Dimmer van een kroonluchter met 12 ledlampjes start 20 sec. later

Bij vrienden van ons, hangt een kroonluchter met een stuk of 12 ledlampjes ik dacht 5 watt ofzo, en dit geheel hangt aan en dimmer.
De ledlampjes zijn van Philips, en van het dimbare type.

Voorheen gingen ze rap aan, tegenwoordig duurt het 20 seconden, verder is er niets verandert. Ik kreeg dit net door op de app, heb t dus verder nog niet bekeken of aan geroken :-).

zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Als dat 230v lampen zijn, kan dat nogal een inschakelpiek geven elke keer...
('t zijn tenslotte 12 kleine smps'jes die tegelijkertijd opstarten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het rare is dat het al jaren (sinds 1/2 2014) goed werkt, maar nu dus anders is geworden en ik hoopte dat iemand dit verschijnsel wist te duiden. Dat er wellicht iets in de dimmer is geploft.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 26 maart 2020 20:41:37 (20%)

zit sinds 2009 in de PV.
KGE

Golden Member

Op 26 maart 2020 20:38:26 schreef andre1973:
Het rare is dat het al jaren (sinds 1/2 2014) goed werkt, maar nu dus anders is geworden en ik hoopte dat iemand dit verschijnsel wist te duiden. Dat er wellicht iets in de dimmer is geploft.

De dimmer er tijdelijk tussenuit halen en de lampjes direct aansluiten en je weet het.

Ik denk: D'r zijn ergens elcos uitgedroogd o.i.d. waardoor het pas gaat werken als er iets is opgewarmd. Nu duurt dat kennelijk 20s, dat gaat rap langer en langer worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 maart 2020 17:37:36 schreef andre1973:
Bij vrienden van ons, hangt een kroonluchter met een stuk of 12 ledlampjes ik dacht 5 watt ofzo, en dit geheel hangt aan en dimmer.
De ledlampjes zijn van Philips, en van het dimbare type.

Voorheen gingen ze rap aan, tegenwoordig duurt het 20 seconden, verder is er niets verandert. Ik kreeg dit net door op de app, heb t dus verder nog niet bekeken of aan geroken :-).

Kan je in de applicatie zien of het probleem plotseling is ontstaan, of dat het er langzaam ingeslopen is?

Vervangen DOOR.

Ik zal nog een navragen of het opgelopen is die tijd op plots, maar dat het aan de dimmer ligt is zeker, die 12 lampjes hebben niet opeens allemaal hetzelfde bedacht te gaan doen, en er zit voor de rest niets anders tussen.

zit sinds 2009 in de PV.

Mogelijk is de koolstof baan van de potentiometer in de dimmer wat ingebrand.
Je zou de potentiometer in die stand kunnen laten staan, dimmer openmaken en doormeten.
Als dat zo is, dan de potentiometer vervangen door een nieuwe.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 27 maart 2020 09:33:17 schreef Boudie:
Kan je in de applicatie zien

Jij interpreteert het "in de app" anders dan ik. Ik dacht dat ie van kennisen dit probleem doorgespeeld krijgt via whatsapp. (App bij sommigen in spreektaal).

Jij denkt kennelijk aan een app die lampen bestuurt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/