Schema gezocht Philips EVSA

Mijn EVSA van Philips is stuk. Het betreft de HF -P 218 TLD EII 220-240. Ik wil ‘m repareren, zonde om weg te gooien. Kan iemand mij vertellen hoe ik aan een schema van dat ding kan komen ?

Met vriendelijke groet,
Hugo

als je haar maar goed zit
rob040

Golden Member

Daar is geen schema* van, tenzij je hem zelf tekent.
Als zo'n ding binnen garantie stuk ging werd hij omgeruild en niet gerepareerd.

* Die van de ontwerper niet meegerekend. ;-)

Shiptronic

Overleden

Post eens een foto van de print , onder en boven kant.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

En anders een mooi moment om te upgraden naar LED buizen.

Bijgaand twee foto’ s van de EVSA.
Kan iemand mij het principe van deze schakeling uitleggen ?

Alvast dank
Hugo

als je haar maar goed zit

Op 28 maart 2020 19:02:58 schreef Sine:
En anders een mooi moment om te upgraden naar LED buizen.

Pas geleden een project gedaan in een bedrijf waar ze net de TL buizen (moderne, dunne) vervingen door LED buizen. Company policy. En 6500 Kelvin omdat dat moet van ARBO.

Het verbruik scheelt niet zoveel. De LEDs gaven rechtstreeks best veel licht, veel wit/blauw. Maar ik zag op mijn bureau harde schaduwen waarin ik niks zag. Om fijne electronica te bekijken had ik de lamp op mijn telefoon nodig.

Ook interessant: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/licht/nieuws/2015/01/27/gezondh…

Edit: die EVSA's heb ik lang geleden bij een project voor elektronica-productie-machines voorbij zien komen. Dit is duidelijk Philips Lighting. Helaas heb ik geen schemas.

Arco

Special Member

Bij de kleinere Matchbox uitvoering waren vaak losse draden aan de transformators de oorzaak.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 29 maart 2020 15:11:04 schreef Hoeben:
[...]
En 6500 Kelvin omdat dat moet van ARBO.

Vreemd, en erg heftig.
Bij "ons" zijn er 4000k panelen in gekomen, als je toch bezig bent kun je het best ook meteen die 20jaar oude vergeelde bakken vervangen.

Huug,

Een schema zul je niet vinden.
Ik ken het design wel heel goed. Heb vroeger bij Philips Lighting gewerkt in Oss. Daar werden deze dingen ontworpen en geproduceerd.

Solderingen moeten opnieuw worden gedaan, zitten vaak kringetjes in.
De 450V primaire elco moet worden nagemeten op ESR.
De gehele VSA wordt bestuurd door een IC, de UBAxxxx
Zekering zal stuk zijn, vast ook een mosfet.

Ik heb heb hier een hele doos old scrap van diverse van deze VSA's liggen. Ook heb ik een hele hoop onderdelen liggen die jij mogelijk nodig hebt.

Je mag er zelf aan beginnen, en dan melden wat je nodig hebt.
Je mag me dat ding ook sturen, dan kijk ik even wat stuk is.

Er ist wieder da...

solderingen idd van de HF trafo's, de condensator tussen de buiseinden in en elco gaar is het bekende probleem. los zittende fetjes en gare primaire elco komen het meeste voor.

gezien er nog niks is ontploft kun je simpel beginnen, meet eens de gloeidraden van de tlbuizen door. als er bij deze evsa's 1 buis een onderbroken geloeidraad heeft, werkt het niet.

ik ken deze evsa ook, heb er al menige weggemikt gehad. een reeks van tussen 2004-2008 gebruikt, nog niet de slechtste van philips. dat zijn de plastic dingen die ze tegenwoordig hebben. goede zijn de 2e reeks uit medio 90's die kom je nog wel tegen en werken al bijna 25 jaar, meestal zitten daar alleen onderdelen los op de print, zeker aan staaldraad hangende tlbakken hebben daar last van.. er zijn ook modellen van deze evsa met rifa longlife elco's erin. als je er meerdere hebt hangen, dan kun je met ontsteken in koude toestand vaker al zien dat de elco's gaar worden, die bak ontsteekt moeilijk en buis geeft minder licht als de rest in het begin.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 maart 2020 17:26:10 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 maart 2020 15:42:23 schreef hobby-ist:
Ik ken het design wel heel goed. Heb vroeger bij Philips Lighting gewerkt in Oss. Daar werden deze dingen ontworpen en geproduceerd.

Daar ben ik ook wel eens geweest voor de Philips/Assembleon pick&place machines. Zat je op die afdeling?

nee,
Ik zat bij R&D (noemde ze toen afdeling ontwikkeling).
Gebouw noord.

Er ist wieder da...

Om het probleem nog wat toe te lichten, het volgende.
De twee buizen zijn goed, de zekeringen zijn heel en de mosfets ook.
Als ik de zaak aanzet, met één buis, geeft de buis even een flits, alsof hij wordt gestart, maar daarna blijft ie donker. Meteen een tweede keer starten, dan geen flits. Pas als de schakeling weer “ koud” is om het zo maar te zeggen, is de startflits er weer.
Meteen een koude buis erin nadat de eerste een startflits heeft gegeven en verwijdert is, heeft geen effect als ik m aanzet.

als je haar maar goed zit

klinkt als de elco primair, of de condensator die op de plek van de oude starter zit bij een evsa. vaak een ding wat over de 1000V heen gaat. soms zit er al een duidelijk bult in. die grijze helemaal tegen de aansluitingen van de buizen aan.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 maart 2020 17:47:42 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Doet mij denken aan een losse soldeerverbinding.

Even alles met electronica-soldeertin (met flux) doorsolderen en opnieuw proberen alsie werkt.

Er ist wieder da...

Er zitten geen bolle c’s of elco’ s in de schakeling. Ik heb heel wat soldeerpunten geraakt, zonder resultaat.
Nu heb ik het vermoeden dat de UBA 2018 wel eens stuk kan zijn. Voeding is aanwezig, massa ook, maar het ding vertoont geen enkele activiteit. Op geen enkel pootje ook maar iets van een signaal. Nu weet ik niet wat de UBA precies zou moeten doen, maar enig leven zou er toch in moeten zitten.

Nu richt ik me even tot Hobby-Ist die meldde dat hij veel sloopmateriaal heeft van deze EVSA. Heb je ook misschien een werkende UBA ter overname?

Groeten van Hugo

als je haar maar goed zit