Dual Passive Low Pass Filter 100Hz -1KHz

Ha haasje93,

Mooi opgebouwd maar.... ik wil geen roet in het eten gooien :S heb je de condensatoren ook even warm laten draaien!!!
Omdat je een filter wil maken en een selectie proces uitvoert moeten de condensatoren eerst verouderen.
Dit verouderen is simpel de werkspanning aanleggen en 2000 uur wachten daarna pas selecteren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Welke rechtgeaarde hobbyist/amateur kan het opbrengen om 83 dagen te wachten met
zijn creatie/experiment? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
blackdog

Golden Member

Hi Christiaan,

Leuk gedaan!

Henk
Dit is een passief filter en ja door het solderen verlopen de waarde een beetje.
Maar door de belasting zijn er waarschijnlijk grote afwijkingen in het gebruik, net als de totale DA van het geheel.

Of dat van belang is voor Christiaan weet ik niet, hangt dus van zijn toepassing af.
Va nmij mag hij hwet geheel aan een lab voeding hangen of aa neen aantal gestapelde 9V blokjes afhankelijk van de toepassing.
Wil je AC Henk, dan b.v. aan je functie generator via 47 Ohm.
Je kan het zo gek maken als je wilt mijn passieve filters heb ik niets extra mee gedaan, worden meestal gebruikt voor ruismetingen.
Of ik nu 11,3uV meet of 11,7uV aan ruis in 22KHZ bandbreedte, zal mij meestal worst wezen, dit is natuurlijk anders als je b.v. de beste LNB voor een schotel wilt testen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha vergeten,

Ja dat is heel vaak een dilemma mijn opmerking is dan ook alleen bedoeld om het effect en noodzaak van twee decimalen achter de komma te nuanceren :S
Het is altijd een afweging maar.... ook hier is nuance op zijn plaats het ontwerp van @haasje93 wat een laag/hoogdoorlaatfilter van een lage orde is maakt dat het niet zo belangrijk is maar dat geldt ook voor de selectie.
Het verlopen/verouderen gaat wel gewoon door alleen duurt het een aantal jaren en dat kan dan weer jammer zijn.
Wat @blackdog aangeef (stress door solderen)is ook verholpen maar ook voor de ruis zijn de effecten zeer goed waarneembaar ook hier geldt of je nu 10 µV of 10 nV wilt meten!!!
Voor de meeste toepassingen is een standaard condensator prima kijk wat de gevoeligheid is op de eigenschappen van je ontwerp.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
haasje93

Golden Member

Ha Henk,

Interessant verhaal, heb ik niet bij stil gestaan en wist ik eerlijk gezegd ook niet.. Is dat dan gewoon de spanning er direct opzetten zonder iets van een weerstand oid? Volgens mij heb ik wel eens elco's met een weerstand voorbij zien komen op CO. Is dat hetzelfde idee?

Dat van de nuance van het meten achter de komma, heb ook niet de illusie dat de waardes zo blijven. Heeft natuurlijk ook met het nog solderen in het circuit en de TC die een kleine invloed heeft.

Mijn toepassing is net als die van Bram, voor het meten aan referenties en voedingen. Dit omdat ik met een aantal voltage referentie projecten bezig ben.

Dankje Bram!

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Ha haasje93,

Dat van de metingen aan referenties en voedingen.... had ik gezien de loop van het draadje begrepen.
Vaak is het dan zo dat er wel degelijk een redelijke spanning over de condensatoren kan staan hetgeen stress veroorzaakt met als gevolg diëlektrische veroudering het geen afwijking veroorzaakt in de capaciteit.
Maar er gebeuren nog wel wat andere effecten dit is alleen van belang bij nauwkeurige toepassingen.

Bij elke condensator is dit effect aanwezig dus ook bij een elco maar meestal gebruik men de methode om de polarisatie te waarborgen (formeren).
Dit is overigens niet aan te raden in lage ruis toepassingen tijdens het formeren wordt een magnetisch veld gecreëerd en dit heeft nadelige invloed op de aluminium folie.

De enige condensator waarbij dit effect niet aanwezig is een ceramische NP0 deze heeft geen last van diëlektrische veroudering :) wel uiteraard de tolerantie en temperatuur Coefficient die laatste is heel klein 30....60 PPM .

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
haasje93

Golden Member

Hi!

Ik was jullie nog de foto's van het eindresultaat schuldig, dus bij deze.
Ik heb het filter opgebouwd in een kastje van Pomona, die ik ooit op een radiomarkt op de kop had weten te tikken.

Zoals je ziet netjes in het kastje gebouwd en schoongemaakt met IPA.
De weerstandswaardes heb ik opgebouwd met 1K 1% weerstanden die ik voorradig had.

Het eindresultaat van het filter, volledig in het kastje met de deksel erop.
Ik heb daarvoor een sticker gemaakt met de gegevens erop en die netjes op maat gesneden, waardoor het toch wel een profi uiterlijk heeft. Al zeg ik het zelf ;)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Ha haasje93,

Top ziet er netjes uit mooie aanwinst altijd handig dat soort tools :P
Die schroefjes die je gebruikt zijn dan gelijk soldeer pennen :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Op 6 april 2020 14:47:03 schreef electron920:
Die schroefjes die je gebruikt zijn dan gelijk soldeer pennen

Alsof ze daar voor gemaakt zijn, klopt dat?

haasje93

Golden Member

Hi Heren,

Goede tools komen altijd van pas! :)
Dat klopt, daar zijn ze inderdaad voor bedoeld. Hierbij gevoegd nog even een tekening van de behuizing. Het is een pomona 3230 model.
Het is inderdaad een iets ander systeem dan de RF kastjes van suhner die jij dacht ik gebruikt, Henk.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

ook Donald Jones stak dingen graag in een doosje.. (voor wie niet kan volgen.. https://www.youtube.com/watch?v=iKcbkv51baU )

ben dus niet de enige >:)

IM hoogdoorlaatfilter 18dB/24dB selecteerbaar.
Aaangezien ingang toch laagohmig is, is banaanstekker ok. Uitgang is wel bromgevoelig, daarom BNC.

Nog snel een foto voor het alu doosje dicht is..