Led verlichting elektrische fiets

Beste COers,
De koplamp van mijn elektrische fiets werkt niet meer dwz de LED is stuk. Het is naar ik denk een power led van het merk LUXEON op een aluminium ster van 20 mm geplaatst. De spanning die van het printplaatje komt waaraan de led is vastgemaakt is 4,5 volt (de accu geeft 6,4 volt input naar het printje).
Nergens kan ik een LED vinden ter vervanging, of beter ik weet gewoon niet wat voor een LED ik hiervoor moet hebben en niemand heeft mij tot nu toe kunnen adviseren.
kan iemand mij hierbij helpen ?

Vriendelijke groet,
George jansen

Weet je heel zeker dat de led stuk is? Heb je dat ook gemeten? Bij die fietsdingen zit er ook al;tijd een speciale led voeding bij ingebouwd. Heel vaak geven die voedingen een probleem. En als de led inderdaad stuk is, is de kan heel groot dat er veel meer in de voeding defect is.

Dank voor je reactie,
ik denk dat de led echt stuk is. als deze onder spanning staat gebeurt er niets meer; echter als je er op de led drukt doet hij het soms wel, soms niet, of meer en minder fel.
Ooit was het een gewone gazelle fiets met een naafdynamo die de led aanstuurde. nu is het sinds meerder jaren een geelectrificeerde fiets met een elektromotor in het voorwiel en dezelfde koplamp wordt nu aangestuurd door de accu (een redelijk zware, goed voor 50 km bereik)
Vriendelijke groet,
George

Op 29 maart 2020 18:52:04 schreef GeorgeKA:
ik denk dat de led echt stuk is. als deze onder spanning staat gebeurt er niets meer; echter als je er op de led drukt doet hij het soms wel, soms niet, of meer en minder fel.

Als bij aandrukken de LED wel brandt, of haperend (laag) brandt, dan kan het ook een slecht (soldeer) contact zijn. Loop eens wat zaken na zoals de soldeercontacten van de LED en de aansluitdraden. Desnoods met een beetje soldeer de contacten weer laten vloeien.

Bavelt

Golden Member

Ik heb ook een probleempje met mijn Led Verlichting van de e-bike Giant, lamp ELLUX). De LED (gemonteerd op een rond aluminium plaatjes is gelukkig nog heel.
alleen is er op het printje iets stuk gegaan.

Ik wilde nl een USB aansluiting maken voor het laden van de telefoon. Bij het solderen heb ik waarschijnlijk iets niet goed gesoldeerd. Alles weer gedemonteerd maar de led brandt niet.
Nu zag ik dat er vanaf de + een klein componentje met de naam F1 zit. Ik vermoed dat dit hoogstwaarschijnijk een zekering is die ik dan heb opgeblazen (meet ook geen weerstand).

Ik heb voor de zekerheid de Led even gedemonteerd en er een gewoon ledje voor in de plaats gezet. Als ik de zekering dooverbindt en de voeding (+ 6V) op het printje aansluit, dan brandt het ledje meteen door.

Nu weet ik niet of de Power Leds een hogerr spanning kunnen hebben, maar ik durf hem miet goed meer aan te sluiten. Als die er ook door vliegt, dan ben ik nog verder van huis.
Ik heb ook geen schema kunnen ontdekken van het ding.
Het printje bevat 2 actieve 3-polige componentjes, ik vermoed voltage regulators.

Weet iemand misschien hoe dit zit?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Misschien heeft iemand nog een schema voor een Power LED aan te sturen?
De ingangsspanning is 6 Volt. Het is een Power Led van vermoedelijk 3W.

Of gewoon een weerstand ervoor?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
KGE

Golden Member

Op 29 maart 2020 17:47:04 schreef GeorgeKA:

De koplamp van mijn elektrische fiets werkt niet meer dwz de LED is stuk. Het is naar ik denk een power led van het merk LUXEON op een aluminium ster van 20 mm geplaatst. De spanning die van

Op ebay.com bijvoorbeeld even zoeken op "luxeon star white" dan komt er van alles in beeld.

Shiptronic

Overleden

Led's werken op stroom (mA) niet op spanning (V) ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Bavelt

Golden Member

Led's werken op stroom (mA) niet op spanning (V) ;)

Ja, je hebt gelijk. Het Forward Voltage van die dingen zijn dacht ik wel iets hoger dan een 'normale' led.
Nu is het type niet te achterhalen; het zit gemonteeerd op een stervormig koelplaatje.

Is er indicatief dan wel iets te zeggen over hoeveel stroom die dingen maximaal kunnen hebben?

Die zal dan begrensd moeten worden.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik ben er denk ik wel uit. Het meest simpele is toch een stroombron schakeling met een LM317.
Dan heb je geen dikke weerstand nodig en de stroom is redelijk constant.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..