Waterkoker - stekker verwijderen na gebruik

Beste allemaal,

In de handleiding van mijn Severin waterkoker staat (ondermeer)

Verwijder altijd de stekker uit het stopcontact na gebruik.

Nu vraag ik me af waarom dit is. Er is geen sluipverbruik dus dat zal de reden niet zijn, en ook staat 'ie uit na gebruik en is de ketel leeg.
Ik wil best de handleiding volgen, maar handig is het niet, en door het veelvuldig loskoppelen slijten de contacten in het stopcontact en de pinnen van de steker.

mvg

Pieter

Dat staat er omdat als de waterkoker niet op zijn voetje staat (ik denk dat het er een is die je op een voet zet waar de stekker aan zit) er dan nog spanning op die voet staan en er zijn vast mensen in staat gebleken om zich zelf onder stroom te zetten. Zal meer een juridisch gedoe zijn dan dat het noodzakelijk is zolang je geen kinderen er mee laat spelen, die er metalen voorwerken in kunnen douwen.

zit sinds 2009 in de PV.

Ik denk dat het een gevalletje 'indekken' is. Stel de kat schakelt de koker in en die schakelt dan niet meer automatisch uit. Dan vliegt ie in brand terwijl jij boven ligt te maffen... Zoiets.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Als de koker er niet op staat kun je makkelijker bijv. water in de connector gieten, wat als schokkend ervaren kan worden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De waterkoker staat inderdaad altijd op de losse voet, tenzij ik het water uitgiet.
Dus als ik de rest van de handleiding volg is het geen probleem dat de stekker in het stopcontact blijft. Ik zet de koker altijd uit zodra het water begint te koken - de automatische afslag krijgt de kans niet.

bprosman

Golden Member

Ik denk dat het een gevalletje 'indekken' is. Stel de kat schakelt de koker in en die schakelt dan niet meer automatisch uit.

Niet de kat maar mijn zoon die per ongeluk de snijplank tegen de aan/uitschakelaar stoot en vervolgens staat het ding een halve dag te "tikken" , droogkookbeveiliging komt in, waterkoker koelt af, droogkookbeveiliging hersteld , verwarmen begint weer, etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 maart 2020 12:31:11 schreef bprosman:
[...]
Niet de kat maar mijn zoon die per ongeluk de snijplank tegen de aan/uitschakelaar stoot en vervolgens staat het ding een halve dag te "tikken" , droogkookbeveiliging komt in, waterkoker koelt af, droogkookbeveiliging hersteld , verwarmen begint weer, etc.

Heel herkenbaar. Bij mij waren het huisgegenoten die hem van de basis afhaalde net voor hij afsloeg, leeggoten en terugzetten.

Heeft de eerste keer een tijd geduurd voordat ik door had waar die klik vandaan kwam. Alle keren daarna was het een mega-herkenbaar geluid.

Arco

Special Member

Zo werkt een waterkoker doorgaans niet. Die heeft een automatische afslag die maar eenmalig uitschakelt als de zaak kookt.
Maar als de waterkoker er niet op staat kan er van alles gebeuren (bijv. huisdier wat zijn dagelijkse plasje erop doet... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 maart 2020 12:38:28 schreef Arco:
Zo werkt een waterkoker doorgaans niet. Die heeft een automatische afslag die maar eenmalig uitschakelt als de zaak kookt.

Je hebt er héél wat met een "dampthermostaat". die detecteert heel nauwkeurig wanneer het water kookt. Geen water , geen damp, en dan komt boven een zekere temperatuur de autoreset thermische veiligheid in actie ... en dat herhaalt zich.

Op 29 maart 2020 12:38:28 schreef Arco:
Zo werkt een waterkoker doorgaans niet. Die heeft een automatische afslag die maar eenmalig uitschakelt als de zaak kookt.
Maar als de waterkoker er niet op staat kan er van alles gebeuren (bijv. huisdier wat zijn dagelijkse plasje erop doet... ;) )

Klopt, en heb er ook een aantal meegemaakt die (waarschijnlijk mechanisch) afschakelen als je hem van de basis pakt. Maar dat deed deze niet.

En als je hem dan oppakt voor de afslag ingrijpt, blijft hij aanstaan.

En zonder water erin werkte de afslag duidelijk niet (weet niet precies waar die afslag op gebaseerd is)

Op 29 maart 2020 12:56:37 schreef timberleek:
Klopt, en heb er ook een aantal meegemaakt die (waarschijnlijk mechanisch) afschakelen als je hem van de basis pakt.

Dat mag niet volgens de handleiding. Hij schakelt wel uit als je het toch doet, maar ik denk dat het niet mag vanwege een mogelijke vonkbrug. De schakelaar zal daar wel tegen kunnen.

Ik snap dus niet waarom je na gebruik de koker leeg maakt. Laat de rest van water er gewoon in zitten, dan schakelt ie bij per ongeluk inschakelen weer normaal uit. En scheelt nog water ook. Ik begin nu wel begrip te krijgen voor die opmerking in de handleiding.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 29 maart 2020 13:06:42 (16%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 maart 2020 12:38:28 schreef Arco:
Zo werkt een waterkoker doorgaans niet. Die heeft een automatische afslag die maar eenmalig uitschakelt als de zaak kookt.

Er zijn diverse manieren om "water kookt" te detecteren. Ik heb er 1 die een afslag heeft op iets van 75 graden: als het water kookt komt er (als de deksel dicht zit) waterdamp het handvat binnen en stookt daar een sensor warm. Werkt altijd! (als de deksel dicht zit).

Verschillende detectiemethoden resulteren ook in verschillend gedrag bij "droogkoken" e.d.

Op waterdamp of op "temperatuur stijgt niet meer" gebaseerde kook-detectie werkt niet meer als ie leeg aangezet wordt. Dat mag niet in 1x tot een "spectaculair falen" lijden. Vandaar dat er ook nog een thermo-zekering in moet zitten. Bij 110 of 120 gaat dat dan uit.

En als fabrikant kan je dan een 1x kapot dan moet je hem vervangen onderdeel inzetten. Maar ik durf te wedden dat je daar op terugkomt ivm de garantieclaims. Juist in het begin zal er vast foutjes gemaakt worden met de bediening.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 maart 2020 13:06:16 schreef flipflop:
Ik snap dus niet waarom je na gebruik de koker leeg maakt. Laat de rest van water er gewoon in zitten, dan schakelt ie bij per ongeluk inschakelen weer normaal uit. En scheelt nog water ook. Ik begin nu wel begrip te krijgen voor die opmerking in de handleiding.

Tiens, ik heb het water wel allemaal nodig ;)

Lambiek

Special Member

Op 29 maart 2020 12:11:56 schreef tussen plus en min:
In de handleiding van mijn Severin waterkoker staat (ondermeer)
Verwijder altijd de stekker uit het stopcontact na gebruik.

Klopt wij hebben precies de zelfde. Overdag kun je de stekker er gewoon in laten zitten, niets aan de hand.

In de nacht haal ik de stekker er wel uit, gewoon voor de veiligheid.

Als de waterkoker van de voet is kun je niets aanraken, daar is het goed tegen beveiligt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik snap dus niet waarom je na gebruik de koker leeg maakt.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen... ;)
Bij ons bijv. is het water zo hard dat je er bijna beeldjes van kunt gieten.
Binnen de kortste keren heb je dan een enorme kalklaag in je waterkoker die je er uit moet gaan bikken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Heeft de eerste keer een tijd geduurd voordat ik door had waar die klik vandaan kwam. Alle keren daarna was het een mega-herkenbaar geluid.

Hier inmiddels ook :-) En inderdaad, als er geen water in zit werkt de "Gewone afslag" niet, wel de droogkookbeveiliging.

Binnen de kortste keren heb je dan een enorme kalklaag in je waterkoker die je er uit moet gaan bikken...

Mijn oma gooide altijd een paar glazen knikkers in haar fluitketel, de ketelsteen ging zich dan daar aan hechten. Weet niet of dat ook werkt in een waterkoker.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 29 maart 2020 13:56:01 (34%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Mijn oma gooide altijd een paar glazen knikkers in haar fluitketel

Ik heb een glazen waterkoker, daar heb ik liever geen dansende knikkers in... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 maart 2020 14:01:51 schreef Arco:
[...]
Ik heb een glazen waterkoker, daar heb ik liever geen dansende knikkers in... ;)

Is een anti-kalkstaafje (uit stoomstrijkijzer) erin hangen misschien iets?

Oei, dit is geen elektronica meer....

Sine

Moderator

Af en toe een scheut azijn er in heet stoken en het ding is weer sprankelend schoon.

Lambiek

Special Member

Op 29 maart 2020 14:29:55 schreef Sine:
Af en toe een scheut azijn er in heet stoken en het ding is weer sprankelend schoon.

Precies. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Azijn kun je alleen gebruiken als er geen (echte) rubberen pakkingen in zitten, die kunnen oplossen in azijn...
Maar als je 't ding meteen na gebruik leegt heb je weinig problemen met kalk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 29 maart 2020 14:33:02 schreef Arco:
Maar als je 't ding meteen na gebruik leegt heb je weinig problemen met kalk...

Vergeet het maar, de kalk aanslag komt er gewoon in tijdens het koken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Juist. Calcium slaat neer bij het koken. Daarom moet je theewater ook altijd doorkoken om dat kalk kwijt te raken. En leeggieten heeft nog een effect: het laatste restje water verdampt en laat zo het kalk alsnog achter. Niet als je dat laagje er gewoon in laat zitten.
Maar nu wordt het wel een beetje muggenziften zo langzamerhand :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein