Siemens droogkast WT46W562FG draait niet meer

Niet zo tevreden van deze droogkast. Nu heeft ze wel al bijna 10 jaar gedraaid en is héél zuinig (warmtepomp A-50 label), maar ik moet ze 1 tot 2 keer per jaar openschroeven en de pluizen in het pomphuis uitzuigen alsook de volledige filter zuiver spuiten die eigenlijk zelfreinigend zou moeten zijn.

Enfin, dit terzijde, nu is hij wel anders defect. Als de motor moet starten, maakt hij alleen maar een bromgeluid en draait niet.
Als ik dan aan de trommel draai blijft hij even draaien om dan weer langzaam stil te vallen met een continu brommend geluid.

Welke opties heb ik hier om zelf te doen? Motor kapot? Of zou het ook iets anders kunnen zijn? Die dikke condensator die op de draden van de motor zit?

aanloopcondensator is meestal gaar. die gaan tegenwoordig met bosjes in drogers. de oude met echt chemo erin konden wel 25 jaar mee in die hitte..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Yep, die condensator, de kleinste welke naast de motor staat. Ik dacht 7,5 uF

Overigens, als je veel pluizenvorming in je pompkamer heb, zit het blauwe filtertje nog in de water opvang bak en zijn je normale filters nog heel op de scharnierpunten?? Zo te horen voer je ook geen volledige reiniging uit van verdamper/condensor en opvang bak...Krijg je elke keer die problemen terug...

Om even op die laatste vraag te antwoorden:
Ik kan niet kiezen tussen halve of hele reiniging, allé dat denk ik toch.
Dat gaat volledig automatisch. Het filtertje in de opvangbak is niet kapot.
Ja zo om het half jaar moet ik hem open draaien, alle vuiligheid met een waterstofzuiger opzuigen en alles nog eens goed zuiver spuiten, maar je kan er niet goed aan.

Om op de hoofdvraag terug te komen, ik heb die condensator eens bekeken.
De spanning was ervan af. Ohms meet hij helemaal niet door.
Met een multimeter heb ik de capaciteit gemeten, die was exact 7.5 uF.
Zou hij dan toch kapot zijn ondanks de goede meting van de capaciteit of zou het iets anders zijn?

Relais van motor kan ook defect zijn ( OF DRAADBREUK NAAR CONDENSATOR TOE ALS MOTOR BROMT EN 230V KRIJGT), deze motor draait maar 1 richting op.. Uit elkaar halen bedoel ik ook geheel uit elkaar, dus compressor ICM verdamper/condensor uit onderbak en reinigen met hogedruk reiniger...

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 27 maart 2020 19:00:30 (14%)

Ik heb nog eens even gekeken ernaar. Volgens mij is de condensator goed vermits ik netjes 7,5 uF meet en geen kortsluiting, allé daar gok ik toch op.
De kabeltjes van condensator naar motor zijn ook goed. Als ik op de klemmen van de condensator meet naar de motor toe (met de condensator eraf) dan meet ik 10 ohm. Ik weet niet of die 10 ohm juist is, maar het geeft wel aan dat de kabeltjes goed zijn. Het zijn ook maar heel korte kabeltjes en visueel zijn ze ook goed.

Op de motor komt netjes 230v aan.

Als ik de riem eraf doe, doet hij precies hetzelfde, dus het ligt nu niet aan de belasting.

Maar ik vermoed dat de motor kapot is. Als ik hem heel even test (max. 5 sec) riek ik iets. Ik zet hem direct terug af.

Zou het niet kunnen dat de motor hoger en hoger belast werd met de tijd?
Ik zie dat die trommel in een soort van vilt draait en daar zit veel stof tussen. Ze draait nog wel goed maar toch zwaar, vind ik. Ik heb ooit eens gelezen dat dit wel eens voor problemen zou kunnen zorgen.

Ik vind nergens online zo'n motor van dergelijk toestel, dus ik kan niet inschatten of dat nog de moeite is om te herstellen.
Ik weet trouwens ook niet hoe die motor eruit moet. Aan de achterkant zie ik de ventilator voor de warme lucht maar ik zie niet hoe die eraf moet.

OK, motor is eruit, dat was simpel.
Ook ene op internet gevonden...
https://www.onderdelenstraat.nl/model/576300668381/117165029570/

Ik ga toch eens eerst proberen met een condensator.
Heeft het zin om die condensator van de warmtepomp even te proberen op de motor?
Die is 20 uF in plaats van de 7.5uF die ik nodig heb.
Van die ben ik wel zeker dat hij werkt want de warmtepomp draait.

je heb sluiting in je wikkeling of een draad is in de motor onderbroken,dat ruikje... Heb wel een goede tweedehands voor je. Kortstondig kan het even, maar motor gaat hevig brommen!!! Maar met en zonder condensator maakt geen verschil?? Is de bedrading inwendig in de motor niet OK

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 28 maart 2020 18:48:40 (39%)

Hoe oud is die tweedehands en wat moet die kosten?

Gaarne via mail, motor is een jaar of 5 oud...Gaan normaliter niet vaak stuk, allen lagers en door overbelasting, dus veel te veel was er in...

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 29 maart 2020 18:52:02 (51%)

Ondertussen is de droogkast hersteld met het tweedehands motortje dat ik van SMD heb ontvangen, waarvoor nog eens dank.
Hij draait prima. Het was dus inderdaad het motortje en niet de condensator.
Ik heb het vermoeden dat de trommel te zwaar draaide. Die draait van voor en van achter in een ring van vilt of zoiets. En die zat helemaal vol met stof.
Trommel eruit genomen en alles gekuist. Daarna draaide hij prima.

Heeft er ooit al eens iemand de unit van de condensor open gehad?
Ik had die ook eens open willen doen, maar ik kreeg het niet voor mekaar.
Als de trommel eruit is kan je in principe ook de condensor unit op de bodem openen. Maar aan de voorkant zitten een paar schroeven en de pijp van het condenswater (om te spoelen) die je alleen kan wegnemen als je de ganse voorkant eraf neemt.
En daar had ik voorlopig geen tijd voor.
Klopt dat? Moet je dan de volledige voorkant uit elkaar halen? Of is er een truukje om die pijp van het condenswater weg te nemen?
Want dan heb je eigenlijk het volledige toestel tot op de bodem uit elkaar.

Deze droogkasten hebben idd wel last van stof. Mijn ervaring is dat indien je ze niet grondig kuist, dwz helemaal uiteen, de problemen snel terug komen. Meeste oorzaken die dit veroorzaken: te veel zeep in de wasmachine. Te weinig spoelen van de wasmachine. Het gebruik v wasverzachter in de wasmachine . MAG NIET. Het programma extra droog kiezen zodat de was af ziet. De deurfilter vertopt, houd deze tegen het licht om te zien of die proper is. Eventueel onder warm water kuisen. Oplossing: volledig kuisen (zie foto)en de achterplaat iets speling geven. Ik schoef tussen de achterplaat en het chassis (2 bovenste vijzen) 2 rondsels tss. Dit verlaagt de druk op de kuipdichting. De lucht die ontsnapt is vrij droog.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah dat is een goed idee. Maar heb jij al eens die condens unit onderaan open gemaakt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oei, sorry, ik had de foto niet gezien. Dan moet hij gans uit elkaar.

Op 4 september 2020 12:52:39 schreef Sylvester[/message]:
Oei, sorry, ik had de foto niet gezien. Dan moet hij gans uit elkaar. Gelukkig zijn bijna alle schroeven hetzelfde. Ofwel voor metaal, of voor in kunststof. Dat scheelt wel.
Ik had er nu wel 3 over en heb me gek gezocht, maar de plaats niet gevonden..

De volgende keer als hij weer in 'error' gaat (vuil aan water detector) ga ik hem volledig zuiver maken

Een tijdje geleden heb ik hem gans uit elkaar gehad, want hij ging vaker en vaker in error.
Wat ik in de condensor heb gevonden tart alle verbeelding. Vieze vuile brij.
Ik heb het volledige warmtepomp systeem eruit gehad. Alles schoon gemaakt, condensor volledig zuiver gespoten.
Alles terug in elkaar gezet en draait weer als een zonnetje.

In bijlage 2 foto's. Wat je daar ziet is de assembly van de condensor. De condensor zelf is eruit, zo zie je eigenlijk wat er ONDER de condensor zit, een dikke brij van 2 tot 3 cm dik. Bah.

Binnenkort moet ik onze machine, een WT46W560, (weer) helemaal uit elkaar halen om de trommel te vervangen. Ik zal dan ook meteen eens kijken hoe de situatie in de condenser-bak is.

Wat ik ook doe is de water opvangbak niet helemaal leeg gieten: dan is er altijd water beschikbaar voor het reinigingssysteem.

Ook doen we na het gewone wasprogramma nog een extra zwierbeurt (zonder spoelen). Dat scheelt aanzienlijk in droogtijd (en de hoeveelheid stof dat in de filters van de droogkast terecht komt).

Onze droger heeft overigens een dubbel pluizenfilter in de deuropening?! Het binnenfilter maken we na elke droogbeurt schoon, het buitenfilter eens in de week, net als het kleine blauwe filtertje in de water opvangbak. Dit doen we al sinds we de machine hebben. Ben benieuwd hoe bij onze machine de condenser-bak eruit ziet.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)