Usb 3.0 stick aan USB 3.0 Poort solderen wegens defecte ssd sloten

Hallo,
ik heb een vraagje, ik heb een laptop waarvan de m2 ssd sloten niet werken en waarvan windows niet wil opstarten is het mogelijk om een snelle usb 3.0 stick van bijv. 256gb stick aan een usb poort te solderen inwendig en dan de usb poort zelf ook nog te gebruiken voor externe apparaten. kan een usb uberhaupt "doorgelust" worden?

maartenbakker

Golden Member

Nee.

Je zult dan een USB hub moeten gebruiken of genoegen moeten nemen met een poort minder.

De beste oplossing lijkt me om de laptop te proberen te repareren - als hij nieuw genoeg is om M.2 sloten te hebben zal dat meestal wel lonen.

Wees er eerst zeker van dat er geen softwarefout inzit (bios instelling o.i.d.), zoek dan het merk en het typenummer op dat je eigenlijk al op zou moeten zoeken voordat je de eerste vraag stelt, zoek eventueel ook het type van het moederbord, kijk of je een schema of andere troubleshootaanwijzingen kunt vinden of ga meten aan de hand van pinouts en datasheets.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

En een OS draaien op een (zelfs al heb je een snel) usb stickje ga je niet blij van worden.

Ik weet niet eens of windows (als je dat wilt draaien) zich laat installeren op een USB drive.

Je kan zo lang ubuntu live van een sd kaart laden. Steekt het minste uit.

Heb je wel de juiste key ssd?

GMT+1

Met een hoop omwegen is het mogelijk om windows op een USB-stick te installeren en te laten booten. Maar zelfs met een "snelle" USB stick kun je er vanuit gaan dat het een goeie 20 minuten duurt voordat windows is opgestart. Zo'n SSD is toch wel een paar ordes sneller dan een USB stick.

* Die 20 minuten is op basis van ervaring op een kingston 32 GB USB stick in een i7 laptop.

[Bericht gewijzigd door Mr. SnuGGelS op dinsdag 31 maart 2020 13:41:23 (14%)

Henk H.

Golden Member

De SSD's zijn geschikt voor de slots en niet toevallig een SATA SSD geprobeerd op een NVME/PCIe slot (of omgekeerd)? Beide soorten SSD's zijn er in de M2 formfactor als ik me niet vergis.

Arco

Special Member

Als je een 'native' SD card slot hebt (dus niet een op USB basis), kun je ook een SD card proberen. Meestal een stuk sneller.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com