Verliesstroom op waterkraan?

Sinds kort heb ik een elek boilerke van 10 liter
Onder mn wasbak gemonteerd. Van daaruit geef ik dan warm water aan de ww kant van de kraan. Sinds ik dat gedaan heb heb ik geregeld dat er precies stroom zit op de waterstraal. Toestel is geaard en er zit een algemene 300mA verliesstroomschakelaar in het bord. Hoe traceer ik waar het probleem zit?

België?

Huis of appartement?

Is het een nieuw boilerke? en correct aangesloten?

Is de aarde wel ok?

Als je een onafhankelijk aardpunt kan maken.. metalen staaf in de grond in de tuin, moet niet diep zijn (wel nat maken, emmer water erover) en je hebt een (hoogohmige) AC voltmeter nodig , kan je de spanning eens meten tussen de onafhankelijke aarde en de waterstraal.

Als aarde en water op 0 v blijkt te staan kan het ook de vloer zijn die onder spanning staat..

altijd opletten en asap oplossen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een (elektrisch) stroompje van 5 mA voel je al, dan slaat hje verliesstroomschakelaar nog lang niet uit.

Dat neemt niet weg dat er iets niet goed zit.
Kontroleer je aardverbindingen , dus vanaf de boiler, snoer, contactdoos, verdeelbord, aardleiding naar je aarpind, en als laatste de aardverspreidingsweerstand van deze aardpin.

Alhoewel het niet erg betrouwbaar is kun je al deze punten (met uitzondering van de laatste) met een Ohmmeter doormeten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

denk missende aarding van de groep waar de boiler opzit. evt zitten er nog meer toestellen op die de lek veroorzaken, dat komt nu via de boiler op de waterleiding.

weet een complex met woningen waar men al jaren geen aarding meer heeft, straat en waterleiding vervangen en men heeft sindsdien geen aarding meer. moet nieuwe aarding komen, en aardlekken hebben ze ook al niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Is het niet dat je een tik krijgt van de (geaarde) kraan als je zelf statisch geladen bent? Dat zou een onschuldige verklaring zijn.
(Maar, dan zou je dat voor de boiler er was ook al gehad hebben moeten hebben.)

Maar dit is wel echt iets om goed uit te zoeken!

Geen goede test, maar licht een spanningzoeker op als je 1 kant vasthoud en die tegen de kraan houd?
(Als ' ie oplicht: foute boel. Als ' ie niet oplicht weet je echter nog steeds niks - daarom geen goede test. Maar wel sneller/makkelijker te doen als eerste stap, dan een extra aardpen slaan en daartussen en de boiler-aarde meten).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Toestel is met stekker ingestoken in een stopcontact. Het is een huis, geen appartement. Moet ik concluderen dat de vloer op potentiaal staat en via kraan en water stroom doet vloeien?
Mijn aardingspin is in orde, weerstand van 3 ohm.

heb dit ook eens gehad bij een keuken waar men een ongeaard wcd op het aanrecht had zitten. magnetron, koffiezetter, ed zaten op dat wcd. men raakte het aanrecht van rvs aan en de koffiezetter en kregen een tik, omdat de aanrecht via de koper leidingen aan aarde hing.

vergelijkbaar kun je hebben dat de voeding boiler geen aarde heeft, leidingwerk van kunstof en zo raak je alle toestellen op dat deel van de installatie zonder aarde aan als je water pakt terwijl er wel een aarde aan zou moeten zitten. dat voel je, is vlot 120V

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 maart 2020 20:46:14 schreef Juju:
Toestel is met stekker ingestoken in een stopcontact. Het is een huis, geen appartement. Moet ik concluderen dat de vloer op potentiaal staat en via kraan en water stroom doet vloeien?
Mijn aardingspin is in orde, weerstand van 3 ohm.

Hoe weet je dat van die 3 Ohm?

Ik heb je al aangegeven hoe je het kunt doormeten.

Maar het kan ook andersom zijn, je vloer staat onder spanning, en je aard via de waterkraan/boiler.
Die kans is klein, maar niet ondenkbaar.

Ga eerst maar eens meten en kontroleren.
Ohmmeter op het aardlipje van de kontaktdoos, andere kant op de aarde die uit je meterkast komt, dan ben je al een heel eind.
En vergeet niet van je aardlip op de steker van de boiler naar de wateraansluiting ook door te meten met hetzelfde ohmmetertje

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 maart 2020 20:46:14 schreef Juju:
Toestel is met stekker ingestoken in een stopcontact. Het is een huis, geen appartement. Moet ik concluderen dat de vloer op potentiaal staat en via kraan en water stroom doet vloeien?
Mijn aardingspin is in orde, weerstand van 3 ohm.

Hoe weet je zeker dat aarde 3 Ohm is? met een gewone universeelmeter kan je dat niet meten. En het kan dat de aarde in de meterkast ok is, maar onderbroken zit naar die groep . (door, bvb een slecht aangedraaide aardstrip in de kast)
En of de vloer onder spanning staat, das een mogelijkheid, maar ook niet zeker.

wat je wel kan met een gewone universeelmeter is spanningen meten.

Daarom, onafhankelijk aardpunt maken in de tuin. kan door een spade in de grond te steken en daar één klem van de multimeter aan te verbinden via lange draad. dan met andere klem even meten op de waterkraan, meter in AC stand. en ook op andere aardpunten in huis , ook het aanrecht etc.

Ook de vloer kan je meten : goed natte dweil erop. daarboven laagje zilverpapier aandrukken en daar meetklem op. (ik ga er vanuit dat het tegelvloer is)

heb je geen lange snoeren kan je ook eens meten tussen vloer (met dweil) en de kraan.

Anoniem

Juju, Te zien aan de300mA aardlekschakelaar zit je in Belgenland.

Ik weet niet of je de andere aardingstopics gelezen hebt, maar ik wil nog eens benadrukken dat een 300mA ALS geen bescherming biedt tegen elektrocutie als het aan te raken onder spanning staande metalen voorwerp niet degelijk geaard is.

Netfiltertjes kunnen aanraakbare metalen delen van een een ongeaard apparaat onder spanning zetten.

Men heeft in Belgie destijds voor de mogelijkheid van een algemene ALS van max 300mA gekozen voor weloverwogen redenen.
Maar weet dat een 50Hz wisselstroom door het hart kan dodelijk zijn reeds vanaf 50 mA afhankelijk van de blootstellingsduur. Je kunt dan hartwoelen krijgen. De pompbewegingen syncen niet meer.
Dat pad kun je makkelijk krijgen tussen twee natte handen.
Het is niet zo waarschijnlijk dat je vloer onder spanning staat, maar het kan. Droge schoenen isoleren meestal bovendien vrij goed. In vochtige lokalen moet je een equipotentiale verbinding aanbrengen tussen alle tegelijk aanraakbare metalen delen, ook al maken ze geen deel uit van een apparaat. Als je een inox wasbak hebt moet je die doorverbinden met de massa van de boiler en ook de kraan zelf moet doorverbonden worden met de boiler, zeker als je kunststofleidingen hebt.
Als er in de vloer een vloerverwarming of een krimpnet zit probeer die dan ook te aarden. Hoe dat precies moet is in andere topics daarover uitgebreid aan bod gekomen.

Om te beginnen alle metalen delen elektrisch verbinden, potentiaal vereffening.
Ik ben niet overdreven bang van elektriciteit maar als het om natte ruimten gaat dan ben ik erg voorzichtig.

mel

Golden Member

Nieuwste Meetapparaat hulpstukken: natte dweil en steekschop :P
Maar ik denk dat je beter een monteur er naar laat kijken, aangezien dit toch verkeerd KAN aflopen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

onlangs ook iets dergelijks gehad, boiler aangelegd door loodgieter, maar die had niet gekeken en de aarde van de netkabel bij de nul gezet, niet gezien dat die klem geen aarde was, maar dag/nacht tarief aansluiting. gelukkig pikte de aardlek dat niet, en dan nog zeggen dat onze installatie niet goed was :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok ik ga er mee aan de slag. Die 3 ohm werd destijds gemeten door een elek man met een gepast toestel (megger neem ik aan).
Iedereen al bedankt voor de snelle reacties, als ik de oplossing vind post ik het uiteraard terug op dit topic.

mvdk

Golden Member

Heeft die man met die aardweerstand meting het scheidertje wel weer dichtgezet?

Zit de wasbak in de badkamer of een slaapkamer of is het de gootsteen in de keuken?
Ik heb ook eens en dergelijke storing opgelost, ze hadden daar ook een wasbak met boiler geplaatst op een zolderkamer.
Er was een geaarde wcd geplaatst alleen had de groep waar was afgetakt geen aarde.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Het gaat over de afwasbak in de keuken. Wat is een wcd?

Shiptronic

Overleden

Wand Contact Doos, beter bekent als stopcontact :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Om te beginnen alle metalen delen elektrisch verbinden, potentiaal vereffening.
Ik ben niet overdreven bang van elektriciteit maar als het om natte ruimten gaat dan ben ik erg voorzichtig

NEE! FOUT! Eerst je aarde in orde, daarna pas alles met elkaar verbinden. Anders maak je het probleem eerst groter.

Als je een onafhankelijk aardpunt kan maken.. metalen staaf in de grond in de tuin, moet niet diep zijn (wel nat maken, emmer water erover) en je hebt een (hoogohmige) AC voltmeter nodig , kan je de spanning eens meten tussen de onafhankelijke aarde en de waterstraal.

Ja, let dan wel op, die aarde is alleen om te meten. En dan kan je nog in droog zand of rots zitten en dan weet je het nog niet.

//edit:
@Toeternietoe: Dat ook, maar ik bedoel dat het ook niet handig is om de aarde als laatste aan te sluiten... in tussen heb je kans dat alles dat wel is aangesloten wel gaat tintelen...

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zaterdag 4 april 2020 20:26:59 (12%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Natuurlijk ga je zaken die niets met de elektriciteitsvoorziening aarden.
Wasbak, kraan, aanrecht, deurkozijn etc NIET aarden.
Alleen in de badkamer komt (aanvullende) potentiaalvereffening.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

Eerst kijken of de aardpin van het stopcontact van de boiler effectief verbonden is met de aarde.

Kan je doen met een eenvoudige multimeter en een verlengkabel.

Dan zien of de metalen delen van de boiler effectief verbonden zijn met de aardpin van het stopcontact.
Kan je ook eenvoudig doormeten met de multimeter.

Een losse verbinding kan altijd. Het overkomt de beste installateur.

Het probleem is gevonden. Nadat ik met kabel op boiler had gemeten, bleek dat de aarding van het stc niet ok was. Kabel nagevolgd en aarding wel degelijk aangesloten op aardingsrail. Nu blijkt dat de onderbreker tussen aardingspin en aarding van mn elek installatie niet correct doorgaf. Ik ben daar al jaren niet aan geweest, volgens mij is dit ontstaan op moment dat ze mn zonnepanelen geplaatst hebben. Terug alles stevig in elkaar gemonteerd en nu geen gevoel van stroom meer bij wassen handen.
Thx to all

mvdk

Golden Member

Op 31 maart 2020 10:41:33 schreef mvdk:
Heeft die man met die aardweerstand meting het scheidertje wel weer dichtgezet?

Dan had ik toch bingo.
Wat krijg ik nou?

Nen dikke proficiat. De man die mn aardweerstand heeft komen meten was er voor dat de onderbreker er stond, die heb ik zelf gezet en die is ok geweest want heb geregeld gehad dat mn verliesstroom er uit ging door een probleem met mn vijverpomp. Das nu wel al een tijd geleden maar weet nu precies waarom.

evelo

Golden Member

Is inderdaad een dingetje: scheiders die in vochtige kelder of buiten staan.

Soms door en door verroest.