Gardenlights trafo's gaan stuk

Hallo, zou je een foto kunnen maken van de vermeende schakelaar die er uitklapt? Het maakt voor de diagnose namelijk nogal een verschil of het een aardlek of een zekeringsautomaat is. Tegenwoordig zijn er ook combi's dus je kunt je makkelijk vergissen!

Op 2 april 2020 15:17:01 schreef necessaryevil:
Hallo, zou je een foto kunnen maken van de vermeende schakelaar die er uitklapt? Het maakt voor de diagnose namelijk nogal een verschil of het een aardlek of een zekeringsautomaat is. Tegenwoordig zijn er ook combi's dus je kunt je makkelijk vergissen!

Oke ik heb door jullie dus al geleerd dat het de zekeringsautomaat is.
|:( _/-\o_

Op 2 april 2020 15:10:07 schreef MJN:
[...]

Misschien is de kabel ondergronds beschadigd, heeft electricien deze gemeggerd?

Dat vermoeden had ik ook, dus heb ik er een eletricien bijgehaald idd. Dit heeft gemeten op de wcd in het tuinhuis en zei dat daar niets geks uit af te leiden was.
Maar goed, dat heeft mn twijfel niet volledig weggenomen. Kan ik dat zelf nog eens meten?

Shiptronic

Overleden

Als het de zekeringsautomaat gaat die er dus uit als er een te grot vermogen word gevraagd.

Iets zegt de dat de tuinhuis groep ergens bij geklust is en dat er meer op die groep zit.

BV. keuken, als dan de oven o.i.d aanstaat en de tuintrafo komt erbij klapt de boel eruit, tegen de tijd dat de nieuwe trafo binnen is is het afgenomen vermogen minder en lijkt een nieuwe trafo het probleem op te lossen.

Wat gaat er in huis nog meer uit als je die automaat uit zet?

In iedergeval is het nu helder dat het niet om een aardlek gaat, maar de inschakelpiek van de trafo is te hoog.( mist het een alamat is)

Om een trigger happy automaat uit te sluiten kan je eens de groepen van automaat wisselen.

Kan je een foto van de groepen kast posten , liefst met de kap eraf. En even aangeven welke eruit gaat, heb je 1 of 3 fasen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Als die trafo open kan, nu of als hij opnieuw sneuvelt kijken wat erin zit.
We zijn hier gek van foto's

Shiptronic

Overleden

Die dingen liggen bij bosjes bij de kringloop, is gewoon een klomp koperdraad.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 april 2020 15:40:42 schreef Shiptronic:
Als het de zekeringsautomaat gaat die er dus uit als er een te grot vermogen word gevraagd.

Iets zegt de dat de tuinhuis groep ergens bij geklust is en dat er meer op die groep zit.

BV. keuken, als dan de oven o.i.d aanstaat en de tuintrafo komt erbij klapt de boel eruit, tegen de tijd dat de nieuwe trafo binnen is is het afgenomen vermogen minder en lijkt een nieuwe trafo het probleem op te lossen.

Wat gaat er in huis nog meer uit als je die automaat uit zet?

In iedergeval is het nu helder dat het niet om een aardlek gaat, maar de inschakelpiek van de trafo is te hoog.( mist het een alamat is)

Om een trigger happy automaat uit te sluiten kan je eens de groepen van automaat wisselen.

Kan je een foto van de groepen kast posten , liefst met de kap eraf. En even aangeven welke eruit gaat, heb je 1 of 3 fasen?

Er zit idd meer op die groep.
Verlichting in de woonkeuken, bijkeuken, waar koelkast en vrieskast staan. Garage en tuinhuis.

Dus dat heel goed kunnen inderdaad.

Ik zal straks even een foto proberen te posten :)

Ow ja, en die trafo die ik nu nog heb, die kan ik in elk willekeurig stopcontact steken wat ik maar wil, maar de groepen vliegen er allemaal uit.
Dus sluit dat jouw happy trigger automaat uit?

Shiptronic

Overleden

Koelkast vrieskast zijn nu net van die dingen waarvan je niet zie dat ze "AAN" staan, of dat de compressor loopt.

Belasting is gewoon te hoog!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Meerder klompen koperdraad gaan door het licht uit te doen niet herhaaldelijk defect :?
Dus wat zit daar nog meer in?
Als dat geen schroeven heeft moet dat echt open met de ijzerzaag >:)
.

Ook binnen of op andere groep aansluiten van die trafo geeft hetzelfde resultaat.

Dus wat heeft grondkabel, microgolf, triggerhappy, 270mA van 60W ... daar nog mee te maken? O-)

Op 2 april 2020 16:01:49 schreef Shiptronic:
Koelkast vrieskast zijn nu net van die dingen waarvan je niet zie dat ze "AAN" staan, of dat de compressor loopt.

Belasting is gewoon te hoog!

Oke, maar belasting te hoog en automaat vliegt eruit is 1 ding.
Maar dat die trafo vervolgens defect is is iets anders toch?

Bedoel dat ding is daarna niet meer bruikbaar.

Shiptronic

Overleden

Waarom niet geprobeerd op een andere groep?

Juist een buiten groep(tuinhuis) samen met een groep waar je vriezer opzit wil je niet, die wil je op een eigen groep en eigen aardlek, om niet voor ontdooi verassingen komen te staan.

Op 2 april 2020 16:04:53 schreef hugovl:
[...]

Oke, maar belasting te hoog en automaat vliegt eruit is 1 ding.
Maar dat die trafo vervolgens defect is is iets anders toch?

Bedoel dat ding is daarna niet meer bruikbaar.

En daar geloof ik nog even geen fluit van, enige reden dat zou kunnen is als je een losse Nul zou hebben en er een stuk hogere spanning op komt te staan, maar dan zou je meer problemen moeten hebben.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 2 april 2020 16:08:32 (51%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 april 2020 16:05:18 schreef Shiptronic:
Waarom niet geprobeerd op een andere groep?

Juist een buiten groep(tuinhuis) samen met een groep waar je vriezer opzit wil je niet, die wil je op een eigen groep en eigen aardlek, om niet voor ontdooi verassingen komen te staan.

Ja goede vraag... sprekend voor mezelf, te weinig verstand van dit soort zaken en het zaakje was zo ingericht voor ik dit huis kocht een jaar of 2 geleden ;)

Je bedoeld, je gelooft niet dat het ding niet meer bruikbaar is?

Hoe moet ik dan verklaren dat elk stopcontact waar ik dat ding nu nog insteek vonkt en gelijk weer de bijbehorende groep eruit vliegt?
Ik weet het ook niet, als jij het weet hoor ik het graag.

Dus wat ik met de voorgaande 2 deed is weg gooien en een nieuwe aansluiten en dan werkt alles weer voor zolang het duurt.
Maar nadat de eerste keer de groep wordt uitgeschakeld, blijkt die trafo niet meer bruikbaar, dus heeft dat ding dan een optater gehad?

Zal vanmiddag een foto maken van de meterkast met kap eraf.
En proberen die trafo open te krijgen en hiervan een foto te maken.

(Lijkt mij ook een klomp koper, voelt qua gewicht in ieder geval wel zo)

Topic wordt nu helderder.
Blijkbaar krijg je na verloop van tijd sluiting in je trafo. Of het primair of secundair is, of primair naar secundair is nog niet vastgesteld.

Eigenlijk moet je een nieuwe trafo hebben en dan stromen meten.

Shiptronic

Overleden

Dan kan nog maar 1 ding bedenken: je belast hem te zwaar, de spoel smelt in elkaar en daarna is het klaar.

Welke gegevens staan er op de trafo, en welke lampen zitten erop?

[edit] trafo is dus 60W , bij 12V geeft dat dus max 5A , lampen zijn dus 9x2 = 18W

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Koelkast en vriezer zijn op zich geen grootverbruikers, hebben wel een stevige aanloopstroom.

Een 60 watt trafo met een sluiting doet niet op een twee drie de zekering springen, maar meestal eerst gloeiend heet en veel rook.

Toch zit het ding in 100% kortsluiting, en na een laatste zetje.

Lijkt met toch kamikaze van een VDR, TVS voor de primaire van die trafo, en dat in combinatie met de voedingskabel, ijskast, vriezer, verlichting. (hangt er nog iets aan die lange lijn?)

Ooit bij Intratuin gevraagd of er nog klachten zijn over deze trafo?

de zaag erin (de trafo)kan helpen..

Shiptronic

Overleden

Hmm , VDR of TVS die door de schakel piek van ander electra het loodje legt zou ook nog kunnen, maar dan moet idd de zaag erin.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Er moet toch wat anders gaande zijn. Een sluiting in een trafo is al zeldzaam; dat 4x achter elkaar lijkt me onmogelijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 april 2020 17:00:25 schreef Shiptronic:
Hmm , VDR of TVS die door de schakel piek van ander electra het loodje legt zou ook nog kunnen, maar dan moet idd de zaag erin.

Sorry maar deze termen zeggen me niets, eerlijk gezegd.
De trafo gaat zo open, foto volgt.

@Kris, ik heb de link van Intratuin even gebruikt als voorbeeld. Heb hem bij een andere online zaak gekocht, daar garantie geclaimd, maar na de 2e defect zelf contact gezocht met de leverancier.
Zij hebben mij een nieuwe opgestuurd van een andere serie en gaven aan dat ze eigenlijk weinig klachten kregen over de trafo's en sowieso mijn specifieke klacht niet thuis konden brengen... helaas.

En om je vraag nog te beantwoorden.
Tuinhuis, garage, bijkeuken (behalve wasmachine en condensdroger) en woonkeuken vallen onder die groep.
Maar in de praktijk betekend dat dus idd: verlichting en stopcontacten genoemde ruimtes, vriezer, koelkast

[Bericht gewijzigd door hugovl op donderdag 2 april 2020 17:25:52 (15%)

Foto van de meterkast met kap eraf.
Automaat helemaal rechtsboven vliegt eruit bij genoemd probleem.

Oh ja en ik heb dit niet zelf gehobbyd :P maar dit zat er dus al in bij koop.

[Bericht gewijzigd door hugovl op donderdag 2 april 2020 17:13:59 (26%)

Shiptronic

Overleden

Dat zit wel heel bijzonder in elkaar, zeker die 2 aardleks, ik moet 10x kijken hoe het zit, en ik snap het nog niet, en ik twijfel of ze uberhoubt iets doen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 2 april 2020 17:11:09 schreef hugovl:
[bijlage]

Foto van de meterkast met kap eraf.
Automaat helemaal rechtsboven vliegt eruit bij genoemd probleem.

Dat is helemaal geen aardlek!

Foto een flink stukje lichter gemaakt nu is de (wonderlijke)bedradingswijze enigzins te volgen maar nog niet echt lekker. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 2 april 2020 17:57:29 (48%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 april 2020 17:08:12 schreef hugovl:
[...]

Sorry maar deze termen zeggen me niets, eerlijk gezegd.
De trafo gaat zo open, foto volgt.

TVS, VDR (voltage dependent resistor) zijn componenten die pieken onderdrukken, maar daar uiteindelijk zelf het loodje bij leggen, het liefst door in volle sluiting te gaan.

Door de verbinding woning -tuinhuis (hoe lang is die kabel ? ) en het feit dat de finale bijl valt na inschakelen lichtmaakt als mogelijke oorzaak (resonantie)pieken op de voeding die die VDR/TVS uiteindelijk doen kortsluiten. Al heb ik dit nog niet meegemaakt, maar..
Je verhaal is op zich al uitzonderlijk, dus moeten we het in een uitzonderlijke hoek gaan zoeken. Open zagen.. daar zit de helft van de forumgenoten op te wachten :-)

Anoniem

Open zagen.. daar zit de helft van de forumgenoten op te wachten :-)

Zou wel sneu zijn als de boel is ingegoten.... maar zonder keizersnede wordt het een never ending story met dit type transfo :)

hoeveel lampen van welk vermogen hangen er op deze trafo? als dit halogeen is, dan mag er max 60W op, en liefst nog minder. anders stook je deze trafo in nop time op.

een ander hekel punt van deze rommel is, dat ze open gaan barsten door de interne warmte, staat het ding dan buiten, loopt ie vanzelf vol..

waar rook was, werkt nu iets niet meer