Laden van een li-ion/Lipo accu 6000mAh 3,7V

Voordat ik de stekker klakkeloos in een RC lader stop zou ik toch eerst willen weten of dit zomaar kan.
Het gaat om een samengestelde batterij met een 6 polige stekker.
Van deze stekker worden er 2 dubbel gebruikt, zodoende is de batterij dus eigenlijk 4 polig.
Normaal zie je deze met 1 aansturing maar deze heeft er twee, wit en grijs.
Kan iemand mij vertellen hoe deze te laden is?

Arco

Special Member

Ziet er uit als 2 losse cellen, die apart geladen kunnen worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

1 aansturing? wat bedoel je daarmee?
zal wel gewoon een thermisch contact zijn, of detectie van de lader waardoor die weet wat type accu er aan hangt (vaste weerstandswaarde)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De fabrikant heeft denk ik de 6000mAh cel gemaakt door twee 3000mAh cellen aan mekaar te maken. vandaar dat je her en der twee draden ziet. Maar als ze eenmaal aan mekaar zitten kan je hem gewoon laden alsof het een enkele 6000mAh cel is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zal het even verduidelijken.
De batterij hieronder heeft een 5 polige stekker, dus maar 1 aansturing of zoals fcapri zegt, een thermisch contact.

Wat is dat het verschil qua functies?

Het zijn inderdaad 2 cellen die parallel geschakeld zijn om meer vermogen te creeren.

fabrikant afhankelijk.
de ene beslists om de massa van accu en thermish contact samen te houden, de andere beslist om het thermisch contact als 2 afzondelijke draden naar buiten te brengen en niks over de accu massa kabels.
alsof het 2 gescheiden delen zijn

kunnen ook gewoon 2 afzondelijke temperatuursensoren zijn. 1 van de 1e accu, en 1 van de 2e accu, als ze bv intern in die accu al verwerkt zaten

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 27 maart 2020 10:28:10 (22%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zal hem een deze dagen eens uitkleden, wellicht dat dat verheldering geeft.

kan je met een multimeter ook doen.
meet eens tussen wit en zwart, tussen grijs en zwart.
als je daar 2 dezelfde metingen hebt, zitten er 2 in.

meet je niks, meet dan tussen grijs en wit, waarschijnlijk dat je dan wel iets meer.
is er nog altijd niks, zal het één of ander digitaal ding zijn dat communiceert

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Vandaag even gemeten het volgende komt eruit:

Zwart met rood
3,99V

Zwart met grijs
0V

Zwart met wit
0V

Rood met wit
3,98V

Rood met grijs
3,98V

Wit grijs
0V

Arco

Special Member

En rood-rood, zwart-zwart? Zitten die aan elkaar of niet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Dat is toch duidelijk op de foto van het printje te zien Beide rode resp. beide zwarte draden zijn daar samen op één eilandje gesoldeerd.

Je metingen suggereren dat grijs en wit de aansluitingen van twee individuele temperatuursenors zijn. Wordt één cel te warm, dan zal toch het laadproces worden gestopt/beïnvloed.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik bedoelde ohmse meetingen tussen
wit-zwart
wit-grijs
grijs-zwart

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Daar moet je een beetje mee uitkijken: sommige ohmmeters worden niet blij van 4V op de pins die ze willen meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De plussen en de minnen zijn inderdaad beide 1, dat was al te lezen in mijn eerste post..
Ik zal dan nog de ohmse waarden eens meten. Ik heb een Voltcraft meter, hoop dat ie er tegen kan.

Ook zal ik hem helemaal uit elkaar halen en wat duidelijke foto's plaatsen.

Het volgende heb ik gemeten:

wit-zwart 16,4 kilo ohm
wit-grijs 32,6 kilo ohm
grijs-zwart 16,2 kilo ohm

Op 26 maart 2020 23:35:02 schreef TYPE ONE:
Kan iemand mij vertellen hoe deze te laden is?

Na een hoop geheen-en-weer over minder relevante dingen... Na het op aanraden van Tidak ada bekijken van de juiste foto....

Gewoon 4.2V op de rode en de zwarte zetten. Maximaal iets van 6A, liever rond de 3A. Hij zal dan (bij 3A) in 2.5 uur vol zitten (als ie helemaal leeg (3.0V) begint). Als je minder stroom hebt, geen probleem. dan duurt het laden gewoon iets langer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is een mogelijkheid, maar het lijkt mij toch beter en veiliger om een speciale lader te gebruiken?
Dus dat de laadspanning geregeld wordt.

Daarom zeg ik: 4.2V met een maximum van X ampere.

Het laden van accus is simpel: er moet wat stroom in geduwd worden.

Bij NiMh kan je het simpel doen: Gewoon een rustig stroompje op zetten en lang wachten (een dag). Wil je het sneller wordt het ingewikkelder: je moet de spanning in de gaten houden en heel nauwkeurig meten. Zodra ie begint te zakken moet je stoppen met laden.

Bij Loodaccus een vergelijkbaar verhaal.

Bij Lithium accus is het officieel: Laden met een max stroom totdat de 4.2V bereikt wordt. Zodra de 4.2V bereikt wordt moet je die spanning vasthouden totdat de stroom tot een 20e van de max stroom is gezakt.

Als je niet enorm veel haast hebt, dan is gewoon een "4.2V voeding" prima voor deze accu: De accu is zo heftig dat je een best wel heftige voeding moet hebben om aan de max-stroom van de accu te komen.

Bij lithium accus wordt het pas echt ingewikkeld als er meer in serie staan. Hier dus niet.

Dit is bijvoorbeeld een lader die dit aankan. Gewoon in 2.5 uur vol en formeel moet je hem na een paar uur van de lader afhalen. Voor de rest is het gewoon niet moeilijker dan dat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt, ik ga er mee aan de slag.