Waterkoker - stekker verwijderen na gebruik

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 maart 2020 15:46:37 schreef flipflop:
Juist. Calcium slaat neer bij het koken. Daarom moet je theewater ook altijd doorkoken om dat kalk kwijt te raken.

Precies en wanneer je genoeg water over hebt voor nog meer kopjes en je laat dat in de kan achter dan ben je in ieder geval bij een tweede keer opwarmen enkele minuten sneller klaar dan bij opnieuw gebruik van vers water.

Hubie

Special Member

Op 29 maart 2020 19:52:24 schreef maartenbakker:
Citroenzuur is beter.

Beetje offtopic/Of melkzuur,ik kreeg bij de aanschaf van een Saeco een flesje melkzuur cadeau voor ontkalking.
1 flacon melkzuur van Philips kost 10 euro.(vloeibaar goud?) ;-)
HG doet het voor 1/3 voor van die prijs,in elke supermarkt verkrijgbaar.
Azijn lijkt mij geen goed idee.

Sine

Moderator

Azijn werkt prima, de antieke waterkoker van ome flips wordt daar al jaren brandschoon mee :)

Arco

Special Member

Zolang er geen natuurrubber in zit gaat dat ook prima!... ;)
(dat verandert n.l. op den duur in een zwarte toffee-achtige massa waar geen rek meer in zit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Op 29 maart 2020 13:06:16 schreef flipflop:
Ik snap dus niet waarom je na gebruik de koker leeg maakt. Laat de rest van water er gewoon in zitten, dan schakelt ie bij per ongeluk inschakelen weer normaal uit. En scheelt nog water ook. Ik begin nu wel begrip te krijgen voor die opmerking in de handleiding.

Ik giet de overschot van het water altijd direct weg (idem voor mijn Nespresso apparaat).
Hier kan de waterkoker/Nespresso 2-3 maal op een avond gebruikt worden en dan bvb. 3 weken totaal niet meer.
Ik drink geen water dat dagen/weken stilgestaan heeft (mijn enige waterverbruik betreft trouwens alleen koffiezetten/afwassen en mezelf wassen, voor de rest drink ik enkel volle melk en wijn).

Alle toestellen in huis, behalve smartphoneladers e.d., blijven hier constant onder spanning.
Alleen de (LED) schemerlampen/staanlampen worden via klikaan/klikuit modules (Action) uitgeschakeld.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 31 maart 2020 14:05:43 schreef Turbokeu:
...waterverbruik betreft trouwens alleen koffiezetten/afwassen en mezelf wassen, voor de rest drink ik enkel volle melk en wijn)

Dan liggen de nierstenen op de loer. Gaat pijn doen :-) maar nu ga ik echt off-topic.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

Op 29 maart 2020 12:11:56 schreef tussen plus en min:
Beste allemaal,

In de handleiding van mijn Severin waterkoker staat (ondermeer)

Verwijder altijd de stekker uit het stopcontact na gebruik.

Nu vraag ik me af waarom dit is. Er is geen sluipverbruik dus dat zal de reden niet zijn, en ook staat 'ie uit na gebruik en is de ketel leeg.
Ik wil best de handleiding volgen, maar handig is het niet, en

door het veelvuldig loskoppelen slijten de contacten in het stopcontact en de pinnen van de steker.

mvg Pieter

Dan zet je er toch een stekkerschakelaar voor/tussen!
Deze is enkelpolig, de dubbelpolige heeft een 2x zo brede schakelaar.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het veelvuldig loskoppelen is ergens juist goed (al is veelvuldig misschien wat overdreven)

Door het in en uitschuiven schuren de contacten elkaar een beetje schoon waardoor de verbinding goed blijft.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een grote verbruiker gecombineerd met een stekker die soms jaren onaangeroerd is de boel in de fik zet

ik ben toch ook wel stekkers tegengekomen die plat gesleten waren na 20 jaar lang dagelijks in en uit gestoken te worden. bij een droger ook geen best iets mbt contactweerstand die oploopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 1 april 2020 00:07:32 schreef timberleek:
Het veelvuldig loskoppelen is ergens juist goed (al is veelvuldig misschien wat overdreven)

Door het in en uitschuiven schuren de contacten elkaar een beetje schoon waardoor de verbinding goed blijft.

Hoe vaak doe je dat bij je vaatwasser of kookplaat?

Ik blijf er bij dat het onzin en indekken van de fabrikant is.

Oei, ik heb nogal wat losgemaakt - behalve de stekker! En 't was maar een simpele vraag.

Wasluis1971

Golden Member

Op 1 april 2020 08:21:47 schreef Sine:
Ik blijf er bij dat het onzin en indekken van de fabrikant is.

Dat lijkt mij ook. In de handleiding van mijn ("snoerloze") waterkoker staat precies hetzelfde. Er zijn trouwens fabrikanten die zich voor de meest vergezochte zaken lijken in te dekken. Zo staat in de handleiding van mijn stofzuiger bijvoorbeeld dat het niet wordt aangeraden om de zuigmond in je mond te steken en de stofzuiger daarna in te schakelen.

Leve het transistortijdperk!

Enerzijds hebben fabrikanten wel eens een proces aan hun broek gehad en zetten ze dan voortaan zo'n waarschuwing in de handleiding. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze na 1x zo'n proces gehad te hebben dat ze om een tafel gaan zitten en gaan zitten bedenken wat er nog meer voor "mag niet" in de handleiding moet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Er zijn veel van dat 'voorzorgsmeldingen' om vervolging te voorkomen:

https://cdn.hswstatic.com/gif/mirror-appear-1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 april 2020 09:34:27 schreef Wasluis1971:
[...]

Dat lijkt mij ook. In de handleiding van mijn ("snoerloze") waterkoker staat precies hetzelfde. Er zijn trouwens fabrikanten die zich voor de meest vergezochte zaken lijken in te dekken. Zo staat in de handleiding van mijn stofzuiger bijvoorbeeld dat het niet wordt aangeraden om de zuigmond in je mond te steken en de stofzuiger daarna in te schakelen.

Ze hadden bij de Vorwerk Kobold beter een andere, soortgelijke waarschuwing kunnen plaatsen :o

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Update:

De eerder genoemde waterkoker is vanmorgen, na de laatste keer gebruikt, manueel uitgezet en volledig geleegd te zijn, met openstaand deksel(*) na ongeveer een kwartier spontaan aangegaan en 'drooggekookt'.

Ik stond er niet ver vandaan te werken, hoorde een paar scherpe klikken en rook een lichte 'brandlucht'. Eerst dacht ik dat het van buiten kwam, maar toen hoorde enig gesis (uit de richting) van de waterkoker komen. De rvs-kuip was gloeiend heet, ik heb 'm zeer langzaam gevuld met koud water om af te koelen.

Na een uur heb ik 'm opnieuw geprobeerd en de waterkoker werkt nog. Nu plaatst ik dus een stekkerschakelaar er tussen.

mvg

Pieter

(*) Het deksel van de waterkoker laat ik na gebruik altijd openstaan (dat kan nog bij dit model) om op te drogen.

Anoniem

Op 29 maart 2020 12:38:28 schreef Arco:

Maar als de waterkoker er niet op staat kan er van alles gebeuren (bijv. huisdier wat zijn dagelijkse plasje erop doet... ;) )

je hoeft mij alvast niet uit te nodigen :)
Loewak koffie is naar verluidt een delicatesse, maar kattenpis thee??

Ik vind het droog terugzetten van een in gebruik zijnde waterkoker onverstandig.

1) de aanwezige kalkaanslag verhardt aanzienlijk.
2) vroeger hadden dergelijke apparaten een stroeve wipschakelaar.
Tegenwoordig een verlichte schakelaar met lange hefboom die met een pink kan bediend worden. Deze kan makkelijk onbedoeld aangezet worden. En hoe makkelijk zet een jonge huisgenoot het ding aan zonder na te gaan of hij wel gevuld is?

Dan werkt de droogkookbeveiliging. Deze is niet bedoeld voor regelmatig gebruik en bij de goedkope waterkokertjes gaan die vast niet zolang mee.

Bovendien beperkt het aanwezige water de temperatuur van het apparaat.
Bij een droog apparaat kan de voet en bodem een veel hogere temperatuur bereiken dan een gevulde. Wat na een tijdje schade geeft.

Het blijft voorzichtig wezen. In een recent topic van mij had ik het over mijn negatieve ervaring met een nieuwe goedkope glazen waterkoker, waar het deksel onvoldoende sloot door de dampdruk bij het koken en dus niet afsloeg. Alhoewel die niet één keer drooggekookt was, want ik stond erbij, was volgens mij de voet al oververhit geworden.

Sine

Moderator

Op 22 juli 2021 09:53:47 schreef tussen plus en min:
na ongeveer een kwartier spontaan aangegaan en 'drooggekookt'.

Lees: Met de schakelaar "aan" weggezet. Vanzelf inschakelen zal het ding echt niet.

pa3gws

Golden Member

En mocht hij toch vanzelf inschakelen dan is de kliko de beste plek voor dat ding. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Op 22 juli 2021 10:57:25 schreef Sine:
[...]

Lees: Met de schakelaar "aan" weggezet. Vanzelf inschakelen zal het ding echt niet.

Dan zou het toch korter dan een kwartier hebben moeten duren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Wie weet hoe lang het ding al op de maximaalthermostaat heeft staan tikken.
Best een goede waterkoker dat ie er pas na een kwartier vervelend over gaat doen.

Op 22 juli 2021 11:08:19 schreef pa3gws:
En mocht hij toch vanzelf inschakelen dan is de kliko de beste plek voor dat ding. ;-)

Eensch.

Op 22 juli 2021 10:57:25 schreef Sine:
[...]

Lees: Met de schakelaar "aan" weggezet. Vanzelf inschakelen zal het ding echt niet.

Kan ook, maar er zijn van die waterkokers waar de aan/uit schakelaar werkelijk heel licht schakelt tussen aan en uit. Misschien dat deze door ouderdom en tijdens het afkoelen spontaan de andere kant is opgegaan?
(andere modellen gebruiken een soort uitstekende lip, daar moet wat meer kracht opzetten)

Op 22 juli 2021 11:08:19 schreef pa3gws:
En mocht hij toch vanzelf inschakelen dan is de kliko de beste plek voor dat ding. ;-)

plak een E achter het merk en stuur ze naar eurosong :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 22 juli 2021 12:04:59 (20%)

Een waterkoker leeg terugzetten is ook geen goed idee.. mn partner heeft er een paar gesloopt door denken dat er water inzat en aanzetten...

maartenbakker

Golden Member

Op 22 juli 2021 11:45:06 schreef Sine:
Wie weet hoe lang het ding al op de maximaalthermostaat heeft staan tikken.
Best een goede waterkoker dat ie er pas na een kwartier vervelend over gaat doen.

Ik ken geen waterkokers met maximaalthermostaat, alleen met een afslagthermostaat en een beveiliging, maar ik kan me opzich voorstellen dat er waterkokers zijn die ook een maximaalthermostaat hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."