Verdachte Elco?!

maartenbakker

Golden Member

Dat is een in mijn ogen rare manier van ruststroom instellen. De 85mV die je hebt aangehouden, komt die uit de documentatie?

Zo niet dan verwacht ik een beetje dat je ruststroom veel te laag staat. Je kunt dan beter iets van 50 a 75mV over R107 en R108 instellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Info had ik van deze site;
https://www.eurotubes.com/store/pc/marshall%20dsl-tsl-jvm%20how%20to%2…

Hierin adviseren ze zelfs tussen de 80 en 90mA per kant

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op vrijdag 20 maart 2020 23:47:54 (21%)

Zonet de 70mV over R107 en R108 ingesteld.
Probleem nog steeds aanwezig en nog steeds maar 2V spanningsval over R142

Edit:
Zou dit iets te maken kunnen hebben met de "hum" van de versterker?
https://youtu.be/GrVtX0QGNls

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op zaterdag 21 maart 2020 00:32:17 (32%)

Heb zojuist de cathode stroom (door pin 8) gemeten met deze dingen:

V5=34mA, V6=37mA, V7=37mA and V8=37mA. Dit lijkt me echter goed.

Tips wat nog meer getest moet worden om het probleem op te sporen?

maartenbakker

Golden Member

Dat lijkt me keurig. Ik snap het ook niet helemaal. Misschien kloppen de spanningen toch gewoon en zit het probleem niet in de eindtrap maar ergens eerder in de schakeling. Misschien iets doen met een signal tracer of een scope voor dynamische metingen in plaats van de gelijkspanningsniveau's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oke, dus 1kHz signaal op de input en vanaf vooraan meten? Ik moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat als ik op de anode ga meten van de preamp buisjes, dat ik dan na de ontkoppel condensator doe. Toch?
Voor V1a is dit dus na C6

Edit: kan ik simpel de uitgangstrafo doormeten?
Ik lees onder ander hier dat ze bij de Marshall DSL100, hetzelfde probleem lijken te hebben. Een daarvan zegt dat het probleem aan de uitgangstrafo ligt.

http://www.marshallforum.com/threads/jcm2000-dsl100-volume-loss.81340/

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op woensdag 25 maart 2020 22:13:49 (37%)

Zojuist een meting gedaan van de versterker.
Ik heb de scoop beelden in het schema geplaatst. Lijkt toch iets fout te gaan in de eindtrap.
Wat is jullie mening?

Het lijkt erop dat maar één helft van de eindbuizen uitgestuurd wordt.

Meet eens de stuursignalen voor de beide helften.

maartenbakker

Golden Member

Ik mis een meting op C62 (linkerkant, net als bij C61).

Mooi trouwens zo dat schema met de oscillogrammen.

Het signaal komt in elk geval nog goed aan op de fasedraaier als ik het zo zie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je hebt gelijk. Ik zal zodadelijk de meting na C62 doen. Zal de vergelijking van links en rechts plotten en plaatsen op het schema.
Wordt vervolgd

Hugo Welther

Moderator

C61 en C62 even los nemen aan de kant van de eindbuizen en dan DC meten met de DVM op de losse aansluiting t.o.v. GND. zonder input signaal!.
Het lijkt alsof ie vastloopt tegen de GND. Staat er meer dan een paar mV DC zijn C61 en C62 lek.

Vervolgens de 1kHz injecteren op de roosterweerstanden van de eindbuizen. Meten op de LS uitgang met de scoop of het signaal schoon is.
Zo niet dan heb je 1 of meer slechte eindbuizen die roosterstroom trekken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit is het meetresultaat na C61 & C62 op 0,5V/Div

Voordat ik aan het solderen ben gegaan, heb ik nog even wat DC spanningen gemeten rondom de fasedraaier.
Hier lijkt al iets mis te gaan. Zie het grote verschil in de spanning op Pin 1 en Pin 6 van V4.

vergeten

Golden Member

Hebben R94 (82K) en R95 (100k) nog de juiste waarde?
als ze dat hebben loopt er door R95, 2,5mA en door R94, 4,3mA!
Dat zou ongeveer 18% hoger mogen zijn (2,95mA) maar het is veel meer!

Nu lijkt de buis V4 dus de verdachte te worden.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 28 maart 2020 20:21:50 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 28 maart 2020 19:59:52 schreef vergeten:
Hebben R94 (82K) en R95 (100k) nog de juiste waarde?
als ze dat hebben loopt er door R95, 2,5mA en door R94, 4,3mA
Dat zou nagenoeg gelijk moeten zijn.
Nu lijkt de buis V4 dus de verdachte te worden.

Zo op de print, meet ik 100K en O.L
Dus dat ziet er ook verdacht uit. Als ik die 100K zo op de print kan meten, moet ik dat toch ook voor de 82K kunnen

Edit: zojuist eruit gesoldeerd en blijft oneindig aangeven

vergeten

Golden Member

Dan lijkt R94, (82k) veel hoger of zelfs open te zijn, dan loopt er nu te weinig of geen stroom en is de aansturing van de eindbuizen uit balans.
(Of een lekke C59 van 7pF maar dat lijkt onwaarschijnlijk)

Hebben de andere weerstanden R92, R93, R97 en R98, rondom die buis nog de juiste waarde?

EDIT: Dan zou ik er maar snel een nieuwe R94 in zetten :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja gelukt. Dat was het probleem. Komt nu een net signaal uit en volume is ook weer op het juiste niveau. Brom is ook verdwenen.

Moet ik nog na gaan denken hoe deze weerstand is komen overleden? (Zag er niet zwart uit)
Of was dit gewoon een pech geval?

vergeten

Golden Member

Natuurlijk mag je erover nadenken :)

Maar ik denk dat het gewoon een zwakke broeder is geweest of een "maandagochtend" weerstandje.

Meet die defecte 82k nog eens na met je meter op de hoogste stand.
Hij zou ook bijvoorbeeld 160k of zoiets kunnen zijn, dan geeft je meter
op de 100k stand al snel O.L. ofwel boven het meetbereik aan.

Persoonlijk heb ik het altijd raar gevonden dat O.L. Over Load zou betekenen.
Het had beter O.R. Out of Range kunnen zijn maar de R is niet zo mooi
weer te geven als de L op een 7 segment display.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Weerstanden hebben doorgaans een maximum werkspanning. Bij buizenapparatuur is het makkelijk om die te overschrijden of er dicht genoeg bij te komen dat een zwakke broeder het begeeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 maart 2020 20:59:36 schreef vergeten:
Natuurlijk mag je erover nadenken :)

Maar ik denk dat het gewoon een zwakke broeder is geweest of een "maandagochtend" weerstandje.

Meet die defecte 82k nog eens na met je meter op de hoogste stand.
Hij zou ook bijvoorbeeld 160k of zoiets kunnen zijn, dan geeft je meter
op de 100k stand al snel O.L. ofwel boven het meetbereik aan.

Persoonlijk heb ik het altijd raar gevonden dat O.L. Over Load zou betekenen.
Het had beter O.R. Out of Range kunnen zijn maar de R is niet zo mooi
weer te geven als de L op een 7 segment display.

Ik heb een Agilent u1233a. Deze heeft maar een stand. Dus hier zal het niet aan liggen.
Wat betreft de benaming ben ik het helemaal met je eens

Ik ben nog wat punten aan het meten gegaan en heb daarbij nog wat vragen. Zie hieronder voor de gemeten DC waardes rondom de fasedraaier.

Wat me hierbij opvalt is dat het vermogen wat moeten worden opgestookt door de anode weerstanden bijna 400mW is.

Natuurlijk te hoog voor een 1/4W weerstand.
Nu is het zo dat in het origineel, een 12AX7 buis wordt gebruikt. Nu hebben ze hier een 12AT7 ingestopt. Klopt het dat bij dit type buis, deze stroom dan ook hoger wordt? Of hoe kan ik dat het beste berekenen?
Kan iemand me uitleggen hoe ik mijn gemeten waardes theoretisch kan bepalen?

Daarnaast kan ik nu heel simpel zeggen, ik pak hogere wattage weerstanden (2W maar kom dan in de knoei met mijn footprint), maar heeft het een goede reden om hier een 12AT7 in te zetten? En heb ik dit probleem ook met een 12AX7?

Nu zijn de "standaard" weerstanden vaak 1/4W weerstanden.
Maar Newtone heeft bijvoorbeeld 0,6W weerstanden. http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=47_109

Hoe kan ik van de buitenkant zien wat het vermoeden van de weerstand is?

RAAF12

Golden Member

Op 29 maart 2020 16:10:51 schreef Ricotjuh:
Nu is het zo dat in het origineel, een 12AX7 buis wordt gebruikt. Nu hebben ze hier een 12AT7 ingestopt. Klopt het dat bij dit type buis, deze stroom dan ook hoger wordt?

De 12AT7 (ECC81) werd in de buizentijd veel als fasedraaier toegepast, de 12AX7 (ECC83) als audio trap. De buizen hebben dezelfde pinning maar de opbouw zoals aantal roosterwindingen en afstand/oppervlakte rooster-kathode-anode is heel anders. Dat zie je terug in de buisgegevens zoals oa. de steilheid en µ Even ergens een ander type buis inprikken is geen goed idee!

Electronic tubes volume 1 De Muiderkring 12 editie july 1966

maartenbakker

Golden Member

De 12AT7 zou best wel eens meer stroom kunnen trekken, dat kan de oorzaak wel zijn geweest.

Ezelsbruggetje voor omnummeren: TUX = ECC81 t/m ECC83

Hoe dan ook zou ik op die plek alleen vanwege de spanningsvastheid nooit 1/4W weerstandjes gebruiken. 1/2W is wel het minste.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 maart 2020 20:14:19 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan ik dan stellen dat ze er niet goed aan gedaan hebben om er een 12AT7 op de plek als fasedraaier te plaatsen? Aangezien het origineel in de Marshalls is ontworpen met 12AX7. Zie afbeelding onderstaande. Bovenste is het schema van de Marshall en daaronder het schema van de London City.

Als je dit vergelijkt met elkaar, is te zien dat alle omliggende componenten ongewijzigd zijn gebleven.
Dus zou ik er goed aan doen om het orgineel schema aan te houden qua buizen?

maartenbakker

Golden Member

Dat verwacht ik wel. Ik zeg er eerlijk bij dat ik veel tussen de buizen zit maar relatief weinig ontwerp- en troubleshootervaring heb. Daarom trekt dit topic me ook aan, kwestie van me in de denkwijze verplaatsen die bij buizen hoort. Droogzwemmen zogezegd :P

Audiofielen noemen dit verschijnsel wel "tube rolling", proberen wat er aan het geluid verandert met andere merken en types buizen. Meestal houden ze dan geen rekening met het veranderen van de instelling van de buis en dat zorgt dan voor grotere dan verwachte klankverschillen of voor onverwachte defecten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 maart 2020 20:18:23 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."