Schakeling om natte sokken te voorkomen

Hoi iedereen,

Sorry, jullie zullen wel heel veel de vraag hebben gehad of jullie kunnen meehelpen met een hoe of wat project van een beginnende hobbiest en ik wil niet jullie site omtoveren tot een vraagbaak voor hobbiesten maar ik heb toch een vraagje 8)7 . Omdat ik las op milieucentraal.nl dat batterijen in stroom ongeveer 1000 keer zo duur zijn als netstroom en dat ze ook nogeens flink wat milieu-onvriendelijker zijn wou ik een projectje maken wat als ik s'nachts naar het toilet ga mij kan bijlichten in het richten van mijn straal ..... . Ook zou het kunnen helpen als ik op de bank in slaap ben gevallen en s'nachts nog mijn tanden moet poetsen zonder wakker te schrikken van het felle licht. Nu had ik het idee om zo'n fietsled-lampje wat werkt op 2 1,5 volt batterijen aan te sluiten op een gelijkstroom-adapter van 3 volt maar dat werkt dus op de een of andere manier niet (had al geprobeerd de plus en min om te draaien maar dat hielp ook niet). Kan iemand me misschien vertellen wat ik fout doe of misschien een linkje sturen met een projectje van enkele led's op een gelijkstroom adapter, dat zou ik hartstikke leuk vinden en erg dankbaar voor zijn. Had ook al overwogen om een kant en klare ledstrip met adapter op internet te bestellen maar dat gaat niet met minder dan 10 ledjes, en dat vind ik weer net wat teveel. P.s. weet niet of dit hier mag maar ben best bereid om voor dit projectje een kleine bijdrage te betalen,

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite,

Groeten Bert

Will je heel graag het zelf maken, of zoek je een oplossing? Er bestaan lampjes die op batterijen werken en een PIR hebben, juist voor dat doel.
Die gaan dus aan als de nadert en na een tijdje weer uit. zoiets: https://www.conrad.nl/p/renkforce-girona-emn404pir-led-nachtlamp-met-b…

Google op nachtlampje.

zit sinds 2009 in de PV.

Dank je voor jou antwoord. Het maken of kopen maakt me niet zo uit als het maar op netstroom werkt.

Groeten Bert

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Stom van mij had inderdaad eerst even moeten googlen. Natuurlijk bestaan er nachtlampjes voor netstroom en PIR is inderdaad ook een mooie optie. Snap nog wel steeds niks van dat rare led-lampje maar goed ben wel een stuk verder,

Bedankt!

Groeten Bert

Nog een puntje om te overdenken;

Batterijen zijn dan mogelijk 1000x minder efficient dan 230V netspanning.
Er is een probleem dat voor de toepassing in een lampje moet de 230V wel eerst omlaag gebracht worden.
Zelfs als dit met een serie-condensator gebeurd, is het verlies (blindstroom) redelijk groot.
En zolang het in het stopcontact zit, gebruikt het deze stroom

Voor een lampje dat 24/7 aangesloten is kan het voordeel toch best wel eens in de richting van batterijen gaan. Vooral als het maar af en toe oplicht

Minimax schreef:

Nog een puntje om te overdenken;

Batterijen zijn dan mogelijk 1000x minder efficient dan 230V netspanning.
Er is een probleem dat voor de toepassing in een lampje moet de 230V wel eerst omlaag gebracht worden.
Zelfs als dit met een serie-condensator gebeurd, is het verlies (blindstroom) redelijk groot.
En zolang het in het stopcontact zit, gebruikt het deze stroom

Voor een lampje dat 24/7 aangesloten is kan het voordeel toch best wel eens in de richting van batterijen gaan. Vooral als het maar af en toe oplicht

Goed punt!!!! Krijg een elektrifing warm ecologisch gevoel hierbij! Ga hem dus met een schakelaar van het net afschakelen voor de tijd dat ik niet naar het toilet hoef of mijn tanden hoef te poetsen.

Bedankt!

Groeten Bert

Lucky Luke

Golden Member

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/122/lichteffecten/witte-le… is anders een goede om een zaklampje te maken (Schakelaartje ertussen) dat op lege batterijen werkt. Met als voordeel dus dat het nog steeds portable is.

(En, dan hebben we het nog niet over oplaadbare batterijen gehad, maar voor die witte-led-op-1.5-V kun je rustig een oude alkaline nemen, gaat meerdere jaren mee als je een paar minuten per dag licht nodig hebt.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 29 maart 2020 13:58:24 (31%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 29 maart 2020 11:53:08 schreef GeitenwollensokPrutser:
Nu had ik het idee om zo'n fietsled-lampje wat werkt op 2 1,5 volt batterijen aan te sluiten op een gelijkstroom-adapter van 3 volt maar dat werkt dus op de een of andere manier niet

Dat zou gewoon moeten werken, dus "je doet iets verkeerd". Wat, dat valt niet op te maken uit jou verhaal.

Het forum is precies voor hobbyisten van verschillende niveaus om kennis uit te wisselen. Als je wilt leren door iets te maken, dan moet je gewoon beginnen met eenvoudige dingen te bouwen. Een lampje op een adapter is dan een prima projectje.

Omdat ik las op milieucentraal.nl dat batterijen in stroom ongeveer 1000 keer zo duur zijn als netstroom en dat ze ook nogeens flink wat milieu-onvriendelijker zijn

Dit soort stellingen zijn altijd discutabel. Er is een bepaalde rekenmethode gebruikt, aannames gedaan en "tactisch" dingen vergeten.

Het resultaat is altijd een stelling die de mening van de auteur bevestigd. (in dit geval "batterijen zijn kut").

Bijvoorbeeld bij het "is een elektrische auto gunstig?" kan je meenemen dat de elektrische auto gebouwd moet worden en dan ruim inschatten wat dat allemaal aan CO2 uitstoot genereert. En je kan aannemen dat die in de plaats komt voor een goedwerkende benzine auto die dan voortijdig naar de sloop moet. Zo kan je "elektrische auto" grondig zwart maken.

Kennelijk heeft iemand dat hier ook met "batterijen" gedaan.

Soms moet je appels met peren vergelijken. Als er geen betere vergelijking is, dan kan je bijvoorbeeld alleen de kosten nemen. Als ik dan een kWh aan energie wil kopen met ikea AA batterijen dan zit er in 10 batterijen voor 2 euro 10*2Ah*1.5V = 30Wh. Ik geef dan 2 EUR * 1kWh/30Wh = 666 euro uit voor een kWh.

Dat zit best wel dicht bij die 1000x die jij noemde.

Maar dit is dus het verhaal van de 'anti-battijen-lobby". Wat nu als je 2x per nacht 1 minuut aan het pissen bent? En als je dan 2 ledjes van 20mA bij 3V gebruikt?

Dan verbruik je 60mW gedurende 1/30e van een uur per dag. 2mWh per dag. Ongeveer 700mWh per jaar, dus in 100 jaar 70Wh. Anderhalve cent aan elektriciteit (in 100 jaar!). (De aanname hier is dat jij niet nog eens 100 jaar 2x per nacht moet pissen. Dat zal wel voor die tijd ophouden).

Waar de "op netstroom" lobby dan geen rekening mee houdt is dat zo'n adaptertje vaak 1W aan rust-verbruik heeft. Als je het zo schakelt dat die aan blijft, dan verbruik je 24Wh per dag. In drie dagen even veel als je eigenlijk nodig hebt in 100 jaar. Dan kan je zeggen: Nee, ik schakel het zo dat de adapter ook uit is als ik hem niet gebruik. Prima! maar dit illustreert dat blindelings actie ondernemen op zo'n forse stelling "1000x duurder" door een klein foutje al helemaal andersom uit kan pakken.

Dus... als we aannemen dat "kosten" een aardige benadering zijn voor "millieu belasting" dan kost "op netstroom" idealiter 0.00 per jaar(afgerond op centen) en op een batterij ongeveer 0.10 per jaar. Dan zijn "aanschafkosten" dus ook behoorlijk van invloed over wat je moet doen als je van een levensduur van 10 of 20 jaar uitgaat.

Als je zoals ik nu doe vereenvoudigd dat "kosten" gelijk staan aan millieu belasting dan zou je nooit voor de betere, duurdere oplossing moeten kiezen. Dat is ook overdreven. Maar als je niet zelf het onderzoek kan valideren wat beweert dat A beter is dan B dan kan je net zo goed de kosten vergelijken.

In ieder geval: m.i. voor het nachtlampje: de millieu belasting is in beide gevallen laag, doe vooral iets met "wat je al hebt" ipv nieuwe dingen te kopen die in theorie-beter-voor-het-millieu zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Voor weinig gebruikte zaken als in dit geval is een batterij veel zuiniger en efficienter...
https://www.banggood.com/Mini-Wireless-PIR-Motion-Sensor-Night-Light-B…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 29 maart 2020 11:53:08 schreef GeitenwollensokPrutser:
Hoi iedereen,

in het richten van mijn straal ..... .

Groeten Bert

Ooit gedacht aan zittend pissen? Heeft nog meer voordelen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 29 maart 2020 13:59:51 schreef Arco:
Voor weinig gebruikte zaken als in dit geval is een batterij veel zuiniger en efficienter...

Op 29 maart 2020 13:57:28 schreef rew:
[...]Dat zou ...
In ieder geval: m.i. voor het nachtlampje: de millieu belasting is in beide gevallen laag, doe vooral iets met "wat je al hebt" ipv nieuwe dingen te kopen die in theorie-beter-voor-het-millieu zijn.

Eens... besef ook dat je met het verzenden de tramrit of je fietsslijtage bij het halen van een nieuw nachtlampje de boel ook weer overhoop gooit.

Heb je geen centraal lichtpunt over waar een klein ledlampje in zou kunnen? Ik had er ooit twee in een wat langere hal, 1 voor stevig licht met trekschakelaar, 1 met oriëntatielampje, 1,5W. Juist een klein PIR lampje kan ' nachts meer verblinden dan een hoge sterkere lamp met kap.

HarmP

Golden Member

Ik heb in onze kledingkasten deze LED lampen op batterijen van IKEA:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/stotta-led-strip-voor-kast-met-sensor-op-….

Deze, of iets vergelijkbaars met een sensor, geven genoeg licht. Reden om geen vaste lamp aan te leggen was het gebrek aan (makkelijk toegankelijke) 230.

Deze lampen bestaan in verschillende maten/sterktes. Werkt voor een kast goed. Enige nadeel is dat het mechanisme om ze op te hangen niet super is.

Ik gebruik hierin oplaadbare batterijen (van de zelfde winkel). Die gaan nu al een paar maanden mee, goed genoeg dus. Sowieso vind ik oplaadbare batterijen een prima compromis tussen: moeilijk stroom aan te leggen; en milieu belasten met wegwerpbatterijen.

Rew schreef o.a. :

Dus... als we aannemen dat "kosten" een aardige benadering zijn voor "millieu belasting" dan kost "op netstroom" idealiter 0.00 per jaar(afgerond op centen) en op een batterij ongeveer 0.10 per jaar. Dan zijn "aanschafkosten" dus ook behoorlijk van invloed over wat je moet doen als je van een levensduur van 10 of 20 jaar uitgaat.

Als je zoals ik nu doe vereenvoudigd dat "kosten" gelijk staan aan millieu belasting dan zou je nooit voor de betere, duurdere oplossing moeten kiezen. Dat is ook overdreven. Maar als je niet zelf het onderzoek kan valideren wat beweert dat A beter is dan B dan kan je net zo goed de kosten vergelijken.

In ieder geval: m.i. voor het nachtlampje: de millieu belasting is in beide gevallen laag, doe vooral iets met "wat je al hebt" ipv nieuwe dingen te kopen die in theorie-beter-voor-het-millieu zijn.

Helemaal mee eens. Ga een oud nachtlampje wat ik nog thuis had gebruiken voor het projectje en gebruik het fietsled-lampje weer gewoon voor op de fiets.

Bedankt voor dit inzicht,

Groeten Bert

Shiptronic schreef

Ooit gedacht aan zittend pissen? Heeft nog meer voordelen

Mee eens, maar mia mayo MACHO maar wel met smetvrees!

Op 29 maart 2020 14:04:59 schreef Shiptronic:
[...]

Ooit gedacht aan zittend pissen? Heeft nog meer voordelen ;)

Klopt, als je zittend plast dan plas je je blaas veel beter leeg en hoef je dus minder naar het toilet.

En je vrouw/vriend/interieurverzorg(st)er zal er blij mee zijn!

[Bericht gewijzigd door Roches op zondag 29 maart 2020 14:32:32 (11%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Harm P schreef:

Sowieso vind ik oplaadbare batterijen een prima compromis tussen: moeilijk stroom aan te leggen; en milieu belasten met wegwerpbatterijen.

Ook een optie - oplaadbare batterijen

Roches schreef:

Klopt, als je zittend plast dan plas je je blaas veel beter leeg en hoef je dus minder naar het toilet.

Zeker waar, zeker op de leeftijd waarin ik nu zit/kom :7

Roches schreef ook:

En je vrouw/vriend/interieurverzorg(st)er zal er blij mee zijn!

ben bang dat dat een verhaal is van het kip en het ei, oftewel als ik een vriendin zou hebben zou ik wel rekening met haar houden en daarom ook niet zo'n smetvrees hebben oftewel waarschijnlijk is dit geschreven door een luie goorlap (ondergetekende),

Bedankt,
Bert

Ik heb het nachtelijke verlichting-gebeuren heel simpel aangepakt: een neonlampje met een 220k weerstandje in serie direct op de netspanning. Het lampje zit zachtjes tussen de trekontlasting van een schuko-steker geklemd, en die zit in het stopcontact in de badkamer.
Het lampje steekt ongeveer voor de helft uit de steker.

Geeft voldoende licht om te kunnen richten, verbruikt waanzinnig weinig, lange levensduur, geen elektronica nodig. Kost misschien 'n euro per jaar aan energie.

Ik heb een blauw 'neon' indicatorlampje gekozen omdat een vage oranje gloed me teveel aan brand doet denken. Blauwe neonpitjes zijn wel te krijgen, iets meer zoeken dan oranje.
Groene 'neon' pitjes bestaan ook maar de fosfor daarvan schijnt kort mee te gaan. Nog geen duurtest mee gedaan. Je ogen zijn beter in staat om details te zien met groen licht.

Als je de oranje kleur niet vervelend vindt kan je natuurlijk ook oranje pakken. Die zijn net wat feller.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ledlover schreef:

Ik heb het nachtelijke verlichting-gebeuren heel simpel aangepakt: een neonlampje met een 220k weerstandje in serie direct op de netspanning. Het lampje zit zachtjes tussen de trekontlasting van een schuko-steker geklemd, en die zit in het stopcontact in de badkamer.

klinkt allemaal sofisticated maar ben bang dat te ingewikkeld is voor mij. Denk namelijk dat er wel, net als bij ledjes, verschillen zitten bij aansluitwaarde's zodat er misschien ook wel andere weerstandjes nodig zijn voor de verschillende neonlampjes. Bedankt voor de tip, maar ik denk dat ik het toch bij de simpele oplossing (wat niet wil zeggen dat jou oplossing niet goed is) houd met een nachtlampje met PIR-schakelaar.

Bedankt,
Bert

Wellicht ten overvloede maar heb ik nog niet gezien hier bij het snel doorlezen van de reacties.

Op 29 maart 2020 11:53:08 schreef GeitenwollensokPrutser:
. . .ik las op milieucentraal.nl dat batterijen in stroom ongeveer 1000 keer zo . . .

Maar het gaat dan over niet oplaadbare cellen. De oplaadbare cellen zijn tegenwoordig heel goed cq gaan lang mee bij juist gebruik, een goede lader dus.
Ik ben daar voor vele toepassingen erg blij mee alhoewel ik graag als het even kan een snoertje gebruik, ook met schroeven indraaien, met name de grotere.

O ja, vrougah, pre-LED tijdperk zoals we dan nu beleven had ik 2 cellen in een houder met "normale" LED + weerstand als nachtlichtje voor bij het kamperen, dat brand meerdere dagen.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op maandag 30 maart 2020 14:11:01 (13%)

Turbokeu

Golden Member

Ik (en mijn vriendin ook, we wonen voor het ogenblik nog apart) gebruik al een jaartje zoiets:
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-led-toilet-light.html
Werkt op 2 AA batterijtjes en een PIR en gaat toch een aantal maanden mee (tot nu toe éénmaal batterijtjes vervangen).
Laat me perfect toe in het donker netjes in het midden van de pot te mikken zonder te verblinden. :)

Eén probleempje (voor mij althans):
Door een (onschuldige) misvorming in mijn urinekanaal ben ik een 'trage' pisser (laag debiet zonder druk) en voel ik niet wanneer ik 'uitgepist' ben.
Daarom moet ik rechtstaand pissen zodat ik visueel/auditief kan constateren dat het effectief gestopt is.
Spijtig is hierdoor de time out iets te kort waardoor ik op het einde toch nog in het donker zit (dan even mijn been bewegen om de PIR weer te activeren).

Plus krijg je er nog een RGB lichtshow bij...

Edit: Zal volgende keer eens timen hoe lang de time out is.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Shiptronic

Overleden

Tip voor oplaadbare batterijen, neem Eneloops !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De beste tip is natuurlijk gewoon geen sokken aandoen.

Verder hoeft die schakeling amper wat te doen. Dus die batterijen, als je die gebruikt, hoef je niet met een hoge stroom op te laden. Dan gaan ze veel langer mee.

Bij inkoop van spul zit je waarschijnlijk gewoon vast aan wat de fabrikant heeft gemaakt natuurlijk. Alhoewel ik ook daar wel eens een weerstand vervangen heb omdat de NiMH accu anders maar 4 jaren meeging (in een apparaat dat altijd aanstaat en alleen in de vakantie uit).

Ga voor mijn fietslampie oplaadbare batterijen gebruiken. Die wholesale-led-toiletlight lijkt wel (leuk) wat op pissen bij ad visser.

Bedankt voor de tips!