Akai AM-2600 kraakt

High met Henk

Special Member

Zoals titel zegt:

source selectie maakt niet uit.
Tone regeling maakt niet uit, tape monitor maakt niet uit
volume maakt niet uit

Wat wel opvalt: het wordt langzaam aan iets erger
Dan ineens een tik even totaal stil qua ruis en dan begint het weer te kraken. (muziek klinkt wel door)

Ik verdenk een condensator ergens in het signaalpad die ergens lekt/doorslaat
Maar snap even niet waarom het dan niet volume afhankelijk is. Let wel ding staat naast een PC en onder 2 monitoren. De geschakelde voeding die erop staat is uit, dus zal geen probleem zijn in deze, eerder een afscherming...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Als het niet volume afhankelijk is zit het probleem NA de volume potmeter.

Zit het in beide kanalen zowel links als rechts?

Waarschijnlijk is het een (tantaal) condensator ergens in de ingangstrap van de eindversterker.

En dan denk ik het eerst aan aan:

C2 0.47µF
C5 47µF
C7 33µF

voor het andere kanaal:

C2b 0.47µF
C5b 47µF
C7b 33µF

Of als het in beide kanalen zit een voedingsprobleem van de versterker.

EDIT: Er kan ook een transistor on-stabiel zijn geworden door veroudering.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

in linker kanaal alleen idd (speakers staan naast elkaar)
bij warmer worden gaat het beter....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 31 maart 2020 13:15:02 (25%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat ik met dit soort storingen wel eens deed, was van papier een trechter vouwen, deze op een haarfohn zetten en op de warme stand langs de verdachte componenten gaan terwijl het geluid hoorbaar is.
Op die manier kan het gebeuren dat je langs een component gaat en het geluid ineens veranderd wat mogelijk de aanwijzing geeft.

Shiptronic

Overleden

Heb je een busje koude spray? (aansteker gas werkt ook, maar pas op met de extra eigenschappen)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Zoals T-sec aangeeft, (en inmiddels Shiptronic ook! :) )
Met verwarmen (fohn) en afkoelen (koude spray) kan je het deel bepalen op de print waar het gevoelige compoment zit die het kraken veroorzaakt. Heb je dat eenmaal gevonden, dan specifieker zoeken.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 31 maart 2020 17:47:40 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

tnx, als ik weer tijd heb zal ike ens gaan kijken....
Ding staat redelijk ingebouwd....

en nadeel is dat er 2 grote karllsson resonators aanhangen welke echt alles nogal versterken....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hugo Welther

Moderator

Kan ook nog een halfgeleider zijn die op omvallen staat. Lawine effect.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Een lawine van zilversulfide, dendrieten en aanverwante metallurgische ellende is ook goed mogelijk. Akai gebruikte vaak zwartpoottorren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Destijds stond bij mijn AM2600 de aan/uitschakelaar heftig te vonken wat zich uitte in zeer luid gekraak. Deze is bij jou nog wel goed?

Shiptronic

Overleden

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

>:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Djohnny heeft de technics gefikst.

Die doet het prima.

Dit is de garage versterker..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Fijn om te horen dat die mooie Technics nog werkt!

Wat betreft de AM2600: speaker selector gecheckt? Nu kan ik mij ergens vaag herinneren dat de AM2600 TO3 torren heeft welke in een voetje gestoken zijn. Wellicht is daar door jarenlang gebruik wat oxidatie ontstaan. Is dit al een model met relais? Die ook ff checken. Verdwijnt het kraken als je hem ff flink plankgas laat draaien?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

In mijn AM2600 (en 2400 en 2800) zitten ze niet in voetjes. Door de vonkende netschakelaar ging mijn relais wel plakken. Na dit aangepakt te hebben speelde die weer goed. Losse solderingen heb ik ook al voor gehad met de 2600.

High met Henk

Special Member

Na dagje aanstaan is hij idd kraakvrij..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Wat is er nou aan "gerepareerd" willen we graag weten :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

Heb hem nog niet open gehad...
Gewoon laten spelen....

Ben aan het werk en als hij speelt is het niet heel vervelend.

Juist als het stil is.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

gekraak is verdwenen: maar hij is nog niet open: foutzoeken wordt dus uitgesteld....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???