hilips 42PFL7008K/12

Een tijdje geleden kreeg ik deze TV ter reparatie. Deze had last van het bekende knipper probleem. Na de fusion chip te hebben gereflowed deed hij het weer prima en de klant wou niet meer betalen voor een reball. Nu kwam deze tv weer snel terug met een rare fout: geen beeld maar wel strepen wisselend in beeld. De klant wou een reflow maar dit werkte nu niet. Er komt nu helemaal geen beeld en de standaard knippercode ook niet.

De tv lijkt aan de achterkant normaal op te starten, de voltages komen op en de fusion chip wordt warm. Er komt echter geen beeld en de backlights blijven ook uit. Na een minuut ongeveer zakt alles weer weg en gaat de led aan de voorkant 2x knipperen. Hij doet hierna niets meer.

Iemand enig idee wat hier gebeurd is? Is de fusion chip te warm gestookt en kapot? of moet ik in een andere richting kijken?

twee keer reflowen is meestal het komend einde van de chip.

zelfs de eerste reflow was al dodelijk, aangezien het niet onder de juiste omstandigheden gebeurde, alleen, je merkt het niet direct. chip werkt nog enige weken, maanden, maar wordt intussen intern opgevreten en geeft het dan definitief op.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hij bedoelt misschien nog rest flux dat niet "uitgewerkt" is en eea kan beschadigen? Hangt natuurlijk ook af van gebruikte flux.

één mogelijke redding: vernoemde tweede fout komt gegarandeerd ook van loszittende Fusion chip. Met een beetje geluk is die nog te redden met reball.

Ik ben persoonlijk met die reflow helemaal klaar... Raar of zelden dat dat blijvend goed komt.

Voor een fout waar ik zeker van ben dat het van een loszittende BGA komt laat ik sowieso reballen, anders doe ik geen herstelling meer.
Vermits ik wegens de "lockdown" dergelijke verplaatsingen niet meer mag maken en toch thuis zit, bij wijzen van experiment nog eens twee andere BGA chips gereflowed.
Toestel werkt een dag goed. Na volledig afkoelen terug fout.
Daar zat dan een chip tussen uit een receiver die bijlange na niet warm wordt.