Waar krijg ik dit schema - Labvoeding 0-60V

bprosman

Golden Member

Heeft er iemand een (basis) schema voor een labvoeding to ca. 60V ?
De meesten gaan tot 30V, maar ook 48V komt steeds vaker voor.
Hoeft geen "Kachel" te worden. 0..3A of zo. Ik heb een transformator die wikkelingen kan bij of afschakelen om dissipatie binnen de perken te houden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ha bprosman,

Is een serie schakeling van twee keer een 30 V voeding een optie ? standaard vertrouwd concept.
En je vraag tot 60 V vanaf welke spanning !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Mijn voedings ontwerp is daar goed voor te gebruiken.
Alle voedingen die zijn opgebouwd volgens het Harison/HP concept zijn uitstekend.

Dat is een voedingsdeel voor de referentie schakeling en een aparte voeding voor de power welke je dan b.v. kan omschakelen om energie te besparen.

Ik heb zelf jaren geleden een nieuwe Agilent E3612 120V voeding aangeschaft welke 0,5 of 0,25-Ampere is afhankelijk van de uitgangsspanning.
Voor veel van mijn toepassingen heb ik niet de grote stromen nodig, elco's formeren, Zeners testen, TVS dioden testen en kleine electronische schakelingen worden allemaal met die voeding gedaan.

Natuurlijk niet geschikt voor het testen van b.v. Audio versterkers.

Voor een wat groter vermogen zet ik twee kanalen van mijn Rigol DP832 die dan ruim 60V bij 3-Ampere levert, kost 478€ in de btw.
Maar alles los kopen en de hele grote hoeveelheid tijd maakt van die 478€ snel een kleiner bedrag. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

@Blackdog,

Is dat deze Bram ?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/110029

@Thevel,
Had inderdaad deze gevonden :

Daarom zat ik te denken of de "Elektur 1982" voeding niet op te voeren was naar een hogere spanning.

Deze had ik zelf nog in mijn archief:

Voeding 0-50V 2_5A_LowRes2.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De 1982 labvoeding van electuur kan volgens de beschrijving tot 60V met de beschreven onderdelen.
Met andere transistoren zelfs nog hoger.
De C-E spanning is hier bepalend verder natuurlijk de condensatoren.

Gr.F_S

heb de elektuur 82 voeding gebouwd van 0-65V en 0-6A, daar kwam wel een sturing bij voor de trafotabs, anders veel te veel dissipatie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Grappig, in dit topic kom je zelf op de proppen met een ELV voeding die 0-30V/2A of 0-60V/1A kan worden geconfigureerd: pdf. Zo te zien alleen maar gangbare componenten (alleen de 2N3054 moet je vervangen met een BD139 of TIP41 of zo) en het zou makkelijk te bouwen moeten zijn. Je zult de uitgangstrap moeten verzwaren voor 3A. Ik denk dat je zonder al te veel moeite dit ontwerp in een CAD programma opnieuw kunt layouten of het kan opbouwen op gaatjesprint (ik denk niet dat je nog aan deze PCB kunt komen).

De Elektuurvoeding hangt net als de bovengenoemde ELV aan de '+' van de uitgang met een aparte trafo. Elke voeding met zo een opstelling zou makkelijk moeten kunnen worden aangepast voor hogere spanningen. Je moet wel rekening houden met de 'safe operating area' van een transistor bij deze spanningen. Baco heeft een 2SD555 te koop die zo te zien wat dat betreft goed scoort:

Alternatief is een aantal parallel.

blackdog

Golden Member

Hi bprosman, :-)

Ja dat is hem, geen volledige beschrijving maar ik denk wel veel achtergrond info.

Als je snel wilt bouwen kan je de Elektuur voeding nemen, kan je altijd de opamps voor iets moderners vervangen.
Zo ook wat betreft de Power transistoren, ik zou dan de opset nemen van de NA-01 voeding, de powerstage kan je zo over nemen.

Neem trafo tabs om dissipatie te beperken, ik heb met meerdere technieken gespeeld zoasl te lezen was in het NA-01 topic,
maar schakelen van trafo tabs is ruis en prut vrij.
Je kan b.v. twee ringkern trafo's nemen met ieder twee wikkelingen, de zelfde spanning of één trafo een hogere spanning dan de andere.
Met een processor kan je dan heel fijn de relais schakelen.

Zoiets al een 2x22V 225VA trafo en een 2x12V 120VA trafo, beide hebben dan 5-Ampere wikkelingen die nodig zijn voor continu 3-Ampere uitgangsstroom.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Grappig, in dit topic kom je zelf op de proppen met een ELV voeding die 0-30V/2A of 0-60V/1A kan worden geconfigureerd: pdf.

Noem het ouderderdom :+ (serieus helaas :-( )

Elektuur printen heb ik onderweg.
Misschien dat ik dan dat ELV ontwerp nog in een CAD programma gooi. Bram (Blackdog) heeft me ooit geholpen met wat tips voor moderne(re) opamps, zal de mail er weer eens bijzoeken.

alleen de 2N3054 moet je vervangen

Je moest eens weten hoeveel van die dingen ik heb uit Deurne ;-)

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 1 april 2020 20:08:55 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

de trafotab schakeling bestaat hier uit een 324 en 2 relais. de trafotabs heb ik zelf op de trafo gemaakt, dat gaat bij een ringkern prima, tevens kun je zo de juiste spanning uitzoeken. omdat een loodaccu laden een veel voorkomende taak is, heb ik de eerste trafotab hoger als 15V genomen, een andere originele voeding gaat steeds staan omschakelen bij 13,5V, ontwerpfoutje zeg maar.

de 2n3055 heb ik verruild voor bux80 omdat ik die had liggen, nog geen opgestookt gehad dus voor deze toepassing prima. ook een toeren geregelde temp. gestuurde fan regeling en output schakeling erop gemaakt, ofwel de kast weegt als een delta en zit goed vol :P

het schema de gebruikelijke upgrades gegeven, 7812 en 7912 ipv de ongeregelde hulpspanning, alsmede een maximaal beveiliging op het koelblok die bij 125 graden aanspreekt en de gezekerde uitgang.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Zijn de Elektuur printen dan nog te koop?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Nee, ik heb een "alternatieve" print getekend en besteld bij JLCPCB

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Zonder axiale elco's? :D

Ik kon me herinneren dat necessaryevil daar ook eens aan was begonnen: PCB Elektor '82 controle. Wellicht is het nuttig voor anderen om het ontwerp te delen om zo geen inspanningen te dupliceren. Ik hoor wel vaker dat er vraag naar PCBs voor deze voeding.

Als je nog een bak 2N3054 hebt liggen kan je natuurlijk nog altijd voor de ELV voeding gaan, het ontwerp is praktisch hetzelfde.

PS Ik deel wel de mening van electron920 dat het waarschijnlijk handiger is om twee voedingen van 30V te bouwen en die dan in serie te zetten zodat je 1) de optie van het gebruik van de middenaftakking hebt en 2) de optie van parallel schakelen hebt als je ooit eens meer stroom dan spanning nodig hebt. Als je trafo twee volledig gescheiden wikkeling heeft kan je dat zelfs nog doen gebruik makende van een enkele transformator.

@hieronder: Helemaal vergeten, inderdaad. Misschien heb ik ook wat van dat ouderdomsspul binnen gekregen. 8)7

bprosman

Golden Member

Een mede CO'er (Turbokeu?) heeft ook ooit al eens een versie gemaakt.

Labvoeding.pdf

labvoedingpcb.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Schijnbaar een goed ontwerp van bijna 40 jaar oud. :)

meer als 20 jaar iig, prijzen nog in francs :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Ook het Elektuur ontwerp is gebasseerd op Harrison/HP van eind jaren 1950 :D

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

De kern van dat elektuur ontwerp is goed.
En de uitwerking ook, voor de tijd waarin het geschreven is.

Ik bedoel, die 741's zijn nou niet echt snelheidsmonsters, en met gewoon blind een setje andere opamps er in zetten ben je er niet.
Nog een vervelende bijkomstigheid van dit ontwerp is dat een open loper van de U-pot de uitgang naar maximaal gooit, daar ben ik nooit zo'n fan van geweest ...

Op 1 april 2020 21:53:10 schreef Kruimel:
Zonder axiale elco's? :D

Ik kon me herinneren dat necessaryevil daar ook eens aan was begonnen: PCB Elektor '82 controle. Wellicht is het nuttig voor anderen om het ontwerp te delen om zo geen inspanningen te dupliceren. Ik hoor wel vaker dat er vraag naar PCBs voor deze voeding.

O jee nu herinner je me er weer aan hoeveel projecten ik niet afmaak :-p

blackdog

Golden Member

Hi,

Sine, die opmerking betreffende de potmeter zie ik vaker voorbij komen...
Ik denk dan meestal, gebruik goed spul Spectrol 534 10 turn en je kan C6 nog wat groter nemen.

Prullaria potmeters in voedingen is altijd geen goed plan, goedkoop is bijna altijd duurkoop.

Het zal wel aan mij liggen, maar als iets wat meer kritisch wordt in een schakeling, dan test ik die onderdelen extra op hun werking.
50K Spectrol duur, bijna 10€ bij Reichelt is te doen denk ik dan.

Als iemand een print van deze voeding voor mij regelt(wordt vergoed) als deze over is, wil ik wel kijken of ik deze voeding wat moderner kan maken wat componenten betreft.
Dat gaat dan vooral om de opamps en hun compensatie en de power stage met 2N3055 die ik dan vervang.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Dat is een beetje trekken aan een dood antiek paard vrees ik, voor dat je het weet ben je een heel nieuwe voeding aan het ontwerpen.
Ke eigen ontwerpen hebben de zelfde basis en zitten een stuk beter in de regeling dan dit ontwerp.
Zo ook de laatste twee co voedingen die ook weer van die zelfde basis zijn afgeleid.

Een 723 als referentie is leuk, maar er is genoeg ander spul wat dat tegenwoordig veel simpeler en beter doet.

Dat er kwaliteitspots in horen is totaal geen discussie (dat zelfde voor de overige onderdelen trouwens)
Maar als je de pot aan de andere kant van de deler zet ben je van die hele discussie af ;)
En ja, er zijn redenen om dat niet te doen.
Bijkomend voordeel is dat je het geheel spanningsgestuurd kunt maken.

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Wil nog wel wat zeggen over de LM723 in het Elektuur schema, er is niet zoveel te vinden dat het direct veel beter doet dan de LM723 tegen die prijs.
De LM723 staat aleen maar ingesteld als ene lage ruis zener van 7V en dat doet hij uitstekend!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

De uA723 geen LM die heb ik nog wel en is uitstekend... oké @Sine heeft een punt het is een oud beestje en de ruis van de zener is misschien niet meer up to date maar toch nog goed bruikbaar.
Er zijn veel betere regel IC maar allemaal met een bus dat is in de analoge wereld iets minder maar goed Bram welke print zoek je :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.