Elco waarde vervangen voor BUCK 50VDC

Beste CO'ers Weer een vraag.

Weet iemand of ik deze 2000uF elco kan vervangen voor een elco van 2200uf 63V ?

Groet, Wouter

PS: De 2000uF stonden recentelijk niet leverbaar op farnell, te lage en hoge voltages, en americaanse voorraad.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Ja, zolang het maar een low-esr exemplaar is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ja hoor, dat kan. Spoelen en condensatoren hebben gewoonlijk toch al een enorme tolerantie, en als buffer-elco geldt gewoonlijk meer=beter.

fred101

Golden Member

te lage en hoge voltages

Lager dan de spanning die hij in het circuit ziet mag niet, dan krijgen de electroliet kabouters het te heet en vertrekken ze allemaal tegelijk met veel kabaal :-)

Hogere voltage ;-) spanning is meestal niet erg.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank u wel. Hier kan ik wat mee!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Hogere spanning heeft over 't algemeen 3 nadelen:
- grotere behuizing
- hogere prijs
- hogere ESR

En vooral/juist dat laatste wil je juist niet!

De uitgangsspanning van het getoonde circuit is maximaal 50V.
De eerstvolgende typische elco spanning is dan 63V, dus dat is een heel goede keuze. Desondanks wel goed opletten dat je een low-ESR type kiest. Zo direct aan de uitgang van een schakelende voeding is dat heel belangrijk. Als de ESR te hoog is, wordt er meer vermogen gedissipeerd door de elco, waardoor deze warm wordt en het elektroliet in rap tempo degradeert.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op donderdag 2 april 2020 12:51:54 (59%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Korte samenvatting: Bij condensatoren: bijna altijd: Meer = beter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Op 2 april 2020 12:47:32 schreef MNM(tm):
[...]
- hogere ESR

En vooral/juist dat laatste wil je juist niet!
[...]

Dat is niet helemaal waar, kijk bijvoorbeeld eens in deze datasheet: Nichicon PJ. Je ziet dat er een optimaal punt is bij 63V, en dat de verlieshoek tan δ het laagst is bij die spanning (en dientengevolge de gepubliceerde ESR bij de individuele condensatoren daar ook het laagst is, maar dan moet je de hele tabel door).

Ik weet niet precies wat de reden is dat dit zo gebeurt, maar het lijkt er op dat het formuleren van zinvolle samenstellingen van elektrolieten niet triviaal is, en dat ze daarmee (moeten) spelen om voor elke combinatie van spanning en capaciteit het onderste uit de kan te halen.

Door een ander project heb ik meerdere datasheets vergeleken om deze informatie te verkrijgen, en het beeld bij laagimpendante condensatoren is bij andere A-merken gelijkaardig (al kan het optimale punt elders liggen, reguliere heb ik niet vergeleken).

Maar dat is precies wat ik bedoel! Je kunt wel voor een elco kiezen die een max. werkspanning van 100V heeft, maar dat betekent dus wel dat de ESR bij de werkelijk aangelegde spanning (hier 50V) een stuk hoger ligt. En dát wil je dus niet bij een schakelende voeding.

Daarmee wil ik dus aangeven dat meer niet per definitie beter is!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Kruimel

Golden Member

Het enige dat ik wilde zeggen is dat dit niet per definitie zo is. Voor een 1000µF Nichicon PJ exemplaar ligt de laagste ESR toevallig bij 50V, en dan is een vergroting naar 63V een (minimale) verslechtering. Soms is meer beter, soms minder, en dat zal je per situatie moeten uitzoeken. Er is ook een afhankelijkheid van de grootte en verhoudingen in de behuizing (hoge behuizingen scoren beter dan dikke), maar dat is lastig te voorspellen. Er zijn hier afhankelijkheden in het spel waar we het fijne niet van weten.

fred101

Golden Member

Ik heb een paar jaar terug een tabel gemaakt welke de DF bij 100/120Hz geeft versus werkspanning en capaciteit. Een zelfde soort idee als al die ESR tabellen. Maar dan gebaseerd op DF in datasheets van de grote merken.

Vreemd genoeg gold dat niet voor "low ESR" elcos. Daar was het alleen spanning afhankelijk.

En ook opvallend was dat de DF bij non-low-ESR elcos de DF ook onafhankelijk was van capaciteit zolang je onder 2200 uF bleef.

Wat er uit kwam was, dat de DF over het algemeen bij 63-100V low ESR elcos op zijn laagst was. Bij gewone elcos lag dat omslag punt bij 100V. Maar ik heb gemiddelden gebruikt. Per merk en serie kunnen er verschillen inzitten. Voor mij waren die klein genoeg om de tabel te gebruiken bij het testen van elcos.

Ik heb net twee voedingen open liggen. Zware industriele bakbeesten. De ene heeft de originele 25 jaar oude grote elcos. De andere heeft redelijk recente Panasonic low ESR versies. De oude elcos scoorde beter op capaciteit, ESR en lekstroom dan de Panasonics (welke nog steeds ruim binnen de specs waren)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Interessant om te horen. Ik hoor vaker dat de oudere "lompe" elco's beter presteerden, het doet je afvragen waarom de grote fabrikanten zelden typen in het assortiment opnemen die compactheid opofferen voor een lage ESR/dissipatiefactor. Er zijn legio toepassingen waar volume niet kritisch is.

Op 3 april 2020 10:38:55 schreef fred101:
[...]
Vreemd genoeg gold dat niet voor "low ESR" elcos. Daar was het alleen spanning afhankelijk.
[...]

Wat bedoel je hier met "dat"? Wat gold er niet voor "low ESR" condensatoren?

fred101

Golden Member

Dat de DF niet capaciteit afhankelijk is. Pas op, DF is de verhouding tussen de reactantie en ESR. Dus de ESR zelf varieert wel met capaciteit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Ah ok, blijkbaar is dat bij deze specifieke serie wel zo boven de 1000µF, maar ik weet niet waarom:

Ik moet zeggen dat ik weinig weet van het meten van verliezen in condensatoren (zou ik eigenlijk eens mee bezig moeten gaan). Mijn voornaamste belang is gewoonlijk de maximale rimpelstroom is, en die is gewoon als aparte grootheid gespecificeerd. Ik tast dus ook een beetje in het duister over de mogelijke oorzaken van deze (aan-/afwezigheid van) correlatie.

maartenbakker

Golden Member

In mijn ervaring met low ESR elco's hangen binnen dezelfde serie de ESR, de Iripple en de fysieke afmetingen zeer sterk met elkaar samen. En dan inderdaad tussen 6,3 en 50V of 63V ofzo. Bij hogere spanningen wordt kennelijk een ander electrolyt gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."