Van schakelaar naar puls

Voor mijn zwembad ben ik bezig een nieuw besturingssysteem te bedenken. Het idee is eigenlijk best simpel, nu alleen nog de uitvoering.
Zodra er water door mijn leiding stroomt, wordt een flowswitch geactiveerd . Deze flowswitch zou een start/stop timer moeten schakelen middels een puls. Nu is het zo dat de flowswitch niet met puls werkt, maar met een vast contact. Water stroomt=gesloten, water flow stop= open. Hoe fix ik het dat ik een “schakelaar” (flowswitch) omzet naar een puls om de timer te schakelen? O ja, hoeft overigens alleen IN (start) te schakelen.

Sine

Moderator

Als je nog niets hebt, er zijn timers die precies doen wat je wilt, die vallen af na x-tijd ook als het contact dicht blijft.

Heb je nog niets en je wilt nog meer gaan automatiseren dan is het wellicht interessant om eens naar een programmeerbaar relais te kijken zoals een Siemens LOGO. Daar kun je in bakken wat je wilt.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 maart 2020 13:53:25 (44%)

Arco

Special Member

Of meteen een flowswitch nemen die wel pulsen afgeeft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Beetje vaag.
Wat wil je met deze puls doen? Zo als je het omschrijft komt het vreemd over.
Met een Multi-functioneel tijdrelais kun je het maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Deze flowswitch zou een start/stop timer moeten schakelen middels een puls.

Waarom de meeste timers werken ook gewoon met een continu signaal. Je hebt ze ook met meerdere ingangen 1 voor start en 1 voor stop.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je kunt iets van een condensator tussen zetten. Wil je alleen positieve (of alleen negatieve) pulsen dan zet je nog een diode bij ook.

Nog even ter verduidelijking. Zodra de pomp draait, moet de verwarming (cv) worden vrijgegeven om te kunnen verwarmen, mits de temperatuur een bepaalde waarde heeft bereikt. De cv mag pas actief worden als er een flow wordt gemeten. De flowswitch moet een vertraging van ongeveer 5min. overbruggen omdat ik niet wil dat de cv direct aanspringt. De flowswitch is een schakelaar met in rust een open contact, en actief een gesloten contact.
Laat ik de vraag anders stellen. Pak een simpele vertragingstimer (bouwpakketje) hierbij zie ik in alle schema’s staan dat voor start/stop gebruik wordt gemaakt van een pulsdrukker. Mijn vraag wat gebeurt er als ik de pulsdrukker vervang voor een schakelaar? Als ik nu een continu verbinding maak met de “start” knop middels een schakelaar (continu gesloten contact) Hoe reageert de timer dan? Zou de dan op dezelfde manier functioneren. Schakelaar aan, na 5min. wordt relais geactiveerd, schakelaar uit, relais valt af.

benleentje

Golden Member

Ik heb geen idee naar welk schema je refereert. Een vertraagd opkomend relais moet altijd een continu signaal hebben.
Meeste din rail timner modules kan met zowel een continu en of puls werken eea is wel afhankelijk van de mode waarin de timer ingesteld word. Maar voor vertraagd opkomend relais is dus altijd continu signaal nodig.

Ik denk dan aan zoiets https://www.conrad.nl/p/conrad-components-cmfr-66-tijdrelais-multifunc….

Van die bouwpakket weet je inderdaad maar nooit voor welke functie ze zijn gemaakt. Op eBay kom ik er veel tegen maar de meeste zonder duidelijke informatie

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat kan met het meest simpele tijdrelais (vertraagd opkomend).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je moet ook dus nog een temperatuur meting hebben. Dan is zoals Sine zegt beter een logo-tje gebruiken (mits die een analoge ingang heeft). Dat is snel kosten effectief als je nog een extra delay timertje oid nodig hebt, bijvoorbeeld als er even wat luchtbellen in je leiding zit gaat direct je verwarming uit.

Het goedkoopste tijdrelais is ca 30 euro.

Wil je misschien de boel 's nachts uitschakelen? Dan is ook het logo-tje handig met zijn tijdklok.

-edit- @benleentje: Die had ik nog niet gevonden, of het ding is pas sinds een jaartje of zo in hun programma. Die andere die ik een jaar geleden gebruikt heb was 29,95.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 31 maart 2020 23:38:49 (16%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

tijdje terug nog zo'n sturing hersteld, 3 weg klep in de cv regeling van t huis, die draaide open bij warmtevraag en middels de schakelaar aan het einde in die klep schakelde de cv aan en ging deze stoken tot de zwembad regeling afschakelde op temperatuur bereikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 29 maart 2020 13:05:54 schreef Dennis1976:
Deze flowswitch zou een start/stop timer moeten schakelen middels een puls. Nu is het zo dat de flowswitch niet met puls werkt, maar met een vast contact. Water stroomt=gesloten, water flow stop= open. Hoe fix ik het dat ik een “schakelaar” (flowswitch) omzet naar een puls om de timer te schakelen? O ja, hoeft overigens alleen IN (start) te schakelen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145738#highlight=puls
Dit topic al eens bekeken?
Komt overeen met jouw vraag en biedt diverse oplossingen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

O ja, hoeft overigens alleen IN (start) te schakelen.

Jouw cv ketel heeft uiteindelijk een continu signaal nodig om continu te gaan verwarmen.

Je flowswitch moet ook een continu signaal geven want als dat maar 1 enkel puls is dan weet je als nog niet of je nu wel of geen continu waterstroom hebt. Dus je mag dit signaal dus ook niet naar puls omzetten omdat je timer dan steeds blijft restten dan leg ik verderop uit

Meeste timers zijn vrij domme dingen en als ze een puls als ingang krijgen sturen ze ook een puls naar de uitgang als ze zijn ingesteld als vertraagd afvallend.
Voor een vertraagd opkomend relais moet de tijd van de puls altijd langer zijn dan de tijd ingesteld op het relais. Dus als je 5 minuten wilt wachten dan met je puls minimaal 5 minuten en 1 seconden zijn. De uitgang is dan maar 1 seconden actief omdat je puls dan ophoud. Als je puls maar 2 minuten duurt dan komt de uitgang helemaal niet in en word ook nog eens gereset na die 2 minuten. Het begin van het signaal is het start signaal voor de timer en begint dan met tellen bij 0. Als na verstrijken van de ingestelde tijd het signaal nog steeds actief is komt de uitgang pas op. Als het signaal stop is dit het einde voor de timer en de uitgang valt af.
Je timer heeft in jouw geval een continu signaal nodig om een continu signaal uit te kunnen sturen naar de cv-ketel maar dan enkel met een vertraging van 5 minuten nadat je een stabiele waterstroom hebt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 31 maart 2020 20:12:26 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Allen bedankt voor de vele reacties. Ik ga het komende weekend eens het eea uitproberen. _/-\o_