10 watt IR power led flitser?

Hallo forum lezers,

Ik heb een vraag.

Wie kan mij HELPEN een een 10 watt IR power led flitser bouwen?
(heb inmiddels een "soldeerder" met fijne motoriek gevonden)

Na enig zoeken kwam ik bij de IR power leds uit en bedacht volgende.

- Kan ik, een flitser maken welke instelbaar is.
- De tijd tussen de flitsen moet instelbaar zijn.
- De intensiteit van de IR power led moet instelbaar zijn.
- De IR power led moet zo snel kunnen flitsen dat dat een camera dit nog maar net ziet.
Als je de DVR recorder camerabeelden controleert, moet je camerasysteem wel hebben waargenomen dat er iets was (het rode streepje op de DVR recorder tijdbalk) maar de kijker moet de flits niet op de beelden van de DVR kunnen zien.
- Het geheel moet met 12 volt / 220 volt kunnen werken.
- Ik ga er vanuit dat door het korte flitsen de accu niet teveel aangesproken wordt.

Heb al op in het gezocht maar kwam daar niet tegen wat ik zoek. Kan bovenstaande?

Groet,

Henkie No-No

pamwikkeling

Special Member

Wil je een bewakingscamera gaan "verblinden" ?

benleentje

Golden Member

1 - of jij dat kan weten we niet maar het is zeker mogelijk
2,3 - Ja dat kan allemaal met een microcontroller zoals bv een arduino nano en een stukje software. Met een goede microcontroller moet flitsen van in de micro seconde mogelijk zijn. En daarmee pulsduur, periode tijd en intensiteit volledig digitaal instelbaar.
4 - Daar heb ik een verstand van maar is gewoon een kwestie van uitproberen met diverse instellingen
5 - Met goede batterijen een laadcircuit en een kleine 5V dcdc converter voor de microcontroller is dat geen enkel probleem
6 - Hangt natuurlijk van de capaciteit en kwaliteit van je accu af maar 10W flitsen zijn inderdaad veel minder belastend dan 10W continu.
7 - bovenstaand is zeer goed mogelijk ook voor een beginner zonder ervaring maar er is wel veel doorzetting vermogen nodig en je zult veel moeten leren.

Begin alvast met PWM - Pulse width modulation over hoe je met digitale signalen de intensitiet van Leds kan regelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Met 2stuks LM555's werkt het ook, één voor de PWM signalen(dimmen) en één voor de flitsen, alles op 12V.

LDmicro user.

Volgens mij zijn de eisen tegenstrijdig: Hij wil dat <een bepaald merk DVR recorder> "activiteit" registreert, maar dat er dan toch niets op het beeld zichtbaar is.

Als het ding gewoon het vorige beeld met het huidige vergelijkt en kijkt hoeveel pixels er verschillen, dan is: "detecteert verschil" gelijk aan "je kan ook wat zien".

No-No, je moet beter uitgaan leggen waarom je dit zou willen.

Wat ik vooralsnog kan bedenken is dat je een beveiligingsbedrijf helemaal gek wil maken met "weer vals alarm, er was weer niets te zien" en dat je na zoveel keer zelf naar binnen wil sluipen.... Dat is illegaal en men heeft liever niet dat dit hier besproken wordt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

pamwikkeling
Wil je een bewakingscamera gaan "verblinden" ?
- Ja daar komt het wel op neer. Buurman wil op mijn grond gerichte camera niet op eigen grond richten en dit zijn zaken waar ik de politie niet voor bel, mochten die al iets doen.

benleentje
Met een goede microcontroller moet flitsen van in de micro seconde mogelijk zijn. En daarmee pulsduur, periode tijd en intensiteit volledig digitaal instelbaar.
- Correct zover was ik inmiddels ook.

MGP
timer 555
- De 555 is een eenvoudige timer, zou het niet met een andere kunnen, samen met een microcontroller?

rew
No-No, je moet beter uitgaan leggen waarom je dit zou willen.
- Zou niet weten waarom, dat jij vreemde criminele gedachten hebt is wat anders. : -)

Wat ik vooralsnog kan bedenken is dat je een beveiligingsbedrijf helemaal gek wil maken met "weer vals alarm, er was weer niets te zien" en dat je na zoveel keer zelf naar binnen wil sluipen.... Dat is illegaal en men heeft liever niet dat dit hier besproken wordt....

- Stop er dan mee. ; -)

benleentje

Golden Member

Vervelende mensen zulke buren. Is het niet mogelijk om gewoon op een nette manier een houtenplaat oid voor het zicht van de camera te plaatsen?

- De 555 is een eenvoudige timer, zou het niet met een andere kunnen samen met een microcontroller kunnen?

Zou ik niet aan beginnen het is het een of het ander. Sommige mensen vinden het leuker om met losse componenten iets te maken. Om te maken wat jij wilt heb je al minimaal 2x een 555 nodig maar ik denk zelfs al drie en dan nog een zooi condensatoren weerstanden en potmeters om in te stellen.

Met een microcontroller stel je alles in software in en ben je qua tijden veel flexibeler en nauwkeuriger. Je hebt naast de micro nog wel een FET nodig om de IR leds aan te sturen of als je de leds opsplits in delen heb je voor elk deel een FET nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 maart 2020 15:20:31 schreef No-No:
Als je de DVR recorder camerabeelden controleert, moet je camerasysteem wel hebben waargenomen dat er iets was (het rode streepje op de DVR recorder tijdbalk) maar de kijker moet de flits niet op de beelden van de DVR kunnen zien.

elk beetje DVR kun je toch instellen zodat deze ook bv 30 seconden voor de beweging al op beeld zet
die dingen staan non stop op te nemen in geheugen, elk frame van die flits van je komt gewoon perfect in beeld

kunt net zo goed gewoon een steen over de schutting heen gooien

Op 27 maart 2020 19:13:56 schreef benleentje:
Sommige mensen vinden het leuker om met losse componenten iets te maken. Om te maken wat jij wilt heb je al minimaal 2x een 555 nodig maar ik denk zelfs al drie en dan nog een zooi condensatoren weerstanden en potmeters om in te stellen.

Ik vind het NIET leuker om 555's te gebruiken, ik ben grote voorstander van een µcontroller maar waarschijnlijk sta je te springen om iets te maken met een controller, voor mij niet gelaten >:)

LDmicro user.

Persoonlijk zou ik er gewoon even een goede laserpointer op richten; er zit, zeer behulpzaam, een lens op die camera waarbij de gevoelige en relatief kwetsbare CMOS sensor perfect in focus is, en je laserpointer dus een heel klein puntje maakt. Als het een laserpointer is die gevaarlijk is voor je ogen, wel even een geschikte bril opzetten, en heel goed controleren dat er niemand anders is die in gevaar komt door een reflectie.

Als je dit vanuit je eigen tuin doet, kan je buurman nooit beweren dat jouw tuin niet in beeld was.

Overigens zie ik niet in waarom het onzichtbaar zou moeten zijn; gewoon een knipperende lamp in je tuin zetten, dan weet de buurman ook meteen wat hij moet doen om het probleem op te lossen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Hoe ga je controleren dat het werkt, even bij de buurman kijken ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 maart 2020 19:00:42 schreef No-No:
- Zou niet weten waarom, dat jij vreemde criminele gedachten hebt is wat anders. : -)

Kijk. Hier is de buurman illegaal bezig. Dat een beetje frustreren is natuurlijk wat anders.

Ik blijf er bij dat de DVR spullen waarschijnlijk niet een onafhankelijke "bewegingsdetector" hebben en gewoon uitgaan van de beeld data. Dat is goedkoper: scheelt een sensor. Dus wat je moet doen is zorgen dat het beeld significant verandert. En dat zal men dan ook zien.

Veel korter dan een heel frame heeft geen zin. Dat kost je vermogen dat je nodig hebt in de IR leds en levert niets op.

Ik zou een stuk of 5 of 10 IR leds nemen en daar een "ketting" van maken. En een microcontroller die ze 12345 of 54321 aanstuurt.

En dan doorloop je de sequence met iets van 30ms per led. De camera ziet dan een verlichte plek met een noodvaart door jou gras gaan. Het spook laat je dan 2x per uur langsfietsen. (iedere keer 1+rand (60) minuten wachten....)

De bewegingsdetectie (op basis van veranderende pixels) kan je vaak instellen in welk gebied ie gevoelig moet zijn. Bijvoorbeeld om als je de oprit filmt de straat uit te sluiten. Als je 1 enkele led zou nemen die direct in de camera schijnt, dan sluit ie dat ene stukje kwa "oplet-pixels" uit en houdt ie z'n camera op jou gebied gericht. Vandaar dat die paar wisselende leds wat gemener is....

Ik heb een waaier getekend in openscad wat je zou kunnen 3Dprinten om het licht te richten. Omdat het 3D printen van een bovenkant minder makkelijk is, stel ik voor om daar gewoon een plankje voor te nemen. Misschien moet je de hoogte groter maken zodat de uitstraalhoek groter wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Overdag heb je er toch al niets aan, de meeste cams hebben een verdacht goed IR-cut filter.

Op 27 maart 2020 19:00:42 schreef No-No:
- Ja daar komt het wel op neer. Buurman wil op mijn grond gerichte camera niet op eigen grond richten en dit zijn zaken waar ik de politie niet voor bel, mochten die al iets doen.

Ik zou het op zijn minst bij de politie melden. Wat je buurman doet is domweg verboden.

Arco

Special Member

Het lijkt me niet erg zinvol, omdat je nooit te weten komt of je 'oplossing' werkt...
(je kunt moeilijk vragen of je even mag komen kijken of je stoorsignaal goed werkt... ;) )

Een laserdiode zal misschien werken, maar dan ben je eigenlijk met hetzelfde bezig waarvan je de buurman beschuldigt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

SparkyGSX
Persoonlijk zou ik er gewoon even een goede laserpointer op richten

Overigens zie ik niet in waarom het onzichtbaar zou moeten zijn; gewoon een knipperende lamp in je tuin zetten, dan weet de buurman ook meteen wat hij moet doen om het probleem op te lossen.

- Een LASER Pointer op de wijze gebruiken is strafbaar, je vernield nl. opzettelijk andermans eigendom.

Shiptronic
Hoe ga je controleren dat het werkt, even bij de buurman kijken ?

- Testen met mijn telefoon?

rew
Ik zou een stuk of 5 of 10 IR leds nemen en daar een "ketting" van maken. En een microcontroller die ze 12345 of 54321 aanstuurt.

- Een soort politie/brandweer functie bedoel je.

Vandaar dat die paar wisselende leds wat *“gemener” is....
- * Functioneler bedoel je natuurlijk. ;-)

Waaier
- Een geweldig idee, tevens leuke camouflage mogelijkheden.
- Zal eens even vragen of ze dit voor me kunnen printen.
- Bekleden met zilverpapier.
- Wil je er zelf dan ook één? In ruil voor je noeste arbeid. ;-)

Sine
Overdag heb je er toch al niets aan, de meeste cams hebben een verdacht goed IR-cut filter.
- Gestelde is correct, maar alle beetjes helpen zal ik maar zeggen.

KlaasZ
Ik zou het op zijn minst bij de politie melden. Wat je buurman doet is domweg verboden.
- Man is al zeer vaak gemeld, met van alles en nog wat, echter instanties, laten het allen afweten.
- Ben zelfs al bij de wethouder geweest.
- Je hebt geen idee wat er allemaal mag in NL, het land is in mijn beleving dan ook knettergek geworden.

Arco
Het lijkt me niet erg zinvol, omdat je nooit te weten komt of je 'oplossing' werkt..
- Er zijn diverse manieren om het vooraf te testen.

Arco

Special Member

- Er zijn diverse manieren om het vooraf te testen.

Dat kan alleen als je beschikking hebt over een exact hetzelfde camerasysteem.
(ieder merk/type werkt net weer iets anders. Wat op de ene stoort hoeft op een andere totaal niet te storen. Dat 't met een telefoon werkt zegt niets)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kan toch eventueel IR powers leds met verschillen Nm nemen?

Arco

Special Member

Als je niets over het camerasysteem weet wordt 't lastig om iets te doen.
Je weet niks over resolutie, framerate, gevoeligheid voor IR,...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

He, kijk naar mijn naam "NO NO", maar ik leer graag.

Op 28 maart 2020 11:15:42 schreef No-No:

Waaier
- Een geweldig idee, tevens leuke camouflage mogelijkheden.
- Zal eens even vragen of ze dit voor me kunnen printen.
- Bekleden met zilverpapier.
- Wil je er zelf dan ook één? In ruil voor je noeste arbeid. ;-)

Nee, nee. Ik heb geen vervelende buurman. Wel een leuke buurvrouw. :-)

Ik zou geen zilverpapier aan de binnenkant doen. Juist donker maken. (alhoewel je niet weet of PLA/PETG wel of niet doorzichtig is in IR).

Het doel is dat je dan precies kan mikken dat het verschijnsel zich voordoet precies in jou gras en niet bij hem, zodat ie van het gedoe af is zodra ie doet wat jij wil. Als je reflecterend spul er in doet wordt de uitstralingshoek groter en kan je minder nauwkeurig mikken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Filament kan natuurlijk dikker per laag worden opgebracht om het minder doorzichtig te maken, mocht het licht doorlaten.

Zal ook even vragen of het met de metaal printer gemaakt kan.

Zorg er iig voor dat het licht niet te veel gebundeld is....
Ook al zie je niks, een sterke IR lichtstraal kan je zeker verblinden!
Evenals een LASER, daar is het licht immers zeer gebundeld.

Even voor de goede orde: Ik zou dit gewoon met een IRled uit een afstandsbediening maken. Vijf dan. Die kan je dan makkelijk iedere keer 30ms zo'n 100mA geven. Dat moet ongevaarlijk zijn: je AB doet precies hetzelfde. (dat zwarte plasticje op de AB en ook de TV zijn hartstikke helder in IR licht!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat is mooi zichtbaar met een camera zonder IR filter :)

In dit geval een oude powershot A520 die ik vermeubeld heb.

Lichtbron is een simpele halogeenlamp.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 28 maart 2020 21:25:09 (33%)