Samsung HDMI

Wie kan mij verder helpen.
Ik heb hier een Samsung LTA400WT-L01 staan.
In eerste instantie wilde deze niet inschakelen en stond het relais te knipperen.
Dit is verholpen nadat er een paar condensatoren zijn vervangen op de voedingsprint.
Nu werkt de TV weer. Dat wil zeggen het menu komt in beeld.
Als ik een dvd speler aansluit op de HDMI ingang en ik zet de speler aan dan ziet je het opstart logo van de DVD speler.
En daarna krijg ik zwart beeld.
Ik heb een keer nog wel geluid erbij gehad maar dat was meer toeval denk ik.
Het lijkt erop dat als er meer stroom wordt gevraagd dat dan het beeld verdwijnt.
Zelfs de helderheid van het HDMI logo links in het scherm wordt zwakker wat intensiteit betreft.
De Spanning op connector cm808 geeft de juiste spanningen af 13v 5.4v en 12v.
Heeft iemand een idee waar ik dit moet gaan zoeken.

Hallo jama probeer eens met een andere HDMI kabel kan zijn dat deze defect is komt meer voor

LTA400WT-L01 is een panel code en geen modelnummer, wellicht dat een juist modelnummer wat meer antwoorden oplevert.

Hallo maxtv.

De HDMI kabel is 100% in orde.
Ik heb aan deze kabel mijn eigen DVD speler zitten en die werkt perfect.
Nadien de tv naar mijn reparatie kamer gebracht en met een andere HDMI kabel aangesloten maar hetzelfde probleem.

Wat mij ook opviel is dat als ik de KPN box aansluit aangeeft dat het niet wordt ondersteund.
Is dit een software probleem?

Sorry het type nummer is LE40R71B.

Dit klinkt naar een blacklisting van je DVD-speler door de TV.
Dat kan worden veroorzaakt door een storing (ooit, in een recent verleden) in de data stream vanaf de DVD-speler naar de TV, waardoor de TV (onterecht) dacht dat het signaal werd afgetapt, óf dat het signaal ongeldig was.
Het HDCP (High Definition Copy Protection) protocol treedt dan in werking. De TV markeert de DVD-speler dan als niet-geauthoriseerd afspeel-apparaat en zet daarom het beeld op zwart.

De implementatie van dit beveiligingssysteem was in deze modellen toestellen een beetje té fanatiek en greep wel eens onterect te gemakkelijk in.

Vervelende is echter dat de kans heel groot is dat dat niet met een factory reset (in het service menu) is te verhelpen. Destijds (toen dit model courant was) was de oplossing het vervangen van het mainboard.

Desondanks kun je proberen een factory reset uit te voeren en kijken of het daarna weer werkt.

Wat het probleem met de KPN-box betreft: de TV is een HD-ready type: schermresolutie is 1366x768. Mogelijk staat de box op 1080p. De TV ondersteunt maximaal 1080i.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

resolutie vanDVD speler lager instellen of evt via scart

Ik heb de resolutie al lager ingesteld van de KPN box. Ik krijg nog steeds geen beeld.maar als ik het menu op roep dan verschijnt deze wel in beeld. (Zie foto)
Normaal moet je dan in het zwarte vak links boven de tv zender zien.
Maar zowel beeld als geluid is er niet.

Dan gaat het in je KPN box mis. De verbinding tussen de box en je TV is in ieder geval prima, anders zou je ook het menu niet krijgen.

Van "geen beeld" is hier in ieder geval GEEN sprake. Je hebt namelijk wel degelijk beeld! Ook al is het 'maar' het menu scherm van de box!

Waar je nu mee zit is dat je KPN box geen signaal ontvangt. Daar kan je TV niets aan doen. De TV kan namelijk niet selectief zijn in wat 'ie van een HDMI stream weergeeft.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hallo MNM.

Mijn KPN box en mijn DVD speler werken prima op mijn eigen TV.
En deze net ook nog op een philips aangesloten zonder problemen.
Alleen op de Samsung doen ze het niet.
Dat wil zeggen de KPN box wel menu maar geen beeld en de DVD doet helemaal niets.
Dus mijn conclusie is het moet in de tv zitten.
Zojuist ook nog een factory reset gedaan maar ook dat helpt niet.
Als ik kijk in het menu calibration dan staat er bij HDMI calibration failure.
Dus er is iets in de tv niet goed.

De Samsung TV kan geen onderscheid maken in de door de KPN box aangeboden HDMI stream wat 'menu beeld' is en wat 'zender beeld'. HDMI is een gecomprimeerde data stroom (over vier differentiële kanalen) dat een kant-en-klaar beeld (en geluid) overdraagt.

HDMI Calibration Failure betekent slechts dat de kleur gamma niet is gecalibreerd. Heeft verder niets te maken met signaalverwerking.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hallo MNM.

Ik vind het ook raar dat hij wel het menu laat zien maar geen tv beeld.
Maar hoe verklaar je het dan dat er toch onderscheidt is tussen deze twee.
En de KPN box en DVD speler werken gewoon op mijn andere tv.
De dvd speler is een half jaar oud en de KPN box bijna een jaar oud.
In eerste instantie werkte de KPN box helemaal niet maar toen ik de resolutie naar automatische heb gezet kreeg ik pas aansluiting met de tv.
Maar alleen maar menu en geen beeld.
De dvd doet helemaal niets alleen het LG logo bij aanzetten en dan houd het op.
Ik sta hier echt voor een raadsel en hoop dat er toch iemand is die dit eerder heeft meegemaakt.

Gr. Jan

Shiptronic

Overleden

Al een ander HDMI ingang gepakt?, ze werken niet allemaal hetzelfde .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat gaat niet want er zit maar een HDMI ingang op.
En ik heb niets wat ik op de scard ingang kan aansluiten om te kijken of die wel werkt.

Sine

Moderator

Op 25 maart 2020 11:11:46 schreef MNM(tm):
De TV markeert de DVD-speler dan als niet-geauthoriseerd afspeel-apparaat en zet daarom het beeld op zwart.

Bwuh? Die ongein kende ik nog niet ....

maartenbakker

Golden Member

Dat is uit dezelfde periode dat JVC een tamper sensor had waardoor HDMI op zwart ging als je het toestel zonder achterwand liet spelen... Dat was dan wel weer te resetten, maar toch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 maart 2020 18:28:40 schreef jama:
Ik heb de resolutie al lager ingesteld van de KPN box. Ik krijg nog steeds geen beeld.maar als ik het menu op roep dan verschijnt deze wel in beeld. (Zie foto)
Normaal moet je dan in het zwarte vak links boven de tv zender zien.
Maar zowel beeld als geluid is er niet.

Klinkt als een HDCP probleem.
Bij een jeugdhuis destijds een beamer gehangen en deze samen met de bestaande tv dmv een domme HDMI splitter parallel op de digibox aangesloten (Telenet).

Met 1 van de 2 apparaten aangesloten was er volledige functionaliteit maar zodra beide apparaten aangesloten waren dan kreeg ik enkel het menu/ de zenderlijst te zien en verder geen beeld/ geluid.
Met een dvd speler hetzelfde verhaal.

Dit is vervolgens opgelost met een speciale actieve HDMI splitter.

HDCP problemen met een 1 op 1 verbinding heb ik tot nog toe alleen gezien met hele oude computer schermen waar met een verloop een dvd speler oid op de dvi ingang aangesloten was.

Oké stel dat de DVD is geblokkeerd maar dan zou de KPN box het wel moeten doen.
En deze laat alleen zijn menu zien maar geen beeld.
En dat is zoals MNM eerder vertelde niet mogelijk.
Maar zoals op de eerder geplaatste foto te zien is is het vlak waar normaal beeld moet zijn gewoon zwart.
Dus hoe kun je dat dan verklaren.

Nóg een dingetje: het opstartscherm van DVD-spelers is in 720x576 resolutie. Als de DVD-speler verder is ingesteld op 1080p (sommige DVD-spelers kunnen zelf upscalen), dan blijft het beeld na het opstartscherm inderdaad zwart.

Er staat me trouwens iets bij van de KPN boxen dat je de resolutie op twee plekken moet/kunt instellen. Ik dacht dat je ook iets kon instellen bij 'systeem instellingen'.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

niet ondersteund in beeld zegt idd de beeldresolutie die te hoog is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou schiet mij maar lek maar ik weet het niet meer.
Gezien dat iedereen met GOEDE tips is gekomen heeft het niet mogen baten.
Vandaag een nieuw KPN ontvanger ontvangen en deze aangesloten en de resolutie op 720p gezet.
Ook dan geen beeld en geluid zie foto.
Ik kan maar op een plek de resolutie veranderen in de ontvanger.
Wie heeft er nog goede ideeën over of heeft dit eerder meegemaakt.
Nog even als aanvulling als ik de ontvanger op radio zet dan heb ik ook geen geluid.
En dit staat los van de resolutie lijkt mij.
Maar hij laat wel de tekst op het scherm zien zie foto.

[Bericht gewijzigd door jama op dinsdag 31 maart 2020 18:57:18 (19%)

apkay

Golden Member

wat is het type nr van het mainboard?
heb hier een paar verhuisdozen vol,met samsung printen.
mischien heb ik er een voor je.

groeten van apkay.

Hallo apkay.

Ik heb even twee foto's toegevoegd. Het nummer is niet volledig leesbaar dus misschien in combinatie met de print dat je eruit komt.

Gr. Jan

maartenbakker

Golden Member

Het BN-nummer is uitstekend leesbaar, alleen onscherp op de foto en een beetje afwijkend omdat het niet met BN94 begint. Er staat zo te zien: BN91-01006B.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is BN91-01005B.
Ik dacht dat het om het andere nummer ging.