3-fasen fornuis aansluiten op 2 fasen perilex

Ik heb een inductiefornuis gekocht voor in mijn nieuwbouw appartement. Ik heb standaard een perilex aansluiting in mijn keuken, het inductiefornuis vereist een perilexaansluiting, dus als leek op dit gebied ging ik er vanuit dat ik krachtstroom had en het ding kon aansluiten. Echter, het inductiefornuis vereist 3-fasenstroom (7900 Watt) en inmiddels heb ik me er wat meer in verdiept en gaat er 7,4 kW naar de Perilex aansluiting toe. Ik heb het fornuis aangesloten alsof de aansluiting 3-fasen heeft. Daarop geeft de kookplaat van het fornuis een foutmelding, terwijl de oven wel werkt.

Is het mogelijk om het fornuis aan te sluiten op de huidige aansluiting, er van uitgaande dat ik toch nooit alle kookplaten en de oven tegelijk gebruik? Of is de 3-fasenaansluiting een vereiste?

Bijgevoegd heb ik wat foto’s. De laatste foto is van het apparaat zelf. De andere twee foto van mijn meterkast.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

[Bericht gewijzigd door The keF op zaterdag 28 maart 2020 11:32:36 (15%)

tweede aansluiting van boven.

Voor de perilex moet je wel even goed controleren welke gaatjes fase zijn, en welke nul

je wilt niet in je fornuis met een brugje fase en nul verbinden per ongeluk :-)

zijn 4 en 5 wel verbonden?

Jacques van Montfort

Dank voor je reactie Sangre! Ik zal met een spanningsmeter nog even goed checken wat fase is. Ter verduidelijking, deze stukjes dienen als brugje?

Op 28 maart 2020 11:54:55 schreef Jacques1956:
zijn 4 en 5 wel verbonden?

Nee, 4 en 5 heb ik niet verbonden nu.

Koppel eerst het fornuis maar los en begin aub met de eerste stap en dat is meten zodat je weet waar je fasen zitten en waar de nulleider zit :-(

Ik kan het zo niet meteen opmaken op basis van je foto's

In elk geval moet er een brug tussen 4 en 5

Vermoedelijk is het als volgt:

tussen grijs - zwart
grijs - bruin
zwart - bruin telkens 400 V

tussen blauw - zwart
blauw - bruin
blauw - grijs telkens 230 V

Zoja dan mag je het fornuis effectief aansluiten zoals het was maar met bijkomend een brug tussen 4 en 5. En nu maar zorgen dat de soep niet aanbrandt ...

Maak ook eens een foto van de binnenkant van de groepenkast.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dankjulliewel voor de reacties. Ik heb het doorgemeten en aangesloten volgens de 2N afbeelding. Alles werkt nu perfect. Weer een hoop geleerd vandaag. Ben blij dat ik ‘m met de verkeerde aansluiting niet gesloopt had gisteren. Het nodigt wel uit me er nog eens verder in te verdiepen!

Yep, gelukkig dat het gelukt is! Maar opblazen doe je het niet hoor, je mist op een module 230v, beter dan 380v er op!!!!

Shiptronic

Overleden

Waarom zo moeilijk, je hebt toch 3Fasen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

wel 3 fasen ja, maar wel 3 aardlekken die maar 2 polig zijn. gaat niet werken zonder kast aanpassen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

liever een extra aardlek, ipv dat geknutsel met de nul! Maar dat is aan TS.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.