1 zonnepaneel met 2 laadregelaars

Ik ben in het bezit van meerdere Steca Solsum 6.6 F laadregelaars:
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/110678_RB_00_FB/image.jpg?x=600&y=600
https://www.conrad.nl/p/steca-solsum-66-f-solar-laadregelaar-6-a-11067…

Nu heb ik op het dak één 200 watt zonnepaneel met daarop één van die Steca's aangesloten en dat werkt prima om een accu op te laden.

Maar ik heb twee AGM accu's. Één van 30 en één van 45 AH die ik het liefst ieder apart aansluit op zo'n Steca laadregelaar zodat ze elk optimaal geladen worden.

Zou het technisch mogelijk zijn om de ingangen van twee Steca's parallel te zetten en zo het vermogen van het zonnepaneel te verdelen?

Ben benieuwd naar jullie gedachten! (mijn vraag aan Steca is na een week nog niet beantwoord.)

Groet,
Henk

Ja dat mag, die controllers zullen zich wel aan de situatie aanpassen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Alleen zal het minder snel laden, de laadstroom zal nu ook verdeeld worden over twee accu's. Het kan zomaar zijn dat de ene accu geladen wordt met bijv. 2A en de andere accu met 4A.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 maart 2020 09:31:47 schreef MGP:
Ja dat mag, die controllers zullen zich wel aan de situatie aanpassen.

Net antwoord van de Firma:
Dear Sir,

no, unfortunately it is not possible.

i.A. Andreas Moser
Teamleitung Customer Support Solar & Energy

Ik heb even gemeten. Als ik het zonnepaneel loskoppel van de laadregelaar staat er op de ingang 12,5 volt. De accu's geven 13,2.
Als ik de ingang belast loopt er geen stroom.
Ik ga het toch stiekem proberen met een laadregelaar die mechanisch defect is.

en waarom niet die accu's gewoon parallel?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Daar geloof ik niet veel van, ik heb het al zien doen maar niet met Stecca controllers.

Heb ook eens gezocht op internet en de dame in deze video doet het ook ;)

LDmicro user.

Op 27 maart 2020 16:00:58 schreef fcapri:
en waarom niet die accu's gewoon parallel?

200 watt paneel wordt dan slechts gedeeltelijke gebruikt.

Op 27 maart 2020 17:18:24 schreef MGP:
Daar geloof ik niet veel van, ik heb het al zien doen maar niet met Stecca controllers.

Heb ook eens gezocht op internet en de dame in deze video doet het ook ;)

Bedankt voor het vinden van die dame :)
Ze doet precies wat ik ook wil...

Ga het morgen proberen met een Steca en een CM laadregelaar

Op 27 maart 2020 15:42:32 schreef pms:
Net antwoord van de Firma:

no, unfortunately it is not possible.

En ik denk dat hier wat inzit. De MPPT zoekerts van de twee steccas kunnen mekaar goed in de weg gaan zitten. Stel hij gaat proberen: minder stroom trekken, krijg ik dan meer vermogen? Maar de andere is net in de fase: meer stroom trekken, krijg ik dan meer vermogen?

Als dat zo uit fase blijft lopen kan het zijn dat ze mekaar compleet in de war blijven gooien en er 1 gewoon vrijwel uit gaat.

Op een accu, een constante spanningsbron, kan je best twee lampen aansluiten. Maar een zonnepaneel kan je maar 1 "MPPT" regelaar op zetten. Je zou een relatief-lage, passieve "bij-belasting" kunnen doen, maar twee MPPT regelaars: nee. Geen goed plan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Normaal wel, dan probeert een mppt om zoveel mogelijk energie uit het paneel te trekken. Maar hier stopt dat toch als de accu vol is.

Kan goed zijn dat de accu's dan omstebeurt geladen worden.

Is het wel een MPPT regelaar? Volgens Conrad is het een PWM.

Ooit ergens iets gelezen wat er op neer kwam dat PWM's eigenlijk nooit een (fatsoenlijke?) MPPT regeling hebben en dat goede MPPT laadregelaars juist weer niet moeilijk doen over ingangsspanning omdat ze toch een soort SMPS intern hebben. Bv. de Victrons die tot 100V input gaan voor een 12/24V regelaar.
Maar nooit een duidelijke uitleg hierover kunnen vinden, dus weet niet in hoeverre dit klopt.

Maar goed, het is een 200W paneel met maar 75Ah aan accu's. Dus met een beetje zon en niet al te veel verbruik, zou dit redelijk snel vol moeten zijn. Ik zou het gewoon proberen. Ga ik binnenkort ook doen (2 panelen (185Wtotaal), 3 accu's (350Ah totaal, ouwe meuk) en 3 laadregelaars: 1x PMW, 1xMPPT (Chinees low-budget-ding, volgens mij ook gewoon PWM en niet echt MPPT) en een standaard DC-DC-converter met 13,8V uitgang.

Op 27 maart 2020 18:38:49 schreef deKees:
Normaal wel, dan probeert een mppt om zoveel mogelijk energie uit het paneel te trekken. Maar hier stopt dat toch als de accu vol is.

Kan goed zijn dat de accu's dan omstebeurt geladen worden.

Mogelijk is dat wat wat er gebeurt en als je dat acceptabel vind, dan zou het kunnen dat je het zou kunnen doen. Maar... Dat de ene MPPT de andere "in de hoek" stuurt is een mogelijk scenario. Mogelijk raakt zo'n mppt regelaar zodanig in de war dat ie in een mode komt waarin ie snel te heet wordt. Omdat eigenschappen van zonnepanelen bekend zijn kan je als fabrikant gecontroleerd hebbben: Dit hoekje van het regelbereik is wel fijn voor het regelalgorithme dat ie dat nog net wel kan, maar hij loopt er altijd uit zodat ie niet te heet wordt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Ja rew. Waarschijnlijk heb je gelijk.
Maar dan moet het ding eerst MPPT doen om je gelijk ook te krijgen.

Dit lijken PWM regelaars te zijn. Ofwel: douw alles die accu maar in tot je op de ingestelde spanning/stroom komt en ga dan maar wat staan PWMen om die niet te hoog te laten oplopen.

Dat kan natuurlijk nog steeds mis gaan waarbij beide regelaars gaan staan oscilleren op elkaar. Maar het heeft niks met MPPT te maken.

Vandaag getest met die Steca 6 Ampere, en een CM 3024Z laadregelaar van 30 Ampere.

Beide ingangen parallel op zonnepaneel en uitgang van de Steca naar 30Ah accu, uitgang CM naar 45Ah accu.

Beide accu's waren voor het experiment ongeveer 60% opgeladen
(Volgens de CM laadregelaar die dit in aangeeft met 3/5 vd blokjes)

Zonnepaneel leverde om 10:30 's morgens 6,7 Ampere (serie analoge multimeter)

  • Steca gaf 2,2 Ampere aan de accu.
  • Cm gaf 4,3 Ampere aan de accu.

Minuut of 10 zitten aankijken, geen grote schommelingen of rare geur...

Na 5 uur laden waren beide stroomsterktes flink gezakt omdat de accu bijna vol is en/of omdat de zon minder gunstig staat tov paneel.

Lijkt dus op een geslaagd experiment.
Ben benieuwd naar de ervaringen van @r-p

Iedereen bedankt voor zijn/haar kijk op de zaak!

Op 28 maart 2020 15:58:14 schreef pms:
Lijkt dus op een geslaagd experiment.
Ben benieuwd naar de ervaringen van @r-p

Net even gemeten en beide regelaars regelen op de massa, dwz. de plus van de paneel ingang en de plus van de accu uitgang hangen aan elkaar. De min van de paneel ingang en de min van de accu hangen NIET aan elkaar.
Dit levert problemen op voor mijn planning. Bij jou werkt het waarschijnlijk wel prima zolang je de massa's van de accu's gescheiden houdt.
Ik heb een 45V zonnepaneel in tweeën gedeeld, dus eigenlijk gewoon twee gescheiden 22V panelen.

Als ik één paneel op een lader met accu zet en het tweede paneel op de andere lader en tweede accu en de massa's van de accu's aan elkaar knoop gaat alles goed. Alleen kan ik de DC-DC-converter dan nergens meer bijplaatsen (die heeft een gecombineerde massa (voor de 24V in en de 13,8V uit).

Maar één paneel op twee laders gaat ook mis omdat ik de massa's van de accu's aan elkaar wil knopen. Ik moet eens even nadenken of ik de diodes om de accu's te scheiden (die in de PLUS gepland staan) nog kan gebruiken om dit probleem op te lossen, maar volgens mij niet (kathodes zitten aan elkaar op het koelblok).