier of gekoelde etenswaar bij ons hebben, ook geen ramp. Als we al aan het kamperen toe komen deze zomer.. #staysafe

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

@Menno Hooijenga

het kan allemaal echt wel hoor. Een eenvoudige goedkope oplossing is er echter niet. Ik heb mijn wagen als overlander ingericht. Het enige dat ik nog niet heb wegens de kosten is een compressorkoelbox. En met een overlander is het juist de bedoeling om wild te kamperen. En dan nog heel lang ook in bijzonder afgelegen en ontoegankelijke streken. Eigenlijk is dat dan ook geen kamperen meer maar meer wonen geworden.

Ik heb een 24 volt boordnet en een 12 volt boordnet. 24 volt gebruik ik voor de auto (starten, koplampen, verstralers, mistlampen, werklampen standkachelpompje enz. Ik gebruik 24 volt ook voor toepassingen die die heel veel energie vragen. Zoals een 2KW 230 volt omvormer en een electrisch oventje. Onderweg een broodje uit dat oventje is best lekker hoor. Maar dan moet de motor lopen op een verhoogd toerental. De 2500 watt dynamo levert dan de energie omdat de 24v accu's anders in geen tijd leeg zijn. Op die accu's zit ook een accuspannings bewaking die alles keihard uitschakelt als de spanning onder een bepaald niveau zakt. Dat voorkomt dat ik niet meer kan starten. Er zit een slingerstart op de wagen maar dat is echt niet te doen. Met 2,5 liter cilinders met een 33 bar compressie verhouding is niet rond te krijgen. Je kunt de wagen dan vooraf beter op een bult parkeren en hem tijdens het naar beneden rollen met de koppeling starten. De 24 volt accu's kunnen worden geladen uit de 24 dynamo en met een trafo uit de walstroom.

De 12 volt accu en dynamo gebruik ik voor de minder belangrijke dingen zoals de radio, (nu nog) absorbtie koelkast, binnenverlichting computer enz. Ook het standkachelpompje kan met een omvormertje op 12 volt werken. Dat is handig 's nachts in januari op bijvoorbeeld de noordkaap. En ik heb ook nog een kleine 230 volt omvormer van 330 watt ofzo. De twaalf volt accu kan geladen worden uit een zonnepaneel de autodynamo en met een trafo uit de walsstroom.

De elektrische systemen zijn met scheidingsdioden aan elkaar geknoopt. De systemen zijn ook redundant. De 24 volt accu zou ik met een kleine omvormer een beetje kunnen opladen uit de 12 volt accu mocht die per ongeluk leegraken. Dan zou ik misschien net voldoende hebben om de motor te starten. En als die eenmaal loopt kan ik weer alles.

Ik kan in drie tanks 180 liter diesel meenemen. Dan kan ik ook door plaatsen rijden waar wat minder voorzieningen zijn. Dat heb ik bewust niet in lossen jerrycans zitten. Op veel plaatsen (tunnels, veerboten e.d.) mag je tegenwoordig door recente ongelukken ook geen brandstof in losse jerrycans meer meenemen. Water mag gelukkig nog wel en heeft ook voordelen om het over losse jerrycans te verdelen. Water bederft snel en als dat met een jerrycan gebeurt ben je maar een can kwijt en niet je hele watervoorraad.

Deze mensen hebben een trip gemaakt waar je wel wat inspiratie op zou kunnen doen. https://dutchonwheels.nl/2018/02/07/argentinie-wat-zeg-je-hiervan-floo…

Dank voor de link Ex-fietser. Heerlijk om (vluchtig) te lezen! Had zoiets graag met de kinderen gedaan in 2016, maar zo primitief kan mijn gezondheid helaas niet meer aan (en dat was nu net de reden dat de kinderen een jaar van school mochten).

Hoe doe je dit met de diodes? Ik ga 3 accu's met elkaar verbinden via een paar diodes. Begin jaren 90 van de sloop gehaald, als mijn geheugen me niet in de steek laat van Winchester-computer voedingen: drie USD545 75A Schottky's op één koelvin. Accuspanning per accu op één anode, koelvin, en dus de gezamenlijke stroom van alle drie de accu's, op de kathode.
Zoiets? Alleen dan andersom om ze vanuit één spanningsbron te voeden? (Ik heb gescheiden laders, maar de belasting moet op alle gecombineerde accu's draaien).

Tijdens een eerdere vakantie een 500W waterkokertje op een 600W 220V inverter laten draaien, werkte prima. Aansluiting op het 12V boordnet was met een Speakon luidspreker connector (30A per contact, 4 contacten, dus 60A bij 12V)) en de dynamo een 55A versie. Deze heeft het wel kort na deze vakantie begeven... Maar een beetje auto heeft tegenwoordig wel een 90A dynamo en de TS zijn verbruik is véééél lager.

Hoe groot zal de startstroom zijn van de 20Ah accu als die wat leger is? Met één relais en een drukknop maakcontactje op de geschakelde sigaretten-aansteker kun je een 12V stuursignaal creëren dat automatisch afvalt wanneer de auto uit staat. Dit kun je weer gebruiken voor een tweede relais dat de tweede accu dus laad wanneer de auto op contact staat (dus bij voorkeur wanneer deze loopt) EN je even het maakcontactje hebt gedrukt. Je moet alleen wel steeds zelf even het knopje drukken...

Ikzelf heb dit ding (was volgens mij maar 5euro). Dit kan wat het Cyrix relais doet, maar minder stroom. Om dit te vergelijken heb ik het Cyrix relais even opgezocht en dat ding is spotgoedkoop... Daar zou ik niet voor gaan rommelen als je alles nog moet gaan samenstellen!

De hond heeft net het relais van die van mijn Aliexpress ding aan gort gebeten, dus ik ga nog even kijken of dit ding ook rechtstreeks mijn 75A relais kan bedienen. Ik meen wel dat ik niet zo te spreken was van het ruststroom gebruik (20mA geloof ik).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wie inspiratie wil opdoen kan ook eens bij de Belgische Overlanders kijken. Een indrukwekkende collectie reizigers en voertuigen! Er zijn trouwens flink wat NL-ers bij ook. Hun jaarlijkse treffen is een stevige aanrader, hopelijk mogen we tegen September terug de baan op. Zie https://overlanders.be/treffens/treffen-2020

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Als jij zegt dat de koelbox het 16 uur op de accu volhoud dan zou dat zomaar kunnen. Echter weten we dan niet tot hoever jij die accu dan hebt ontladen een voltmeter module o.i.d. zou geen kwaad kunnen dan kan je de ontlading van de accu in de gaten houden. Of een stukje elektronica wat alle grote verbruiker automatisch afschakelt
Een accu kan erg slecht tegen te ver ontladen als je dat regelmatig doet houd dat in dat je accu het bv maar 1 jaar volhoud als 1 jaar voor jouw voldoende is om eerst even ervaring op te doen wat houd je dan tegen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Goede tip Big-Fat-Mama. Lijkt me heel erg leuk om heen te gaan. Antwerpen is ook niet ver weg. Voor een overlander zeker niet.