van 10 parallele digitale signalen naar serieel en weer terug

bprosman

Golden Member

Nog even heel eigenwijs zijn.
Weet je zeker dat je een steek van 1.27mm bedoeld en niet de voor hobbyisten meer gangbare steek van 2.54mm ? (gelijk aan een DIL IC).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De traditionele 2,54mm. Bewondering voor je nauwkeurigheid

Arco

Special Member

Je kunt voor die IDC connector ook een dual row pinheader gebruiken als die er wel in zit...

https://protectron.in/wp-content/uploads/2016/10/P9103.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of een andere optie. Fatbeard heeft voor mij een print ontworpen met ook de juiste connector, alleen dan 20-polig

bprosman

Golden Member

@Arco, Boxed header zit er gewoon in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Ok, done zover.

- Schema geeft geen design rule errors.
- Ik heb 2 power connectors voorzien, mocht je een "deelbare" PC willen ontwerpen met op zowel de zender als de ontvanger een power connector.
- De 3 polige connectoren J4-J5 zijn om de zender en ontvanger te verbinden.
- De PCB heeft alle footprints, ik heb voor de IC's mijn "eigen" footprints gepakt, deze hebben wat grotere pads, makkelijker met hand solderen.
- Ik heb een PCB outline opgezet van 10x16cm deze kun je zelf aanpassen.

Ik heb ook de libraries er bijgedaan. Pak de bestanden uit in een aparte directory.

Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.

Wire_Multiplexer.pdf

Wire_Multiplexer.zip

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hardstikke mooi! Wat een mooi resultaat, ik ben meer dan tevreden. Ik kan het schema inlezen etc., tot aan de PCB. Dan krijg ik een foutmelding, ik moet eerst een nieuwere versie binnenhalen. Maar dat gaat zeker lukken.
Mijn grote dank!
Details: zowel de zender als de ontvanger een power connector: heel fijn, want dan kan ik ze ook werkelijk uit elkaar halen om de draden te vervangen (zender/ontvanger).
En ik ben heel blij ook met de libraries etc., dan kan ik er zelf ook wat dieper induiken. Ik stuur nog even een pb.
Herms

bprosman

Golden Member

Hier haal ik de (64 Bit) versies vandaan :
https://kicad-downloads.s3.cern.ch/index.html?prefix=windows/nightly/

Maar let op, er kunnen bugs in zitten, soms moet je wel eens "een nachtje terug".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

dank je, staat voor morgen op de agenda.

bprosman

Golden Member

@Rew,

Het schema van jouw PCB, met een RS485 driver neem ik aan.
Wil je die ook delen of liever niet ?

Groetjes, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tja, Het is enerzijds in een uurtje in mekaar geflanst "voor de hobby" (als werk-ontwijkend-gedrag)... anderzijds d'r zit een aantal dingen in die ik gecopieerd heb uit eerdere ontwerpen die niet vanzelfsprekend in 1x goed gaan. Ook bij mij niet.

Ik verdien m'n brood met het maken van dit soort printjes. Laten we het volgende proberen: Als je zo'n printje wil hebben, gaarne bij mij kopen. Als je een uitbreiding wil... gaarne aan mij vragen, dan bouw ik het er in voor de volgende lading.... Goed?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Ik verdien m'n brood met het maken van dit soort printjes.

Dat wist ik vandaar dat ik het vroeg :-) Geen probleem , ik zou m dan toch omgezet hebben naar Kicad.
Heb zelf ook ooit zo'n ontwerp gemaakt maar met de AT89C2051 (DIL).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En ik vergeet helemaal om Fatbeard te bedanken voor zijn ontwerp. Dank je!

Wat er mij wel verrast is dat er nog geen enkele proefopstelling gemaakt werd.

Maar misschien is dat een nog oude opvatting van mijnentwege gezien de kostprijs van die printen.

LDmicro user.

ik ga dat zeker wel doen! De kostprijs is laag, maar als het verbeterd moet worden heb je er gelijk 5 te vervangen.

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 27 maart 2020 12:57:24 (64%)

ik heb nu de nieuwe versie van Kicad binnen gehaald. Het gaat allemaal goed, echter de PCB gaat niet goed. Hij maakt er een nieuwe PCB van, waarbij de inspanningen van bprosman onzichtbaar zijn. Zie bijlage.
En de drie onderdelen van de print zijn in elkaar geschoven.
Of, dat kan natuurlijk ook: die stap moet nog gebeuren?

Op 26 maart 2020 22:39:24 schreef bprosman:
Het schema van jouw PCB, met een RS485 driver neem ik aan.

Hier:

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

@Herms,

De PCB had ik ook niets aan gedaan. Dacht dat je die zelf wilde maken. De onderdelen zijn willekeurig op de print "gegooid". :/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dag Bram, vanavond ben ik begonnen met de PCB. Ik loop daarbij tegen 2 zaken aan die ik zelf nog niet kan oplossen. Allereerst zou ik de afmeting van de print graag groter willen maken zodat ik hem straks door kan zagen om de clock en zender los te koppelen van de ontvanger. Daarvoor heb ik wat meer ruimte op de printplaat nodig.
Dat loskoppelen van de printonderdelen levert gelijk een ander probleem op: de 74HCT14 heeft meerdere poorten, en je hebt IC3 gebruikt in zowel de zender als de ontvanger. Dat geldt ook voor IC1 die je in de Clock en de zender gebruikt.Ik kan proberen beide IC's ook door te zagen, maar dat gaat niet echt werken. Is dat makkelijk te wijzigen?

bprosman

Golden Member

Dat loskoppelen van de printonderdelen levert gelijk een ander probleem op: de 74HCT14 heeft meerdere poorten, en je hebt IC3 gebruikt in zowel de zender als de ontvanger. Dat geldt ook voor IC1 die je in de Clock en de zender gebruikt.Ik kan proberen beide IC's ook door te zagen, maar dat gaat niet echt werken. Is dat makkelijk te wijzigen?

Met een heeeeel klein figuurzaagje ? :+

Als dat zo is is dat stom van me :-) Iets teveel vertrouwd op de automatische Annotate maar ik zal het schema zo even aanpassen.

Wat betreft de afmetingen van de print of de vorm aanpassen (een print hoeft natuurlijk niet vierkant of rechthoekig te zijn).

1. Ga op de Edge-Cuts layer zitten.
2. Dan met de "Line" functies kun je de "Outline" van je PCB tekenen
3. De gele lijn is je outline van je PCB.

Allereerst zou ik de afmeting van de print graag groter willen maken zodat ik hem straks door kan zagen om de clock en zender los te koppelen van de ontvanger. Daarvoor heb ik wat meer ruimte op de printplaat nodig.

Je zou de Dwgs.User layer kunnen gebruiken om je "breeklijn" te tekenen en de fabrikant er V-Scores in laten trekken, dan kun je ze zo breken.
Aan V-Scores bij JLCPCB zitten wel wat voorwaarden.
https://support.jlcpcb.com/article/49-pcb-panelization

Dit kreeg ik ooit via mail van ze :
The min. size of panel for V-cut should be 70*70mm.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 29 maart 2020 21:07:44 (27%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Allereerst: je ziet dat ik er serieus mee bezig ben.
Is het dan gek om te kiezen voor 2 stuks van 10x16, dus 20x16, en die dan doormidden te laten gaan?
En dit lukt me nu ook:
1. Ga op de Edge-Cuts layer zitten.
2. Dan met de "Line" functies kun je de "Outline" van je PCB tekenen
3. De gele lijn is je outline van je PCB.

[Bericht gewijzigd door Herms op zondag 29 maart 2020 21:33:55 (36%)

bprosman

Golden Member

Om een IC poort (inverter in dit geval) van IC of plaats in het IC te "verhuizen" dubbelklik je op de inverter (of andere poort).

Daarbij kun je het IC nummer aanpassen.
Verder kun je aangeven welke poort van het IC het is (UNIT).

Goed dat je het even meld want de voedingspanning op de derde HC14 was ook niet aangesloten.
Volgens mij is alles nu gecorrigeerd.

Wire_Multiplexer.zip

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dank je! Ik ga er morgen verder mee.

bprosman

Golden Member

Hier een versie waar ik 2x 100x160mm gemaakt heb met een V-Score.
Denk dat het qua ruimte een beetje overkill is maar kijk maar.

Wire_Multiplexer_20200329_0001.zip

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

de volgende ervaring is dat de 74HC393, bestaande uit 2 poorten, als 2 verschillende IC's op de PCB terecht komen.
Ik heb er geen moeite mee om er 2 naast elkaar te zetten, maar...

[Bericht gewijzigd door Herms op maandag 30 maart 2020 13:26:13 (23%)