Elektrische aansluiting compressor

Op 29 maart 2020 19:39:08 schreef testman:
sine doelt op die bijelkaar gefrotte aderhulzen in de klemmen. normaal zet je daar een dubbele aderhuls op. dit maakt meer kans op verbranden. ook zitten er 5 automaten met dubbele VD onder de klemmen, dat mag in NL iig niet. heb het idee dat dit BE is..

pkz en relais in kast heb je ook, dat is wat langer dus heb je ook een diepere kast dan.

Bedankt voor deze extra info. Ik laat dit zeker nakijken en aanpassen. Veiligheid gaat boven alles.
Terug naar de compressor, ik ga de kast voorlopig niet aanpassen en verder gaan op toeternietoe zijn opstelling. Ik ga de benodigde onderdelen bestellen. Kan er mij nog iemand bevestigen dat die ETM stuurstroomkabel voldoende is? Dan kan ik in 1 beweging alles bestellen bij dezelfde aanbieder.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja die kabel os goed.
Je vraag over de steker,
De maat wordt bepaald door de stroom (en andersom)
Je hebt nu een 16A uitvoering van de contactdoos, daar past alleen maar een 16 A steker kn.
Tel ook de polen! dat zijn er 5! dat moet bij je steker ook, anders gaat het alsnog mis.
Dus een 5 polige 16 A CEE-Form steker.

Zoals ik al aangaf, eigenlijk mag dit niet, een 16A contactdoos op een 20 A beveiliging.
Ik zou er zelf zo weinig problemen mee hebben, maar als je een keuring krijgt dan wordt dat afgekeurt. (Als je in Belgie woont dan zijn daar de keuringseisen wat strikter en zou ik zeer zeker dit aanpassen, in NL kijken ze niet zo krek)
Wil je het goed maken dan moet je een CEE-form van 32 A nemen ( de eerstvolgende stap zwaarder tov 16A)
Omdat je maar 4 polen nodig hebt zou je dus een 4 polige variant aan kunnen schaffen.
Aan jou de keuze.
Maarrrrrrr steker en contactdoos, beide voor de zelfde stroom, beide zelfde aantal polen.

Vergeet dat verhaal van testman over de PKZ.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

vergeet eerder dat verhaal over 4 polige ceeform, je hebt 400V kracht met nul, dan zet je een 5 polige ceeform. kun je altijd alle kanten op, feestje, of bouwaansluiting, riool ontstoppen enz.. of als je eens een ander apparaat hebt gekocht wat wel een nul nodig heeft, dan zit ie er niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 29 maart 2020 18:52:15 schreef doublet5:
[...]

Deze kast hangt in een bijgebouw achter het huis waar ik aan mijn oldtimer werk. Dan weet je nog niet dat we dit huis hebben gekocht van een zelfstandige elektrieker.. :s Die zal dus zijn keuring zelf hebben gedaan..
Jullie hebben er uiteraard een klare kijk op, waar zit het gevaar in die verbinding dan? Kan je dit specificeren?

Inderdaad de samengeplette hulzen in de aardlek, dat is zeker niet goed, en bij de uiterst rechste automaat zitten er drie draden onder iedere klem, dat is zeer zeker fout.

Twee mag misschien nog, kwestie van in de datasheet van de automaat kijken of dat is toegestaan, bij sommige types kan dit veilig.
-edit- Als ik zo bij hager in de datasheets kijk mogen er op deze automaten maximaal 1 draad per klem aagesloten worden.

Dan zie ik boven nog wat zwevende lasdoppen, niet perce onveilig, maar in nederland niet toegestaan. Wat het AREI daar over zegt weet ik niet.

iemand een idee in welke opbouwdoos ( afscherming ) ik de thermische beveiliging en magneetschakelaar kan monteren? Van de universele doos die er nu opstaat heb ik geen afsluitdeksel..

www.tme.eu heeft een heel ruime webshop maar zo onduidelijk om iets op te zoeken als je de specs niet kent.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ci23E-125
heeft voorgeperste gaten voor wartels, doorzichtig deksel
m
Montageplaatje Ci23. metaal

afm 250x187mm diepte 125 mm

Kontroleer even of het past.
Kasten zijn er in veel verschillende maten en uitvoeringen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 maart 2020 20:03:18 schreef Toeternietoe:
Ci23E-125
heeft voorgeperste gaten voor wartels, doorzichtig deksel
m
Montageplaatje Ci23. metaal

afm 250x187mm diepte 125 mm

Kontroleer even of het past.
Kasten zijn er in veel verschillende maten en uitvoeringen.

Good evening,
Vandaag alles toegestuurd gekregen en al een beetje aan het knutselen geweest.
Kun jij mij eenvoudig toelichten welk kleur in welk nummer moet?

4 fase van de motor
3 kabels van de pressostaat
4 fase van de stekker naar de compressor
1 rode verbinding van relais naar magneetschakelaar

De stekkeraansluiting, mag ik ervan uit gaan dat ik de kleuren gelijk mag zetten als die in de stekkerdoos zitten?

Wat ik ook niet helemaal snap is dat de relais niet op de magneetschakelaar past? de metalen verbinding ziet er logisch uit maar er zitten nog 3 plastic beentjes op die een goede verbinding in de weg staan. Mogen deze verwijderd worden?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat komt overeen met een vorige post.
De 3 fasen van de binnenkomende voeding op 1, 3 en 5 van de magneetschakelaar.
Thermisch blok onderop de magneetschakelaar monteren, let op 5 aansluitschroeven op de magneetschakelaar!!!!!

Ondanks die lipjes die je denkt dat het niet past, past wel. Gewoon even wat proberen.
Het kan zijn dat het bovenste lipje afgeknipt moet worden, dat weet ik niet zeker meer.
De onderste passen in de gaatjes van de magneetschakelaar.

3 fasen naar de motor op 2, 4 en 6 van het thermisch blok

Stuurstroom:
Pak een fase van de inkomende voeding, L1 (zit op 1 van de magneetschakelaar) daar doe je 1 draad (bv bruin) bij die naar de drukschakelaar gaat.
De blauwe draad, terugkomend van de drukschakelaar gaat naar 95 van het thermisch blok.
Van 96 van het thermisch blok ga je naar A2 van de magneetschakelaar. Let op deze aansluiting zit bovenop het thermisch blok met de codering A2.
Va A1 van de magneetschakelaar ga je naar L2 van de binnenkomende voeding, dus op 3 van de magneetschakelaar.

Verbind alle aardedraden goed met elkaar.

De 3 fasen mag je onderling wisselen, ook die naar de motor gaat.
Mooie volgorde voor de kleuren is Bruin, Zwart, Blauw
.

In je 5 polige steker gebruik je de N niet.

De soepele aders werk je af met adereindhulzen of kabelschoentjes.
Zoiets wat op het kleine rode draadje zit.

Moet lukken.
Succes.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Oké hiermee ga ik morgen aan de slag.
Wat ik me nog afvroeg, ik hoor en lees dat je soms de compressor verkeerd kan laten draaien van richting? Hoe komt dit tot stand?

Super bedankt voor de duidelijke uitleg!

[Bericht gewijzigd door doublet5 op woensdag 1 april 2020 21:37:14 (12%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat ik me nog afvroeg, ik hoor en lees dat je soms de compressor verkeerd kan laten draaien van richting? Hoe komt dit tot stand?
!

Een normale 3 fase motor kan 2 kanten op draaien, met de klok mee en er tegenin.
Het is voor een leek moeilijk om vooraf te bepalen welke kant de motor op zal draaien.
In de praktijk sluit je de motor gewoon aan, 3 fasen, maakt niet uit welke.
(Maar als je het netjes doet dan hou je altijd dezelfde kleurvolgorde in de draden aan).
Draait de motor goed, ok, maar draait de motor de verkeerde kant uit dan wissel je 2 fasen met elkaar, bv L1 en L2. Waar je dit doet maakt niet uit, dat kan in de steker, op de motor, maar ook in je schakelkastje.

Ik vergat nog aan te geven dat je je thermische beveiliging nog af moet stellen, de juiste waarde (6,3?) staat op het motorplaatje, deze waarde stel je ook in op je thermische beveiliging.
Het blauwe knopje moet op H staan (=Hand reset)

Was het nog gelukt om je motor in ster te zetten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 1 april 2020 22:55:58 schreef Toeternietoe:
[...]
Een normale 3 fase motor kan 2 kanten op draaien, met de klok mee en er tegenin.
Het is voor een leek moeilijk om vooraf te bepalen welke kant de motor op zal draaien.
In de praktijk sluit je de motor gewoon aan, 3 fasen, maakt niet uit welke.
(Maar als je het netjes doet dan hou je altijd dezelfde kleurvolgorde in de draden aan).
Draait de motor goed, ok, maar draait de motor de verkeerde kant uit dan wissel je 2 fasen met elkaar, bv L1 en L2. Waar je dit doet maakt niet uit, dat kan in de steker, op de motor, maar ook in je schakelkastje.

Ik vergat nog aan te geven dat je je thermische beveiliging nog af moet stellen, de juiste waarde (6,3?) staat op het motorplaatje, deze waarde stel je ook in op je thermische beveiliging.
Het blauwe knopje moet op H staan (=Hand reset)

Was het nog gelukt om je motor in ster te zetten?

De motor heb ik in ster geschakeld via de plaatjes zoals aangegeven. Intussen de verbindingen even gemaakt. Moet het nog netjes doen met de kabelschoenen maar wou al even opstelling doen. Twijfel enkel nog over de A2 aansluiting, moet dit op deze manier? Er tussenin via de zijkant?

De 2 massakabels met elkaar verbinden is voldoende?

Morgen sluit ik de stekker aan en gaan we eens testen ;-)

Sine

Moderator

Brrrr ... zo de draden in de klemmen frutten is vragen om ellende.

Werk die netjes af met pennen of eindhulzen.

Voor plekken waar je twee draden onder een klem zet gebruik je dubbele hulzen.

Op 1 april 2020 23:14:12 schreef Sine:
Brrrr ... zo de draden in de klemmen frutten is vragen om ellende.

Wek die netjes af met pennen. vorkjes of eindhulzen.

Zoals ik schreef ga ik die zeker nog afwerken zoals het hoort.
Heb nu de nodige klemmen nog niet in huis. Wou gewoon nog even laten checken als de opstelling oké is vooraleer ik de compressor start.

Op 29 maart 2020 21:32:13 schreef Toeternietoe: Zoals ik al aangaf, eigenlijk mag dit niet, een 16A contactdoos op een 20 A beveiliging.

Een 16A stopcontact mag je in BE afzekeren met:
- maximum 16A smeltveiligheid
- maximum 20A automaat.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja zo moet het kloppen.
Maar..... je hebt 3 aarddraden, moet je alle 3 met elkaar verbinden.
Voeding, drukschakelaar en motor.

Afwerking draden hadden we het over gehad.
Was wel netjes geweest als je wartels gebruikt om met de snoeren door de kastwand te gaan.
3 wartels M20 kosten je de kop ook niet.

Als alternatief kun je wel een trekbandje aan de binnekant van het kastje om het snoer doen, zodat als er aan getrokken. wordt de aders niet uit de klemmen getrokken worden.
Trekontlasting heet dat.

Die zijaansluiting van A2 op de thermische beveiliging heb je goed gedaan zo.
Als je er niet bekend mee bent is het verwarrend.
Als je nl de thermische beveiliging op de magneetschakelaar zet dan kun je daarna slecht bij de aansluitklemmen A2 en 14 (of 22) komen. Daarom heeft Eaton 2 draadjes aan de thermische beveiliging gemaakt die het aansluitpunt van deze twee verplaatst zodat je er wel goed bij kunt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 april 2020 08:25:33 schreef Toeternietoe:
Ja zo moet het kloppen.
Maar..... je hebt 3 aarddraden, moet je alle 3 met elkaar verbinden.
Voeding, drukschakelaar en motor.

Afwerking draden hadden we het over gehad.
Was wel netjes geweest als je wartels gebruikt om met de snoeren door de kastwand te gaan.
3 wartels M20 kosten je de kop ook niet.

Als alternatief kun je wel een trekbandje aan de binnekant van het kastje om het snoer doen, zodat als er aan getrokken. wordt de aders niet uit de klemmen getrokken worden.
Trekontlasting heet dat.

Die zijaansluiting van A2 op de thermische beveiliging heb je goed gedaan zo.
Als je er niet bekend mee bent is het verwarrend.
Als je nl de thermische beveiliging op de magneetschakelaar zet dan kun je daarna slecht bij de aansluitklemmen A2 en 14 (of 22) komen. Daarom heeft Eaton 2 draadjes aan de thermische beveiliging gemaakt die het aansluitpunt van deze twee verplaatst zodat je er wel goed bij kunt.

De afwerking komt in orde, de nodige tools zijn onderweg. Vervelende tijden om snel aan uw materiaal te geraken..

Er zijn inderdaad 3 massadraden,was een beetje verward omdat in mijn voedingskabel geen geel-groene zit, enkel blauw-zwart-bruin-grijs. Ik zal dan de grijze als 3de massa gebruiken in de stekker en in de doos.

Grote dank voor uw bijstand, fantastisch dat dit forum er is en vooral de experten als jullie die ons iets kunnen bijleren. Ik heb altijd elektrotechnieker willen worden maar kon de spanning niet aan :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Mooi dat het gelukt is.

Nog even een vervolgopmerking.
Je voedingssnoer heeft geen Geel-groen, dan denk ik dat het snoer van voor 1968 is, toen kwamen de nieuwe (!) kleuren.
Goed dat je er grijs voor neemt, dat was voor die tijd de kleur voor aarde. Elke elektrieker zou dit moeten weten... Nee hoor kun je niet verwachten naar zoveel jaar.
Het snoer zal dus al heel oud zijn, is het nog wel goed, droogt het snoer niet in? Komen er geen barstjes in als je het snoer buigt?
Wellicht reden om te vervangen.

Als het snoer nog goed is, en het is alleen voor eigen gebruik, dan zou ik me er maar geen zorgen over maken.

Is het kratje bier onderweg?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 april 2020 09:12:16 schreef Toeternietoe:
Mooi dat het gelukt is.

Nog even een vervolgopmerking.
Je voedingssnoer heeft geen Geel-groen, dan denk ik dat het snoer van voor 1968 is, toen kwamen de nieuwe (!) kleuren.
Goed dat je er grijs voor neemt, dat was voor die tijd de kleur voor aarde. Elke elektrieker zou dit moeten weten... Nee hoor kun je niet verwachten naar zoveel jaar.
Het snoer zal dus al heel oud zijn, is het nog wel goed, droogt het snoer niet in? Komen er geen barstjes in als je het snoer buigt?
Wellicht reden om te vervangen.

Als het snoer nog goed is, en het is alleen voor eigen gebruik, dan zou ik me er maar geen zorgen over maken.

Is het kratje bier onderweg?

Het is een nieuwe kabel die ik heb besteld, op de isolatie staat 2019 als ik even inzoom op de foto. Het voelt toch alleszins heel soepel en nieuw aan.

Coronaatje of liever gewoon pilsje? :)

Intussen alles correct aangesloten.
De compressor draait nu enkel als ik het zwarte knopje indruk op de magneetschakelaar. Hoe kan ik deze automatisch laten draaien?

Shiptronic

Overleden

[edit] sorry , zie net dat het iets anders zit.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 3 april 2020 16:03:36 (77%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Misschien is deze thermisch uit?
Blauwe knopje op de thermische beveiliging even indrukken.

Werkt dat niet?
De drukschakelaar zou de magneetschakelaar in (en uit) moeten schakelen.
Kontroleer de drukschakelaar.

Oh en je aansluitsnoer...
Je hebt H07RNF 4x1,5 besteld, vreemd dat ze dat leveren, is normaal slecht aan te komen.
Had eigenlijk 4G 1,5 moeten zijn. De G betekend dat er een Groen/gele (of Geel/groene) ader inzit.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 3 april 2020 16:22:56 (34%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 april 2020 16:19:19 schreef Toeternietoe:
Misschien is deze thermisch uit?
Blauwe knopje op de thermische beveiliging even indrukken.

Werkt dat niet?
De drukschakelaar zou de magneetschakelaar in (en uit) moeten schakelen.
Kontroleer de drukschakelaar.

Ik heb het gele wieletje iets bijgesteld op de beveiliging, bij de 6 staan er 2 zwarte blokjes. Op het 2 de blokje blijft hij wel draaien. Stond misschien te laag ingesteld?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Onder het gele wieltje staat een klein pijltje.
Draai het gele wieltje zo dat er de nominaalstroom (=6,3Aplere ??) net boven het pijltje staat.
Je motor is dan optimaal beveiligd tegen doorbranden bij overbelasting, vastlopen of faseuitval (een van de 3 fasen weg),.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)