Doel van de 2 weerstanden.

Kortdurende transientpieken op de netspanning komen in zijn geheel over de serieweerstanden te staan, niet over de condensator die voor hoogfrequente signalen een kortsluiting is. De weerstanden moeten daar wel tegen kunnen en niet doorslaan.

@GD,
Er is hier vaak genoeg geschreven over condensatoren die geschikt zijn voor 230V netspanning. Als je die gebruikt hoef je je geen zorgen te maken over piekspanningen, effectieve spanningen of gemiddelde spanningen.
Maartenbakker noemt 630V gelijkspanning in zijn posting hiervoor.

Op 31 maart 2020 22:27:49 schreef wvogel57:
Kortdurende transientpieken op de netspanning komen in zijn geheel over de serieweerstanden te staan, niet over de condensator die voor hoogfrequente signalen een kortsluiting is.

zo denk ik er ook over. tevens is de kans dat de condensator 750V over zijn klemmen krijgt als hij nog omgekeerd gepolariseerd is en ingeschakeld wordt op de andere inverse piek verkeerd bijeen geredeneerd.. De open klemspanning kan dan wel 750V vertonen(het zijn de weerstanden die ook die klap krijgen te zien), maar over de condensator staat nooit meer dan 325 Volt.

de reden dat vele condensatoren in serievoeding sneuvelen is zelfdestructie door interne ionisatie. Op zich weer een gevolg van een imperfectie in de opvolgende lagen van isolatie en geleidefolie.

Het verschijnsel werd bekend bij het grote publiek dankzij de senseo, maar is al veel langer bekend en beschreven.

maartenbakker

Golden Member

Maar als de condensator is opgeladen tot 325V en je sluit er 325V met omgekeerde polariteit op aan, ziet de condensator daar dan niets van inwendig? Is dat niet juist zo'n moment dat je ionisatie of andere slopende verschijnselen kunt krijgen?

Dat de normale Vpp dat effect niet heeft, snap ik. 50Hz is dusdanig langzaam dat de condensator de spanning gewoon volgt en dus al lang ontladen is voordat de omgekeerde piek volgt. Een lage dV/dt waarde dus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 1 april 2020 01:19:44 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 april 2020 01:16:35 schreef maartenbakker:
Maar als de condensator is opgeladen tot 325V en je sluit er 325V met omgekeerde polariteit op aan, ziet de condensator daar dan niets van inwendig? Is dat niet juist zo'n moment dat je ionisatie of andere slopende verschijnselen kunt krijgen?

Dat de normale Vpp dat effect niet heeft, snap ik. 50Hz is dusdanig langzaam dat de condensator de spanning gewoon volgt en dus al lang ontladen is voordat de omgekeerde piek volgt. Een lage dV/dt waarde dus.

Jawel. dV/dT is bijde spanningssprong beduidend groter dan normaal. Dat doet ionisatie wel wat versnellen, maar duurt maar één halve alternantie. Weegt niet op tegen het eeuwige 100 maal per seconde wisselen van polariteit.
Dat een condensator met een veel grotere werkspannng het wel uithoud ligt mijn inziens aan het feit dat er bij 230V~ gewoon geen ionisatie gaat optreden. (de veldsterkte wordt intern niet zo groot)

Anoniem

Op 31 maart 2020 22:36:33 schreef ohm pi:
@GD,
Er is hier vaak genoeg geschreven over condensatoren die geschikt zijn voor 230V netspanning. Als je die gebruikt hoef je je geen zorgen te maken over piekspanningen, effectieve spanningen of gemiddelde spanningen.
Maartenbakker noemt 630V gelijkspanning in zijn posting hiervoor.

Je hebt gelijk, ik zal me verder buiten de discussie houden.
Dit zijn nochtans voor mij elementaire zaken die ik direct zou moeten doorhebben. Ik maak me zorgen, want ik begin de zaken steeds meer vanuit een beginnersstandpunt te bekijken. :(