[EAN codering] Hoe gaat dat ?

Intro
Ik heb een klant die vraagt of ik voor een of meerdere van mijn producten ook een EAN-code heb. Dat heb ik niet. Ik dacht eerst : wat vraagt ie nou ?
Na wat zoekwerk, blijkt het om de streepjescode te gaan die je op vele producten ziet. Ik dacht altijd dat die code voor het scannen bij de kassa was en eventueel bijhouden van de voorraad. Kennelijk is daarmee ook het betreffende product internationaal geregistreerd.
Het lijkt me geen keurmerk ofzo.

Hoe zit dat ?
Het lijkt me wel interessant, maar vraag me tegelijk af : hoe / waar vraag je zoiets aan en wat zijn de kosten ? Dient het product nog ergens gekeurd te worden of,.. nou ja, vele vragen dus.

De vraag
Iemand die ervaring heeft op dit gebied en er iets over wil/kan vertellen ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
JoWi

Special Member

"ean code" intypen op google en de eerste 20 hits zijn aanbieders van zo'n code.

Ignorance is bliss
benleentje

Golden Member

Wij vragen aan de de fabrikant ook steeds vaker om een streepjescode. Dat is makkelijk voor voorraad beheer. Maar een streepjescode is verder ook niets meer of minder dan een normaal stukje tekst maar dan in vorm wat voor automatisering veel beter werkt.
Welke barcode je precies gebruikt maakt op zich niet zoveel uit maar elke barcode heeft wel zijn beperkingen met hoeveel karakters of sommige allen maar cijfers en ze zijn niet allemaal gratis.

Op zijn beurt is een barcode scanner een soort toetsenbord. De scanner leest de streepjescode en stuurt via het toestenbord protocol naar een aangesloten PC.

Als je alleen een EAn code op je producten hoeft aan te brengen is het naast de normale tekst 1 of 2 extra blokken waar de barcode komt te staan.
Als je bv een product met code SKU33259678 hebt komt dat 2x keer op je label 1 keer in tekst vorm en 1 keer als barcode. De kosten zijn eenmalig alles aanpassen en daarna is de procedure hetzelfde als je altijd doet

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 1 april 2020 20:53:59 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

EAN codes kun je per blok aanvragen (10, 100,...). Dat blok wordt dan voor je gereserveerd.
Heb ooit nog een simpel testprogrammaatje gemaakt om met barcodes te spelen en af te drukken.
(Barcodes programmatisch maken stelt weinig voor. Doet EAN-8 en EAN-13)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de input, tot nu toe.

Deels is me iets nog niet helemaal helder. Als je een EAN-code voor een product wil hebben, dan dient dat in een blok van 10, 100 of meer aangevraagd te worden bij de organisatie GS1. Maar je kunt dus ook zelf een barcode genereren en op een label printen. Alleen, in dat laatste geval is het geen officieele EAN-code.

Zoals ik uit jullie reacties begrijp, is een codering hoofdzakelijk bedoeld voor voorraadbeheer. In dat geval zou ik denken : ik verzin een 13-cijferige code, print het (streepjescode en cijfers eronder) op een label en plak het op elk product. Klant kan het scannen en voorraadbeheer mee aanvullen.
Of zie ik het toch te simpel ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Arco

Special Member

Dat kan, maar je hebt wel kans dan dat die code al bestaat (bijv. een blikje bier)
Je kunt dan misschien een claim verwachten wegens misbruik van de barcode van die biermaker... ;)
Je kunt wel een ander type barcode gebruiken, bijv. barcode128.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Er zijn ranges voor intern gebruik. Aldi en Lidl gebruiken die onder andere. Zolang je daar een beetje zorgvuldig mee omgaat, kom je er vast wel mee weg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, precies, zo zat ik namelijk ook al te denken. Het gaat om een electronisch "apparaatje". Zou ik de code van een zakje druiven nemen, dan lijkt me de kans klein dat het ooit gaat botsen met elkaar, tenzij de supermarktketen het zelf ook in de schappen zou willen hebben. Die kans is eigenlijk tot 0% te reduceren.

Maar het wordt anders wanneer bij een update van vooraadbeheer programma, de codes worden opgehaald uit een database bij GS1. Wel grappig indien dat zou gebeuren : Code 87xxxxxxxxxxx = "Blauwe druiven, 500 gram".

Ik begin voorzichtig het gevoel te krijgen dat EAN eigenlijk is voor "luie" voorraadbeheerders die te bang zijn om zelf een code te bedenken. En dat vervolgens een handige organisatie daarop is ingesprongen, en zegt : tegen betaling verzinnen we een code voor je product en koppelen er een omschrijving aan : "Mogen we effe vangen ?"

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Nee dat is meer voor internationale coördinatie. Zodat dubbele codes eigenlijk niet voor kunnen komen. Beetje het zelfde alse ripe met de IP blokken.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Sine

Moderator

Dat heeft inderdaad niets met lui te maken.
Om te zorgen dat de code uniek is zul je het centraal moeten bijhouden.

Centraal en internationaal bijhouden. Maar ik kan me voorstellen dat een voorraadbeheerder alsnog zelf de EAN-code moet koppelen aan een productomschrijving in het systeem. Of wordt er bij SG1 de database gedownload voor een update ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Je kan codes startend met de EAN-13 code prefix intern gebruiken:

200 - 299 local codes for internal company usage

Deze kun je zelf genereren en gebruiken, maar alleen binnen een bedrijf.

Dus als je je product aan een ander levert heb je een block nodig vna gs1

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Arco

Special Member

Of wordt er bij SG1 de database gedownload voor een update ?

SG1 is heel wat anders, hè? (die gebruiken geen barcodes... ;) )

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/90/Sg1stargatefront.jpg/250px-Sg1stargatefront.jpg

Maar een EAN database is er wel: https://www.ean-search.org/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Op 2 april 2020 08:39:42 schreef oxurane:
Centraal en internationaal bijhouden. Maar ik kan me voorstellen dat een voorraadbeheerder alsnog zelf de EAN-code moet koppelen aan een productomschrijving in het systeem. Of wordt er bij SG1 de database gedownload voor een update ?

Je moet het over de hele keten zien. Een architect kan een bepaalde licht armatuur voorschrijven, kan die doe via een EAN code. De Installateur kan op zijn beurt zelf kiezen bij welke groothandel hij het armatuur koopt (Technische Unie o.i.d.) Door binnen een bedrijf een artikel te koppelen aan een EAN nummer, kun je snel switchen tussen meerdere toeleveranciers.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Jinny

Golden Member

Dat is net hoe ik de EAN codes gebruik.
Je weet zeker (mits er niemand fouten heeft gemaakt) dat je het over hetzelfde product hebt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Overigens kan er via GS1 veel meer worden uitgewisseld zo wordt in de dhz gs1ds gebruikt voor het uitwisselen van alle soorten data zoals logistieke data, pim's, productinformatie (maten bijvoorbeeld), etc.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
maartenbakker

Golden Member

Ik krijg opeens het vermoeden dat Philips bij het creëeren van de structuur achter de 12NC ook met een schuin oogje naar de EAN gekeken heeft. Ook het onderscheid tussen centraal getrokken nummers of nummergroepen en lokale nummergroepen bijvoorbeeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Eigenlijk nooit geweten dat je geregistreerde barcodes hebt ik dacht dat Ean over het protocol achter de streepjes code ging.

Toch laats een pakketje gekregen van mouser daar zitten 9 barcodes op. Barcodes voor inkoop order, artikel, artikel nr, order nr, aantal, land van herkomst, factuur nr, eentje voor de post en QR code.

Waarvan waarschijnlijk alleen het artikel nr een Ean-code is.

Is wel handig ik kan op de mouser website zo met mijn eigen scanner makkelijk het ordernr opzoeken zonder dat ik het zelf hoef in te typen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.