Beste CO'ers
Dit betekend dat mijn TDA IC van 8VDC tot 18 VDC werkt?
Dus 9VAC x 1.41 = 12.69VDC en een beetje uitloop is dus geen probleem?
Dus deze ringkern kan ik zo achter mijn TDA IC hangen?
Ik zoek alleen een YES/NO
Groet, Wouter
Zie Paulinha_B
Dus deze ringkern kan ik zo achter mijn TDA IC hangen?
Ik zou er hem eerder voor spannen
O.K. deze term. Maar dit gaat dus wel werken gezien de marges? Y/N
Special Member
Je zou de onbelaste spanning moeten meten van de trafo, die kan makkelijk 12...14v zijn. (na gelijkrichting kom je dan te hoog uit)
Golden Member
Op 31 maart 2020 11:57:52 schreef pascalbythree:
Beste CO'ersDit betekend dat mijn TDA IC van 8VDC tot 18 VDC werkt?
Welke TDA? (HET VOLLEDIGE TYPENR S.V.P.)
Special Member
Staat op het datablad...
Het Operating voltage is 18 Volt, dat is de spanning waarop het ic gebaseerd is wat betreft uitgangsvermogen en aangesloten impedantie.
De voedingsspanning mag maximaal 28 Volt zijn, maar dan komt het ic bij vollast buiten de specificatiegrenzen. Als de voeding bij vollast inzakt tot 18 Volt gaat het werken.
Piekspanningen tot 40Volt zijn toelaatbaar, maximaal 50msec, dus bijvoorbeeld spikes op de voedingslijn.
Die laatste spec dient vooral als het ic in een automotive omgeving wordt gebruikt.
Met de trafo van 2x9 volt kom je niet veel hoger als een volt of 12 tot 13. Als het een zeer kleine trafo is zal de onbelaste voedingsspanning wat hoger liggen, maar die zakt dan ook sneller in elkaar.
Kwestie van specs lezen.
https://www.st.com/en/automotive-infotainment-and-telematics/tda7375av…
Op 31 maart 2020 12:48:54 schreef buzzy:
Het Operating voltage is 18 Volt, dat is de spanning waarop het ic gebaseerd is voor wat betreft uitgangsvermogen en aangesloten impedantie.
De voedingsspanning mag maximaal 28 Volt zijn, maar dan komt het ic bij vollast buiten de specificatiegrenzen. Als de voeding bij vollast inzakt tot 18 Volt gaat het werken.
Piekspanningen tot 40Volt zijn toelaatbaar, maximaal 50msec, dus bijvoorbeeld spikes op de voedingslijn.
Die laatste spec dient vooral als het ic in een automotive omgeving wordt gebruikt.
Met de trafo van 2x9 volt kom je niet veel hoger als een volt of 12 tot 13. Als het een zeer kleine trafo is zal de onbelaste voedingsspanning wat hoger liggen, maar die zakt dan ook sneller in elkaar.
Kwestie van specs lezen.
https://www.st.com/en/automotive-infotainment-and-telematics/tda7375av…
Zie Paulinha_B
Goed gezien, @Arco, ik had me zelf ook de vraag gesteld, maar over die info had ik overheengekeken. Nu deel ik ook wel de ergernis aangaande onvolledige informatie, maar het dient gezegd dat de essentiële data wel gegeven waren, nl. min. en max. voedingsspanning.
Nog ergerlijker vind ik dat T/S probeert een wit/zwart antwoord uit te lokken, terwijl er geen kan zijn. Van die boer geen eieren, voor mij!
Wel een beetje raar dat de operating voltage ook in de sectie "Absolute maximum ratings" staat. Dat hoort daar niet.
Special Member
Nullastspanning van trafo is volgens datasheet 10,5V....
Met 50VA ga je inderdaad niet ver springen, al zeker niet als je de laadstroom van de afvlakking nog in rekening moet brengen
Op 31 maart 2020 13:03:59 schreef Arco:
De maximale spanning is 18v (de 'absolute ratings' parameters zijn niet van belang voor normaal gebruik)
Dat weet ik ook wel, maar dat de operating voltage OOK daar staat slaat helemaal nergens op.
Golden Member
Als bij de gemiddelde netspanning 10,5V staat onbelast dan hou je daar een krappe 16V aan over, zeg 17 V als de Netspanning hoog is.
Wat al ruim genomen is omdat de twee diode drempels er ook nog af moeten voor de gelijktichting waardoor de spanning nog wat zakt.
Wat vermogen betreft is de trafo goed bruikbaar, als niet constand het volle vermogen gevraagt wordt, met muziek zou dat bst goed moeten gaan.
Bijna alle vroegere versterkers uit Japen waren zo opgebouwd, een in verhouding kleine trafo voor het vermogen.
Dan kan je best een kwartiertje op "vol vermogen" spelen.
Groet,
Bram
bij een voedingkje wat ik onlangs bouwde, leverde een 12VAC/230V nettrafo 15,5VAC bij 238V onder halve last, onbelast had ik dus al 25VDC achter de brugcel.
Golden Member
Hi Testman,
Wat uiteindlijk de "nullast spanning" is, is afhankelijk van naturulijk de Netspanning, het trafo type IE of b.v. een ringkern en natuurlijk het trafo vermogen.
De kleine printtrafo's beneden de 5VA hebben een nogal hoge Ri en daardoor kan de onbelate spanning flink oplopen.
Voor dus een vergelijking zijn dus meer variabelen nodig dan die jij liet zien.
Groet,
Bram
Boven de 18V gaat het ic in beveiliging, en stopt met functioneren, daarom stoppen de grafieken.
Dank jullie wel. Na even terug bladeren sluit ik hem maar aan dan.
Op 31 maart 2020 20:31:39 schreef blackdog:
Als bij de gemiddelde netspanning 10,5V staat onbelast dan hou je daar een krappe 16V aan over, zeg 17 V als de Netspanning hoog is.
Wat al ruim genomen is omdat de twee diode drempels er ook nog af moeten voor de gelijktichting waardoor de spanning nog wat zakt.Wat vermogen betreft is de trafo goed bruikbaar, als niet constand het volle vermogen gevraagt wordt, met muziek zou dat bst goed moeten gaan.
Bijna alle vroegere versterkers uit Japen waren zo opgebouwd, een in verhouding kleine trafo voor het vermogen.
Dan kan je best een kwartiertje op "vol vermogen" spelen.Groet,
Bram
Bij gewoon muzieksignaal is het afgeleverde vermogen gemiddeld een achtste deel van het max vermogen. De huidige versterkers worden daarop gedimensioneerd voor wat betreft voeding, koeling etc.
Op 1 april 2020 02:07:04 schreef Hunter:
Boven de 18V gaat het ic in beveiliging, en stopt met functioneren, daarom stoppen de grafieken.
Kun je aangeven waar dat in de datasheet staat?
Niet in deze datasheet, zal wel bij een broertje geweest zijn. Of een application note. Maakt dat veel uit?
Als je het niet gelooft moet je het even proberen met een lab-voeding.
Op 2 april 2020 13:11:01 schreef Hunter:
Niet in deze datasheet, zal wel bij een broertje geweest zijn. Of een application note. Maakt dat veel uit?Als je het niet gelooft moet je het even proberen met een lab-voeding.
Maakt veel uit, waarvoor is anders de opgave van de maximum spanning 28 volt?
Alle beveiligingen staan in dd datasheet. OVP, overspanningsbeveiliging lijkt me ook belangrijk, maar daar vind je niets over.....
Het maakt dus niet uit waar ik het vandaan heb.
Als je de datasheet kan lezen en begrijpen, staat er een max. operating voltage, 18V, en dan gaat het ic in shut-down. Het absolute max. voltage is 28V, daarbij gaat het ic kapot. Die 28V is gekozen om nog wat marge te hebben als er per ongeluk sprake is van een 24V voertuig.
Ga nou maar proberen.