Gardenlights trafo's gaan stuk

Hallo,

Ik heb weinig kennis van elektra, maar zit met een probleem waar ik niet uit kom, dus ik probeer het hier eens.

Ik heb 12v tuinverlichting van het merk Gardenlights.
Een 60W trafo, daarachter een timer van hetzelfde merk, daarachter een kabelverdeler met daaraan gekoppeld 2 kabels van respectievelijk 10 en 15 meter, met in totaal 9 LED lampen 2W verdeeld over deze 2 hoofdkabels.

De trafo zit in een WCD in mijn tuinhuis. En de stroom in tuinhuis wordt gevoed vanuit de garage dmv een grondkabel die door de tuin loopt (lag er al toen ik het huis kocht).

Het geheel werkte een aantal maand zonder problemen. Tot een keer de automaat eruit vloog van de groep Garage/Tuin.
Zoeken natuurlijk, waar dit zat. Bleek de trafo de boosdoener. Ding stuk, garantie geclaimt etc.
Draaide weer een tijdje tot het er weer uit vloog.

Ik ben nu een 3 of 4 trafo's verder (want 1e keer is garantie, 2e keer denk je slechte serie of weet ik veel, enz).
Maar het viel op een gegeven moment op, dat het elke keer gebeurde als iemand in de garage of het tuinhuis het gewone licht aan of uit deed, of een elektrisch apparaat in- of uitschakelde.

Het gebeurd dus niet bij elke keer licht aan of uit of gebruik van elektrisch apparaat. Maar de ene keer werkte de tuinverlichting een maand of 4, dan weer een maand of 2, enz.
Het defect trad ook op in verschillende weersomstandigheden, zomer, winter. Nat, droog, warm, koud.
Kortom ik heb geen idee meer waar ik het zoeken moet.

Iemand enig idee die me op het goede spoor kan zetten?

De trafo's zijn daarna gewoon defect, want als ik hem weer in het stopcontact steek knalt gelijk de automaat eruit.

Hallo Hugo,

Wat is het merk en type van de trafo en e.v.t. van de verlichting?

Anoniem

De trafo's zijn daarna gewoon defect, want als ik hem weer in het stopcontact steek knalt gelijk de aardlekschakelaar eruit.

Zeker dat het de aardlek is?
Want als het deze trafo is
https://www.garden-lights.com/producten/accessoires/trafo-60w/
is het een gewone trafo, dubbel geisoleerd zonder aarding
Moeten we hier dan denken aan een slechte N in een 3F kring?
Spanning op stopcontact al eens gemeten?

Shiptronic

Overleden

Automaat trigger happy, of alle parasitairen naast elkaar is net voldoende om te triggeren?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Lijkt mij ook eerder een rotte ALS. (of de trafo hangt op een vochtige plek)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Hoe kan het anders de tafo zijn? er moet een alternatief pad gevonden worden om de stroom van Fase naar aarde te krijgen.

Zit er een aard aansluiting in, en is het echt een trafo, of een SMPS?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Als die link klopt, dan is het een dubbel geïsoleerde trafo.
Die zou geen aardlek moeten kunnen veroorzaken... Tenzij er wat doorgeslagen is naar dat waar-ie op hangt of naar secundair (en dat zal vast wel ergens 'aarde' maken).
Ofwel: vaag verhaal. Haal secundair eens los, leg het ding geïsoleerd neer en kijk of het beter gaat. Ik gok op 'nee'. Daarmee zit het aardlek dan dus ook niet in de trafo.

Als het een geschakelde voeding is (SMPS) kan die met een snel verouderend emi filter zitten of tvs,..

Dan, als je licht aandoet via lange grondkabel kunnen daar redelijke spikes over gaan staan, (hangt van type verlichting af) waardoor de voeding er dan in een klap uitknalt.

Shiptronic

Overleden

Niet als die dubbel geisoleerd is, er moet iets anders aan de hand zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En als je de trafo in huis test?
En met een apart verlengsnoer uit huis?
En een andere stevige verbruiker in het tuinhuisje?

Dank voor het meedenken en jullie reacties allemaal :)

Op 2 april 2020 04:11:54 schreef necessaryevil:
Hallo Hugo,

Wat is het merk en type van de trafo en e.v.t. van de verlichting?

Merk is Gardenlights, bij Hornbach ook wel onder de naam Seasonlights te koop.
Trafo is deze:
https://www.intratuin.nl/garden-lights-transformator-60w.html

Heb er 5 spots type Minus op aangesloten.
En 4 lampen type Vitex.

vergeten

Golden Member

Is het wel een echte TRAFO (zo'n zware) of is het een zo genaamde elektronische Trafo.
Ofwel een SMPS, Switching Mode Power Supply

Misschien zit er in de trafo nog driver electronica opgenomen die dan de geest geeft.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 2 april 2020 13:29:53 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 april 2020 10:42:16 schreef anoniem015:
[...]Zeker dat het de aardlek is?
Want als het deze trafo is
https://www.garden-lights.com/producten/accessoires/trafo-60w/
is het een gewone trafo, dubbel geisoleerd zonder aarding
Moeten we hier dan denken aan een slechte N in een 3F kring?
Spanning op stopcontact al eens gemeten?

Ik ben niet zo thuis in elektra zoals gezegd, maar het ging de laatste 2 keer als volgt.
Iemand deed licht uit in de garage. Op dat moment "vloog de groep eruit" om het maar zo te zeggen. Blijkbaar gaat het tegenwoordig dan om de aardlekschakelaar die omlaag is geswitcht in de meterkast, toch? :)
Inschakelen wilde niet, dus ik op zoek naar welk apparaat dit veroorzaakt en door de betreffende trafo uit de wcd te trekken kon ik de aardlekschakelaar weer omhoog switchen.

Stop je de trafo weer in het stopcontact, dan gebeurd hetzelfde. Dus ding maakt sluiting, lijkt mij

Vergeef me de noob termen

Op 2 april 2020 13:24:25 schreef vergeten:
Is het wel een TRAFO (zo'n zware) of is het een zo genaamde elektronische Trafo
Ofwel een SMPS, Switching Mode Power Supply

Link staat eerder in het topic, het draagt de naam transformator, inhoudelijk weet ik er te weinig van.

Op 2 april 2020 12:43:02 schreef K7Jz:
En als je de trafo in huis test?
En met een apart verlengsnoer uit huis?
En een andere stevige verbruiker in het tuinhuisje?

Dit zou ik eigenlijk nog eens moeten testen inderdaad. Maar het probleem is, dat het hele zaakje dus zo een paar maand probleemloos kan werken.
Dat maakt het zo vreemd.

Geen andere grootverbruiker in het tuinhuis nee.

Op 2 april 2020 10:42:16 schreef anoniem015:
[...]Zeker dat het de aardlek is?
Want als het deze trafo is
https://www.garden-lights.com/producten/accessoires/trafo-60w/
is het een gewone trafo, dubbel geisoleerd zonder aarding
Moeten we hier dan denken aan een slechte N in een 3F kring?
Spanning op stopcontact al eens gemeten?

Elektricien erbij gehad inderdaad en die heeft het stopcontact gemeten, geen gekke dingen kunnen ontdekken.

Verder nog een paar reacties over secundair, dat moet je me echt even uitleggen sorry 8)7

Het is een IP44 geclassificeerd ding, dus zou ik vochtige ruimte, zoals mijn tuinhuis idd, moeten kunnen werken.

Ik bijf vermoeden dat er een vocht probleem is, waardoor er na verloop van een paar maanden een lekstroom gaat lopen. ALs de trafo z'n werk goed doet, maakt het niet veel uit of er in de snoeren in de tuin lek zit of niet. Dus dan zit het probleem in het tuinhuis.

Anderzijds, als de boel uitfloept als je een licht aandoet, dan is dat m.i. ook een hint dat er "wat lek, maar net niet te veel" in de licht-installatie zit, samen met wat de trafo lekt wordt het dan kennelijk te veel. (lek als in "aardlek" )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

gaat de aardlek er ook uit als de trafo uitgang niet is aangesloten?

Mij lijkt het erop dat de trafo om een of andere reden langzaam achteruit gaat, maar waarom.

tevens finale klap als de verlichting aangaat. Wat voor verlichting hangt er in het tuinhuis?

(Ik denk toch nog over die spikes, pieken die over langere leidingen kunnen ontstaan bij inschakelen van verbruikers en andere apparaten beschadigen, niet in een keer, maar stapje bij beetje...)

Shiptronic

Overleden

Gezien de Klomp die het is is het een ordinaire trafo, die is en was het probleem dus niet.

Je zoekt op de verkeerde plek. Voor de rest is dit van afstand moeilijk te doen, zonder metingen e.d.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Weet je zeker dat de aardlekschakelaar uit gaat?
Is het geen automaat of aardlekautomaat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Zoals gezegd kan de aardlekschakelaar natuurlijk ook gewoon kapot zijn. (heb dat wel vaker meegemaakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Weet je zeker dat de aardlekschakelaar uit gaat?
Is het geen automaat of aardlekautomaat?

Vraag ik me ook af. Is er een foto van?
Misschien zit er in die trafo primair toch nog een VDR, C, ...(whatever & why?) die bij de spikes van kris van damme sneuvelt en een kortsluiting wordt....
.
Als die trafo open kan, nu of als hij opnieuw sneuvelt, kijken wat erin zit.
We zijn hier gek van foto's
En anders vervangen door een ander merk, tye, ...

dmv een grondkabel

Misschien is de kabel ondergronds beschadigd, heeft electricien deze gemeggerd?

Oke, ik heb even gegoogled, aardlekschakelaar, aardlekautomaat, automaat.

Bij nader inzien is het de automaat inderdaad.
Alleen de betreffende groep wordt uitgeschakeld, als het event optreedt namelijk.

Omhoog switchen lukt niet zolang de trafo nog in het stopcontact zit.
Haal ik die eruit, dan kan ik de stroom er weer op krijgen in de meterkast.

Dus conclusie, die trafo kan in de container.
Ook binnen of op andere groep aansluiten van die trafo geeft hetzelfde resultaat.
Als ik een nieuwe trafo koop of onder garantie krijg, wat nu al een aantal keer gebeurd is, werkt hij dus een tijdje prima en gaat na verloop van tijd weer stuk.

Resterende vraag is, wat veroorzaakt dat (langzaam?) stuk gaan van die trafo idd.

@Shiptronic, Probleem ontstaat voor mijn gevoel dus ook ergens anders, of door iets anders.

@Kris van Damme, er hangt TL verlichting in het tuinhuis, evenals in de garage, het lijkt er idd op dat in-/uitschakelen van andere verbruikers (licht, maar ook al met een ander apparaat gehad) het laatste zetje geeft.

Ik zou dus eigenlijk een nieuwe trafo via een verlengsnoer vanuit huis moeten voeden en kijken of het dan nog eens voorkomt.