beveiliging nodig tussen accu en spanningsregelaar i.v.m. acculaden?

Hallo,

Met een 12V 7Ah Loodvliesaccu (AGM technologie), voed ik een meetstationnetje (op basis van een NodeMCU ESP8266). Tussen de accu en het meetstation hangt een D24V5F5 Pololu 2843 spanningsregelaar die 12 V omlaag brengt naar 5 V. Volgens de gegevens kan de spanningsregelaar met spanningen tot 36 V overweg.

Ik wil nu de accu opladen met deze lader:

https://www.nkon.nl/ansmann-loodaccu-oplader-alcs-2-12-0-4.html

Nu stel ik me voor dat bij het aansluiten van de lader de spanning over de spanningsregelaar mogelijk te groot wordt en daardoor die regelaar een stroom en/of spanning te verduren krijgt die hem te gortig wordt. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik de spanningsregelaar naar z’n grootje help door die acculader aan te sluiten. Bovendien wil ik in de toekomst de accu gaan laden met variabele stroombronnen zoals zonnepaneeltjes (ik heb een opstelling gebouwd met 3 x 5 V, max 160 mA zonnepaneeltjes met bypass diodes parallel aan elk paneeltje en een diode achter de paneeltjes ter voorkoming van teruglopen van de stroom: maximaal 15 V, 160 mA dus, volgens mij). Wellicht is dat nog van invloed op mijn vraag, namelijk: moet ik tussen de lader (en accu) enerzijds en de spanningsregelaar anderzijds nog een beveiliging inbouwen? Of is die spanningsregelaar al (voldoende) beveiligd, danwel hoef ik me geen zorgen te maken dat die acculader (en later de zonnepaneeltjes) een te hoge spanningspiek veroorzaken?

Met de huidige informatie zie ik geen problemen.

De lader geeft maximaal 14,5V of zo af en de regelaar kan volgens jou 36V aan. Een accu ALTIJD maar aan de lader laten hangen is niet al te best voor een accu. En als je 230V~ beschikbaar hebt is de accu niet echt meer nodig, dus ik neem aan dat je maar af en toe oplaad?

Hoe wil je de zonnepanelen aansluiten? Wil je daar de accu ook mee laden of alleen het stationnetje voeden?

Op zich kun je de zonnepanelen denk in rechtstreeks op de accu aansluiten MITS je een seriediode opneemt (anders loopt de accu 's nachts leeg in de panelen). Dan daadwerkelijk de spanning meten, als die te hoog wordt (lees 14,5V, dan kunnen de panelen de accu echt maximaal opladen en zelfs overladen) dan een extra diode opnemen.

Op mijn AGM staat geloof ik dat cyclic use (dus vaak laden/ontladen) met 14,x tot 14,7V mag gebeuren maar bij continu laden limiteren 13,5 tot 13,8V. Als het verbruik minimaal is (<<1Ah/dag) en de zonnepanelen elke dag laden, zou ik de spanning nog wat verder verlagen (maar wederom afhankelijk van wat er aan energie uitgehaald wordt per dag).

Op 29 maart 2020 17:04:17 schreef r-p:

Hoe wil je de zonnepanelen aansluiten? Wil je daar de accu ook mee laden of alleen het stationnetje voeden?

Zie mijn openingsbericht: ik wil de accu laden, niet rechtstreeks het stationnetje voeden.

Op 29 maart 2020 17:04:17 schreef r-p:

Op zich kun je de zonnepanelen denk in rechtstreeks op de accu aansluiten MITS je een seriediode opneemt (anders loopt de accu 's nachts leeg in de panelen). Dan daadwerkelijk de spanning meten, als die te hoog wordt (lees 14,5V, dan kunnen de panelen de accu echt maximaal opladen en zelfs overladen) dan een extra diode opnemen.

De extra seriediode heeft dan als doel de spanning met nog eens 0,7 V te verlagen?

Ik heb mijn multimeter eens aangesloten op de open klemmen van de acculader: Hij lijkt te pulseren. De spanning loopt op tot maximaal 14,2 V, dan neemt ie af tot 0 en vervolgens gaat ie weer naar 14,2 V. Is dat hoe een acculader zich hoort te gedragen?

Je kunt je postings 'editten' zodat je niet steeds een nieuwe posting maakt.

De acculader zal, als ie een regelcircuit heeft, meten wat de accuspanning is. Zonder accu is daar dus in dat geval niet zo veel van te zeggen en kan het zijn dat de lader af en toe geen spanning afgeeft (op dat moment 'meet' hij dan waarschijnlijk de accu spanning).

De accu als buffer is prima, maar juist als de lader er ALTIJD aan hangt, is een wat lagere spanning voor de accu vaak beter. Wanneer de lader wel redelijk intelligent is, kun je het er op gokken dat het niet zo veel kwaad kan 'm altijd aangesloten te laten. Een domme lader die domweg door blijft laden is wel echt levensverkortend voor de lader.

Die extra diode is (1) om te voorkomen dat de accu leegloopt door de panelen als het (te) donker is en (2) om de spanning wat te verlagen. Als het 3x5V is kom je op 15V, minus 0,7V is een mooie laadspanning van 14,3V. Gezien de lage stroom die de paneeltjes kunnen leveren, zeg 1/20 C, kan dat waarschijnlijk weinig kwaad.

Ik zit me af te vragen of het nog zin heeft een paar extra diodes toe te passen: één van zonnepanelen naar accu, één van accu naar spanningsregelaar en één rechtstreeks van zonnepanelen naar laadregelaar. Dan draait je meetstationnetje op de zonnepanelen bij voldoende zon en op de accu als er geen zon is.
Maar de 'winst' is denk ik héél beperkt.

rbeckers

Overleden

Een loodvlies accu kun je voor een lange levensduur laden met ongeveer 13,7V.
Zorg ook voor een diepontlading beveiliging.

Op 29 maart 2020 21:21:30 schreef r-p:
Je kunt je postings 'editten' zodat je niet steeds een nieuwe posting maakt.

Nog vrij nieuw op dit forum. Dank voor de tip. Ik zie nu dat ik ook meerdere 'quotes' in een bericht kan plaatsen. Daar gaat ie dan:

Op 29 maart 2020 21:21:30 schreef r-p: De acculader zal, als ie een regelcircuit heeft, meten wat de accuspanning is. Zonder accu is daar dus in dat geval niet zo veel van te zeggen en kan het zijn dat de lader af en toe geen spanning afgeeft (op dat moment 'meet' hij dan waarschijnlijk de accu spanning).

Dit lijkt me wel aannemelijk voor mijn acculader. In de specificaties staat (onder meer): 'opladen met IU-curve' en 'geschikt voor druppelladen'.

Verklaart dit ook waarom de lader 'full' aangeeft als ik hem aansluit op de accu terwijl de accuspanning toch al gezakt is van 12,7 naar 12,2 V?

Op 29 maart 2020 21:21:30 schreef r-p:
De accu als buffer is prima, maar juist als de lader er ALTIJD aan hangt, is een wat lagere spanning voor de accu vaak beter. Wanneer de lader wel redelijk intelligent is, kun je het er op gokken dat het niet zo veel kwaad kan 'm altijd aangesloten te laten. Een domme lader die domweg door blijft laden is wel echt levensverkortend voor de lader.

Ik ben van plan de accu alleen te laden als de accuspanning laag is geworden, dus niet continu.
Ik denk dat je bedoelt '...levensverkortend voor de accu in plaats van lader?

Dank overigens voor je uitleg tot nu toe. Ik kom er echt verder mee!

[Bericht gewijzigd door SRBlab op maandag 30 maart 2020 18:58:00 (23%)

Op 30 maart 2020 10:04:44 schreef rbeckers:
Een loodvlies accu kun je voor een lange levensduur laden met ongeveer 13,7V.
Zorg ook voor een diepontlading beveiliging.

Een beveiliging tegen diepontladen. Is dat ingewikkeld om zelf te bouwen?

rbeckers

Overleden

Een diepontlading beveiliging is niet moeilijk.
Zoek op dit forum voor voorbeelden.

Op 30 maart 2020 18:41:22 schreef SRBlab:
Verklaart dit ook waarom de lader 'full' aangeeft als ik hem aansluit op de accu terwijl de accuspanning toch al gezakt is van 12,7 naar 12,2 V?

Volgens mij is een gel accu niet zo veel anders dan een gewone loodaccu in de zin dat je aan de rustspanning kunt zien hoe vol hij is (dus niet 5 seconden nadat de lader er af is gehaald, dan zit er nog 'surface charge' op en meet je te veel, als je een dag wacht of de accu een minuutje belast met een paar ampere, en 'm dan even laat staan, dan meet je de werkelijke spanning).
Maar een rustspanning van 12,2V bij een normale lood-accu wil zeggen dat ie nog maar 25% lading heeft of zo (Edit: 50% dus volgens inmiddels bijgezocht onderstaand plaatje).
https://195717-583358-raikfcquaxqncofqfm.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2018/05/Boat-Battery-Voltage-Chart.png

Op 30 maart 2020 18:41:22 schreef SRBlab:
Ik ben van plan de accu alleen te laden als de accuspanning laag is geworden, dus niet continu.
Ik denk dat je bedoelt '...levensverkortend voor de accu in plaats van lader?

Ja, ik zag het net en wilde het veranderen, maar ik denk ik kijk eerst even of je het al had opgemerkt. Ja dus. Dus mijn slordigheidje blijft nu tot in de eeuwigheid hier staan...

Komend weekend ga ik er weer mee aan de gang. Die tabel is alvast heel nuttig...