Philips MyGarden lamp gaat niet uit

Philips MyGarden buitenlamp met PIR, jaar of 6 oud. Sinds een week of twee schakelt de lamp in het donker wel aan via de PIR, maar niet (altijd) weer uit na afloop van de ingestelde (potmeter) tijd. De lamp blijft dan doorbranden, ook als het weer licht geworden is.

Na het onderbreken van de stroomtoevoer naar de lamp wil die het dan wel eens een tijdje weer normaal doen, tot het probleem weer terugkomt.

Mijn eerste gedachte was dat het relais misschien, af en toe, blijft plakken. Na openen kom ik echter ook een MEX/TENTA MKP X2 condensator, 0,33uF, 275V AC tegen. Zou dat, gelet op de symptomen, ook een verdachte kunnen zijn?

Het relais is een OJE-SS-124DM van TE Connectivity.

Thevel

Golden Member

De gele X2 condensator is de 1e verdachte, als je een capaciteitsmeter hebt met de capaciteit eens op.

Dank voor je reactie. Capaciteit kan ik niet meten. Als die de symptomen kan verklaren vervang ik de X2 condensator.

De gele X2 vervangen door een blauwe en nou schakelt de lamp weer uit. Als het probleem wegblijft was dat dus de oorzaak.

De lamp schakelt al weer een week probleemloos. Bij een Philips MyGarden buitenlamp model June die na een aantal jaren niet meer uitschakelt is het dus een kwestie van het vervangen van de X2 condensator. Je kunt er ook netjes bijkomen, zonder te hoeven breken. Paar schroeven en klikverbindingen.

Tof, weer een lampje minder in de container.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ja inderdaad. Hoeveel mensen zouden er niet denken: "kapot" en voor €45 een nieuwe kopen. Ik ken er heel wat die dat zouden moeten doen.

Vijf maanden verder en het probleem is terug.

Ik heb eind oktober 2019 de originele MEX/TENTA MKP X2 0,33uF 275V vervangen door een EPCOS X2 MKP/SH B32922 0,33uF 305V. De lamp heeft daarna 5 maanden probleemloos gewerkt, maar nu schakelt die weer niet uit.

Ik heb slechts een multimeter en kan de capaciteit van de condensator niet meten.

Het zou kunnen dat de x2 weer defect is, maar dat weet ik op dit moment nog niet. Stel dat die weer defect is, dan vraag ik me af waarom. Ik wil best die x2 op de goeie gok weer vervangen, maar als dan over vijf maanden het probleem weer terug is ben ik niks opgeschoten. Ik moet dus de root cause weten te vinden en dat kan de x2 zijn, maar ook iets anders.

De MyGarden lamp is oorspronkelijk geleverd met een Philips Tornado spaarlamp. Sinds 18 januari 2019 heb ik er een Philips 6W 50mA ledlamp inzitten. Geen idee of dat relevant is.

Ik ga er eens verder over nadenken en misschien wat spanningen op het printje meten, maar misschien hebben jullie ook nog ideeën.

Op 29 maart 2020 16:36:56 schreef Kilian:
Vijf maanden verder en het probleem is terug.

Het zou kunnen dat de x2 weer defect is, maar dat weet ik op dit moment nog niet. Stel dat die weer defect is, dan vraag ik me af waarom.

folieCondensatoren die rechtstreeks op het net staan (hier is dat het geval als seriecondensator) vernietigen zichzelf als er ook maar de minste fout inzat op enkele maanden. Ik zou er nog eens een andere induwen. tenzij er nu iets anders de oorzaak is van je probleem, dan heeft het geen zin meer)

Mocht je ledlampje vreselijke pieken het net opduwen kan dat een invloed hebben, maar laat er ons van uitgaan dat het lichtje ok is.

Tidak Ada

Golden Member

Hoeveel W was die spaarlamp? Staat ergens wat het minimum vermogen is dat door de bewegingsschakelaar geschakeld kan worden?
Als dat kleiner dan 10W is zou je het beste naar een nieuwe thyristor/triac kunnen zoeken, die dat wel aan kan.
Helaas zijn je foto's veel te onscherp om te zien wat er nu in zit.
Of is dat 2e blauwe blok een relais? Dan gaat deze vlieger niet op.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 29 maart 2020 16:36:56 schreef Kilian:
Vijf maanden verder en het probleem is terug.

het probleem weer terug is ben ik niks opgeschoten. Ik moet dus de root cause weten te vinden en dat kan de x2 zijn, maar ook iets anders.

de root is het merk van die my garden meuk. philips maakt alleen nog rommel tegenwoordig. goed spul als de fwc armaturen is zeker niet van dezelfde afdeling afkomstig als de mygarden tak.

overigens kom je epcos en wima vrijwel nooit tegen als seriecondensator in primaire voedingen. die zijn er minder geschikt voor, minder bekende merken zie je er wel in, en worden ook oud ( niet die gele daim dingen ), 20 jaar zie ik vaker. iemand hier op t forum test dat spul en weet die merken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Er zijn speciale types specifiek ontworpen voor voedingstoepassingen zoals deze.
Maar die moet je met een lampje zoeken.

Een oplossing kan zijn geen X2 C maar een gewone 630V of 1000V cap te gebruiken.

-edit-

TDK heeft er blijkbaar
https://www.digikey.com/en/product-highlight/e/epcos/ultra-robust-indu…

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 maart 2020 18:53:17 (25%)

oa veko gebruikt nog steeds 400V folie condensatoren in hun mdo pirren. die gaan ook lang mee, zijn niet vaak stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de reacties zover.

@Tidak Ada: er zat een 12W Tornado lamp in, maar die ging ook maar een jaar of zo mee. Het armatuur zegt alleen iets over de maximale last, 12W, en geeft geen minimum. En ja, dat andere blauwe ding is een relais: OJE-SS-124DM van TE Connectivity.

koude en spaarlampen is geen combi. tornado's ontsteken met hoge spanning zoals vrijwel alle spaarlampen, dus slijten sneller als met de warm start methode welke evsa's in tl8 bakken vaker hebben. philips had ook lampen voor koude cq buiten toepassingen, zat een pot over de fluor buis heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De Tornado zat er af-fabriek in. Ze zullen hun voorraad Tornado lampen wel hebben willen opmaken...

maartenbakker

Golden Member

Een X2 hoeft niet stuk te gaan op die plek, maar dan moet het er een zijn die door de fabrikant is vrijgegeven voor dit gebruik.

In principe kan hij niet stuk door fouten in het apparaat, maar wel door netvervuiling. Als het lichtnet erg vervuild is, pak je een pulsvaste condensator zoals een FKP1 van WIMA. 630V is héél erg op het randje, ik zou liever voor 1000V gaan ook om de minieme kans te verkleinen dat hij onveilig faalt (in de praktijk nooit, maarja het is toch geen X2). De genoemde 400V condensatoren blijven alleen maar heel omdat ze vergeten stuk te gaan. Niet omdat het hoort te blijven werken.

Wat ook nog kan is dat de seriecondensator nog goed is (6 maanden is wel heel erg snel) maar dat de elco rot is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

400V blijft hier heel omdat de stroom van de schakeling laag is, en als seriecondensator gaat een condensator minder snel stuk van werkspanning, immers valt er minstens 24V al weg over de schakeling zelf, anders als bij filter condensatoren direct over de 230V heen, waar 400V idd te laag is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 maart 2020 19:31:51 schreef Kilian:
Dank voor de reacties zover.

@Tidak Ada: er zat een 12W Tornado lamp in, maar die ging ook maar een jaar of zo mee. Het armatuur zegt alleen iets over de maximale last, 12W, en geeft geen minimum. En ja, dat andere blauwe ding is een relais: OJE-SS-124DM van TE Connectivity.

Als het een relais is, hoef je geen triac te zoeken. Dan moet je het probleem toch elders zoeken.
Een klevend relais zou kunnen. Ik heb dat ook met de verlichting in de douche. Die wordt om veiligheidsredenen middels een relais op 8V geschakeld. Dat relais blijft regelmatig een paar minuten tot wel een kwartier hangen, maar laat vanzelf weer los. Er worden twee 10W bouwlampjes mee geschakeld.
Gaat die buitenlamp van jou niet ook na een wachttijd uit?

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 29 maart 2020 22:01:42 schreef testman:
400V blijft hier heel omdat de stroom van de schakeling laag is, en als seriecondensator gaat een condensator minder snel stuk van werkspanning, immers valt er minstens 24V al weg over de schakeling zelf, anders als bij filter condensatoren direct over de 230V heen, waar 400V idd te laag is..

Alleen valt er niet 24V minder over de condensator maar nog steeds bijna de volle mep, dat kun je narekenen. Een van de redenen dat het vaak goed gaat, zal wel zijn dat het ding permanent (dus zonder schakelen) achter het net hangt en dat de piekstroom begrensd wordt door de belasting (dat noemde je zelf ook al eigenlijk).

De grootste dV/dt (snelle spanningspiek) krijg je immers als je het ding uit- en inschakelt, en 50Hz is nog wel te overzien (lange dt dus dV is minder belangrijk). Zo bekeken ziet de condensator eigenlijk nooit meer dan iets van 375V (uitgaande van 264V netspanning, hoger ga je nergens tegenkomen). Dat kan met een 400V condensator opzich nog. Ga je rekening houden met aan- en uitschakelen dan kom je op 750V. Een 630V MKP condensator kan dat als weinig voorkomende piek nog wel aan waarschijnlijk en bij 230V netspanning kom je op maar 650V. Ga je ook rekening houden met externe stoorpieken dan is het alsnog krapjes.

Edit: uitgaande van 230V netspanning, een condensator van 0,33u en een 24V belasting loopt er 24mA en staat er over de condensator bijna 229V... Zie voor de berekening van seriecondensatoren http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Beelden… dus die condensator ziet alsnog een piekspanning van 325V nominaal of 375V maximaal met een worst case van het dubbele daarvan, ook al gaat er ergens 24V tussenuit.

Als je met de spanningswaarde van de belasting speelt in die spreadsheet, dan zie je al snel dat de condensator binnen een zeer groot bereik als bijna ideale stroombron werkt. De stroom blijft vrijwel constant net als de spanningsval over de condensator.

Dit komt ook overeen met de versimpelde berekening die FET ooit ook hier op het forum aanreikte: C(µF) = 14 × I(A). Alleen bij grotere spanningsval over de belasting wordt de afwijking langzamerhand ook groter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 29 maart 2020 23:14:32 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De 62 Ohm in serie met de X2 condensator begrenst de inschakelstroompiek op 325 V / 62 Ohm is ca. 5 Ampère. De rest van de schakeling moet daar wel tegen kunnen. De weerstand kan meestal worden vergroot tot 120 Ohm - 1 Watt waarbij de stroompiek bij inschakelen wordt gehalveerd. De schakeling wordt dan beter bestand tegen herhaaldelijk kort na elkaar in-en uitschakelen en tegen spikes op het lichtnet.

Het komt inderdaad regelmatig voor dat de lamp kort na elkaar in- en uitschakelt. Deze hangt in de achtertuin. Bij de voordeur hangt zo'n zelfde, maar omdat daar nog een voortuin voorzit reageert die alleen als er iemand aan de deur komt of als je zelf naar buiten gaat. Voorbijgangers op straat worden niet gezien. Die in de achtertuin gaat, zeker in de donkere winterperiode, veel vaker aan. Elke keer als je naar buiten gaat om iets weg te gooien in de kliko, of als er een kat voorbij komt.

Het zou heel mooi zijn als ik door het plaatsen van een zwaardere weerstand de X2 minder kan belasten. Is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden of moet checken, of kan ik dat gewoon doen en zien wat er gebeurt?