PCB ontwerp en tekenen met computer

Hallo,

Ik wil met behulp van een linux computer een pcb ontwerpen en daarna uitprinten.
Ik heb daarvoor gEDA (met zich daarop betrekkende paketten uit mijn repo's) geinstalleerd, en ook pcb.
Ik KAN in gEDA een schema construeren en dat opslaan. Het wordt een *.sch bestand.
Daarna moet er nog een layout komen (met pads en printsporen), en dat zou pcb moeten doen (uit wat ik begrijp).
Pcb laat wel toe een *.sch bestand te importeren, maar geeft dan de melding dat er dingen ontbreken en blokkeert dan.
Ik krijg de indruk dat er nog tussenstappen nodig zijn (maken van hulpbestanden?), maar zie niet hoe dat zou moeten (uitgaande van gEDA).

Heeft iemand hier ervaring met deze programma's en heeft zin mij een aanwijzing te geven?

nb: kicad is ook een linux-pcbontwerp programma, maar dat wil niet goed samenwerken met mijn hardware: de symbolen (van componenten) komen zo klein op mijn scherm te staan dat ik ze nauwelijks kan zien en niet kan ontcijferen.

electronono

bprosman

Golden Member

Helaas geen ervaring er mee. Heb je erg oude hardware ?. Kicad werkt bij mij namelijk prima op zowel een Macbook en een Ubuntu machientje. Ook niet de nieuwste hardware.
https://www.kicad-pcb.org/help/known-system-related-issues/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 27 maart 2020 08:11:58 schreef bprosman:
Heb je erg oude hardware ?.

Voor mijn doen niet echt oud. :)
Maar ik zal het met de aanwijzingen uit je link eens gaan bekijken.
Dank daarvoor.

electronono

Op 27 maart 2020 08:02:14 schreef electronono:

nb: kicad is ook een linux-pcbontwerp programma, maar dat wil niet goed samenwerken met mijn hardware: de symbolen (van componenten) komen zo klein op mijn scherm te staan dat ik ze nauwelijks kan zien en niet kan ontcijferen.

electronono

Kan dit niet aan het zoomen liggen? Als je met een muis scrolt dat hij inzoomt? (ik heb geen ervaring met kicad anders dat ik het schijnbaar ooit eens geinstaleerd heb om te testen en dit nooit gedaan heb en toevallig gister hem voor het eerst geopend heb. en hier inderdaad ook tegen aan liep)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Tussen .sch en de layout zitten wel een paar stapjes...

Annotation -> het eenduidig nummeren van de componenten.
Footprints -> het selecteren van de juiste footprint die je op de PCB wilt gebruiken.
Netlist -> Hierin staan de gegevens en de verbindingen van de componenten, deze importeer je in het PCB pakket.

Zo is het althans in Kicad geregeld...

@electronono: Ik draai Kicad gewoon onder Windows 10 naar volle tevredenheid...

Is KiCad niet bedoeld voor de KDE desktop?
Ik vraag dat, omdat -als ik KiCad opstart- de icons erg lomp zijn. Dat was ook de reden dat ik jaren geleden met mijn linux-boxen overgaan ben op de Gnome desktop, die ik fijner en esthetischer vind.

Ik heb net KiCad (op een gnome-linux machine) gestart en een nieuw project geprobeerd: een printplaatgrootte van 150x102 mm. ingesteld, en als ik met een van de knoppen uit de rechtse kolom een component (een ic-tje) plaats, wordt dat heeeeel erg klein. (zoals ik in mijn eerste bericht al schreef).
Ik kan dan wel inzoomen om het schematische plaatje groter te krijgen, maar dan verdwijnt het grootste deel van dit project buiten beeld (de monitor is niet voetbalveldgroot) en dat heen en weer schuiven is niet mijn 'piece of cake'.

In gEDA kreeg ik daarentegen haarscherpe schematische plaatjes die goed te zien waren, dus daarom wil ik het liefst bij dat programma blijven.

Ik zal de andere antwoorden ook nog ter hand nemen.

electronono

Hier geen enkel probleem met KiCad met Gnome (Ubuntu 19.04):

Op 27 maart 2020 10:40:00 schreef 6502:
Hier geen enkel probleem met KiCad met Gnome (Ubuntu 19.04):

Heb jij een mogelijkheid ontdekt waarmee je de schematische plaatjes groter kunt maken?
Bv. in een printontwerp van 160x110 mm. haal je componenten naar je "werkblad" en die blijken erg klein te zijn. Kun je dan de afbeelding vergroten (niet met de zoom-button, want dan komt de outline van de print buiten beeld te liggen).

bprosman

Golden Member

want dan komt de outline van de print buiten beeld te liggen).

Maar bij een grotere print heb je toch nooit heel de print "in beeld" ?
Soms komt het voor dat je maar 1 IC of zo in beeld hebt met routen.
Of begrijp ik je niet ?

Plaatje 1 is het hele schema in beeld (maar niet werkbaar).
Plaatje 2, ingezoomd om het schema te tekenen.
Plaatje 3 is hele print in beeld (maar ook niet werkbaar)
Plaatje 4 , zover zoom ik in om te routen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In kicad kun je toch gewoon zoomen met je muisknop. Maak jij de afmetingen van je printplaat wel goed?

Je kunt omschakelen van metrisch naar imperial maatvoeringen. Als je een pcb gaat maken begin je in kicad altijd met het maken van je pcb outline of edge op de allerlaagste layer. Wil je iets in eurokaart formaat maken dan begine je met een outline van 10x16 cm te maken. Vervolgens importeer je het .net bestand waarna alle onderdelen op een hoopje rgens in een hoekje van beeld staan. Met een aantal commando's kun je vervolgens je componentjes verspreiden over je printoutline. je kunt dan je hele print in beeld hebben met alle onderdelen in normaal formaat.

Aha, welke commando's zijn dat? Ik dacht dat je dat allemaal handmatig moest doen

bprosman

Golden Member

Aha, welke commando's zijn dat? Ik dacht dat je dat allemaal handmatig moest doen

De outline zet je handmatig op de Edge.Cuts layer. In de Versie 5 van Kicad moet je ook nog een netlist importeren.
In de Nightly Build versies (5.99) kan het tegenwoordig met 1 klik <Update PCB from schematic>. Dan komen al je footprints binnen alsmede je netlist.
Dat kun je ook zien aan het "Ratsnest" (de witte lijntjes).
Zoom in-uit is bij mijn Windows versie het scroll wheel van de muis. In Linux kan het evt anders zijn.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 28 maart 2020 13:02:32 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat zou wat zijn, een scherm dat zo groot is dat je nooit hoeft in te zoomen op je schema en layout. Je loopt de hele dag heen en weer, wat goed is voor de conditie ook :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Electronono, is jouw initiële vraag hiermee eigenlijk beantwoord ? Want het antwoord dat ik hier niet lees (ttz, de tussenstap tussen het schema en pcb) is het programma xgsch2pcb.

Met xgsch2pcd zeg je welk schema je in een pcb ontwerp zult willen gieten. Eens dat (afgewerkt of desgevallend nog aan te maken) schema geselecteerd, kun je kiezen om op basis van dat schema een pcb te maken door de xgsch2pcb-knop "bewerk opmaak" te kiezen. Dan kom je in het programma pcb terecht, met de footprints van al de componenten uit jouw schema ( ! die een gekende footprint hebben ! -> de anderen komen er niet in terecht - hoe zou pcb dan immers weten met welke footprints het moet werken ...)

Daarna kun je eventueel nog aanpassingen maken in het schema, en die aanpassingen laten "importeren" (zelfgekozen term) in jouw intussen reeds geselecteerd (en eventueel zelfs reeds aangepast) pcb ontwerp.

Een sterke aanrader hieromtrent is de gEDA videoreeks van Bart Venneker op youtube. Daar stak ik héél veel van op ! Alle stappen worden er haarfijn in uitgelegd ...

Arco

Special Member

Als je gewoon Windows neemt, heb je veel meer keus in PCB-CAD software...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Windows? GEWOON?
Ga je mond spoelen! :+
Mag met wijwater, miswijn of 'gewoon' jenever.

Maar ff zonder dollen, er zijn pakketten te over, voor elk (on)gewenst platform, zowel 'gratis' als betaald. De betaalde lopen overigens uiteen van redelijk tot absurd.

Eagle is ook in een 'gratis' versie beschikbaar voor Linux, het schotse rund en dat geval wat ooit door ene Gates is gejat.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op maandag 6 juli 2020 19:00:27 (58%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Kicad is dan en gratis en gewoon "Naadloos". Ontwerpen op Windows pak ik over op een iMac, of Linux en omgekeerd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 juli 2020 18:57:53 schreef fatbeard:
Windows? GEWOON?
Ga je mond spoelen! :+
Mag met wijwater, miswijn of 'gewoon' jenever.
[...]

Ik wil geen feestje organiseren voor linux die hards die dan een illegale windows gaan draaien in een vmware omdat programma x dan toch niet voor hun platform beschikbaar is.

Blijkbaar verkondigt linux volgens sommigen het enige echte evangelie.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Op 6 juli 2020 18:57:53 schreef fatbeard:
Windows? GEWOON?
Ga je mond spoelen! :+

:)

't Is nu eenmaal van oudsher dat de meeste electronica CAD programma's als Windows programma worden uitgebracht.
En daarna komt er met wat geluk (en als er genoeg animo is) een Linux versie uit...
Zelfde was met grafische ontwerp programma's. Die waren bijna altijd eerst voor MAC en daarna soms voor andere OS'sen.

Windows is niks mis mee, werkt zeer betrouwbaar (als de programma's maar goed geschreven zijn)
De verhalen dat je een Windows PC regelmatig moet resetten omdat 'ie anders vastloopt zijn sprookjes...

Enige wat helaas met Windows 10 beroerd is geworden is de grafische interface.
Sombere kleurloze boel met veel wit en enorme knoppen en letters.
(een soort Teletubby interface voor gevorderden... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 6 juli 2020 20:42:24 schreef Arco:
[...]
:)

't Is nu eenmaal van oudsher dat de meeste electronica CAD programma's als Windows programma worden uitgebracht.
En daarna komt er met wat geluk (en als er genoeg animo is) een Linux versie uit...
Zelfde was met grafische ontwerp programma's. Die waren bijna altijd eerst voor MAC en daarna soms voor andere OS'sen.

Windows is niks mis mee, werkt zeer betrouwbaar (als de programma's maar goed geschreven zijn)
De verhalen dat je een Windows PC regelmatig moet resetten omdat 'ie anders vastloopt zijn sprookjes...

Enige wat helaas met Windows 10 beroerd is geworden is de grafische interface.
Sombere kleurloze boel met veel wit en enorme knoppen en letters.
(een soort Teletubby interface voor gevorderden... ;) )

Ik zie regelmatig schermen voorbij komen van desktops van Microsoft medewerkers en ik weet niet of het policy is maar die gebruiken allemaal die "Dark skin" (oa in Office) , de Teams client is ook Zwart met Paars.

Problem met die Linux versie is dat er niet 1 Linux is, net als met een echte religie zijn er honderden "stromingen" die ze daar Dan distro's noemen. Daar hebben Apple en Windows geen last van.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 juli 2020 14:56:35 schreef Arco:
Als je gewoon Windows neemt, heb je veel meer keus in PCB-CAD software...

In (Ubuntu) Linux heb je een hele suite (gEDA) aan goed werkende vrije programma's met 3 simpele commando's ... just saying ...

apt-get install geda-gschem
apt-get install geda-xgsch2pcb
apt-get install gerbv

Dit zonder een uitspraak te willen doen over dewelke nu beter is dan de andere... En ook al zal (de hierboven vermelde) kicad ongetwijfeld zijn merites hebben, dan toch nog even opmerken dat dit topic een vraag stelde over gEDA ...

Arco

Special Member

Ik zie regelmatig schermen voorbij komen van desktops van Microsoft medewerkers en ik weet niet of het policy is maar die gebruiken allemaal die "Dark skin" (oa in Office)

Nog somberder, net zo kleurloos en slecht te lezen... ;)
Microsoft heeft schijnbaar bedacht dat alles kleur en fantasieloos moet. (alles is lomp en vierkant, knoppen en windows met afgeronde hoeken zijn ook een no-no...)

Het "Back to basics" schijnt te maken te hebben met mobiele apparatuur. Met simpele graphics loopt de boel daar sneller op...
(ze hadden beter een apart thema of skin daarvoor kunnen maken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com