[NL] Mag ommantelde 5 x 2,5 kabel in flexibele buis

Hallo,

Ik vraag me het volgende af.
Ik laat momenteel een chalet bouwen, waar ikzelf de nodige stroomkabels in wil verleggen. (Opmerking ivm de regels; Dit gaat in Nederland gebeuren)
Ik krijg een inductiekookplaat welke via een perilex kabel (5 x 2,5 mm) voorziet gaat worden van stroom.
Omdat deze kabel door de vloer naar het kookeiland moet, was ik aan het denken deze in een 3/4 flexibele buis onder de Houten vloer te leggen. (dus door de balken heen te boren en te voeren.
Mag ik een ommantelende binnenkabel, door een buis trekken of mogen hier alleen de VD kabels door.? (ivm met bv brandgevaar omdat de kabel in de buis te warm wordt?).

Ik weet dat er kant en klare flexibele buizen zijn met 5 x 2,5 maar dit zijn rollen van 50 of 100 meter. Zoveel heb ik echter niet nodig en kost me dus veel te veel geld. Mijn oplossing is behoorlijk goedkoper.
Of heeft iemand nog andere tips voor mij.

Deze vraag geld ook voor de aansluiting van een stoomdouche welke de fabrikant 3 x 4 mm en een aparte groep van 16A aangeeft.

Alvast allemaal bedankt voor het meedenken.

Shiptronic

Overleden

Volgens mij mag dit gewoon, en mag je hem zelfs "los" leggen zonder iets er omheen, als hij maar om de zoveel cm vast zit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij een bekende van mij, heeft men laatst geweigerd om de meterkast af te nemen omdat ze de kabel in de holle wand had lopen, zonder buis of flexibele buis erom. (Dit betrof ook een aanbouw bij een chalet met aansluiting en aanleg van een nieuwe groepenkast
Daarom vroeg ik me af of dit ook zou gelden voor onder de vloer.
De kabel kan/mag dan ook gewoon richting de groepenkast zonder door een buis gedaan te worden?

gr ClaRa23

De kabel moet wel deugdelijk vastgezet worden. Daar zijn richtlijnen voor. Maar je mag volgens mij geen 5x 2,5 mm2 door een flex 19 mm trekken, wel door een gladde 19mm2. Maar dat ging om belastte aders en hoe zat dat dan ook-al-weer met de aarde? is ongeveer 25 jaar geleden dat ik me daar voor het laats mee bezighield.

zit sinds 2009 in de PV.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik zou toch 5*4mm² of 6mm² nemen. Is eenmalige kost. Komt er later een 230V vuur kan het nog op dezelfde kabel.

Een XFVB/VFVB mag volgens mij zo gemonteerd worden. Deze heeft een extra bescherming. Een VVB zou ik in een (ruime) buis steken. Is dat niet het probleem geweest bij de bekende van u? VVB onbeschermd in een holle wand?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

5x4 of 5x6mm2, niet nodig, dit is in NL, niet in BE. kabel best in buis leggen idd, een 5x2,5 door flex gaat ook geen makkelijke klus worden, is vrij strak, beter buis nemen, eruit gaat ie toch niet meer met een paar bochten. VD door de vloer als deze nat is zou ik niet doen iig. door houten balken boren is ook constructie technisch een ding, door de kern van de balken boren, niet onderaan of bovenaan de rand, dat verzwakt de balken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Kan NL kabel meer A verdragen dan een Belgische?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 26 maart 2020 17:37:49 schreef buckfast_beekeeper:
Kan NL kabel meer A verdragen dan een Belgische?

In Nederland werken ze met een kookgroep, bestaande uit twee gekoppelde groepen om zo de stroom te verdelen. Die gekoppelde groep zijn twee automaten van 16A die mechanisch gekoppeld zijn. Dit kennen wij in België niet.

Wij werken met 5G4# drie fasig of 3G6# monofase en een neusdoos.

Jinny

Golden Member

NL rekent meer met tijdelijke belasting ipv permanent.
Als je continue 35A door een 5x6 jaagt wordt het ding zelfs in de open lucht 40 graden.
Maar een kookplaat is niet continue dus de kabel heeft tijd voldoende om weer te koelen.
Een 5x2,5 is uitstekend geschikt voor dit doel.
Tegen de tijd dat ie de 60 graden gaat bereiken staat het zaakje alweer uit.
Zoveel stroom neemt een inductie ook niet meer.

Ergens heb ik zelfs een inductiekookplaat een poosje voor nood op een B16 laten draaien ipv een kookgroep, ding is er nooit uitgegaan.
Na een maand of 4 was ik in de gelegenheid om er een kookgroep van te maken..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Inderdaad, die inductiekookplaten zijn tegenwoordig gemultiplexeerd. Ze (ik noem ze ook nog steeds platen) wisselen elkaar af bij vol vermogen. Als je goed luistert hoor je ze tikken. Dit kwam nogal verwarrend over in het prille begin.

Terug On topic,

Ben eigenlijk benieuwd of die kabel nu wel of niet zonder buis mag (flex of glad) in NL. Meningen zijn wat verdeeld. Misschien handig om het type kabel mee te geven?

Jinny

Golden Member

Mag zonder.
Mits netjes gebeugeld of in een goot.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat is een perilex kabel?
Wat noem jij een ommantelde binnenkabel?

Wat je voorstelt mag.
Dat mag zelfs zonder de buis.
Zelf vind ik flexibele buis zooi, kabels er doortrekken valt tegen.
Kun je de kabel niet rechtstreeks tegen de balken monteren, scheelt een hoop gaten boren.
Kost je wel beugeltjes....
Een buis tegen de balken monteren kan natuurlijjk ook.
Legio mogelijkheden.

P.S. als jij ommantelde binnekabel kabel van het type YMvK-as oid bedoel, dan mag je die zelfs in de kruipruimte zo over de grond leggen.

Stoomdouche:
Als deze niet te ver van je woning af komt te staan dan mag je die ook met 2,5 qmm aansluiten, mits je een max. 16A beveiliging gebruikt.
Denk eraan, een stoomdouche moet in een woonhuis achter een 30 mA aardlekschakelaar.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 26 maart 2020 19:00:52 (19%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hallo toeternietoe,

in mijn ogen is een perilexsnoer opgebouwd uit 2 x bl, 2 x br en 1 x GG in 2,5 mm kern. Tot mijn verbazing zijn de losse aansluitkabels die men als perilexsnoer kopen kan, maar 5 x 1,5.

De stoomcabine komt in de woning (is douche/stoomcabine combinatie)
Moet deze dan altijd achter een 30 mA aardlekschakelaar.? Maar ik kan wel gewoon de 16 A zekering ervoor ebruiken?

Ik kan alleen maar door de balken omdat de balken aan de boven en onderzijde bekleed zijn. Ertussen loopt dan ook nog steenwol isolatie.
Ik wil het liefst met flexibele buis, met de kabel er al in, werken.
Dit ivm de tijdwinst.

De ommantelde kabel die ik bedoelde is een rubberkabel met 5 x 2,5ZW

gr

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je gebruikt eigen benamingen, beetje lastig voor een “vakman”
Een snoer is flexibel, soepel. Je snoer dat je noemt gaat van de contaktdoos (type Perilex) naar je fornuis. Dat mag geheel volgens voorschriften met 1,5 qmm. Dus een 5x1,5.
Dat mag met een VMvL ( wit snoer) maar mag/kan ook met gevulcaniseerd rubber, meestal Neopreen

Een kabel is (meestal) grijs, en bevat meerdere aders van massief koper, en is NIET soepel maar stug.
Een ommantelde kabel heeft nog een extra metalen bescherming! meestal een metalen vlechtwerk.
Die kabel mag in de grond, maar ook door de kruipruimte.

Welke van de twee je gebruikt ( ik neem aan de eerste) dan moet deze 2,5 qmm zijn.
Dus een YMvK 5x2,5.
Deze grijze kabel is van vinyl of daar mee vergelijkbaar materiial, sort plastic, maar beslist geen rubber.
Rubber kabels zul je niet tegenkomen ( bestaan wel hoor, maar zijn heel specifiek). Rubber sneoern ( soepel dus) komen veelvuldig voor.

Voor je stoomcabine mag je ouderwetse zekeringen gebruiken, maar er MOET een 30 mA aardlek bij.
Een automaat mag ook in combinatie met de aardlek van 30mA
Een aardlekautomaat ( aardlek en automaat in een). mag ook.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)