Reparatie LeCroy 9400A oscilloscoop

EgbertG

Golden Member

Nu we wel heel veel tijd over hebben .... ben ik begonnen aan reparatie van een geweldige vintage scope. LeCroy 9400A.

Apparaat gaat aan en werkt prima, totdat langzaam de hoogspanning na paar minuten weg begint te zakken.

Niks wordt eigenlijk warmer dan je zou verwachten.

Je ziet op de FET van flyback dat de duty cycle van 50% naar 54% gaat in een poging om de spanning weer te herstellen. Toch blijft het echter zakken.

Vreemd genoeg zakt ook de spanningsval over de 22 Ohm source weerstand van de FET.

De +15 en -15 blijven keurig op spanning.

Wie heeft er nog een idee?

benleentje

Golden Member

Zou een slechte condensator in de hoogspanning kunnen zijn die teveel stroom lekt waardoor de spanning in elkaar zakt. En die dan langzaam opwarmt en nog meer gaat lekken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 29 maart 2020 19:18:55 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EgbertG

Golden Member

Dat zou dan de cascade moeten zijn....

Wat ik raar vind is dat de FET een hogere duty cycle krijgt en dat toch de stroom door de source minder wordt ....

??? Raar toch?

ik denk ook aan de cascade of nog aan een fijnsluiting in de flyback.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EgbertG

Golden Member

De 2 kleintjes 5nF 1kV kan ik morgen wel vervangen en kijken wat er gebeurt. Een halfgeleider in dat circuit is onwaarschijnlijk he?

Die cascades heb ik bij Philips scopen ook stuk zien gaan. Diversen opengemaakt met weken in aceton, waren altijd de C's die defect waren en niet de dioden.
Overslag in de flyback kun je vaak horen en zien in het donker.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 29 maart 2020 22:08:27 (17%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 29 maart 2020 18:56:03 schreef EgbertG:

Je ziet op de FET van flyback dat de duty cycle van 50% naar 54% gaat in een poging om de spanning weer te herstellen. Toch blijft het echter zakken.

Vreemd genoeg zakt ook de spanningsval over de 22 Ohm source weerstand van de FET.

Wie heeft er nog een idee?

Het lijkt er op dat iets met de tijd minder stroom gaat trekken dan bij de opstart, waardoor de stroom door de fet toch afneemt terwijl de dutycycle toeneemt.

Als de cascade de verdachte is, die kan je toch gewoon losmaken en ijken of zonder het geheel verder normaal reageert (zonder verloop).

als de cascade gaar is, zakt de hoogspanning dus in elkaar, en tevens de stroom door de flyback. klinkt erg als gare condensatoren in de cascade. in de pm326x reeks zitten idd ook gare cascades in, die ruik je na een 5min aanstaan al, ozon..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EgbertG

Golden Member

Altijd het meest lastige onderdeel van de HSP dat de geest geeft..... cascade ;-(

Loshalen en dan meten lukt helaas niet. Aftakking UF van de cascade gaat t hele regelcircuit in.

Ik zou kunnen meten wat de stroom is die de cascade ingaat.... beetje tricky echter.

Ik bestel wel een nieuwe.... zijn ook niet de hoofdprijs gelukkig.
Wordt vervolgd

Op 30 maart 2020 11:43:33 schreef EgbertG:
Altijd het meest lastige onderdeel van de HSP dat de geest geeft..... cascade ;-(

Loshalen en dan meten lukt helaas niet. Aftakking UF van de cascade gaat t hele regelcircuit in.

ah, dat lijntje UF naar boven had ik even gemist.

maar je kan daar toch gewoon de spanning evn op meten? (UF)

EgbertG

Golden Member

Zal een slordige 7000 volt zijn ...en die zal ook inzakken na verloop van tijd, denk ik. De stroom meten is interessanter om te kijken of die langzaam maar zeker toeneemt ...

Minst tijdrovend is de cascade vervangen. Inmiddels besteld en morgen binnen.

EgbertG

Golden Member

Vandaag de binnengekomen nieuwe cascade gemonteerd.....

HELAAS... na 5 min. begint toch langzaam het beeld weer groter te worden en de spanningen te dalen ondanks het bijregelen van het stuurcircuit.

Eh ..... wat kan het nu nog zijn?

EgbertG

Golden Member

Nee ;-(

Nou lijkt me ook niet dat een flyback circuit duty cycle al vanaf het begin op bijna 50% zou moeten staan.....

en lijkt t me ook niet dat een flyback trafo al na 5 minuten voelbaar minder koud is dan de rest van de omgeving.

.....

Op 30 maart 2020 12:29:12 schreef EgbertG:
Zal een slordige 7000 volt zijn ...en die zal ook inzakken na verloop van tijd, denk ik. De stroom meten is interessanter om te kijken of die langzaam maar zeker toeneemt ...
.

Ik bedoel UF aan het IC (na de weerstand). ofwel zakt die mee (dan is dat een gevolg) ofwel blijft die constant, en dan maakt de regellus mogelijk deel uit van de oorzaak.

Van de aansluiting UF op de caskade komt de focuseerspaning af die naar de beeldbuis gaat via een potmeter op het front van de scoop ( FOCUS); deze fout kwam vroeger ook vaak voor in de philips K9 en K11 ktv's . oorzaak was meestal een defect hoogspannings condensator , bij deze ktv's was dat een waarde van ongeveer 10/11nF +- 2 Kv , zal in de scoop iets lager zijn . de spanningen kun je wel meten met een hoogspannings probe.

dacht dat er een 18kV stond op de beeldbuis van een oude scope. wordt het beeld overigens smaller en lager? dat is afbuiging die langzaam wegvalt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EgbertG

Golden Member

Je bedoelt in het 600V circuit vanaf de lage aftakking op de trafo?
Dat in dat deel een probleem zit met inderdaad met de afvlakking?

Ga ik morgen daar meten.. daar kan ik nog wel de stroom meten!

En zou die diode tussen DRAIN en de Trafo nog een issue kunnen hebben?
Die kan ik natuurlijk makkelijk in-circuit meten.

EgbertG

Golden Member

@testman: het gehele beeld wordt minder fel en gelijkmatig groter. Ik herken het verschijnsel van een 700V CRT buisje van vroeger.

als het beeld onder normale hoogspanning kleiner wordt door uitvallende afbuiging, dan wordt het resterende beeld feller. als dit hier niet is, zal het toch in de hoogspanning zitten.

rotte schakelfet of tor in de flyback kan ook, hfe die niet meer afdoende is, sturing houd het voor gezien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EgbertG

Golden Member

Ik heb de testopstelling gemaakt waarbij ik de 600V aftakking van de trafo heb afgekoppeld en EXTERN deze toevoer. Zie foto.

HELAAS ... ook na 5 minuten begint de hoogspanning in te zakken.....

Wat testman zegt heb ik gehad in een scope toen ik de verkeerde FET er in gestopt had, maar ik twijfel hier of dat zo is. Zie je op pin 11 dezelfde verandering als op de gate van de FET? Het zakken van de spanning over de 0.22 Ω duid erop dat of de controller denkt dat je de maximale stroom aan het overschrijven bent of de maximale spanning behaalt hebt. Dan is er naast de stroom feedback op pin 4 alleen nog de set spanning op pin 2 en de feedback spanning op pin 1 over. Als die allemaal goed zijn zou ik het ic zelf vervangen. Dat is in ieder geval ook wel een van de klassieke failure modes (en een defecte FET). Datasheet van de SG3524 controller zijn zo te vinden.

EgbertG

Golden Member

Ik heb nog eens met scope gemeten over die weerstand van 0.22 Ohm. De felle spikes nemen wel wat toe naarmate de scope langer aanstaat. Dus dat regelcircuit lijkt te werken.

De spanning op de GATE is tussen 0 en 12v blok van 50% ( hoge duty cycle vind ik ).

Al met al vrees ik dat de trafo kortsluiting heeft in een wikkeling en daardoor het hele spul op een te hoge stroom moet laten werken... en dat gaat, totdat er iets warm wordt.

( ik zal nog even kijken of pin 11 klopt met gate van FET. Wie weet dat stuurtrapje een issue..... )

[Bericht gewijzigd door EgbertG op woensdag 1 april 2020 11:19:06 (11%)

rbeckers

Overleden

Dat een dergelijke trafo problemen heeft komt vaker voor.
Als er een kortsluiting in een wikkeling is dan is dat waarschijnlijk aan de hoogspannings kant.

EgbertG

Golden Member

2 stuur-torretjes ook ok.

Ik neig ook nu naar de trafo. Echter als daar inderdaad ergens een deel van de wikkelingen een probleem heeft dan zouden de verhoudingen tussen de UF ( 600V ) en de hoogspanning niet meer kloppen. Lijkt me ....

Nu zie je de 600V teruggaan naar 550V tegelijkertijd met het inzakken van het beeld, dus ook die hoogspanning zakt....

Primaire stroom door de trafo als enige kan nog aan de hand zijn - naast de trafo dan.

Zelf een puls aanbrengen met veel lagere duty cycle op de stuurtorren?