Scooter vonkt onregelmatig. (Soms)

Beste mensen.

Ik heb de laaste maand last van onstekings problemen. Ik ben een amateur in scooter reperaties en heb algemene kennis er over.

Het gaat over een piaggo zip 2012 4takt

Het probleem: de scooter vonkt onregelmatig. Dus af en toe. Ik merk dat er wel een regelmaat is van wanneer die vonkt en wanneer die niet vonkt.

De scooter vonkt meestal na paar uurtjes stil staan. Laten we zeggen dat ik mijn scooter om 12 uur in de middag hem start, dan vonkt die voor 1 min soms langer ik kan er netjes mee rijden of warm laten lopen, daarna valt de scooter uit en vonkt die niet meer. Pas de volgende ochtend of laat in de avond wilt die weer vonken.

Opmerkend is er dus een soort afkoel periode.

Reeds vervangen netjes door mezelf.

Spanningsregelaar
Accu
Stator + pickupspoel
Cdi + kabel + kop (meerdere bougies getest zelfde effect)

Het hele onstekings systeem is bijna vervangen en nog steeds heb ik het zelfde probleem. Alleen nog vliegwiel en massa moeten na gekeken worden. Een zip 4takt kan je niet op tijd stellen en kleppen zijn netjes afgesteld.

Opmerkend is dat de compressie ook blijkbaar een rol speelt. Als je hem voor het eerst start of wel koud dan is er voldoende compressie, als de motor warm is dan is er verminderede conpressie en na het uitvallen is er wenig compressie.

Mogelijkheden:
Massa probleem (kan dat echt zo probleem veroorzaken met zulke regelmaat?)
Vliegwiel (vliegwiel zag er gewoon goed en mooi uit dus dat kan waarschijnlijk geen problemen veroozaken.)
Conpressie (compressie en de ontsteking kunnen volgens mij geen effect opelkaar hebben.)

Ik ben nu raadloos en zoek hulp voor experts op het internet die misschien weten wat er aan de hand is.

Alle ideeen zijn welkom!

Dank u zeer!
Mvg jeremy.

Als je geen of weinig compressie hebt zit/komt er ook weinig mengsel benzine/lucht in de kamer en kun je vonken zoveel je wilt maar gebeurt er niet veel of een slap pufje. Omdat je dan nog rijd kan het zijn dat je bv na 100 omwentelingen wel een keer genoeg hebt om een goede ontsteking van je mengsel te krijgen. Als de motor zuiger/zuigerveren versleten zijn is dit effect meer als koude motor. Wat je ook kunt doen is je mengsel wat rijker zetten als test.

Anoniem

Hoe weet je dat er geen ontsteking is?
En dat de compressie weg valt?
Zonder compressie is wat je werkslag hoort te zijn een losse flodder
Daar de ganse ontsteking reeds is vervangen zou je aan in-,uitlaatklep of segmenten denken die falen bij warme motor

Het enige dat warm faalt, maar koud werkt, is iets dat een spoel is.
Begin eens bij de bobine te vervangen door een nieuwe.

Ook zou het, indien aanwezig, de pickup spoel (Hall effect sensor) kunnen zijn.

Dat kump er noe van....

Op 1 april 2020 06:08:55 schreef Peter112:
Als je geen of weinig compressie hebt zit/komt er ook weinig mengsel benzine/lucht in de kamer en kun je vonken zoveel je wilt maar gebeurt er niet veel of een slap pufje. Omdat je dan nog rijd kan het zijn dat je bv na 100 omwentelingen wel een keer genoeg hebt om een goede ontsteking van je mengsel te krijgen. Als de motor zuiger/zuigerveren versleten zijn is dit effect meer als koude motor. Wat je ook kunt doen is je mengsel wat rijker zetten als test.

Ik snap wel dat de zuiger waarschijnlijk versleten zijn bij zo'n oud model maar hij start werk, dus er is voldoende compressie, benzine en lucht.

Alleen ik snap niet hoe mijn ontsteking soms met zulke regelmaat werkt. Soms wel soms niet.

Op 1 april 2020 09:01:18 schreef anoniem015:
Hoe weet je dat er geen ontsteking is?
En dat de compressie weg valt?
Zonder compressie is wat je werkslag hoort te zijn een losse flodder
Daar de ganse ontsteking reeds is vervangen zou je aan in-,uitlaatklep of segmenten denken die falen bij warme motor

Bij een scooter kan je compressie voelen bij de kickstarter. De weerstand bij de kickstarter verteld hoeveel compressie je heb. Simpel en snel.
Bik het ontsteking testen kan je simpel weg kijken als de bougie vonkt. Helaas vonkt die onregelmatig.

In en uitlaat kleppen zijn gesteld voor de de ontsteking. Ze zouden misschien kunnen falen door alle metaal uitzettingen maar daar ben ik dus niet zeker van.

Op 1 april 2020 09:09:26 schreef Arlina:
Het enige dat warm faalt, maar koud werkt, is iets dat een spoel is.
Begin eens bij de bobine te vervangen door een nieuwe.

Ook zou het, indien aanwezig, de pickup spoel (Hall effect sensor) kunnen zijn.

CDI is een CDI Bobine bij zip. CDI + Bobine bij elkaar.
Ik heb de pickupspoel en de stator al reeds vervangen geen effect, ten zij die stator op 1 manier nu al defect is.

Klinkt mischien gek in je jouw oren maar ik heb dit een paar jaar geleden gehad in de begin jaren 90 met mijn puchje .

Deze had dezelfde symptomen zoals jij omschrijft.

Hier zaten er kleine scheurtjes in de magneet van de spoel om je ontsteking te voeden .

Als de magneet door de warmte uitzette viel de vonk hierdoor weg .

sluit hier eens een proeflampje op aan of de laadspoel wegvalt zodra deze warm wordt.

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 3 april 2020 21:18:16 (12%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 3 april 2020 21:15:52 schreef daandc:
Hier zaten er kleine scheurtjes in de magneet van de spoel om je ontsteking te voeden .

Daan ik zeg je eerlijk,

enigste wat niet vervangen is, is de vliegwiel wat de magneten bevatten, dus dit is echt een gouden tip, dankjewel!

Het vliegwiel en de magneten zagen er wel gewoon goed uit vanuit het oog maar niet alles is te zien, ik ga kijken dankjewel voor je gouden tip!

[Bericht gewijzigd door Jeremyzhxx op vrijdag 3 april 2020 21:21:56 (24%)

Een tip voordat je deze echt vervangd even belast meten multimeter met proeflampje en dan een stukkie rijden zodat ie warm wordt houdt de spanning in de gaten bij het uitvallen als de dan spanning wegvalt dan weet je het zeker .

Meten kost niks .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 3 april 2020 22:25:16 schreef daandc:
Een tip voordat je deze echt vervangd even belast meten multimeter met proeflampje en dan een stukkie rijden zodat ie warm wordt houdt de spanning in de gaten bij het uitvallen als de dan spanning wegvalt dan weet je het zeker .

Meten kost niks .

Heb de vliegwiel vervangen en helaas geen effect. Hij reed 2 kilometers en nu is er weer geen vonk.

Ik ben gaan doormeten, en dit zijn de waardes.

Kicken komt de pickupkabel zeker boven de 130 Volts AC
E-start hangt dit tussen de 25-30 ik zag hem 1 keer van 25 naar 50 springen heen en weer, dat was misschien een meet foutje.

Maar weet misschien iemand de meet waardes die je nodig heb? De gegevens die nodig zijn om een vonkt te maken via de CDI.

Kijk ook eens naar het contact slot. De contacten die de cdi kortsluiten als je het contact uitzet zou wat mee kunnen zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ronald45

Golden Member

Of er heeft ergens een draad tegen massa lopen schuren

Op 6 april 2020 16:02:23 schreef Ronald45:
Of er heeft ergens een draad tegen massa lopen schuren

Ik denkt het niet de scooter heeft een soort vonk patroon. Een kabel kan niet zo'n patroon elke keer herhalen.

Op 6 april 2020 15:47:45 schreef Paul Welther:
Kijk ook eens naar het contact slot. De contacten die de cdi kortsluiten als je het contact uitzet zou wat mee kunnen zijn.

Ik zal de contact kabel even checken maar ik denk niet dat dat het is.

Wat paul zegt is wel een kanshebber de eerste generaties zippie's (2010) hadden geen rubber om het kontaktslot achterzijde v.d stekker dus bij vocht wilde deze niet meer starten.

Dit geintje heb ik gehad na het wassen .

Later heb ik deze geplaatst koste een 10 tientje .

Maar jouw zip moet deze wel hebben .

Maar waar meet je deze 130 volt ?

Je zegt dat je alles vervangen hebt maar waren dit nieuwe onderdelen.

Ook nieuw geeft geen garantie .

Je cdi hierin zitten vier aansluitingen op voeding + /- contactslot massa . en puls v.d pick-up spoel.

Kijk toch ook eens of de klemkracht van de stekkers goed is .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 6 april 2020 21:24:22 schreef daandc:
Maar waar meet je deze 130 volt ?

Het is een zip 4T 2V 2012.

130 volt AC kwam van de pickup na 1 keer kicken, maar ik ga betere metingen doen morgen. Morgen komt er een monteur vriend langs en gaan we alles door meten tot de gezondheid van de ontsteking tot hoeveel stroom die aanmaakt.

Door dit te doen kunnen we een scheiding maken tussen de ontsteking. Alles is gloed nieuw op de vliegwiel na.

de zip staat al 2 maand binnen dus water kan geen boos doener zijn.
Er zit wel een imitatie stator en pickup van zandri twv 30 euro.

Op 1 april 2020 12:00:43 schreef Jeremyzhxx:
[...]

Bij een scooter kan je compressie voelen bij de kickstarter. De weerstand bij de kickstarter verteld hoeveel compressie je heb. Simpel en snel.
Bik het ontsteking testen kan je simpel weg kijken als de bougie vonkt. Helaas vonkt die onregelmatig.

In en uitlaat kleppen zijn gesteld voor de de ontsteking. Ze zouden misschien kunnen falen door alle metaal uitzettingen maar daar ben ik dus niet zeker van.

Ik zou die kleppen nog maar eens nameten, misschien staan ze toch te strak, dan slaat het ding ook af als hij warm word.
Controleer ook je carburateur, vlotter kan blijven hangen als hij warm is. Misschien heb je wel een verstopping in benzinetoevoer?

Op 7 april 2020 00:18:46 schreef maus0611:
[...]

Ik zou die kleppen nog maar eens nameten, misschien staan ze toch te strak, dan slaat het ding ook af als hij warm word.
Controleer ook je carburateur, vlotter kan blijven hangen als hij warm is. Misschien heb je wel een verstopping in benzinetoevoer?

Het is echter meer een onstekingsprobleem.

De kleppen zijn ook al gesteld en de compressie verlies komt door de slijtage van de zuiger.

Op 6 april 2020 21:24:22 schreef daandc:
Maar waar meet je deze 130 volt ?

We hebben net alles gemeten.

We meten dat de pickup een 138 OHM waarde heeft en dat de spoelen netjes 1.1 OHM aangeven.

Volgens de handleiding moet de pickup rond de 170 OHM hebben.

Daarnaast meten we een 4.3 OHM in de Bougie kabel terwijl er op de dop een 5 OHM minimum zit. De CDI hadden we alweer vervangen met een ducati CDI die toen 2.2 OHM gaf.

Meet waardes kloppen totaal niet. We denken dat de boosdoener de pickup is die nu 0.4 Volts AC opwekt.

Ronald45

Golden Member

Meet je de opgewekte spanningen met een analoge, of een digitale multimeter gemeten? Digitaal heb je in dit geval bijna niks aan.

Op 7 april 2020 19:03:59 schreef Ronald45:
Meet je de opgewekte spanningen met een analoge, of een digitale multimeter gemeten? Digitaal heb je in dit geval bijna niks aan.

Oh het was een digitale, maar de gezondheid van de onsteking is niet goed, veelste lage weerstand.

Zip 4T 2012

Scooter had recent wat ontstekings problemen, na de ontsteking vervangen te hebben werkt de scooter nog steeds niet.

Ik meet de volgende waardes.
150 OHM in een nieuwe pick-up(170 OHM is gewenst)[imitatie ontsteking]
1.1 OHM in de ontsteking (1 OHM gewenst) [imitatie ontsteking]

Accu is oke, Spanningsregelaar is oke.

Ontsteking 6.5 AC Volts. (Ben alleen van bewust dat 25 - 35 AC V nodig is rond de 2000 toeren)
Pick-up 0.5 AC Volts (Volgens paar online bronnen moet het tussen de 0.4 - 0.7 zitten)

Daarnaast CDI bevat 7.7 OHM en 5 OHM gewenst maar ik meet 0.5 AC Volts in bougie dop terwijl ik 80-200 AC Volts meette met een vonk.

Waar zou het probleem zitten? Aan de nieuwe ontsteking of de CDI? De CDI heeft een goede gezondheid doordat die een goeie weerstand geeft maar de stroom die de CDI inkomt lijkt me ook prima.

Ik kon geen richtlijnen vinden voor de Spoelen, alleen dus de 25-35 AC Volts bij 2000 toeren, dus ik ga der van uit dat 6.5 AC volts prima is. Ik merk werk dat als de startmotor stop dat hij voor 1 seconden springt naar 50 AC Volts in de bougie dop.

Ik kan er bijna geen touw aan vastknopen , maar een bougie vonk zit in de Kilo Volts, en zeker niet bij 200V. Meten kun je ook niet met een standaard multimeter, die legt direct het loodje.

Goede methode is , bougie eruit, schroefdraad tegen massa leggen en starten. Bougie moet een goede zichtbare vonk geven.

Met de 6,5v AC gaat ie het niet doen, dan moet minstens 25-35v zijn tijdens starten. De verlichtings spoel zou wel 6,5v kunnen geven.
Verder heeft de spaninings regelaar of Accu er niks mee te maken zonder deze onderdelen moet ie ook lopen.

Daarnaast CDI bevat 7.7 OHM en 5 OHM gewenst maar ik meet 0.5 AC Volts in bougie dop terwijl ik 80-200 AC Volts meette met een vonk.

Hier snap ik niks van, de uitgang van de CDI naar de bobine moet in de MΩ zitten. nu weet ik niet of je een losse CDI met Losse bobine hebt?

De primaire kant van de bobine is vaak kleiner dan 1Ω de kant naar de bougie in de KΩ

Meet dat nog eens op graag.

200v op de bougie dop gaat de bougie niet op vonken, maar als je dat zo meet is het met je meter gouw gedaan. Immers horen daar Kilovolts uit te komen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl