Vrijloopdiode

Klopt! Zit die R er niet in dan loopt de spanning op de condensator vanzelf op tot ontoelaatbare waarden.

Conclusie is transistors met een zo hoog mogelijke collector-emitterspanning kopen en zo min mogelijk zonder belasting werken. Dan is het zo veilig mogelijk voor de componenten.
Ben weer wat wijzer geworden.
Thnx alle.

er zijn ook nog andere "truuken". een mooie is de basisstroom van de transistor mee laten beïnvloeden door de secundaire belasting. Als er dan geen belasting aanwezig wordt ook het aansturen heel zwak, waardoor grote inductiespanningen vermeden worden en het verbruik bijna nihil wordt.

Dat geloof ik best.Ik ga me erin verdiepen.
Ik dacht bijv. aan 2 diac's in serie over de transistor die dan bijv. bij 60 volt doorslaan. Of gedragen die diac's zich dan als een open schakelaar net als 2 diodes in sper geschakeld?.
Zoja dan houdt dit idee op.

Arco

Special Member

Het nadeel van die simpele oscillatoren is wel dat ze soms niet aanslaan of soms af kunnen slaan tijdens gebruik.
Dat leidt dan altijd tot onmiddelijk overlijden van alle actieve componenten in de schakeling...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat komt vaak voor. Tot nu toe vrij stabiele oscillatie.Het is dan ook erg goedkoop te bouwen en de trafo in mijn geval zal zo snel niet naar de trafo hemel gaan.Hooguit een torretje in mijn geval die ik in grote aantallen koop bij mijn Chinese vriend Ali.
Maar ik gebruik het alleen maar als testopstelling voor enk. Neonlampjes en dat werkt goed.Je hoeft er maar naar te kijken en het begint al te oscilleren. :P
Ik was wel benieuwd dus wat er gebeurde als ik bij het 230V gedeelte geen belasting zou aansluiten.Je ziet bijv. ook op Youtube geen enkel beveiligingen tegen hoge inductiespanningen aangebracht op de 1 transistor Youlethief waar een 230 v lamp aan hangt.Maar daar ben ik nu uit en daar ging het om.