Arduino software update?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo een vraagje?
ondanks dat ik al HEEL veel doe met Arduino en de software
Komt Arduino nu steeds met de melding er is een nieuwe verzie van de Arduino beschikbaar.
En hij komt steeds met wil je de Arduino Download pagina bezoeken?
Nu aan de ene kant zou ik dat wel willen doen maar ben bang om dingetjes kwijt te raken!
En aan de andere kant gestel ik doe het wel weet ik niet HOE ik het precies moet aanpakken!
Is er een Jip en Janneke manier?

Vriendelijke en gezonde groeten van hier!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

Dommer versie: gewoon nieuwe versie downloaden en installeren.( oude versie word verwijderd tijdens installeren)

Slimme versie: maak eerst een back-up van de dingen die je wil bewaren, nieuwe versie downloaden en installeren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Handigste is om alle eigen files in aparte directories te bewaren. (ik houd me daar ook niet altijd aan... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Shiptronic,

Ik vergeet nog een dingetje!
Zit op/in de nieuwe software ook bij hulpmiddelen: Atmege328P(Oldboetlowder)?
Ik kreeg mijn Arduino Nano anders niet geladen.
En kan ik Arduino er ook dubbel op zetten?
En ook Hallo Arco,
Ja daar heb je het, wat is/zijn: aparte directories
En hoe doe je dat?
.
Ik weet het ik ben vreselijk! MAAR ik vind Arduino ZO enorm leuk!
En hoe ik het voor elkaar krijg mag joost af en toe weten maar heb ook 2 3D printers met Arduino software geladen,
Waar YouTube Filmpjes wel allemaal niet goed voor zijn!
Maar ben al die Y.T. mensen wel ZEER dankbaar!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

Hoi Rob, even voor je gekeken, Oldboetlowder zit er niet in, in versie : 8.1.12 zit wel (onder Nano) Old Bootloader ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ja daar heb je het, wat is/zijn: aparte directories

Je zult bij start van een nieuw project toch wel een projectdirectory kunnen kiezen? (dat kan bij bijna elke compiler)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb bij mij een grote map arduino (d:\arduino) waar de software, als download files, als libraries als mijn programmas in staan.

die hele map kopieer ik op een andere PC (ook D schijf), 1malig onder preferences het pad van je programmas aanpassen en je kan de software gebruiken, inclusief al je eerder voorziene libraries.

een backup nemen is dan ook peanuts. ik twijfel ook al een tijdje om de update te doen, en ga hem nu eens laten lopen (nadat ik mijn volledige map eens in een rar heb gestopt)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
marcob

Golden Member

Ik gebruik altijd de 'Windows ZIP file for non admin install' en de optie portable. Zo kun je de nieuwe versie naast een oude zetten.

Ik heb dus meerdere Arduino IDE naast elkaar geïnstalleerd. Voordat je een IDE opstart, creëer je eerst een extra map 'portable'. Hierdoor krijgt elke IDE map ook z'n eigen sketchbook map. Zo kun je 'rommelen' met instellingen en libraries zonder een andere te beïnvloeden. Ook verschillende versies.
Zo heb ik een Arduino_ESP8266, een Arduino_ESP32 e.d.
Updaten doe je door de Arduino zip file uit te pakken over de bestaande map.

https://www.arduino.cc/en/uploads/Guide/Portable_Tree.png

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Bedankt Shiptronic! Dan weet ik volgens mij misschien al genoeg.
Ik heb verzie: 1.8.5 en die staat ( denk ik/als ik het goed heb ) als ZIP in mijn Downloads.
.
Terug naar dat Misschien, kan ik ook Twee(2) arduino softwares draaien op een en dezelfde schijf?
( neem aan van wel maar de vraag is natuurlijk hoe doe je dat! )

Ik heb er hier 7-zip op staan in plaats van Windows ZIP
En ik heb even gezocht in mijn documenten daar staat Arduino en in die map zit een map libraries,
MAAR
Als ik dan terug in die map Arduino kijk zie afbeelding:

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
marcob

Golden Member

Op 1 april 2020 16:18:53 schreef rob007:
.
Terug naar dat Misschien, kan ik ook Twee(2) arduino softwares draaien op een en dezelfde schijf?
( neem aan van wel maar de vraag is natuurlijk hoe doe je dat! )

Dat heb ik je al een beetje uitgelegd, maar nog een keer uitgebreider.
1. Zorg voor een backup van al je sketches.
2. Wanneer je de Arduino IDE geinstalleerd hebt via de installer.exe, eerst deze deinstalleren.
3. Maak een map aan naak keurze, bv. Arduino_test
4. In de Arduino.zip, staat al een map, dus je kunt ook de zip uitpakken, en de standaard map naam aanpassen, naar wens.
5. Nadat je de zip hebt uitgepakt, maak je een map 'portable' aan in de Arduino map.
6. Nu kun je de Arduino IDE opstarten.
7. Alle sketches en libraries komen in de map 'portable'

voorbeeld:

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
rob007

Yarr, Matey!

Marcob dankjewel ik zal dit gaan proberen,
niet nu direct maar ga dit echt wel proberen!
Bedankt nogmaals!

Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?