Slagboom beveiliging

mel

Golden Member

Als er iets mechanisch "kapot"is, gaat altijd iedereen vragen of je dat elektrisch kan oplossen. Maar de juiste manier is, om het "kapotte"ding gewoon te vernieuwen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 27 maart 2020 23:55:03 schreef bprosman:...een lichtschakelaar..

Ik denk echt niet dat het daar beter van word. De omstandigheden zijn ongeschikt voor fotocellen. Ze kunnen vervuilen, aanmossen en bedekt worden door spinnen, pissebedden enz enz.
Zo'n ouderwetse schakelaar is robuust en betrouwbaar. Die nokkenschijven kun je vervangen.

bprosman

Golden Member

@_GJ, en een metalen hoekje met een inductieve (eind)schakelaar ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo maak je iets wat degelijk is en lang mee kan gaan. TOP!
De besturingsinstallatie in een kunststof kast die behoorlijk waterdicht is.
Door de (geringe) warmteafgifte van je componenten, denk aan je voeding en je LOGO wordt de kast iets warmer dan de omgeving. Daarom heb je in de kast geen last van condens.
Een kastverwarming is helemaal niet nodig voor de apparatuur. Als het heel erg koud wordt dan kan het schermpje van je LOGO wat minder gaan werken, maar dat komt vanzelf weer goed, zo lang blijft het toch niet koud in dit land.

Ja, ik kom het nog zoveel tegen, opdrachtgevers die perse een kastverwarming willen. Waarom? Tja, makkelijke vraag moeilijk antwoord. De kleinste kastverwarmingen zijn er van Eldon, 10 Watt, zo voldoe ik weer aan de wensen van de opdrachtgevers, maar veel haalt het niet uit. Ik kan je nog wel meer verhalen vertellen.....
Een kastventilatie is veel beter voor het behoud van de componenten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 28 maart 2020 10:08:40 schreef bprosman:
@_GJ, en een metalen hoekje met een inductieve (eind)schakelaar ?

Als het allemaal 24Vdc is het een optie. Alleen, als je een groot bereik wil voor de betrouwbaarheid word het onnauwkeuriger, en als je het nauwkeuriger wil word het bereik kleiner.
Ik gok dat de ideale maat voor dit soort toepassingen een M12 sensor is, genoeg bereik voor een betrouwbare detectie en waarschijnlijk nauwkeurig genoeg in te stellen. Neem wel een echt merk een geen goedkoop prulding, o.a. met het oog op temperatuursafhankelijkheid.
https://www.ifm.com/nl/nl/category/010/010_010/010_010_060#!/S/BD/DM/1…

Deze was me nog niet opgevallen, daar vind ik ook wat van:

Op 27 maart 2020 23:05:11 schreef ohm pi: Misschien kan je wat met tactisch opgestelde magneten en reedrelais.

Het eerste deel van de bijdrage ging over vervangen van de bestaande delen, waar ik ook volledig achter sta, maar reedschakelaars zijn onder deze omstandigheden niet erg betrouwbaar. Het zelfde op machines: ik kom nogal eens reedschakelaars op cilinders tegen en dat is echt niet geweldig betrouwbaar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 28 maart 2020 10:50:17 (27%)

bprosman

Golden Member

Als het allemaal 24Vdc is het een optie.

Dat is het, ook alweer op advies van jullie hier. De vorige kast was 220V.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 maart 2020 07:17:22 schreef mel:
Als er iets mechanisch "kapot"is, gaat altijd iedereen vragen of je dat elektrisch kan oplossen. Maar de juiste manier is, om het "kapotte"ding gewoon te vernieuwen..

Ben het helemaal eens met Mel.
Deze opzet heeft al 25 jaar goed gewerkt.
Dus onderdelen vervangen en weer 25 jaar geen problemen.
Misschien voor de logo er een pull up/down weerstanden inzetten zodat je wat stroom door de eindcontacten krijgt.
Kan je dan tevens als kastverwarming gebruiken.

Of een type eindschakelaar selecteren welke wel geschikt is voor de lage input stromen die de logo gebruikt.

mvdk

Golden Member

De as zorgvuldig opmeten, en messing schijven (laten) maken. Bij ons e bedrijf hadden we ook van die nylon schijven op 10kV scheiders. Was een besparing t.o.v. messing wat oorspronkelijk gebruikt werd. Kreeg iemand een ideeënbus premie voor. Heeft klauwen geld gekost doordat telkens die dingen verschoven.

GJ_

Moderator

Op twee nylon schijven per 25 jaar zal niet veel te besparen zijn :-)

mel

Golden Member

Er zullen wel meer scheiders zijn ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Ik gok dat de ideale maat voor dit soort toepassingen een M12 sensor is,

Vandaag even gebeld, heel goed geholpen , persoon aan de lijn had ook ervaring met slagbomen. Voor onze "lompe" versie zag hij meer in M18 ivm de afstelling, ook omdat de "hardware" al 25 jaar oud is (toleranties).
Fijne firma om mee te werken , zeker gezien de lengte van het gesprek, de adviezen terwijl ik aangegeven had hij waarschijnlijk nooit meer dan 5 sensoren aan ons zou verkopen.
Online bestellen, iDeal'en , klaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 31 maart 2020 15:45:40 schreef bprosman:
Fijne firma om mee te werken ...

Welke? IFM of een ander? IFM is niks op aan te merken, fijn bedrijf om mee samen te werken, maar dat geldt voor meer bedrijven.

bprosman

Golden Member

Op 1 april 2020 08:03:29 schreef GJ_:
[...]Welke? IFM of een ander? IFM is niks op aan te merken, fijn bedrijf om mee samen te werken, maar dat geldt voor meer bedrijven.

IFM

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 1 april 2020 08:13:01 schreef bprosman:
[...]
IFM

Type?
Heb je 2 draads sensoren dan gaat dat vaak niet gelijk rechtstreeks op de ingang van de LOGO.
Een pull-down of een pull-up weerstandje lost het probleem op.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Omdat de lagers van de as (na 25 jaar of zo) ook wat moeilijk gingen doen hebben ze de as vervangen en meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt de sensorer (via de lead van GJ_) er opgezet. Vanwege de ingebouwde 4 leds nu super simpel afstellen. Laatste foutje uit het Logo! Programma gehaald. Klaar ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ziet er netjes en betrouwbaar uit.
Met een beetje mazzel gaat de electronica/electromechanica weer 40 jaar mee.