Schakeling voor zwaar belaste lier

Betreft een lier die gebruikt wordt om een kiel (zwaard) van 800kg van een zeilboot uit het water te tillen. Dit is nodig om de diepgang van de zeilboot aan de situatie aan te passen. De twee standen van het zwaard, maximaal uit of maximaal in, zijn echter niet te zien vanaf het bedieningspaneel, daarom moet de lier op tijd stoppen met trekken, anders brand de zekering door of trekt de lier de kabel kapot (ja dat is gebeurd 8)7 ).

Het is een heel kritiek systeem wat zware omstandigheden (zout water omgeving) te verduren krijgt. Alle opties die tot nu toe zijn geprobeerd, oa eindstandsensoren en druksensoren lijken allemaal niet te werken en gaan kapot.

Ik zit nu te denken aan een tijdrelais die bij de knop 'up' precies lang genoeg de lier activeert en bij de knop 'down' precies lang genoeg die lier ontspant. Dit lijkt mij goed te installeren, zou iemand mij echter kunnen adviseren hoe ik dit het beste kan schakelen, en of het mogelijk is om de volgende veiligheden in te bouwen???
-een stop knop (lier stopt met trekken of ontspannen)
-beveiliging voor dubbel drukken (in geval de kiel in de bovenste stand staat en er per ongeluk op de knop 'up' gedrukt wordt, waardoor in geval van een tijdrelais de lier 20 seconden gaat werken en waarschijnlijk alles doorbrand)
-de relais te overrulen door hem manueel in een gewenste stand te zetten (kan eigenlijk met een stop knop al)

Het betreft een 12v lier van ongeveer 1500w, Zie filmpjes en foto's voor de situatie. Alvast hartelijk dank voor het advies!

pamwikkeling

Special Member

Het motor koppel gaan meten aan de hand van de opgenomen motor stroom ?

Probleem is wellicht dat het benodigde motorkoppel in de loop der tijd (licht ?) wijzigt.

Gaat het over een permanent magneet motor of een motor met gewikkeld veld ?
Zit er op dit moment een motor sturing op ?

Op 28 maart 2020 12:49:57 schreef pamwikkeling:
Het motor koppel gaan meten aan de hand van de opgenomen motor stroom ?

Probleem is wellicht dat het benodigde motorkoppel in de loop der tijd (licht ?) wijzigt.

Gaat het over een permanent magneet motor of een motor met gewikkeld veld ?
Zit er op dit moment een motor sturing op ?

Ik ben een fanatieke doe-het-zelf'er, dus ik weet niet alle technische details. Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

1. Wat zou ik kunnen afleiden van het motorkoppel?
2. zeker, dit hangt af van de uitslag (het moment wijzigt), de (weers)omstandigheden en accu niveau
3. een motor met permanent magneet

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 maart 2020 13:00:12 schreef Arco:
Circuitbreaker ertussen? Zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/32901036570.html?src=google
12V/1500W zou 125A zijn...

Ik ben bang dat een circuitbreaker te lang duurt voor dat hij 'klapt', daarnaast geeft een circuitbreaker geen beveiliging voor het te ver afwikkelen van de lier, alleen het te ver omwikkelen

Arco

Special Member

Die klapt echt wel, stroom wordt bij blokkeren aanzienlijk hoger als 125A... (kan wel tussen de 500 en 1000A zitten...)
Als het om de kabelpositie gaat lijkt me de enige mogelijkheid een merkje op de kabel (bijv witte verf) en een sensor die dat detecteert.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt! voor 6 euro ook zeker het proberen waard :)
en ik kijk ook nog even voor een geschikte sensor ja! alle vorige sensoren corrodeerden allemaal kapot

Marieke270,

Kan je filmpje niet zien/openen.

Weet niet wat je achtergrond is.
Maar als je materialen/metalen toepast in zeewater dan moet je dat zorgvuldig kiezen om juist corrosie te voorkomen.
Niet alle rvs soorten kunnen tegen zeewater.

Er bestaan ook eindschakelaars die dmv een worm principe werken.
Deze kun je dan op de motor of lier as bevestigen.
Zoiets bv:
https://www.elmatechnology.com/en/ter/base-rotary-limit-switch-ratio-1…

GJ_

Moderator

Is je lier niet gewoon ook een beetje zwaar? Dat zwaardje zal toch geen 800kg wegen? Waarom geen handliertje?

Kun je geen markeringen op de lierkabel zetten als referentie?

Anoniem

Als een lier de kabel overtrekt hoort deze kabel niet bij de lier of is er geen beveiliging aanwezig
Een systeem met tijdrelais is binnen de kortste keren ontregelt doordat toerenral nooit hetzelfde is
Best de stand van het zwaard detecteren met inductieve sensoren ipv mechanische schakelaars...
...of toeren tellen van je lier, ook met inductieve sensor
Maar euh ... hoe werkt zoiets origineel?

Op 28 maart 2020 14:30:24 schreef HD13:
Marieke270,

Kan je filmpje niet zien/openen.

Weet niet wat je achtergrond is.
Maar als je materialen/metalen toepast in zeewater dan moet je dat zorgvuldig kiezen om juist corrosie te voorkomen.
Niet alle rvs soorten kunnen tegen zeewater.

Er bestaan ook eindschakelaars die dmv een worm principe werken.
Deze kun je dan op de motor of lier as bevestigen.
Zoiets bv:
https://www.elmatechnology.com/en/ter/base-rotary-limit-switch-ratio-1…

HD30 die eindschakelaar link is de gouden tip! hiernaar was ik op zoek. Heb je ervaring met dit soort eindschakelaars? waar dien ik rekening mee te houden?

Op 28 maart 2020 14:39:40 schreef GJ_:
Is je lier niet gewoon ook een beetje zwaar? Dat zwaardje zal toch geen 800kg wegen? Waarom geen handliertje?

Kun je geen markeringen op de lierkabel zetten als referentie?

Handlier was origineel, maar erg tijdrovend en door de 800kg lood ook zwaar.. de 800 kg onder de boot is contra gewicht en moet daarom zo zwaar zijn.

Markeringen zijn vanaf het bedieningspaneel (buiten op het dek) niet leesbaar..

Op 28 maart 2020 15:20:30 schreef anoniem015:
Als een lier de kabel overtrekt hoort deze kabel niet bij de lier of is er geen beveiliging aanwezig
Een systeem met tijdrelais is binnen de kortste keren ontregelt doordat toerenral nooit hetzelfde is
Best de stand van het zwaard detecteren met inductieve sensoren ipv mechanische schakelaars...
...of toeren tellen van je lier, ook met inductieve sensor
Maar euh ... hoe werkt zoiets origineel?

eens, dat zon systeem met relais vaak gecontroleerd en bijgestuurd moet worden. Ik ga de mogelijke oplossing gegeven van HD13 proberen.. mogelijk dat dat werkt.

Origineel was het een handlier, maar erg zwaar, tijdrovend en kan niet tijdens het varen..

GJ_

Moderator

Op 28 maart 2020 15:40:50 schreef Markie270:...de 800 kg onder de boot is contra gewicht en moet daarom zo zwaar zijn. ..

Ik snap hoe een boot werkt, maar de ballast zit normaal in de kiel. Ik heb dat nooit in een klapzwaard zien zitten vandaar mijn verbazing.

Ik vraag me af of die 1500W wel klopt. Zou best kunnen dat er een 1500W motor op zit, maar... Om een schatting te maken van hoeveel energie er mee gemoeid is: Hoelang was je aan het lieren toen er nog een handlier opzat? Hoe lang doet die 1500W motor er over? Hoeveel moeter moet dat 800kg gewicht omhoog en omlaag?

@GJ: ik kan me ook best voorstellen dat zo'n zwaard 800kg weegt....

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 28 maart 2020 16:56:08 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 maart 2020 16:44:26 schreef GJ_:
[...]Ik snap hoe een boot werkt, maar de ballast zit normaal in de kiel. Ik heb dat nooit in een klapzwaard zien zitten vandaar mijn verbazing.

GJ je moet het 'klapzwaard' ook zien als de kiel (hefkiel in dit geval), op zee wil je die zo diep mogelijk hebben want dan wordt de arm van het gewicht een stuk groter. Op binnenwateren waar het ondiep trek je hem naar binnen zodat je er alsnog kan komen.

Op 28 maart 2020 16:54:51 schreef rew:
Ik vraag me af of die 1500W wel klopt. Zou best kunnen dat er een 1500W motor op zit, maar... Om een schatting te maken van hoeveel energie er mee gemoeid is: Hoelang was je aan het lieren toen er nog een handlier opzat? Hoe lang doet die 1500W motor er over? Hoeveel moeter moet dat 800kg gewicht omhoog en omlaag?

@GJ: ik kan me ook best voorstellen dat zo'n zwaard 800kg weegt....

van 1 minuut naar 15 seconden, de uitslag is ongeveer een halve meter

Ik heb vroeger wel eenvoudige koppelbegrenzers gezien

1 2 steunwilen waar de het touw over loopt, in het midden een loopwiel welke met een veer of contragewicht een schakelaar bediend. Werd touw gespannen dan werd het steunwiel tegen het contact of juist van het contact geduwd. Op een boot lijkt mij een contragewicht niet handig.

2 Motor hangt in en scharnierpunt, andere zijde wordt door 2 veren in balans gehouden, nu heb je 2 eindstanden waar je een schakelaar op kunt zetten.

3 met elektronica kan natuurlijk ook, dc hal sensor met instelbare grens om te stoppen en een overbrugging tijdens start.

4 Omwentelingen van de trommel tellen ?

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 28 maart 2020 17:38:49 (15%)

Ik heb een "koppelbegrenzer" print die ik veel verkoop. Maar die is 10A.... Proberen op te voeren naar 20A kan ik wel effe proberen, maar 125A is te veel.

8000N * 0.5 m = 4kJ.

Een mens kan dat rustig fietsend in ongeveer 1 minuut ophijsen. Met de armen is het wat langer. Een getalletje dat me bijstaat is 7x verschil tussen wat je met je benen kan t.o.v. je armen. Maar als je uitgeput bent na 1 minuut zwengelen dan kan het best kloppen. Dat zou 66W zijn, Na een minuut 500W fietsen ben je ook uitgeput. (en veel mensen hebben niet de longcapaciteit om 500W vermogen te leveren, dan is die 66W met je armen veel makkelijker!).

Als je motor er 15 sec over doet, moet ie 270W leveren. Dat zou betekenen: ongeveer 23A. Dat zou dan m.i. "normaal bedrijf" voor dit ding moeten zijn, en een koppelbegrenzer zet dan de max stroom op iets van 30A. Dan zou je motor 4x harder kunnen trekken, maar dat is niet nodig en hij stopt dan gewoon in de begrenzing als ie boven is. Hij trekt dan ongeveer de 800kg + 30%, ongeveer 240 kgf er bij. Dat zou de kabel enz wel moeten kunnen hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/