AC-voeding 41 V en 3.321 Hz

Op 1 april 2020 21:02:29 schreef blackdog:
Hi B.K.O

Er hebben al aardig wat mensen gereageerd en je bent nog steeds niets verder, heb je zelf een idee waarom dat is?

Ik kan het je wel vertellen, veel mensen vergeten het en dat heet: "onderwerp"

Wat wil je gaan maken, laat wat goede plaatjes zien welke richting je op wil, zoals het nu gaat met dit topic is zeer inefficient.

Dat is precies de reden waarom ik nog niet heb gereageerd. Je bent niet open over wat je ermee wil gaan doen en daar hou ik niet van.

Van mij mag TS de toepassing geheim houden.
Moet kunnen als TS een complete en duidelijke specificatie geeft.
Bij deze wens zijn veel te veel ontwerpparameters niet ingevuld.
Misschien moet het hele stelsel wel op de maan werken.
Dat stelt hele andere eisen aan de electronica dan als het spul op de Noordpool moet werken.

Ha B.K.O.,

Nu is het eisen pakket iets duidelijker :) wat de toepassing is dat maakt niet uit!
Wel de eigenschappen welke je nodig heb om aan de wensen te voldoen.
En dat levert zoals uit diverse reacties blijkt een paar vragen op :?
Ik ben het met @maartenbakker eens als je een generator bezit prima zeker als het een experiment betreft.

Even op de rij:
Frequentie 3,321 kHz
Uitgangsspanning ≈ 40 V
Belasting inductief (spoel) al dan niet in resonantie (daar zit een heel groot verschil in).

Wat heb je nodig:
Een generator je BEM014 is prima te gebruiken als sturing/controller.
Een stroom versterker de impedantie aan de uitgang is laag Ω 0...1Ω dit kan eventueel een voeding zijn welke moduleerbaar is.
Aanpasnetwerk voor de spoel indien in resonantie werken de voorkeur is. let wel op de spanning over de spoel kan oplopen tot wel 3 kV en over de condensator - 3 kV uiteindelijk 0 V maar isolatie kan een probleem zijn.

Kijk even of deze omschrijving op de juiste lijn zit ;)

Groet,
henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 1 april 2020 22:10:15 schreef electron920:
Uitgangsspanning ≈ 40 V.

Dat is wel 115Vtt

Aangezien de TS de rest niet begrijpt vrees ik het ergste voor dit topic.

LDmicro user.
rob040

Golden Member

Op 1 april 2020 22:10:15 schreef electron920:
Even op de rij:
Frequentie 3.321 kHz

Even de puntjes op de i: Moet zijn 3,321kHz of 3(.)321Hz.
Blijft lastig, maar het is een Nederlands forum...

Ha MGP,

Dat weet ik ook niet goed die 40 V is dit p/p of eff :? dit is inderdaad een open vraag wat ik wel weet is dat voor de toepassing van @TS de spanning veel lager kan zijn.
Om een stabiel magnetisch veld te maken is de spanning wezenlijk niet van belang uiteraard zijn er verliezen te overbruggen.
Dit zijn verliezen op macro niveau (kabels en koper weerstand) maar ook verliezen op kwantumniveau.

@rob040,

Daar heb je helemaal gelijk aan ik werk meer met de Engelse schrijfwijze :+
Ik zal het even wijzigen.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 1 april 2020 22:30:25 (13%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 1 april 2020 22:27:50 schreef electron920:
Ha MGP,

Dat weet ik ook niet goed die 40 V is dit p/p of eff :? dit is inderdaad een open vraag wat ik wel weet is dat voor de toepassing van @TS de spanning veel lager kan zijn.
Om een stabiel magnetisch veld te maken is de spanning wezenlijk niet van belang uiteraard zijn er verliezen te overbruggen.
Dit zijn verliezen op macro niveau (kabels en koper weerstand) maar ook verliezen op kwantumniveau.

@rob040,

Daar heb je helemaal gelijk aan ik werk meer met de Engelse schrijfwijze :+
Ik zal het even wijzigen.

Groet,
Henk.

Hallo electron920,

Bedankt voor jullie constructieve bijdrage.
Ik wil inderdaad een (stabiel) magnetisch veld maken.
Zou dit met een lagere spanning ook kunnen?
Het moet in ieder geval meer dan 1 V zijn, want dat is de range van mijn BEM014 en daarmee kon ik het magnetische veld niet opwekken.

Een stabiel magnetisch veld kan je met elke spanning opwekken.
Jij moet weten hoe sterk het magnetisch veld voor jouw toepassing moet zijn.
Wij weten dat niet.
Waarvoor wil je dat magnetisch veld gebruiken?
Is het voor een synchrocyclotron of voor een electromechanisch polshorloge?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 1 april 2020 23:08:11 (28%)

Ha B.K.O.,

Nee dat kan kloppen je generator zal ≈ 50Ω zijn en dat is veel te hoog zelfs een standaard audio versterker van 4Ω is te hoog.
Daar komt nog bij dat de stroom welke geleverd kan worden uit de generator veel te laag is |:(
Maar nogmaals de generator is te gebruiken als sturing.

Kijk twee zaken als je alleen een magnetisch veld wil opwekken kan je gebruik maken van een gelijkstroom de spanning is niet groot 4 V is voldoende.
Maar je wilt ook de frequentie variëren misschien om een dipool moment (polarisatie) van een diëlektricum te meten dat maakt dat je stroomversterker complexer wordt.
Welke tool heb je tot je beschikking kennis en onderdelen :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 1 april 2020 22:17:49 schreef MGP:
[...]
Dat is wel 115Vtt

Aangezien de TS de rest niet begrijpt vrees ik het ergste voor dit topic.

116Vtt valt wel binnen het bereik van een stevige audioversterker, maar de impedantie (en inderdaad de vraag over resonantie) is dan wel belangrijk!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Welke spanning genoeg is om de gewenste (tot dusver onbekende) stroom op gang te krijgen, is niet afhankelijk van de weerstand, maar ook van de reactantie van de spoel. Als we voor het gemak even aannemen dat de weerstand verwaarloosbaar klein is, heb je voor een stroom van 1A bij 3321Hz en 41V een inductie van ongeveer 2mH; als de gewenste stroom hoger of lager is, kan de inductie lager respectievelijk hoger zijn.

Dit hele verhaal, erg vaag, erg specifiek (1V is te weinig, dus het moet 41V zijn?), en een "spoel die gewikkeld is in geometrische patronen", klinkt me als een zero-point-energy verhaal.

Ik was even aan het zoeken naar een simpele inkoop H-brug, maar de meeste, zoals de BTS7960, gaan niet tot 41V. Wellicht is 24V ook genoeg, en dat in zo'n H-brug met een frequentie generator genoeg, en lekker simpel voor een experiment.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 april 2020 23:04:59 schreef ohm pi:
Een stabiel magnetisch veld kan je met elke spanning opwekken.
Jij moet weten hoe sterk het magnetisch veld voor jouw toepassing moet zijn.
Wij weten dat niet.
Waarvoor wil je dat magnetisch veld gebruiken?
Is het voor een synchrocyclotron of voor een electromechanisch polshorloge?

Hallo ohm pi,

Het gaat om het opwekken van 54 kleine magnetische velden.
Deze magnetische velden wekken 6 grotere magnetische velden op.
Dit genereert een kwantum veld.
Daarmee kan ik weer iets heel mooi genereren... waarvoor ik nog geen patent heb aangevraagd, vandaar dat ik niet teveel prijs kan geven op internet.

Op 1 april 2020 23:14:21 schreef electron920:
Ha B.K.O.,

Nee dat kan kloppen je generator zal ≈ 50Ω zijn en dat is veel te hoog zelfs een standaard audio versterker van 4Ω is te hoog.
Daar komt nog bij dat de stroom welke geleverd kan worden uit de generator veel te laag is |:(
Maar nogmaals de generator is te gebruiken als sturing.

Kijk twee zaken als je alleen een magnetisch veld wil opwekken kan je gebruik maken van een gelijkstroom de spanning is niet groot 4 V is voldoende.
Maar je wilt ook de frequentie variëren misschien om een dipool moment (polarisatie) van een diëlektricum te meten dat maakt dat je stroomversterker complexer wordt.
Welke tool heb je tot je beschikking kennis en onderdelen :?

Groet,
Henk.

Hallo electron920,

In eerste instantie wilde ik een proefopstelling maken om tot de juiste spanning en frequentie te komen.
De frequentie zou 3321Hz en het voltage weet ik niet zeker.
Bedankt voor je bijdrage

Je wilt 54 velden maken met 1 AC bron? Is het dan niet handiger om een groter aantal aparte drivers te maken, die allemaal een paar spoelen aansturen (of zelfs maar 1 spoel elk, maar dan heb je wel erg veel drivers nodig), want op die manier kun je de velden nog afzonderlijk regelen ook, in onderlinge fase en veldsterkte.

Als de spanning lager mag zijn, kun je simpele modules als de BTS7960 gebruiken. Die lagere spanning kun je bereiken door simpelweg minder windingen van dikker draad te gebruiken; je hebt dan meer stroom nodig voor dezelfde veldsterkte, maar minder spanning, omdat de inductie kleiner is geworden.

Je hebt het steeds over de spanning, en niet over de stroom, terwijl de stroom juist de veldsterkte bepaald. Eerlijk gezegd wek je daardoor bij mij niet de indruk een doorgewinterde natuurkundige te zijn.

Heb je die spoelen al? Kun je daar de weerstand en inductie eens van meten? Samen met de gewenste stroom en gegeven frequentie kun je daarmee uitrekenen wat de benodigde spanning is.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 2 april 2020 09:04:43 (49%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 april 2020 20:33:55 schreef B.K.O.:
Door het voltage en frequentie kan ik de spoel voor een specifiek doel gebruiken.
Klein experiment en ik weet niet of het gaat werken.
.

De toepassing is geheim, verdere details ontbreken. Ik geef het op. Hier valt niet mee te werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Hier is je input signaal : https://szynalski.com/tone#3321,v0.75

druk op play! , door op het sinus teken te klikken kan je de waveform nog aan passen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi , B.K.O.
verdiep je eens in een ringleiding / dovenlus materie ; er zijn tranformatoren laag ( 4 ohm in) of hoog (50 0f 100 V lijn ) met een lage uitgang impedantie deze beginnen bij waardes beneden de 1 ohm tot soms wel 10 ohm. op deze manier kun je een behoorlijk vermogen in je lussen stoppen en een normale PA versterker gebruiken met een vermogen van een 100 tot 200 W . het freqentie bereik is hierbij ook geen probleem . let wel op dat je niet meer dan 1 winding per lus moet gebruiken . om een groot magn. veld te krijgen ben je een grote stroom in het vrije veld nodig , geen hoge spanning.

Op 2 april 2020 09:51:52 schreef rew:
[...]De toepassing is geheim, verdere details ontbreken. Ik geef het op. Hier valt niet mee te werken.

Precies mijn idee.

@B.K.O.: Als dat patent eenmaal is verleend, krijgen degenen die hier hulp hebben geboden ook rechten? Zo niet, zoek het lekker zelf uit. Jij bent de uitvinder, los het probleem dan ook maar zelf op.

Sine

Moderator

@Iedereen,
Als je je stoort aan het "top secret" gehalte van de vraag kun je ook gewoon niet reageren.

Ik denk dat de boodschap dat het zonder extra informatie lastig naar een oplossing zoekt ondertusssen wel is aangekomen bij B.K.O.
Het is aan hem wat hij daar al dan niet mee doet.

Op 2 april 2020 11:09:49 schreef Sine:
@Iedereen,
Als je je stoort aan het "top secret" gehalte van de vraag kun je ook gewoon niet reageren.

Ik denk dat de boodschap dat het zonder extra informatie lastig naar een oplossing zoekt ondertusssen wel is aangekomen bij B.K.O.
Het is aan hem wat hij daar al dan niet mee doet.

Ik heb wel waardevolle informatie gekregen, daarvoor bedankt!

Op 2 april 2020 08:52:54 schreef B.K.O.:
[...]

Hallo ohm pi,

Het gaat om het opwekken van 54 kleine magnetische velden.
Deze magnetische velden wekken 6 grotere magnetische velden op.

Is wel een antwoord op mijn vraag. Helaas kan ik er niks mee. Ik kan hieruit niet afleiden hoe groot de gewenste stroom en spanning moet zijn. Geldt trouwens ook voor de gewenste golfvorm

Daarmee kan ik weer iets heel mooi genereren...

Dan denk ik aan een meisje van 1000 weken.
Dat zal mij nooit lukken, want ik ben lelijk en kom uit een lelijke familie.

Shiptronic

Overleden

Op 2 april 2020 13:37:09 schreef ohm pi:
Dan denk ik aan een meisje van 1000 weken.
Dat zal mij nooit lukken, want ik ben lelijk en kom uit een lelijke familie.

Blijven proberen, het lukt vanzelf een keer.

Jammer dat we nog niets weten over Impedantie en vermogen, mischien een mooi klusje voor een Klasse D-versterker? als het een blokgolf mag zijn word het een stuk makkelijker.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 2 april 2020 14:15:00 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 april 2020 10:47:58 schreef jan hoeve:
let wel op dat je niet meer dan 1 winding per lus moet gebruiken . om een groot magn. veld te krijgen ben je een grote stroom in het vrije veld nodig , geen hoge spanning.

Wat is dat nou weer voor vreemde stelling? De veldsterkte rond een spoel is proportioneel met zowel de stroom als het aantal windingen (bij een gegeven diameter), dus om de veldsterkte groter te maken, kun je het aantal windingen vergroten, of de stroom (of allebei). De spanning wordt enkel bepaald door de inductie, de gewenste stroom, de frequentie, en de ohmse weerstand, plus eventueel tegen-EMK als er in de buurt van de spoel andere bewegende velden zijn, zoals andere spoelen, bewegende magneten, of ferromagnetisch materiaal.

@TS: heb je de spoel al gemaakt? In dat geval kun je de benodigde parameters meten. Als je dat nog niet hebt gedaan, zijn de parameters misschien te berekenen, al is dat met complexe vormen (eigenlijk alles behalve een simpele ring) best moeilijk. Wat voor vorm wordt het, wat zijn de afmetingen, hoeveel windingen ga je leggen, en wordt het een luchtspoel, of komt er nog magnetisch actief materiaal (zoals ijzer of ferriet) in?

Het moet in ieder geval meer dan 1 V zijn, want dat is de range van mijn BEM014 en daarmee kon ik het magnetische veld niet opwekken.

Dat impliceert voor mij dat je de spoel al hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
JoWi

Special Member

Op 2 april 2020 08:52:54 schreef B.K.O.:
[...]
...
Dit genereert een kwantum veld.
Daarmee kan ik weer iets heel mooi genereren... waarvoor ik nog geen patent heb aangevraagd, vandaar dat ik niet teveel prijs kan geven op internet.

Uh? Je weet hier alles van: https://plato.stanford.edu/entries/quantum-field-theory/
Maar niet hoe je een sinusje moet opwekken?
Gokje: free-energy, anti-zwaartekracht, sneller-dan-licht, tijdreizen ?
In het laatste geval heb je wel 1.21 jigaWatts nodig, ik hoop dat de draad van je spoel dik genoeg is :)

Ignorance is bliss

de ervaring die ik heb met ringleiding / dovenlus is dat in een ruimte waar deze gebruikt wordt , dit het meeste effect heeft met 1 winding van een dikke draad , en niet met meerdere dunne draden.deze wijsheid heb ik niet zelf uitgevonden , maar op advies van andere monteurs opgevolgd.en ik moet zeggen dat in een zaal waar plaats is voor 200 man dit heel goed werkt . door de hele zaal een goed veld.meerdere keren aangelegd.