tips brugbesturing vernieuwen

***OUD TOPIC*** nieuwe info onderaan

origineel bericht:
ik heb thuis een oude brug staan voor autos omhoog te tillen. de kast zelf is een ramp en werkt vaak niet (snel opgelost door eens goed op te kloppen.).

die is dermate ook verouderd dat ik die liever niet begin te herstellen, maar gewoon een andere steken.

ff situatie schetsen:
het is een 4palenbrug met 4 motoren.
het heeft eindcontacten onderaan staan en eindcontacten bovenaan. van het moment één paal bovenaan staat stopt de hele brug.
van het moment één paal onderaan staat stopt de brug ook, maar via een andere knop kunnen de overige 3motoren ook nog draaien tot ze allemaal op de grond staan (dit is absoluut nog nodig).

hier een foto van de oude kast
http://www.fordcapri.be/waregem/brug/640/PICT2994.jpg
let niet op die zekering die bovenaan de schakelaar scheef steekt, of de losse kabels onderaan. Dit heb ik al verbeterd

ik dacht eraan om naar een PLC over te gaan. alle eindcontacten als ingang brengen en 4 uitgangen gebruiken om de originele contactoren te schakelen. dan houd ik 1x 24V voeding over in de kast, een kleine PLC en een 4-6tal contactoren.*
iemand tips dewelke gemakkelijk en goed inzetbaar zijn voor deze situatie? ik heb al wat gesurfed en heb de ILC versies gevonden van phoenix contact. en die hebben verschillende versies (130-131-...350). staan veel specificaties bij maar ik zie niet direct welke direct toepasbaar zijn in mijn situatie. k denk dat deze plc's veel meer kunnen dan waarvoor ik die wil gebruiken. het kan misschien eenvoudiger (goedkoper) .

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Download dan de SiemensLogo DemoSoftware, dan kan je naar hartelust schakelen.
Klik-hier
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

welke hardware verbruik ik dan?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
DE OLDE

Overleden

Ik begrijp het is hobbygebruik maar voor veiligheid zou ik gewoon voor een magneetschakelaar/relais schakeling gaan. En geen Plc gebruiken, blijkbaar heb je dat niet vaker gedaan, ik wil absoluut niet kleineren , maar al is het voor hobby ik zou voor veiligheid gewoon ouderwets gaan.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op de site van siemens vind je vele voorbeelden
https://www.siemens.be/eit/microautomation/downloads/ProgramExamples/A…
Hier is de startpagina van Siemens Nederland.
Hier kun je heel veel vinden over de LOGO, ook handboeken, alleen ze waren er in het Nederlands, maar hier zijn ze niet meer in het Nederlands te vinden. Ook voor de oudere versies niet.
http://www.industry.siemens.nl/automation/nl/nl/industriele-automatise…
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

ik ben programmeur van opleiding, dus plc zal wel geen probleem geven. heb in een ver verleden ook nog plc gezien op school (waren van die oude siemens bakken).

t probleem van die schakelkast is dat de veiligheden niet perfect meer werken. één van de eindsensoren heeft niet gereageerd toen de boel op het einde kwam, resultaat: tandwielbak van de motor afgebroken, motor vrij rondgedraaid op de paal, electrische kabels afgerukt...

daarom wil ik nu de boel veréénvoudingen.
-een noodstop aan de kast die de boel spanningsloos zet bij problemen.
-ALLE sensoren moeten verbreeekcontacten worden, want maakcontacten zijn niet veilig (als je kabelbreuk hebt met een maakcontact, ziet de controller niet dat de paal op het einde komt)
-een veel meer vereenvoudigde versie van hetgeen er nu analoog staan.

dus: 10 ingangen (knop omhoog, knop omlaag, 4 eindsensoren bovenkant, 4eindsensoren benedenkant), min 4 uitgangen (de 4motoren contactors).

en dan de softwareschrijven:
-motoren mogen NIET omhoog gaan als één van de bovenste sensoren verbreken (dus ook niet bij kabelbreuk hetgeen nu het geval niet is)
-motor mag niet omlaag gaan als ZIJN eigen sensor verbreekt als die op het laagste punt staat (de rest moet wel draaien om de boel weer gelijk te zetten

mij lijkt een plc met een programma eenvoudiger dan heel die hardware opnieuw te gaan maken met contactors en analoge electronica.

de brug gaat namelijk ook een nieuwe functie krijgen in de werkplaats, namelijk een beweegbare ramp. mijn werkplaats is ongeveer 1meter hoger dan de garage. nu is daar een beton ramp gegoten. ik wil de brug daar zetten en ervoor zorgen dat de achterste kant op 80cm staat, en de voorste op 20cm. zodoende zijn de oprijplaten dan een ramp. deze situatie is niet mogelijk met de huidige kast aangezien je geen 2 motoren los kan sturen.
die kan ik wel oplossen met de software (extra knop, extra ingang)

dit is de brug in kwestie. de vloer onder de brug gaat dan 1meter omlaag gaan. motor nr 4 rechts op de foto is nu de kapotte

http://www.fordcapri.be/waregem/brug/640/q102_5010.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als eindstop zou ik voor de vier bovenste verbrekers in serie zetten en die als hoogstop stopt,
en de eindstop voor de vier onderste verbrekers in serie zetten en die als laagstop stopt.
Dan heb je dus twee eindstop ingangen, een omhoogstart, een stop, een omlaagstart nodig.
En dat kan met een Logo best, alleen wel op zijn uitgang externe relais plaatsen met
kruislingse elektrische vergrendeling. Zodat op en neer niet per ongeluk samen worden aangestuurd.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Je hebt 8 uitgangen nodig, motor 1,2,3 en 4 aan/uit en draairichting

Vervolgens zou ik de motor koppelen aan de eindschakelaar van die motor.
Zo gauw de eindschakelaar niet bediend is blijft de motor draaien.

Dit is allemaal vrij simpel te maken in een logo.
En inderdaad motoren aansturen middels 2 magneetschakelaars per motor, hier geldt ook weer start/stop en draairichting.

Als je voor echte veiligheid gaat dan ook nog een noodstoprelais toepassen. deze kan dan de relais uitschakelen.

Succes met je project.

DE OLDE

Overleden

Op 1 juni 2012 14:30:26 schreef fcapri:
ik ben programmeur van opleiding, dus plc zal wel geen probleem geven. heb in een ver verleden ook nog plc gezien op school (waren van die oude siemens bakken).

[afbeelding]

Sorrie verkeerd ingeschat, dat zal vast wel lukken :) Dan zou ik kijken naar een merk waar ik programmeersoftware gratis kan krijgen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

details voor aansluiten zijn voor later.

iemand enige idee wat voor plc ik het best neem? die ILC dat ik eerst vernoemd heb kost maar 475€... het ding kan ook veel meer dan waarvoor ik het ga gebruiken.

misschien zijn er betere ideeen??? PIC ofzo???

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fripster

Golden Member

als het dan absoluut een PLC moet zijn is een LOGO! ook goed. Ik zou in dit geval helemaal geen PLC gebruiken, maar relais. Simpel en veilig.....

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
GJ_

Moderator

Een VIPA 100 serie is een goede optie. Die kun je in gewoon Siemens Step7 programmeren, maar ook met de S7 software van VIPA zelf. Deze software is voor de 100 serie gratis vrij te schakelen, maar dan is wel de grootte van je programma een beetje beperkt. Dat is een kwestie van proberen, de software kun je gewoon downloaden.

Een nog goedkopere optie is de Koyo klick. Een krachtpatser voor heel erg weinig geld: de processor met onboard I/O kost een euro of 80. Dit is een modulaire PLC en de extra i/o kaartjes zijn ook erg goedkoop. De programmeerkabel kost ongeveer 13 euro, de software (en die is echt super) kost niks.
De ondersteuning door plcdirect.eu is goed.
Of de uitgangen van de Koyo kortsluitvast zijn (zoals bij bv de VIPA) heb ikniet durven testen maar ik denk van niet. Dat is echter bij grotere merken als Omron ook niet het geval.
Zorg wel voor PNP I/O!!! Koyo is japans en leveren dus net zo gemakkelijk NPN. Dat laatste is een dikke NONO!!

Uiteindelijk zou ik een hefbrug denk ik toch ook bij voorkeur met een robuuste LOGO doen. Simpel, gaat niet stuk, goede software met een uitstekende simulatie. Vooral dit laatste maakt het wel een heel stuk veiliger. Testen zonder dat je die brug in de gort draait. Een kompleet starterspakket kost een euro of 180.

maar weer eens boven halen.

de brug wordt zo weinig gebruikt dat de ombouw helemaal niet gedaan werd. echter ben ik nu aan een auto bezig en de brug is ermee gestopt. doet HELEMAAL NIKS meer.

ik kan manueel die grote contactor in het midden (M of D) indrukken, en dan die 3 onderste contactors + de linkse op de middenrij( naast de grote M) indrukken om dan de motoren afzonderlijk naar boven of beneden te laten gaan.

het werkt wel, duurt alleen immens lang voor de brug 1 meter hoger staat.

1 motor indrukken, naar boven. als die 10cm hoger is, dan motor 2, motor 3, motor 4
weer motor 1 stukje omhoog... enfin, je snapt het wel. en met 1000kg op de brug die het zicht beperkt, een tamelijk gevaarlijke situatie.

dus mijn gedacht: ik gooi ALLES eruit, ik steek een arduino in de plaats. koppel de 4 eindschakelaars (elke motor 1 bovenaan en 1 onderaan, 4 palene = 4 motoren), en laat de arduino de motoren schakelen zolang ze hun eindschakelaars niet hebben bereikt.

in de toekomst kan ik dan hoogtemeters (ultrasoon sensoren) gebruiken die de hoogte meet van elke hoek. ik zou dan kunnen zeggen: heel de brug 30cm omhoog.
de eindschakelaars nog te gebruiken als nood afsluiters

nu het probleem: hoe kan ik eenvoudig 2 fases wisselen om het op/neer te bepalen. nu doen die 2 dikke relais dat in het midden, maar snap daar de aansluitingen niet van.
let wel: elke motor is 3fase 10A, dus totaal loopt er 40A. ik kan niet zomaar een dubbelpolige wisselschakelaar monteren zoals in een huis.

PS: houd ook rekening met de corona crisis, ik geraak niet zomaar aan een schakelaar uit de doe-het-zelf.

foto van de brug
http://www.fordcapri.be/waregem/brug/640/q102_5009.jpg

foto van de kast
http://www.fordcapri.be/waregem/brug/640/PICT2994.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Links om en rechts om is niet meer dan twee fasen wisselen.

Een arduino lijkt me overigens niet helemaal het ding voor dit probleem ...

ja, dat weet ik. maar die 2 fases gaan tot 40A, dus niet zomaar te doen met een dubbelpolige wissel.
momenteel zijn het die 2 dikke contactors in het midden die dat doen (CN1-EB133). maar ik vind geen aansluitinschema van die dingen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Een arduino lijkt me hier niks waard. Kost een boel moeite om het een beetje storingsvrij te krijgen, en geschikt voor in een schakelkast. Ik zou minimaal voor een Logo gaan: spotgoedkoop en oerdegelijk.

Op 29 maart 2020 19:41:14 schreef fcapri:
ja, dat weet ik. maar die 2 fases gaan tot 40A, dus niet zomaar te doen met een dubbelpolige wissel.

Jawel: er zijn vierpolige magneetschakelaars met twee NC en twee NO contacten, speciaal voor dit doel.

gevalletje relais hulpcontacten vuil, dus hapert de boel nogal eens. arduino is hobby rommel, zijn idd met dergelijke spoelen erlangs vragen om vastlopers ed op dat niet best ontstoorde ding.

ik neem aan dat die kastfoto oud is? die kroonstekker onderin hangt half los. alle relais zonder spanning eens met de hand bedienen wil zo'n ouwe kast wel weer in leven krijgen. 1 hulpcontact onderbroken en het werkt niet meer.

heb recent nog een 50 jaar oude relais kast vervangen die door vocht ook ietwat storing gevoelig was geworden, heel werkje geweest..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 maart 2020 20:19:44 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

code:


                     Rr1a  --------
L1 --------|    |-----------|    |-----------+-------- M1
     Rl1b --------                           |
                     Rr2a  --------          |
L2 --------|    |-----------|    |--------+--|-------- M2
     Rl2b --------                        |  |
                     Rr3a  --------       |  |
L3 --------|    |-----------|    |--------|--|--+----- M3
     Rl3b --------                        |  |  |
                      Relais 'rechtsom'   |  |  |
                                          |  |  |
                                          |  |  |
                     Rl1a  --------       |  |  |
L1 --------|    |-----------|    |--------+  |  |
     Rr1b --------                           |  |
                     Rl2a  --------          |  |
L2 --------|    |-----------|    |-----------+  |
     Rr2b --------                              |
                     Rl3a  --------             |
L3 --------|    |-----------|    |--------------+
     Rr3b --------
                      Relais 'linksom'

Dit is het principeschema van een motorsturing dmv twee contactors 'Rr' en 'Rl'.
Daar hoort de volgende waarheidstabel bij

Rr en Rl niet aangetrokken: Motor staat stil
Rr aangetrokken en Rl niet aangetrokken: Motor draait rechtsom
Rr niet aangetrokken en Rl aangetrokken: Motor draait linksom
Rr en Rl aangetrokken: Motor staat stil

R..a zijn maakcontacten van de contactor
R..b zijn verbreekcontacten van de contactor

Er zijn uiteraard meerdere variaties op dit schema mogelijk, bijv een relais om de motor in- en uit te schakelen en een relais om de draairichting te kiezen.

ik vraag me af of het niet makkelijker/goedkoper is om de motoren elk 2 relais te geven waardoor ze per stuk op linksom /rechtsom te schakelen zijn. kwestie van de hulpcontacten onderling koppelen zodat ze nooit tegelijk kunnen schakelen. op die manier heb je 2 relais meer, maar wel minder zware relais nodig als met de 2 keerrelais. pkz heb je maar 4 nodig, voeding via pkz naar de relais toe.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman,
Waarom zou je elke motor zijn eigen setje relais geven als je toch al die zware contactors hebt? Zijn die zware jongens niet meer goed, dan is jouw idee misschien zo gek nog niet.

ts wil de kast vervangen, dan zouden die dingen ook niet meer nodig zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb zelf een 2 koloms hefbrug, daar zit wordt ook gekeken of de draagarmen niet meer dan 1 cm qua lifthoogte van elkaar verschillen. Als dat zo is, dan kan je alleen de brug nog naar beneden laten gaan dmv de drukknop. Dit gebeurd dmv een staalkabel en wat katrolletjes en een soort eindschakelaar. Moet je zo'n soort check ook niet doen op de 4 kolommen van jouw brug.

Jacques van Montfort

de brug heeft 3 schakelaars.
1) naar boven
2) naar beneden
3) vlak op de grond.

1 kan je drukken tot 1 van de eind contactoren ingeschakelt worden, dan valt de brug uit en kan je niks meer doen. dit begrijp ik nog wel door de 4 eind schakelaars in serie te zetten met elkaar in de aansturing van de relais.

MAAR, als je 2 drukt, worden de motoren toch weer ingeschakelt om te zakken, dus met knop 2 worden de eindschakelaars boven toch weer overbrugged.
als je dan 2 blijft indrukken, dan werkt die knop tot 1 van de eindschakelaars beneden is ingeschakelt. dan stoppen ook alle motoren en kan je NIET meer naar boven en naar beneden gaan.

daarvoor heb je knop 3 aan de voorkant van de kast. deze dient om de 4 motoren weer gelijk op de grond te zetten. elke motor die nog niet op zijn einde is, draait dan even door tot de eigen eindschakelaar op de grond is ingedrukt. en na een 30sec als alles op de grond staat, schakelt een timer om en kan de kast weer gebruikt worden om naar boven te gaan.

en dit laatste deel doet het soms wel, soms niet. nu dus in de 'niet werken' modus en kan geen enkele knop bedienen.
die 2 relais (tijd) die daarvoor verantwoordelijk zijn, zitten in het midden boven

Op 29 maart 2020 20:00:43 schreef GJ_:
Een arduino lijkt me hier niks waard. Kost een boel moeite om het een beetje storingsvrij te krijgen, en geschikt voor in een schakelkast. Ik zou minimaal voor een Logo gaan: spotgoedkoop en oerdegelijk.[...]

om het storingsvrij te houden, ging ik een éérder ontwerp gebruiken van mij, een arduino op een 4kanaals relais kaart
https://www.nyerekatech.com/wp-content/uploads/2019/10/4Channel-relay.jpg

deze 4 relais zouden dan de originele contactoren van de brug schakelen.

de eindschakelaars zou ik allemaal aan de arduino ingangen hangen en zodoende de motoren kunnen kiezen.
het schakelen tussen 'omhoog' en 'omlaag' zou ik handmatig doen met een grote wisselschakelaar.
probleem met logo is dat ik weer in de boeken moet duiken, want de laatste plc die ik ooit programmeerde is nu wel een 22jaar geleden.

en met arduino kan ik dus een vermogen gedeelte maken dat ik een kast zit, en een stuur gedeelte dat in een klein doosje op de muur hangt, zoals een alarm kastje

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Sluit me bij de rest aan en zou voor een logo gaan al is het maar voor de storingsonderdrukking. Een logo kun je programmeren, grafisch met “Functieblokken”. Het zal niet de eerste keer zijn (zelf meegemaakt) dat een microprocessor schakeling een eigen leven gaat leiden bij het inschakelen van een (grote) compressor of het aanpikken van een las apparaat.
Bovendien zit er hier ook veel Logo kennis.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.