ompool schakeling met tijd

hallo ik ben John
ik ben op zoek naar een ompool schema met een tijdsduur van 0,5 sec.
dit betekend dat als er een stroom wordt gezet op de schakeling dat de motor 0,5 sec rechtsom draait en dan stopt en als de stroom van de schakeling wegvalt dat hij dan een 0,5 sec linksom draait en dan stopt.
de motor is 12 dcen +/- 1 amp. de stuur stroom is ook 12 volt dc.
is er iemand die mij kan helpen?
gr John

Arco

Special Member

De 40106 dan maar weer?... ;)
Aan A en B kun je iets als de TC4427 hangen. (die zou een klein motortje direct kunnen sturen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 26 december 2019 13:39:21 schreef John-w205:
de motor is 12 dcen +/- 1 amp. de stuur stroom is ook 12 volt dc.
is er iemand die mij kan helpen?

Ten eerste welkom op het forum. :)

Wat wil je precies met je motor aandrijven? En wat is het type van je motor?

Want die +/- 1A kan veel meer zijn dan je denkt. Ook moet de motor helemaal stilstaan voordat je hem ompoold.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Arco,
Ik zie niet hoe je schakeling werkt.
Kan je een beschrijving van de werking geven?

Arco

Special Member

Bij drukken schakelaar wordt linkerzijde van C6 laag -> korte puls aan uitgang A gedurende opladen C6.
Bij loslaten schakelaar wordt linkerzijde van C7 laag -> korte puls aan uitgang B gedurende opladen C7.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt alvast voor jullie snelle reactie,

ik heb een achteruitrij camera op mijn auto en daar heb ik nu een handvat opgebouwd die open gaat wanneer de camera moet filmen en sluit wanneer deze klaar is. ik heb dus een 12 volt motortje die dit klepje opent en als ik hem ompool weer sluit. ook heb ik een plus signaal als ik moet filmen (in zijn achteruit). dus wat ik zoek is dat als ik mijn auto in zijn achteruit zet dat ik gedurende 1 sec een 12 volt sturing naar dat motertje gaat en dan afvalt. als het signaal van de achteruit wegvalt doordat ik weer in zijn voorruit zit moet er weer een 12 volt signaal maar dan omgepoold naar het motertje voor gedurende 1 sec en dan weer afvallen. nu is het lang geleden dat ik electronica heb gedaan maar het lijkt mij wel een uitdaging om het te proberen maar loop vast. ik zie graag een goed idee tegemoet.

gr John

Arco

Special Member

Klein motortje is betrekkelijk...
Een accuboormachientje heeft ook een klein motortje, maar kan toch makkelijk meer als 20A trekken...

Zoals gezegd: bovenstaand schema met TC4427 erachter voldoet (tot ~1.5A)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

top Arco,

ik ga dit zo eens proberen. als het motortje loopt meet Ik max 1,0 amp zelfs als hij op zijn eind staat en niet meer kan draaien. dan moet het zo lukken.
alvast bedankt. ik hou u op de hoogte of het gelukt is.

gr John

beste Arco
het heeft even geduurd maar ik heb de schakeling gemaakt.
hij doet precies wat ik verwacht alleen de tijd is net te kort. de camera gaat nu maar half dicht. dit moet ik nog even aanpassen.
bedankt voor het schema.

gr John

Arco

Special Member

Bedankt voor het terugmelden... ;)
Je kunt R5 en/of R6 groter maken om langere puls te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Moet de uitgang niet beveiligd worden mer blusdiodes?
Ik heb de datasheet van de CD4427 een beetje bekeken en kan dat niet direct vinden.

Arco

Special Member

Ze zijn redelijk beveiligd, en een gewone blusdiode gaat niet werken met een H-brug...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

en een gewone blusdiode gaat niet werken met een H-brug...

Ik bedoel diodes naar de plus en ground...

beste Arco,

ik heb voor de zekerheid op de uitgang twee relais gezet en toen getest in de auto. hij heeft het een paar keer goed gedaan en toen stopte hij er mee.
de ic 40106 was bloed heet. kan dat wat te maken hebben met de voedingsspanning van de auto dat hij boven de 12 volt komt?

Ligt eraan welke 40106 je hebt de hef kan max 15volt hebben .

Dit kan net op het randje zijn als de motor draait (laden v.d dynamo)

Maar als je de cd 40106 neemt deze kan 18volt hebben .

http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/nexperia/HEF40106B.pdf

http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets/270/108596_DS.pdf

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Shiptronic

Overleden

Op 27 maart 2020 19:35:28 schreef John-w205:
beste Arco,

ik heb voor de zekerheid op de uitgang twee relais gezet en toen getest in de auto. hij heeft het een paar keer goed gedaan en toen stopte hij er mee.
de ic 40106 was bloed heet. kan dat wat te maken hebben met de voedingsspanning van de auto dat hij boven de 12 volt komt?

Over een relais moet je ook diodes zetten !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.