Opbrengst van 1 zonnepaneel minder

dames en heren,

Volgende probleem doet zich bij ons voor.
Van de week eens even naar de monitoring gekeken van mijn zonnepanelen. Nu viel mij op dat 1 paneel ca 1/3 minder opbrengt als de rest. Bijgevoegd 2 afbeeldingen met de panelen welke op het dak liggen. Dit om het nog enigszins overzichtelijk te houden. Zoals te zien is, zijn de spanningen bij paneel 5 een stuk lager. Nu ben ik vandaag het dak opgegaan. Ik heb eerst de input-spanning gemeten in de optimizer. Deze was met het paneel aangesloten ca 20Vdc. Zoals in de bijlage te zien is. Vervolgens heb ik de omvormer uitgezet en netjes gewacht tot de DC spanning bijna 0 was. Het betreffende paneel heb ik afgekoppeld en daarna de spanning gemeten welke van het paneel afkwam. Deze was nu 36V. Lijkt mij een juiste spanning. Kan ik hieruit nu de conclusie trekken dat het paneel waarschijnlijk niet de oorzaak is?

Systeem is ca 7 jaar oud. Solaredge omvormer inclusief optimizers en Bauer panelen. Firma die het geleverd heeft is failliet dus daar kan ik niet terecht. Bauer wil dat eerst de "Leerspannung" gemeten wordt en bij Solaredge heb ik inmiddels ook al een case aangemaakt. Dit allemaal ivm garantie die er nog op zit.

Solar edge maakt de spanning van de string de ideale spanning voor de omvormer om er 230 V van te maken. Bij een 1 fase 350-370V, en bij een 3 fasen omvormer rond de 750 V.
Als één paneel minder vermogen aanbied dan de rest dan is de uitgangsspanning van die optimizer lager, en van de rest wat hoger waardoor je weer op de gevraagde totale stringspanning uit komt.
De stroom is in het hele circuit natuurlijk gelijk.
De conclussie dat je paneel minder vermogen aanbied aan de optimizer dan de anderen, dat is meestal door schaduw, of een andere opstelling.

Het systeem zorgt dus dat de total stringspanning altijd min of mee gelijk blijft (gaat met de AC spanning mee) en de optimizers zogenr ervoor dat de stroom gelijk blijft door de string en dan se dus de spanning per optimizer aanpassen evenredig met het vermogen.

Die 20v heb je niet echt gemeten, maar afgelezen denk ik?

zit sinds 2009 in de PV.

De open klem spanning moet je even opzoeken in de specs van je zonnepanelen.
Daarnaast moet je eigenlijk paneel ook kortsluiten om de kortsluitstroom te meten, dit moet eigenlijk bij 100% instraling van de zon.

Ik heb bij een collega als een keer een paneel gehad waarvan 1 diode / aansluiting defect was, hierdoor miste hij 1/3 van het vermogen.

Spanning van de panelen is vrij laag, maar dit zal de spanning op de uitgang van de optimizers zijn?

Hoeveel cellen zitten er op een paneel?
De spanning is vrij nauwkeurig 3 staat tot 2 in verhouding. Dus het 'defecte' paneel geeft 2/3 van het vermogen van een 'normaal' paneel.

Lijkt me ver gezocht, maar als het 3 serie-strings binnen een paneel zijn met 3 diodes en één van die bypass-diodes is stuk geraakt en veroorzaakt een kortsluiting, dan zou je precies dit gedrag zien.

Schaduw niet aanwezig. Opstelling is bij allemaal hetzelfde. Panelen zijn allemaal schoon. 20V heb ik gemeten op de omvormer. Deze had ik openschroefd. Ooknet even op de omvormer gekeken. Daar was de DC spanning 335V. Dat is ca 15V lager als de genoemde 350V en ook net het verschil tussen de eerder genoemde metingen.

Klinkt alsof er een paneel defect is.
Ik zou (zoals al werd genoemd) eens nameten of de bypass-dioden in de junction box achterop het paneel nog goed zijn.
Even met een multimeter doorpiepen.

Het kan ook zijn dat bv er een zilveren stripje in het paneel is opengescheurd. Een deel van de paneel-spanning valt dan weg, en de bypass-diode overbrugt dan de stroom zodat het paneel gewoon deels blijft werken. Dit vertaalt zich in het feit dat je 1/3 of 1/2 van de paneelspanning mist.

Verder zou je met een kruis-test kunnen bepalen of er mogelijk ook iets mis zou kunnen zijn met de optimizer.
Ik kan niet eenduidig opmaken dat het probleem niet in de optimizer zit. Daarvoor zie ik teweinig informatie.

Als "gebruiker" zou ik graag PER PANEEL (en dus per optimizer eigenlijk) de volgende parameters willen weten:
De paneelspanning
De spanning die UIT de optimizer komt
Het vermogen dat de optimizer levert.

Er ist wieder da...

nog maar 3 grafieken gemaakt.
1 goed werkend paneel en 1 die niet helemaal doet wat hij moet doen

Kan een slechte cel of een slechte verbinding tussen cellen zijn.
Dan levert 1/3 deel van je paneel geen of weinig vermogen, de diodes zorgen ervoor dat het andere 2/3 deel nog wel werkt.
Je zou de cellen en de verbindingen tussen de cellen eens (met een vergrootglas) kunnen bekijken.

Open klemspanning van het paneel = 36 Volt: Dus geen kortsluiting in de diodes.

Bij belasting normaal 30V maar nu 20V.

Een paneel bestaat meestal uit 60 cellen, verdeeld in 3 groepen van 20. Elke groep van 20 heeft een bypass diode. Die voorkomt dat de spanning over die groep negatief wordt als die groep cellen niet genoeg stroom kan leveren. Dat is hier dus duidelijk het geval.

Een cel stuk (werkt nog wel een beetje maar kan niet meer zoveel stroom leveren als de andere cellen)? Daardoor kan de hele groep van 20 cellen niet meer meekomen. Bypass diode grijpt in en schakelt die groep uit. Dus niks mis met de bypass dioden.

Optimiser probeert nog zoveel mogelijk energie uit het paneel te trekken. Dus lijkt ook goed.

Maar het kan zijn dat de MPPT regeling van slag is.

Dat kun je alleen testen door het verdachte paneel te belasten. Hoeveel stroom kan het nog leveren bij 30 volt? En hoeveel bij 20 volt?

Je kan niet meten in de omvormer en daar een conclusie uit trekken, nog op de optimizer.
Alle optimizers geven als de omvomer uit staat, dan wel los geloppeld zijn 1 tot 1,1 V (1,1V is typisch voor P405 en P700) controle spanning.
Hieraan kan je zien of je een gesloten kring hebt en of alle optimizers (goed) zijn aangesloten.
Heb je een spanning die hoger is, dan is er een kapotte optimizer die de paneelspanning doorgeeft, is ie lager dan ben je een optimizer vergeten, dan wel heb je een of meerdere optimizers verkeerd om aangesloten (verkeerde stekkers aan verlengkabels). Dan wel is een optimizer kapot en geeft ie 0V op de uitgang aan.
Die 335 V is dus een spanning die niet te maken heeft met de uitgangsspanning van de panelen, maar een optelling van de spanningen die de optimizers genereren a.g.v. het aangeboden vermogen. Waarom dat zo laag is is mij onbekend.

De openklemspanning van een paneel is er afhankelijk van de temperatuur, en instraling. Vergelijk dus gelijke panelen met gelijke opstelling, dat zegt veel meer.

Als j een plat dak opstelling hebt dan zou ik even een paneel / optimizer omwisselen, als het mee verhuisd of juist niet weet je wat.

Het zou kunnen zijn dat je paneel wel stuk is, maar dat je bij het meten van de open klem spanning dat niet meet (had een ander het ook al over dacht ik) Wellicht door micro-cracks of backsheet problemen.
En dat de cel onder belasting dus in elkaar stort en de diode haar werk gaat doen. De MPP zou dat wel moeten oppakken die werken vanaf allemaal vanaf max. 12,5 v.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 28 maart 2020 19:26:57 (14%)

zit sinds 2009 in de PV.

Duidelijke gegevens, ook uit de optimizer.

Ik denk dat er een onderbreking zit in het zonnepaneel waardoor 1/3 van de cellen niet meer goed presteert, waardoor de bypass-diode inkomt, OF een bypassdiode ligt dimpelweg in sluiting omdat hij te heet is geworden. Een diode die stuk gaat gaat in 99% van de gevallen in sluiting.

Betreffend paneel van dak halen en optimizer er even af halen.
Junctionbox van paneel openen en diodes uitmeten op short.
Bij het in daglicht houden van het paneel kun je 3 spanningen meten in de junctionbox.
Je zal iets van 12-24-36V meten openklemspanning. Jouw zonnepaneel bestaat uit 3 seriekringen van mini-paneeltjes. Elke kring levert ongeveer 12V, opgeteld bij de volgende is 24V, en weer een erbij maakt 36V.

Zoals iemand al opperde hier: het kan ook gaan over een slechte verbinding waarbij je WEL gewoon 36V meet, maar als er ook maar IETS van stroom loopt dat deze spanning ineens inkakt.

Er ist wieder da...

Op 28 maart 2020 21:00:15 schreef hobby-ist Een diode die stuk gaat gaat in 99% van de gevallen in sluiting.

Ik dacht dat ze juist vaak een open verbinding vormden. Dit was bij mijn defecte bypass diode wel zo dacht ik. Ik zal hem eens nameten, ligt vast nog ergens in een bakje.

Een diode die "te veel" voor z'n kiezen krijgt die gaat vaak in sluiting. Doordat de spanningsval over de diode dan van 0.6-1.0V zakt naar ongeveer 0.1V wordt ie dan veel minder warm en kan ie deze situatie makkelijker aan. Maar stuur je dan "VEEEL te veel" er doorheen, dan kan ie dit OOK niet aan en gaat ie nog een stap verder stuk: open. Dus ik geloof je als je "open" diodes hebt gezien. Maar in mijn ervaring is dat dus een fase kapotter dan de kortsluiting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inmiddels het dak weer opgeweest. Ik heb nu paneel 4 en 5 gewisseld. Optimizers niet. Volgens mij is het paneel defect. De lagere opbrengst is nu met het paneel meeverhuisd.

Duideljk.

Dan toch dat paneel de junction box openen volgens instructies zie boven.

Ik ben niet (praktisch) bekend met optimizer-systemen.
Kunt u de installatie gewoon weer in bedrijf stellen met 1 paneel (en 1 optimizer) minder ?
Of misschien de optimizer laten zitten in bedrijf?

Dan kan het systeem in ieder geval weer produceren. April komt eraan, de beste periode is van april tm september...

Er ist wieder da...

Op 30 maart 2020 12:51:41 schreef hobby-ist:
Duideljk.

Dan toch dat paneel de junction box openen volgens instructies zie boven.

Ik ben niet (praktisch) bekend met optimizer-systemen.
Kunt u de installatie gewoon weer in bedrijf stellen met 1 paneel (en 1 optimizer) minder ?
Of misschien de optimizer laten zitten in bedrijf?

Dan kan het systeem in ieder geval weer produceren. April komt eraan, de beste periode is van april tm september...

Ik heb geen idee of dat kan. Het systeem is gewoon ingeschakeld. Optimizers zorgen er bij mijn weten voor dat, mocht 1 paneel minder opwekken (wat hier dus het geval is), de rest van de panelen gewoon doorgaan met maximaal opwekken. Het is niet zo dat er niets opgewekt wordt nu. In totaal ca 3% verlies over de gehele installatie door dit ene paneel. Is dus niet veel, maar omdat er nu nog garantie op zit......
Ook al contact gezocht met de leverancier in Duitsland. Deze doet niet moeilijk tot nu toe, maar eerst vaststellen wat het probleem is leek hun een goed idee. De Installateur welke alles in 2013 heeft aangesloten is inmiddels failliet. Vandaar dat ik er nog niet aan ga meten.

Hensz

Golden Member

Dan maar in de slag met de leverancier, paneel is defect, zoveel is nu wel duidelijk.

Don't Panic!

Als je 3% mist, dan begint het er op te lijken dat je 1/3e van dat ene paneel mist, en dan zou ik uitrekenen dat je "ongeveer" 10 panelen hebt liggen in totaal.

Dussss... met de leverancier afspreken dat er een nieuwe komt en (als je denkt dat te kunnen) dat jij hem er wel opzet. Zij geen gezeik met installateur moeten betalen jij een strak nieuw paneel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als er idd sprake is van garantie, dan paneel junction box zeker niet openen, anders vervalt de garantie. Goed dat u dat opmerkt, ik had er even overheen gelezen.

De rest van de installatie werkt volgens u gewoon weer, dat is het belangrijkste.

Er ist wieder da...

Op 30 maart 2020 13:17:18 schreef rew:
Als je 3% mist, dan begint het er op te lijken dat je 1/3e van dat ene paneel mist, en dan zou ik uitrekenen dat je "ongeveer" 10 panelen hebt liggen in totaal.

Dussss... met de leverancier afspreken dat er een nieuwe komt en (als je denkt dat te kunnen) dat jij hem er wel opzet. Zij geen gezeik met installateur moeten betalen jij een strak nieuw paneel.

strak plan. Mail is gestuurd

Als het defecte zonnepaneel niet opgestuurd hoeft te worden naar de leverancier, dan zou ik hem NIET weggooien.

Als alles achter de rug is (garantieclaim en levering nieuw paneel), dan zou ik toch die junction box eens openen, of het paneel door een kundig persoon laten bekijken. Er zitten er hier genoeg op dit forum met verstand van solar. Vast iemand in je buurt..

Altijd fijn om een reserve paneel te hebben.
Heeel soms gaat er eentje stuk :)

Er ist wieder da...

Op 30 maart 2020 13:27:22 schreef stegie69:
strak plan. Mail is gestuurd

Ik had graag nog even bevestiging van dat mijn schatting van "ongeveer 10 panelen" klopt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/