olympus sp800 digitale camera verliest vandaag ineens datum/tijd na snelle batterij wissel

Hallo Allen,

De situatie:

Ik heb een olympus sp-800 (30x zoom) digitale camera die inmiddels zo'n 10 jaar oud is.

Na een half jaar in de kast gelegen te hebben vandaag even alle 3 de batterijen (1 er in, 2 reserve) via de usb kabel om de beurt opgeladen. Ze bleken nog relatief vol, dus in retrospect was het misschien niet heel handig, al zou dit gewoon moeten kunnen denk ik.

Toen dit klaar was vroeg de camera bij het opstarten ineens om de datum en tijd in te stellen na een batterij wissel (normaal houdt deze camera dit meer dan een dag vast). Dacht eerst dat het 1 keer was, maar dat bleek nu dus bij iedere batterij wissel te zijn, erg lastig om zo reserve batterijen te wisselen.

Het merkwaardige is dat alle foto's en andere camera instellingen wel bewaard blijven?! En verder lijk de camera het ook gewoon goed te doen.

Weet iemand hoe dit bij zo'n camera werkt? Zit er ergens nog een mini batterij/condensator in die de klok tijdelijk vast houdt? En zo ja valt die nog te vervangen of is het onbegonnen werkt om daar mee aan de gang te gaan?

Anyway, mocht iemand nog een truc weten om de cameraklok te revalideren, hoor ik het graag.

Alvast dank voor alle tips!

MvG,
Rick

[Bericht gewijzigd door RickD007 op vrijdag 27 maart 2020 08:27:12 (13%)

Lijkt er op dat memory capacitor of backup batt leeg is..

Op 26 maart 2020 18:41:27 schreef smd:
Lijkt er op dat memory capacitor of backup batt leeg is..

Na wat extra zoekwerk:

(vervangende moederbord print sp800)
https://www.aliexpress.com/item/2052062592.html

Het lijkt idd een batterij te zijn op de achterkant van de moederprint in het toestel (geen backup capacitor). Volgens mij niet uitneembaar, maar vastgesoldeerd op de print. Een echte service guide kan ik nergens vinden helaas.

Verder demontage video's bekeken van vergelijkbare toestellen op youtube, en ik heb besloten dat ik het maar zo laat. De kans dat er iets mis gaat bij demontage of los/vast maken van de batterij is te groot. Jammer ..

Nou kan ik eindigen met een rant over slecht design oid, maar dat doe ik maar niet. Blijkbaar is een digitale camera meer dan 10 jaar gebruiken gewoon not done, ook al is die op zich prima in orde (ik lees op foto forums dat het veel voorkomt, zelfs bij veel duurdere modellen) :-/

Wacht even een paar dagen, laat hem liggen met volle batterijen. Soms komt de accu weer tot leven.

Groet, verzamelaar ;) Heb er 40 ofzo van minstens 10 jaar oud. :D