uitwisselbaarheid n-channel-mosfets

Ik vroeg me af in hoeverre je N channel mosfets kan uitwisselen als je de belangrijkste specs kent. Zo heb ik nu een defecte SFT13NM60N met als belangrijkste kenmerken

VDSSDrain-SourceVoltage 600VV
GSSGate-SourceVoltage±25V
IDDrainCurrent-Continuous@TC=25°CTC=100°C116.93AI
DMDrainCurrent-SinglePulsed44APD
TotalDissipation25WT

En wil deze vervangen voor ATF12N50

Met Vds ook 600 V
Id (at Vgs=10v)) 12A
Rds(on) <0.52 ohm
Pulsed Drain current 48
Avalanche current 5.5 A
Ik kan niet goed indruk krijgen van het totale vermogen, of wat dat nu maximaal mag zijn.

OVergenomen van de datasheets hier op internet.

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/1086710/ISC/STF13NM60…

https://datasheetspdf.com/pdf/767610/Freescale/AOTF12N50/1

Het vermogen lijkt me nl de beperkende factor , het zit in een tv waarvan de eerstegenoemde fet kapot is gegaan. Ik had eerst een k12a600 even getest zonder koelplaat en die werkte 5secondern maar werd denk ik te heet en ging alsnog kapot.

Dus waarop te letten met name als je fets wilt vervangen voor iets andere /zwaardere zodat ze niet meer opnieuw doorgaan.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 31 maart 2020 01:34:40 schreef Bart64:
...
Dus waarop te letten met name als je fets wilt vervangen voor iets andere /zwaardere zodat ze niet meer opnieuw doorgaan.

Als je vergelijkingen maakt, vergelijk dan dezelfde parameters.

Die 50 achteraan in het typenummer wil zeggen 500V en de eerste is 600V en het eerste cijfer is de stroom.

En is nog te verkrijgen bij Mouser en waarschijnlijk nog in andere winkels.

Maar ik vermoed dat de oorzaak van overlijden elders ligt, binnen 5s defect?? zelfs zonder koeling vind ik dat verdacht.

LDmicro user.

Als de "taak" simpel is en de boel wordt bijvoorbeeld puur als schakelaar gebruikt op een niet al te hoge frequentie dan kan je best een andere mosfet plaatsen. Lampje aan en uit? maakt niet veel uit welke mosfet je gebruikt.

Maar als de spanningen hoger worden en jij het schema eigenlijk niet kent dan is het tricky om er een andere in te zetten. Het zou kunnen dat bepaalde parasitaire eigenschappen (onvolkomenheden) van het originele ding een essentieel onderdeel vormen van de schakeling. Soms is het zelfs zo dat de originele ontwerper daar zelf geen erg in heeft. "Volgens mij moet deze wel werken! Yep inderdaad!". Dat een andere vergelijkbare het om de een of andere reden niet doet, blijft dan verborgen.

Als zo'n mosfet "op het randje" van z'n kunnen gebruikt wordt, dan zou het kunnen dat ze na verloop van tijd stukgaan. De vraag is of er dan bij het stugaan niet nog meer kapot is gegaan. Het willekeurige onderdelen vervangen en hopen dat het weer gaat werken is m.i. niet zo'n effectieve manier om dingen te repareren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hij zit primair in de voeding van een 40 inch tv. Hij werkt dus vooral als schakelaar inderdaad. De fets die ik gebruikte kwam ook uit een voeding en die was van een 32". ER zitten daar meerdere op ook aan de primaire kant. Degene die ik testte deed het even voor 5 secondern zonder koelplaat en ging weer in sluiting. Dus of de fet kan het niet aan of er is nog iets anders aan de hand.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 31 maart 2020 17:43:48 (10%)

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Bijna alle grote leveranciers leveren hem nog gewoon...
Scheelt wel met zoeken als je de naam goed opgeeft: 't ding heet STF13NM60N, geen SFT13NM60N...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vervangen van de fet voor die ander gaat dus prima. Tv werkt prima nadat fet weer met koperpasta is vastgezet op de koelplaat. Zelfdiagnose ok maar toch iets vreemds bij de 3d weergave. Dan verschijnt een donkere zone in beeld in het midden die flikkkert alsof de ledstrip daar uit en aan gaat... heel raar. Een bepaald ledje dat dan opeens niet goed werkt ?

*hier heb ik geen app voor nodig