Phase to Phase: Netten voor distributie van elektriciteit

Beste allen,

Voor degenen geïnteresseerd in de werking van transport- en distributienetten is het boek ‘Phase to Phase: Netten voor distributie van elektriciteit’ erg geliefd. Deze is tijdenlang uitverkocht geweest, maar is vanaf heden weer beschikbaar via bol.com.

Mochten er dingen zijn die je via hier wil weten/vragen dan ben ik ook bereid om voor zover mogelijk deze te beantwoorden.

Voor de volledigheid een foto van het boek.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Dit zeer interessante boek is ook in zijn geheel digitaal te lezen op https://phasetophase.nl/boek/index.html

Op 24 maart 2020 19:04:20 schreef WAB:
Dit zeer interessante boek is ook in zijn geheel digitaal te lezen op https://phasetophase.nl/boek/index.html

Dat klopt, echter ging het mij hier om diegenen die hem graag op papier willen hebben. Persoonlijk vind ik dat ook prettiger lezen.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.
mvdk

Golden Member

Moet wel tussen de 45 en 55 euro kosten.
In de beginjaren schreef je een brief, en kreeg je em gratis.

vraagje over 6.1.4.

daar staat : " Een stroomtransformator waarop geen belasting is aangesloten, moet worden kortgesloten om beschadiging te voorkomen. De secundaire winding mag niet geopend zijn. Bij een open secundaire winding vindt namelijk geen compensatie van de flux in de transformatorkern plaats en raakt de kern sterk in verzadiging, waardoor deze kan verbranden. "

komt dat verbranden door de saturatie? Ik heb wel weet van van windingen die doorslaan, door de te hoge spanning, maar een kern die zichzelf opbakt, das nieuw voor mij.

rob040

Golden Member

Leuk boek!
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de hoogste hoogspanning destijds ook in stappen verhoogd was van 380kV naar 400kV.
In het begin (bij netten) lees ik dat die toch nog 380kV zijn.
Wat was de reden om de 230/400V in lagere netten op te schroeven en niet op het hoogste niveau?

Op 24 maart 2020 22:55:13 schreef kris van damme:
vraagje over 6.1.4..

Kennelijk worden de ijzerverliezen zo groot dat de ijzerkern te heet wordt. BH-kromme wordt dan kennelijk een parallellogram ipv een rechte lijn

Op 24 maart 2020 23:20:58 schreef rob040:

Wat was de reden om de 230/400V in lagere netten op te schroeven en niet op het hoogste niveau?

dat was een harmonisering op EU niveau van de netspanning (uit je stopcontact dus). HS was dat al.

Op 24 maart 2020 22:55:13 schreef kris van damme:
vraagje over 6.1.4.

daar staat : " Een stroomtransformator waarop geen belasting is aangesloten, moet worden kortgesloten om beschadiging te voorkomen. De secundaire winding mag niet geopend zijn. Bij een open secundaire winding vindt namelijk geen compensatie van de flux in de transformatorkern plaats en raakt de kern sterk in verzadiging, waardoor deze kan verbranden. "

komt dat verbranden door de saturatie? Ik heb wel weet van van windingen die doorslaan, door de te hoge spanning, maar een kern die zichzelf opbakt, das nieuw voor mij.

Voor mij ook. In principe loopt de secundaire spanning op tot oneindig. Het zelfde is ook het geval met een ideale stroombron, die mag ook niet onbelast staan.
Een ideale spanningsbron kun je dan beter weer niet kortsluiten......

Op 24 maart 2020 23:33:18 schreef buzzy:
[...]Voor mij ook. In principe loopt de secundaire spanning op tot oneindig. Het zelfde is ook het geval met een ideale stroombron, die mag ook niet onbelast staan.

tot het oneindige is nu wat veel, het blijft ten slotte een transformator met een bepaalde wikkelverhouding die zich enkel als stroombron gedraagt als die laagohmig is afgesloten.
en dflux/dT veranderd normaal sinusvormig, dus daaraan ligt het ook niet.

Maar, om jouw antwoord te combineren met dat van Ohm pi, op het moment dat de kern verzadigd neemt de fluxverandering abrupt af, en krijg je wel een grote dflux/dt verandering. dan vormen zich de grote spanningspieken die de boel kapot maken.

Dus de saturatie heeft er mijn inziens wel mee te maken, maar op een iets andere wijze als door de auteur beschreven.

Edit : ik heb me verkeerd uitgedrukt hierboven.. als je het saturatiepunt nadert neemt dflux/dt natuurlijk af. 't is als je uit de saturatie komt dat de sprong groot is.

rob040

Golden Member

Op 24 maart 2020 23:31:25 schreef kris van damme:
dat was een harmonisering op EU niveau van de netspanning (uit je stopcontact dus. HS was dat al.

Ah, dat wist ik niet. Helder, dank je wel.

Alex P

Golden Member

Zijn er ook boeken (of andere vormen van informatie) over de geschiedenis van elektriciteitsvoorziening en elektriciteitsnetten, vooral mbt Nederland?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Anoniem

ligt het aan mij of staat hij niet meer bij bol?

Op 24 maart 2020 23:20:58 schreef rob040:
Leuk boek!
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de hoogste hoogspanning destijds ook in stappen verhoogd was van 380kV naar 400kV.
In het begin (bij netten) lees ik dat die toch nog 380kV zijn.

Dat is ook een kwestie van naamgeving. Net als bij laagspanning is de werkelijke spanning niet altijd hetzelfde als de nominale spanning. In Zeeland b.v. is de werkelijke spanning in 10 kV netten eerder 10,3 kV.
De transformatoren in verdeelstations worden benoemd naar de hoogste spanning. De trafo's van 150 naar 10 kV zijn b.v. genummerd 151 en 152.
Er staan ook transformatoren van 380 naar 150 kV, die dragen de nummers 401 en 402. Dus daar gaan ze uit van 400 kV in plaats van 380 kV.

rob040

Golden Member

Hi Klaas,

Ik doelde ook op de naamgeving en verwachtte dus dat die 400kV zou heten. Verwarrend dat men het een 380kV net noemt, maar de trafonummering weer 400 is.
Zijn naamgeving en nummering wel eenduidig binnen Europa?

mvdk

Golden Member

Op 25 maart 2020 10:01:27 schreef Alex P:
Zijn er ook boeken (of andere vormen van informatie) over de geschiedenis van elektriciteitsvoorziening en elektriciteitsnetten, vooral mbt Nederland?

Dat is een kwestie van zoeken. Bijvoorbeeld de geschiedenis van de Delftse centrale. Kroniek van enzovoort.
Over de Haagse e voorziening is veel geschreven, minstens 3 onderzoekers hebben daar rapporten over geschreven i.v.m vermeende collaboratie met de duitsers. De eerste 150 kV verbinding tussen Den Haag en Rotterdam werd in de eerste oorlogsjaren aangelegd. Het is gewoon mooi te lezen hoe die destijdse directeur van het Haagse GEB zich inspande dit tegen een betaalbare prijs voor elkaar te krijgen.
Dat de netspanning pas aan LS zijde, door andere instelling van de tapswitch, word/werd verhoogd, zal ermee te maken hebben dat de MS kabels al aan het randje zitten. Een laagspanningkabel heeft een opdruk van 1000volt, die kan makkelijk 500V hebben. Als je ziet wat er allemaal kapot gaat bij een aardsluiting in een ongeaard 10kV net, dan is het niet zo handig om dat spanningsnivo te gaan verhogen.

evelo

Golden Member

Leuk boek!

Het zijn ook speciale tijden voor de netbeheerders:

https://www.rechargenews.com/wind/no-hiccups-as-german-tso-50hertz-bri…

Sterk staaltje toch?

Er komt van alles naar boven waar we "normaal" niet mee te maken hebben.
Het een valt mee en het ander valt tegen.

Maarrrr, is "50Hertz" de naam van het project of ?
Als dat zo is dan vind ik dat verre van handig, helaas zie je dit wel vaker, de fantasie van de namencommissie is op blijkbaar.

rob040

Golden Member

Volgens mij is dat de naam van de operator, een bedrijf dus.

mvdk

Golden Member

50Hz Transmission, dat is de naam. Oorspronkijk Vattenfall, die waarschjnlijk de boel gekocht had bij de Treuhand Anstalt, die weer belast was met de verkoop van de boedel van de voormalge DDR.

edit: Transmission, met een s