K8050 Velleman

Goede morgen,

Ik ben een modelschip aan het bouwen en heb aardig wat aan/uit kanalen nodig voor de verlichting. Nu zie ik op dat je 2 K8050 van Velleman kan koppelen met 1 remote. Heeft iemand daar ervaring mee en kan mij vertellen hoe dit te doen en welke artikelen ik nodig heb van Velleman, heb nu 1x de K8050 en dat werkt prima maar kom kanalen te kort. Ik hoor graag

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Sorry ben niet zo bekend met alles maar hoe bedoel je met linkjes?
Is al heel wat dat ik 1 remote werkend heb met 1 15 kanaals K8050 van Velleman.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik zie toch wat problemen. IR of infrarood. Als de 'ontvanger' de 'zender' niet ziet zal het niet werken. Bereik 20m. Is dat in optimale omstandigheden (bijvoorbeeld binnen) of is dat in alle omstandigheden? Is radiografisch geen betere optie?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Werkt wel, maar de AB heeft maar 15 kanalen, je zal dus om meer kanalen te hebben ook een extra AB moeten hebben!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb de K8049 zender en k8050 ontvager, dit werkt prima en is 15 kanaals. Ik heb echter 28 kanalen nodig, en ik lees dat je dus 2x een 15 kanaals ontvanger k8050 kan koppelen aan 1 zender maar ik zou niet weten hoe. ALs er andere geniale oplossingen zijn om zeg maar 30 schakel kanalen te krijgen hoor ik dat graag.

Shiptronic

Overleden

Nogmaals, je AB heeft maar 15 knopjes, hoe wil je dan kanaal 17 inschakelen?

Je kan het doen door de adres schakelaar naar buiten uit te voeren, dan heb 2e 2x 15 kanalen, handig is anders. 2e optie is een 2e AB dan heb je 30 kanalen.

3e optie, met de AB eerst kiezen welke ontvanger je selecteerd , dan gewenste kanaal kiezen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als ik de handleidingen lees, kan je door middel van 3 diodes wel of niet plaatsen, een ab aan een ontvanger koppelen,

Maar inderdaad 2 afstandsbedieningen nodig, en 2 ontvangerborden

Je kan met ducttape de twee AB's met de ruggen aan elkaar tapen, dan heb je 1 AB met 30 knoppen :-)

[Bericht gewijzigd door Sangre op woensdag 1 april 2020 14:34:27 (28%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

20m is minder dan een zwembad. Een CEMT II kanaal is al breder. Toch zie ik vaak modelbouwschepen op dit soort kanaal.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 1 april 2020 14:23:41 schreef Shiptronic:
Nogmaals, je AB heeft maar 15 knopjes, hoe wil je dan kanaal 17 inschakelen?

Je kan het doen door de adres schakelaar naar buiten uit te voeren, dan heb 2e 2x 15 kanalen, handig is anders. 2e optie is een 2e AB dan heb je 30 kanalen.

3e optie, met de AB eerst kiezen welke ontvanger je selecteerd , dan gewenste kanaal kiezen.[/quote

Die 3eoptie was eigenlijk de bedoeling, echter geen idee wat er dan nog nodig is aan materialen. Dus dat je op de zender inderdaad boeard 1 of 2 kies. en dat het kanaal.

Bedankt voor je energie want ik kom er zelf niet uit

bprosman

Golden Member

Nogmaals, je AB heeft maar 15 knopjes, hoe wil je dan kanaal 17 inschakelen?

Op mijn TV druk ik dan [1][7] :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Zelf zou ik het zo oplossen:

Met de AB via de knoppen 1 & 2 kiezen welk board je wil aansturen, met de knoppen 3 t/m 15 kan je dan de kanalen kiezen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dit zou volgens mij moeten werken. Uiteraard dienen de juiste diodes geplaatst voor de adressering. Met toets 1 kies je dan om bord 2 in te schakelen en met 2 schakel je bord 1 terug in. Uiteraard kan dat ook omgedraaid worden.

Belangrijk is een bistabiel relais te gebruiken.

edit, wat ook kan werken en eenvoudiger uit te voeren is, de adressen vast instellen en op de AB met een extra knopje kiezen tussen bord 1 of 2.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 1 april 2020 18:25:48 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.